Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Alison

Alison

03-07-2017 om 17:07

Compliment

Mijn bijna 18-jarige puber zegt net tegen me dat hij vind dat ik hem zo goed help en dat hij zo blij is met mijn hulp.
We zijn van heel ver gekomen en dit betekent zo veel voor me. Als iemand me dat anderhalf jaar geleden had voorspeld had ik hem voor gek verklaard. Bizar hoe dingen kunnen veranderen.
Dus aan alle ouders die wanhopen omdat ze geen of weinig contact met hun kind hebben of een slechte relatie of die een kind hebben waar het heel slecht mee gaat, er is hoop :)

Ahhhh

Wat heerlijk, geniet er maar lekker van.

skik

Verhuiswagen

Verhuiswagen

03-07-2017 om 18:07

Glim smile

Millimeters hier, jij maakt al zevenmijlspassen! Geweldig! Hoop dat het bij mij ooit ook zo ver komt.

Jackie

Jackie

03-07-2017 om 18:07

Super

Wat fijn voor je, geniet er van!

Mia9

Mia9

03-07-2017 om 20:07

Wat heerlijk!

Wat ontzettend fijn om zo een opmerking te krijgen:-)

Lieff

Geniet ervan, je hebt t vast verdient.

bieb63

bieb63

03-07-2017 om 22:07

Fijn

Wat fijn zeg!!! Wees er blij mee.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-07-2017 om 23:07

Alison

Ik zou meer op de acties dan op de woorden letten. Talk is cheap. Als kinderen leren hun ouders naar de mond te praten is dat niet perse iets goeds.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-07-2017 om 00:07

Per se

Ad....

Kaaskopje

Kaaskopje

Fijn!

Er komen dus barstjes in de puberteit begrijp ik? Mijn dwarse oudste dochter is vanaf een jaar of 16 een heel prettig mens geworden. Natuurlijk zijn er nog wel dingen waar we wat minder blij van worden, maar algemeen gezien is het helemaal goed gekomen. Dus geniet ervan, kennelijk komt het goed .

Kaaskopje

Kaaskopje

Ik weet niet of ik je bijdrage helemaal goed lees, maar hij komt zo negatief op me over. De zoon heeft iets erg positiefs gezegd, dat moet je wantrouwen begrijp ik? Eerst zien dan geloven?

Ad Hombre

Ad Hombre

04-07-2017 om 08:07

Kaaskopje

Je moet je als ouder niet zo afhankelijk maken van complimentjes, dat is geloof ik wat ik bedoel. Een complimentje is leuk, maar zo wereldschokkend positief als Alison en alle andere meejuichers het interpreteren lijkt mij zwaar overdreven.

Ik heb altijd enig wantrouwen jegens mensen die scheutig zijn met complimentjes. Misschien zijn ze aardiger dan anderen, wie weet, maar misschien zijn die complimentjes ook wel hun manier om te zorgen dat ze voor elkaar krijgen wat ze willen.

Eerst zien, dan geloven. Inderdaad... Ik heb wel wat mensen gekend die gluiperig en onbetrouwbaar gedrag combineerden met kwistig rondgestrooide vleierijen .

Ginny: Is nog wat discussie over: https://onzetaal.nl/taaladvies/perse, dat accent aigu heb ik dankzij mijn US-keyboard helaas allang opgegeven.

Verhuiswagen

Verhuiswagen

04-07-2017 om 17:07

Ik denk Ad

Ik denk Ad dat je het verhaal van Alison moet kennen, wil je de waarde achter dit compliment zien.

Machteld

Machteld

05-07-2017 om 21:07

Kinderen...

Er zijn vast volwassenen die berekenend met complimenten aankomen. Maar dat vind ik nou zo leuk aan kinderen: hun vaak ontroerende, soms pijnlijke eerlijkheid en een compliment dat je recht in je hart raakt omdat je voelt hoe gemeend het is.

Een compliment op z'n tijd

Zelfs al zou het berekenend zijn, het is toch handig als ze doorhebben dat er meer vliegen te vangen zijn met stroop dan met azijn.
Persoonlijk vind ik het ook heel fijn dat zoon van 18 normaal begint te spreken en niet elk antwoord me toesnauwt.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-07-2017 om 22:07

Moedermop

Da's zeker waar!

Alison

Alison

05-07-2017 om 23:07

Zoals ik al schreef

"We zijn van heel ver gekomen en dit betekent zo veel voor me. Als iemand me dat anderhalf jaar geleden had voorspeld had ik hem voor gek verklaard."

De relatie tussen mijn zoon en mij is heel erg slecht geweest. Van uitschelden tot contact weigeren maar hij is er zelf ook heel slecht aan toe geweest in de zin van dat het een wonder is dat hij nog leeft.

Daarom is dit zo bijzonder en zeker geen onwaarachtige of berekende vleierij. Hij heeft veel meegemaakt en al die ervaringen vallen nu een beetje op z'n plek en maken dat hij veel volwassener reageert en meer nadenkt over zichzelf en zijn omgeving. Die ontwikkeling is zo'n anderhalf jaar geleden ingezet en de laatste weken gaat het hard. Net alsof er licht aangaat in het puberbrein

Hij strooit allesbehalve met complimentjes, hij heeft een keer eerder iets in die richting gezegd. Mijn bericht en blijdschap over wat zoon zei was zeker niet negatief bedoeld. Het was pure verbazing en blijdschap over hoe de zaken zich ontwikkeld hebben het afgelopen anderhalf jaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-07-2017 om 23:07

Ad Hombre

Nou, toen ik tijdens een gesprek met een dochter te horen kreeg dat wij toch eigenlijk helemaal niet zo verkeerd waren vergeleken met sommige andere ouders, kreeg ik toch blosjes op de wangen van plezier. Ik snap best wat je bedoelt, soms komen complimenten inderdaad onecht over, maar als een eigen kind je een welgemeend compliment geeft (en dat herken je als moeder of vader dondersgoed), dan is dat iets om blij mee te zijn.

complimentjes

Nu ik nog een puber in huis heb, die mij regelmatig aankijkt met een blik van "ok, dat was misschien in jouw tijd leuk/normaal/mooi/grappig, maar nu..." dat laat volgen met een diepe zucht, nu ben ik des te meer gecharmeerd van de 18-jarige in huis, die mij terloops complimenteert met "mama, wat heb je een leuke jas aan of mooie schoenen".

(en Ad kom er maar in met het waarschijnlijk niet gemeende van zijn complimenten of feit dat ik me als vrouw te afhankelijk maak van complimenten over uiterlijk)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.