Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Bellefleur
30-11-2009 om 10:11
Concentratie
Mijn zoon van bijna 13 doet het goed in de brugklas. Maar zijn mentor vertelde me dat hij moeite heeft zich te concentreren. En zoon klaagt er zelf ook over. Hij vroeg mij tips. Maar ik kom niet verder dan: bureau leegmaken, om het half uur een pauze van 5 tot 10 minuten nemen. Wie heeft er tips voor zoon?

an mien
30-11-2009 om 11:11
Pauze
Hier ook een zoon in de brugklas die zich moeilijk kan concentreren wat hier werkt is inderdaad een opgeruimd bureau, dan plannen wat je gaat doen, lijstje maken of zoals hij in een eigen planmap, boeken klaarleggen op een stapeltje. Dan begint hij met werken en neemt juist geen pauze, het lijkt mij ook wel fijn maar hij kan er dan moeilijk weer inkomen en gaat dus liever 2 uur achter elkaar door, drinkt wel thee met een koekje maar boven achter zijn bureau.
Na twee uur komt hij wel beneden omdat we gaan eten, soms moet hij dan nog verder en dan kost het even moeite om er weer in te komen.
succes met je brugsmurf...
groetjes
An mien

Bellefleur
30-11-2009 om 14:11
Allebei
Het is in de klas en thuis. In de klas hangt hij een beetje de pias uit. En thuis speelt hij liever, en zitten de boeken hem met valse oogjes aan te kijken. Hij heeft dan het gevoel dat hij het hele weekend aan het huiswerk maken is, terwijl hij maar twee uur effectief bezig is. We kijken altijd samen naar het huiswerk in de agenda, en dan begint hij dapper. Maar ik hoor hem spelen...

Onyx
30-11-2009 om 15:11
Hier ook...
Hier ook zo'n huiswerkhatende brugger... Op haar eigen kamer huiswerk maken hebben wij afgeschaft. Daar zijn veel te veel afleidingsmogelijkheden. Aan tafel, in de huiskamer dus en voortdurend stimuleren om vooral doooor te gaan!
Onyx

reina
30-11-2009 om 18:11
In de klas
in de klas kan de plek in het lokaal soms een factor zijn, niet te dicht bij vriendjes zitten, op een plek waar hij de anderen niet goed ziet, bijv. vooraan, kan schelen.

Pippin
30-11-2009 om 18:11
Hier ook
Hier wordt huiswerk gemaakt aan de keukentafel. Onder mijn toezicht. Anders gebeurt het pas om half elf 's avonds. En dochter zit alweer in de tweede. Ze kan het gewoon nog niet aan. Zij stopt elke keer met het vak, als ze het 'bijijijnaa' af heeft. Met de haven in zicht zeg maar. Superirritant! En dan gaat ze de vissen voeren, haar kamer opruimen (ik geef toe, het is nodig, maar op het juiste moment aub), of haar nagels lakken.....
Ze is het er zelf ook mee eens hoor, dat ik haar aanspoor. Want ze ziet zelf ook dat er anders niets gebeurd.

emma43
01-12-2009 om 08:12
Dochter ook
dochter zit nu in de tweede,heeft vorig jaar geleerd,heeft heftige brugklasperiode gehad,doet het nu de tweede een stuk beter.
Gaat zo dicht mogelijk bij leraar zitten,daar zitten rustige serieuze kinderen,zodat ze niet afgeleid wordt,dochter gaat mee als in de drukte,dus dat probeert ze nu te voorkomen.
Thuis gaat ze meteen douchen,dan is ze weer uitgerust en fris en kan zich dan beter concentreren.Leert beneden,soms wel met wel mps speler,dat gaat beter,wordt ze niet afgeleid door de geluiden die wij maken.En als het echt niet lukt,dan stopt ze met leren,het heeft geen zin om een uur met je neus in de boeken te zitten en niets op te nemen.Dan probeert ze later of de andere dag.Ze heeft zichzelf aangeleerd om thuis te komen en meteen te maken wat ze opgekregen heeft,dus ze wacht niet tot de laatste dag.