Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Moeder_van_2
06-07-2015 om 16:07
Competitieve tiener is succesvoller dan zusje
Hoi allemaal,
Ik ben moeder van een zoon van 14 en een dochter van 12. Het zijn beide leuke kinderen, maar mijn zoon is eigenlijk perfect (raar om over je eigen kind te zeggen): hij speelt prachtig piano, zit op het gymnasium en haalt alleen maar 8+, kookt graag, fotografeert graag, is heel slim (hoogbegaafd), heel ambitieus (hij wil de machtigste man van de wereld worden, na journalist, advocaat en zakenman te worden), hoofdredacteur van de schoolkrant, voorzitter leerlingenraad, hij debatteert enz. De enige twee dingen waar zijn zusje misschien beter in is, zijn sociale contacten (ze maakt makkelijker vrienden) en creativiteit (ze naait en tekent goed).
Het probleem is nu dat iedereen hem complimenten geeft en zijn zusje niet. Hij is ontzettend perfectionistisch: als hij iets kookt, zoekt hij daar alles over uit en is het verrukkelijk en overlaadt iedereen hem met complimenten.
Hij houdt ook van spelletjes: hij wint bijvoorbeeld altijd koehandel, terwijl zijn zusje heel erg haar best doet maar nooit kan winnen. Zo wordt ze continue gedrukt op het feit dat ze veel minder kan dan haar broer (volgens anderen): als ze (ze doet havo) een 7 haalt voor Nederlands (dyslextie), zegt haar broer dat ze twee 9 heeft gehaald.
Ze wordt hierdoor onzeker. Ik heb dit met broer besproken: hij vindt dit alleen maar fijn, wordt hierdoor gestimuleerd en vindt dat 'zus maar rationeel na moet denken'.
Concreet (sorry voor het lange verhaal):
- Wat kan ik doen om het voor zus toch goed te doen?
- Hoe kan ik broer minder perfectionistisch maken?

Schoolmoeder
Heel herkenbaar
Hier een zoon van 16,5 die het supergoed doet op de havo, ook zo goed als alleen 8/9 haalt, algemeen goed is in sport (net geen uitblinker in 1 ding), wint ook altijd koehandel en veel andere spellen etc. Andere zoon is bijna 14, doet vmbo-basis, heeft ernstige dyslexie is creatief, heeft fantasie en haalt goede cijfers maar net niet hoog genoeg voor kader.
Koehandel spelen we dus niet meer Is een heel apart spel, er zijn zoveel andere spellen waar de anderen ook nog wat kans hebben.
Ik vind dat je je zoon echt moet verbieden om iets te zeggen over zijn cijfers als je dochter net iets gezegd heeft. Hij kan het wel fijn vinden maar dat doet hij dan maar lekker op zijn eigen kamer. Hij moet ook beseffen dat zijn zus ook later fijn in het leven komt te staan en dat hij daar alleen maar voordeel van heeft. Ik herken het dus volkomen al moet ik zeggen dat ik jouw zoon wel wat extreem vind. Hij is dus helemaal niet zo perfect want hij denkt niet aan anderen en daarmee kom je ook niet overal in het leven.
Een pittig gesprek lijkt mij nodig en harder aanpakken en anders kan hij lekker op zijn kamer perfect zitten zijn.

Cat
tsja
Uit je bericht klinkt alsof je je zoon ook echt beter vindt dan je dochter. Je benoemt de sterke kanten van je dochter alsof ze niet zo belangrijk zijn. Maar sociale vaardigheden en creativiteit zijn enorm belangrijk.
Hoe minder perfectionistisch te maken? Door je kinderen als individu te zien, ze niet met elkaar te vergelijken, door aandacht te geven aan proces ipv product. (En die 7 is misschien wel veel harder verdiend)

moeder_van_2
06-07-2015 om 17:07
bedankt voor jullie reactie
@Cat: het is zeker niet zo dat ik hem beter vind dan haar, dit is slechts de mening van de mensen in mijn omgeving: ze overladen hem met complimenten, terwijl zij er eigenlijk een beetje bij bungelt.
@Schoolmoeder: hij doet het niet echt om zijn zusje te pesten, maar hij vindt dat als hij hard werkt dat hij dan evenveel recht heeft om zijn cijfers te zeggen als zijn zusje.

Schoolmoeder
Dat recht heeft hij niet als het een ántwoord is op de cijfers van zijn zusje en zonder dyslexie hoeft hij er minder hard voor te werken. Ik denk ook wel dat je te positief over je zoon praat. Hij ís absoluut niet perfect en zijn tekortkomingen zijn schadelijk voor zijn zusje.
Hoe kun je zeggen dat hij het niet doet om haar te pesten als hij letterlijk zegt: "hij vindt dit alleen maar fijn, wordt hierdoor gestimuleerd en vindt dat 'zus maar rationeel na moet denken'." Bah, wat gemeen!
Ook moet je gaan praten met al die mensen die jouw zoon zo ophemelen en je dochter niet. Wat een nare mensen zijn dat zeg dat ze jouw dochter vergeten. Gelukkig is het hier niet zo erg dat dit ook nog van buitenaf wordt gestimuleerd.

dirksmama
Wat vervelend!
Hier ook hoogbegaafde oudste en dyslectisch jonger zusje, maar gelukkig nooit dat soort gezeur. Ik krijg echt een beetje een naar gevoel in mijn maag van je beschrijving, ik denk dat grote broer echt nog heel veel moet leren. En dan vooral dat niet alles een competitie is. Bij ons gaat het echt heel anders. Zusje tekent echt heel mooi (en heeft dankzij haar dyslexie en dyscalculie E-scores op CITO), en we waren heel verbaasd toen we pasgeleden ontdekten dat broer dat ook best aardig kon. Scheelt wel dat zusje verbaal erg sterk is, en broer een erg zacht karakter heeft en zusje altijd helpt. En we praten eigenlijk ook nooit over de beste zijn. Ik denk dat je de omgeving toch wat bewuster moet proberen te maken dat dat competitiegedoen niet echt welkom is in je gezin. Ik krijg uit jouw verhaal de indruk dat broer zus misbruikt om zijn eigen ster beter te laten stralen. En een opmerking als 'ze moet maar rationeel denken' vind ik een regelrechte rotopmerking. Iets dergelijks heb ik wel eens uit de mond van leerlingen met Asperger gehoord, maar dan kwam er toch echt een duidelijke uitleg waarom dat soort opmerkingen NIET acceptabel zijn.

Cat
beter
Zo schrijf je een beetje, vind ik. Maar je geeft weinig info vind ik dus dan vul je al snel in.
Ik herken wel wat in je verhaal. Tenminste van de houding van oudste naar jongste. Alleen is oudste hier totaal niet succesvol, de enige overeenkomst is dat hij ook heel erg slim is. Jongste, hoewel niet zo extreem slim, is feitelijk succesvoller.(op alle gebied)
Hier is dan ook sneller de conclusie getrokken dat het juist vanuit onzekerheid komt de houding. Hoewel gedrag van oudste hier ook weleens wat gemeen aandoet, is het zeer zeker niet echt gemeen.
Misschien speelt zoiets toch ook bij jullie, hoewel dat op het eerste gezicht vergezocht lijkt? Heeft je zoon voldoende uitdaging, leert hij zijn eigen kunnen kennen? Dat kan lastig zijn als alles je komt aanwaaien. Dat kan onzekerheid geven.
Trouwens, ook juist al die complimenten kunnen zijn onzekerheid fors voeden. Misschien voorlopig even zorgen voor andere mensen in de omgeving?

Cat
06-07-2015 om 18:07
overigens
hoeft het helemaal geen rotopmerking te zijn van hem. (daarvoor geef je te weinig info) Voor hem kan het simpel zijn: zusje vertelt over een cijfer en hij doet dat vervolgens ook. Dat wil toch helemaal niet zeggen dat hij daarmee de competitie aangaat op dat moment? Het is ook heel raar als hij krampachtig moet doen omdat hij nu eenmaal zo goed scoort. Het is ook oneerlijk voor hem als hij voorzichtig moet zijn. Als het verhaal hetzelfde zou zijn maar broer kwam met zesjes aan, zou niemand het negatief interpreteren. Eigenlijk vind ik ook wel dat het niet zijn probleem moet zijn dat zusje onzeker wordt.
Los daarvan kun je best met beiden een gesprek aangaan en proberen tot afspraken te komen. Bijv dat er voor beiden apart aandacht kan zijn voor een prestatie, zonder dat de ander daar bovenop springt.
Heeft hij genoeg echte peers, sparring partners waar hij zich mee kan meten?

moreen
06-07-2015 om 19:07
ah gos....
Wat sneu voor je dochter. vertel je haar vaak genoeg dat je op haar ook heel trots bent en dat je ziet hoe goed zij haar best doet? Dat het nu eenmaal zo is dat broer een aantal dingen heel goed kan, wil niet zeggen dat jij haar minder waardeert als mens. Althans dat hoop ik, want hoewel je warm genoeg over beide kinderen praat viel me toch wel op dat jij je zoon ook 'perfect' noemt en hem inderdaad daarmee lijkt te prefereren.
En dat terwijl hij alles behalve perfect is want hij klinkt in ieder geval als een heel ongenaam jongetje in bepaalde opzichten.
Ik zou je dochter toch echt wat meer aandacht gaan geven en er met haar over praten, dat zij haarzelf mag zijn, trots op zichzelf mag zijn en op wat zij bereikt in het leven. Intelligentie en talenten die je allemaal zijn komen aanwaaien lijken heel leuk maar het doet ook iets met je karakter als je er niets voor hoeft te doen.
Op een bepaald moment is je dochter veel beter tegen het leven opgewassen als je zoon. En dat zijn dingen die je ook kunt bespreken met je zoon erbij. Vertel hem ook maar dat hij het geluk heeft dat er van alles is aan komen waaien voor hem maar dat het van jou dochter daarom ook juist heel knap is dat zij het ook goed doet en dat zij op die manier meer doorzettingsvermogen kweekt dan hij. En niet, dat dat haar dan weer beter maakt als mens, maar dat hij en zij jou allebei even lief zijn...

moreen
06-07-2015 om 19:07
en een hele belangrijke
Die op zich ook wel benoemd is al: aandacht geven aan het proces: het feit dat iemand zijn best ergens opgedaan heeft. En veel minder aan het eindresultaat!
Het is ook een bekend feit dat kinderen bij wie alles heel vanzelf gaat uiteindelijkheel faalangstig worden. Juist omdat ze telkens gewaardeerd worden om hun prestaties, zijn ze steeds bang dat het toch nog niet genoeg is. En daarom worden ze dus ook perfectionistisch. Dus het is het antwoord op je beide vragen: Voor zus is beter dat je haar becomplimenteerd op haar best doen, voor je zoon dus ook.
Voor hem is het pas een echte prestatie als hij zijn waardering uit kan spreken over iets wat zijn zusje gedaan of gemaakt heeft. Dan is hij aan de beurt voor een compliment...

Ely
06-07-2015 om 22:07
mijn duit
Wat ik altijd belangrijk vind om voor ogen te houden is het verschil tussen talent en inspanning/inzet. Dat talent heb je of heb je niet, net zo'n gegeven als je schoenmaat. Leuk als je blij bent met wat je gekregen hebt maar dat is geen prestatie.
Waar het wat mij betreft om gaat is wat je doet met wat je hebt gekregen. Daar zit in watvoor mens je bent. Daar zit potentieel voor trots in, voor vallen en opstaan, doorzetten en afhaken, leren, helpen, over je eigen schaduw heen springen, etc. Dat kan op elk niveau.
En zonder fouten te maken kun je nooit ontdekken waar je grenzen zitten, je kunt niet goed zijn zonder ooit een stapje opzij te doen om een ander de schijnwerpers te gunnen, je kent je veerkracht niet als je niet op je bek bent gegaan. En je kunt niet sterk zijn als je niet kwetsbaar durft te zijn.
Dat is mijn visie op talent en ergens goed in zijn. ;)

Marjoleine64
06-07-2015 om 22:07
Inderdaad
Veel is al gezegd. Hier is de situatie een beetje andersom, en minder extreem verschillend. Oudste zoon (17) is gewoon heel slim, maar was zeker op de BS sociaal erg onhandig. Hij viel daar vanaf groep 5-6 echt buiten de groep, werd behoorlijk gepest en zo. Ook en misschien wel vooral door zgn vriendjes van jongere broer... Jongste (nu 15) is zo mogelijk nog slimmer, maar niet hoogbegaafd (denk ik, nooit behoefte gehad om te testen). En bovendien sociaal veel handiger, en motorisch ook veel handiger, al op heel jonge leeftijd. Hij was altijd goed in sport, oudste helemaal niet, deed het alleen om erbij te horen. Muziek is jongste gewoon heel erg goed in, oudste peelt ook leuk maar gelukkig ander instrument wat zich niet laat vergelijken. Minstens zo fanatiek nu hij het 'bandleven' ontdekt heeft als drummer en basgitarist.
Thuis was er zeker toen ze zeg 10-14 jaar waren echt altijd competitie wie wat beter/sneller etc kon dan de ander, heel vervelend. Dat is gelukkig voorbij nu, ze zijn nog geen goede vrienden maar gaan wel als gewone broers met elkaar om. Vooral jongste was vroeger inderdaad nogal perfectionistisch en juist daardoor soms ook faalangstig, vooral met schoolwerk. Dat heeft oudste dan weer nooit gehad. Oudste heeft wel een tijd het gevoel gehad dat we jongste meer privileges gaven dan wat hij op die leeftijd had. Maar ik denk dat dat een universeel geval van oudste vs jongste is, en meer met 'loslaten' te maken heeft dan met erkenning van talent vs inspanning.
Ik denk dat er misschien ook gewoon een puberteit-issue speelt: juist op deze leeftijd voelen ze de verschillen heel erg, en worden ze (vooral jongens) erg competitief. Gelukkig gaat dat ook weer over meestal.

Emma
07-07-2015 om 09:07
Zusje
Wat een rotsituatie voor het zusje. Ik herken het bij mijn zus' kinderen (zelf heb ik er maar één). De "slimste" (oudste) is met harde hand de mond gesnoerd en dat hielp enigszins. Reacties uit haar omgeving waren veel van: kan de jongste dan niet wat beter zijn best doen? Tja, je omgeving kun je ook niet altijd uitkiezen.
De oudste is inmiddels een paar keer flink onderuitgegaan, want er zijn, vooral na de middelbare school, heus wel dingen in het leven die niet vanzelf gaan. Inmiddels gaan ze wat gelijkwaardiger met elkaar om. De jongste heeft nu vrouw, kinderen, topbaan, mooi huis. De oudste is zoekende..... ;-)

Pien
07-07-2015 om 10:07
Hang deze ingelijst in de kamer:
Een 6 die een 8 wil halen,
is een 10 waard als hij een 7 krijgt.

Oudste zus
07-07-2015 om 11:07
bij ons
Mijn jongere zus was de competitiefste. Ze kon er niet tegen dat ik alles eerder en beter kon, dus ze moest en zou me overtreffen. Ik was daar helemaal niet mee bezig. Ze werd er enorm kattig en gemeen van. Mijn moeder moedigde dit nog aan ook, want die vond dat grappig. Ook ging mijn moeder nivelleren: mijn zwakkere punten benadrukken en zeggen hoe jammer dat was en dat zusje dat veel beter kon. Maar dan alleen tegen mij. Nooit tegen mijn zusje dat het jammer was dat ik iets beter kon.
Overigens vind ik de jongen uit het voorbeeld helemaal niet onaangenaam of irritant klinken. Waarom mag hij niet zijn wie hij is? Als hij niks kon zou dat het hardste geroepen worden waarschijnlijk, maar omdat hij veel kan mag hij het niet laten zien. Hij kan er toch zelf niets aan doen dat hij veel kan?
Niets is vervelender dan in je onschuld iets zeggen en dan van 3 of 4 kanten tegelijk te horen krijgen dat je je mond moet houden (omdat ze het niet begrepen of zo). Hierboven omschreven als 'met harde hand de mond snoeren' en dan lachen omdat iemand zoekende is?
Overigens ga ik nu niet meer om met mijn zusje. De band is voorgoed verziekt in de puberteit en mijn moeder heeft daar een grote rol in gespeeld.

Schoolmoeder
07-07-2015 om 14:07
Oudste zus
Jij vindt het echt niet onaangenaam of vervelend als hij het volgende zegt als reactie op de onzekerheid van zijn zusje: "hij vindt dit alleen maar fijn, wordt hierdoor gestimuleerd en vindt dat 'zus maar rationeel na moet denken'.
Als hij dit al zegt vrees ik over wat hij denkt. Verder, zoals ik al zei zijn die omstanders niet normaal als ze nooit eens wat positiefs over zusje weten te zeggen en dan is hier ook nog een moeder in het spel die zegt dat haar zoon perfect is terwijl ik zie dat mijn kind op vmbo-basis een veel beter en fijner karakter heeft dan haar zoon.

Andernikkie
07-07-2015 om 15:07
ik had zo'n zus
Mijn zus was altijd overal beter in. Kon beter leren, was mooier, had sneller haar rijbewijs, kortom, alles ging haar beter af. Toen zij al twee jaar op de middelbare school zat en ik nog op de basisschool, ging ze soms Engels praten tegen vriendinnen of zelfs tegen mijn ouders, zodat ik het niet kon verstaan. Ik haatte haar met heel mijn hart en soms duwde ik haar gewoon van de trap uit pure frustratie. Dan kreeg ik natuurlijk straf en dat vond zij dan weer reuze grappig.
Hoe matig intelligent en aantrekkelijk ik ook was, ik was om de één of andere reden veel populairder dan mijn zus. Ik hoefde ook nooit ijdel te doen, dat sloeg nergens op met mijn mollige wangen en kroezige haar en ik kon toch niet tippen aan mijn mooie zus, dus waarom al die moeite?
Veel later heeft mijn zus mij verteld dat ze eigenlijk vreselijk jaloers op mij was, omdat er altijd hordes vrienden en vriendinnen voor mij langskwamen om te vragen of ik meeging naar feesten, zwembad enzovoort. Zij had wel vriendinnen, maar die waren ook van het competitieve soort en (dus?) echt ongedwongen lol hadden ze niet. Het stoorde blijkbaar alleen mijn ouders dat ik niet zo slim en niet zo mooi was en verder helemaal niemand, zeker niet mijn vriendinnen (met sommigen ben ik nog steeds bevriend!).
Misschien ziet de zoon van Moeder-van-2 zijn zusje ook wel zo als mijn zus mij zag en probeert hij door 'perfect' te zijn de controle over zijn leven te behouden. Dan is het natuurlijk nog niet aardig wat hij zegt, maar wel beter te begrijpen.
Ik heb me nooit wat aangetrokken van mijn ouders en zus in de zin dat ik me minder voelde. Met mijn zus en mij is het overigens helemaal goed gekomen. Ik neem haar regelmatig op sleeptouw als ik met mijn niet bepaald perfecte vrienden op stap ga en zij geniet zich suf als ze de verhalen hoort over de enorme blunders die wij begaan (zelf is ze nog steeds behoorlijk perfect, ze is ook hoogbegaafd).

Oudste zus
07-07-2015 om 16:07
Schoolmoeder
Ik vind het wel een dubieus zinnetje, maar het is te summier om er uit af te leiden wat er dan precies gebeurt. Misschien is het een uiting van een naar karakter, misschien niet.
En rationeel nadenken kan ik iedereen aanraden, dus daar val ik niet over
Maar jeetje, in feite mag deze jongen van jou ook niet te perfect zijn, want je benadrukt maar even dat jouw zoon een fijner karakter heeft. Op basis van 1 zinnetje? Of op basis van alle dingen die hij beter kan? Ik vind het wel apart hoor.

Schoolmoeder
07-07-2015 om 16:07
Perfect
Ik heb nog nooit iemand ontmoet die perfect is, dat is ook onmogelijk.

Mijntje
07-07-2015 om 19:07
mr perfect
Je zoon mag nog best leren wat meer compassie te hebben met z'n zusje, en rekening te houden met haar gevoelens. Daar zou ik het wel met hem over hebben. Dan is hij wel Mr Perfect, maar zo maakt hij zich niet geliefd.
In dit soort sociale dingen is zijn zusje vast weer beter :-)
Kans is ook dat deze jongen zichzelf 'overschreeuwd' en naar complimentjes vist uit ook een soort onzekerheid.
Vraag: die tekeningen, en die dingen die je dochter naait, hang je die wel op? Laat je die ook aan vrienden/familie zien? Ik vind het ook raar dat ze haar niet zien.

Katniss
07-07-2015 om 21:07
Kan ook goed komen
Bij mijn zusje en mij was er ook zo'n groot verschil en als kinderen konden we het ook echt niet goed vinden. Heel af en toe lopen we nog wel tegen dingetjes aan, vooral als ik me als grote zus ga gedragen en/of zij de afwachtende speelt. Uiteindelijk zijn we allebei goed terecht gekomen, hebben allebei leuk werk, en bleek zij veel beter in het houden van een goed huwelijk ;-)
Mijn kinderen verschillen ook heel erg. De een (veel) slimmer, de ander heeft veel meer lef, eentje stil, eentje behoorlijk druk. Wat wel lastig is is om de jongste ook erbij te betrekken als er ingewikkelde gesprekken gevoerd worden (over Griekenland, homohuwelijk, etc.). Dan wil ze wel meedoen, maar haar argumenten snijden weinig hout, waar oudste zich dan weer aan ergert en ik me erger omdat zij zich ergert etc.

Emma
08-07-2015 om 11:07
Oudste zus
Als een kind tegen een jonger broertje roept dat hij zijn bek moet houden omdat
hij maar een domme vmbo'er is en hij zelf alleen recht van spreken heeft omdat hij zelf op het gymnasium zit, zou iedere rechtgeaadre ouder hem even hardhandig de mond snoeren. De wereld is hard, ook voor verwaande grote broers die vooral zichzelf moeten kunnen zijn.

Kaaskopje
08-07-2015 om 12:07
Als ouder
doe je het nooit goed, maar je kunt wel je best doen om je kinderen een gevoel van gelijkwaardigheid te geven.
Het is jammer voor je zoon dat hij sociaal gezien minder uit de verf komt dan zijn zus, dat is zijn imperfectie. Het is ook jammer voor je dochter dat zij niet in staat is foutloos te schrijven. Dat mag nooit aanleiding geven aan je zoon om zich daardoor 'beter gelukt' te voelen.
Mijn oudste dochter voelde zich ook regelmatig verongelijkt, omdat ze het gevoel had dat de jongste meer de hand boven het hoofd gehouden werd. Ongemerkt zullen we misschien wel eens verkeerde signalen afgegeven hebben, maar dat was uiteraard niet met de opzet om de oudste te kwetsen. Als je eenmaal weet dat een kind gekwetst wordt door bepaalde omstandigheden, moet je op zijn minst proberen er iets aan te doen. In jouw geval hoef je je zoon echt niet te verbieden om trots op zijn prestaties te zijn, maar a. het is de toon die de muziek maakt en b. als hij weet dat het moeilijk is voor zijn zus, zijn er ook momenten waarop hij jou en je man alleen kan spreken toch? Dan kan hij zich helemaal uitleven.
Dit: (van Pien)
Een 6 die een 8 wil halen,
is een 10 waard als hij een 7 krijgt.
zou ik niet aan de muur hangen. 6-jes kinderen die hard moeten werken om een 6 te halen, zijn die 10 al lang en breed waard. Meer is geweldig natuurlijk, maar het kind is er niet méér om waard.

Schoolmoeder
08-07-2015 om 13:07
snap dat versje ook niet
Als een 6 een 8 wil halen en een 7 krijgt is die 7 opeens een 10 waard? Ik kan daar weinig mee. Ik zou het als volgt willen zeggen:
Een 6 die een 8 wil halen en dat ook haalt is als een 8 die een 10 wil halen en dat ook haalt. Meer kan ik er niet van maken.

Oudste zus
08-07-2015 om 14:07
Emma
Daarin ben ik met je eens, maar de specifieke reden had je er niet bij gezet
Mijn zusje trapte omhoog - van ath > gym, dus helemaal duidelijk is me dit nooit geworden, behalve dan dat ze waarschijnlijk niet zo aardig is van zichzelf en dit door niemand gecorrigeerd werd: zo was ze ook laatdunkend tegen/over andere mensen en mijn moeder vond dit reuze grappig.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.