Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Comazuipen

Maris

Maris

19-03-2016 om 12:03

gevaar van verbieden

Voorlichting is één, het moet ook nog *overkomen*.
Zolang je het kind met je mee hebt, kun je in gesprek.
Ik denk dat veel 16 jarigen het niet eens zijn met een verbod. Risico is dat je de verbinding verliest en dat kind onverschillig wordt.

AnneJ

AnneJ

19-03-2016 om 12:03 Topicstarter

Ouders

Bedankt voor je duidelijke verslag Marielle.
Ik neem toch even de gelegenheid te baat om het over je observatie van ouders te hebben.

Blijkbaar is de gepaste reactie dat je je als ouder schaamt dat jou kind teveel gedronken heeft dan wel, terwijl je dodelijk ongerust bent: kan kind de pijp uitgaan? Ook nog boos wordt op je inmiddels hulpeloze zieke tiener.
En een ouder die niet gediend is van die obligate rituelen en jou verzoekt neutraal te reageren om een oververhitte situatie niet nog emotioneler te maken, is al helemaal onbegrijpelijk bezig.

"Een op de vijf ouders of zo is echt boos op tiener en schaamt zich dat ze op de SEH zitten met dit probleem. Het valt mij op dat veel meer ouders niet overduidelijk boos of geschrokken zijn, hun kind vaak verdedigen en laatst is mij zelfs verteld dat ik geen vragen hoefde te stellen maar gewoon het zijn maag moest leegpompen en verder niet moest zeuren."

Zou schamen en boos worden helpen? Zelf zou ik in elk geval zien mijn kalmte te bewaren, je hebt wel wat anders aan je hoofd en wilt de zaak goed volgen, je los laten gaan in schaamte en woede voorkomt luisterend en handelend gedrag.
Bovendien zou mijn tiener, met autisme in dit geval, nog zieker worden van emotionele reacties.
Ook zullen ouders in Engeland zich alvast harden tegen de obligate inschakeling van juffrouwen van social services die thuis nog eens komen melden dat je kind toch niet mag drinken en anders is het jou schuld, als ze er niet een nog groter drama van maken door ook even wat er verder opvalt in je gezin negatief te duiden, uit te vergroten, en er hun afkeurende blik en soms ook maatregelen op te werpen.
Ook de CPS van Engeland, berucht en gehaat bij Engelse ouders, krijg je naar Nederland zonder dat dit het percentage comazuipers laat dalen, echter wordt je ingewreven dat schaamte en woede gepaste reacties zijn en dat je diep door het stof moet omdat je persoonlijk gefaald hebt.
Maatschappelijke en persoonlijke omstandigheden, het leven zelf, is een verdienmodel voor adolescente meisjes en middelbare managers in 'social services' waar de 'service' bestaat uit, ja uit wat eigenlijk?
Nou, als ouder heb je toch een iets andere positie denk ik.

Triva

Triva

19-03-2016 om 12:03

Emma

Ik heb een aardige kijk over school en vooral op het niveau van vmbo-basis. Ik heb me verbaasd over het feit dat ze alles leren over roken voor wat betreft hoe ongezond het is en dat de nadruk ligt op de kinderen leren dat niet de méérderheid rookt. Ze waren helaas vergeten de leerlingen op dat niveau duidelijk te maken hoeveel een pakje sigaretten kost en wat hun vermoedelijke uurloon gaat worden. Mijn zoon was echt 'flabbergasted' toen ik het er met hem over had. Hij had echt geen idee!

Over drank, dronken worden, hoeveel je kunt drinken en dat je het niet aan voelt komen dat het mis gaat weet hij nog helemaal niets, in ieder geval niet van school!

AnneJ

AnneJ

19-03-2016 om 12:03 Topicstarter

Tegenhouden

Je kunt proberen je tiener te verbieden naar gelegenheden te gaan waar alcohol geschonken wordt. Je hebt zelf geen tieners vermoed ik dan.
Er zullen ouders zijn die dat doen en er zullen ouders zijn die het laten gaan of, en dat is mogelijk iets adekwater, die hun kinderen voorhouden dat je voor je eigen gezondheid en oordeelsvermogen, ook beter je alcoholinname wat kan controleren door inderdaad bier af te wisselen met fris en wat er verder aan veiligheids maatregelen nodig kunnen zijn. Niet dronken op de fiets, bij elkaar blijven als je naar huis gaat, en je ouder bellen als er iets fout gaat.
En dan gaat het er mij om, wat helpt om te voorkomen dat je kind op een schadelijke manier omgaat met zichzelf en zich in coma zuipt.
Wat helpt dan?
Dat antwoord is ingewikkelder denk ik dan wij denken of menen.

AnneJ

AnneJ

19-03-2016 om 13:03 Topicstarter

Schaamte

Ik hoorde een verhaal van een 15 jarige die thuis onverwacht behulpzaam was. Dat wekte de argwaan van ouder.
Even later werd ze gebeld door een andere ouder dat beide tieners de dag ervoor bij het fietsend naar huis gaan in aanraking waren gekomen met de politie. De ene tiener had gedronken en was van haar fiets gevallen.
De andere tiener had dat thuis niet durven vertellen, ook al had ze zelf niet gedronken. Uit angst dat ze niet meer met dat meisje om mocht gaan dan wel 's avonds naar een feestje mocht als er blijkbaar alcohol beschikbaar bleef.
Je moet je blijkbaar al schamen en je vrijheden laten afnemen terwijl je niets gedaan hebt als puber.
Dat vragen we van ouders om dat dan te handhaven.

AnneJ

AnneJ

19-03-2016 om 13:03 Topicstarter

Voorzorgsmaatregelen

Toch nog een verhaal gehoord van een tiener in de omgeving die een week woedend was op zijn broer die samen met een vriend voor het eerst aan de alcohol was, ergens buiten. Vriend zo ziek geworden dat die naar de eerste hulp moest en daarbij is broer stiekum weggeslopen.
Want anders wordt je zelf met zo'n overtreding geassocieerd en krijg je de wind van voren.
Maar terecht dat die tiener boos was op zijn broer dat hij die vriend in de steek liet. je gaat dan gewoon mee, je blijft erbij, je helpt elkaar.

@Emma

@Emma

19-03-2016 om 13:03

Trivia

Ik zou zeggen: vertel het hem! En geef niet af op het onderwijs.

mirreke

mirreke

19-03-2016 om 13:03

Hier staat dat jongeren fors minder zijn gaan roken/drinken

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/03/15/nederlandse-jongeren-drinken-en-roken-minder

AnneJ

AnneJ

19-03-2016 om 14:03 Topicstarter

NRC betaalde site

http://nos.nl/op3/artikel/2093013-tieners-roken-drinken-blowen-en-seksen-minder.html

Hetzelfde bericht van de NOS

"Op hun vijftiende verandert het overigens snel: dan drinkt meer dan 15 procent van de Nederlandse tieners minstens een keer per week alcohol en dat is meer dan het Europese gemiddelde. In vergelijking met hun Europese leeftijdsgenoten zijn ze wel veel minder vaak dronken."

"Over het algemeen gaan tieners in heel Europa op latere leeftijd roken. Een mogelijke verklaring is dat in veel landen de prijs van sigaretten is gestegen en er op steeds minder plekken gerookt mag worden."

"Je zou misschien denken dat Nederlandse tieners massaal blowen omdat het hier zo makkelijk verkrijgbaar is. Maar in Nederland blowen tieners een stuk minder dan in andere Europese landen."

"Qua voorbehoedsmiddelen doen tieners Nederland het in verhouding tot de rest van Europa redelijk: bijna 72 procent van de 15-jarigen gebruikte de laatste keer dat ze seks hadden een condoom. Daarmee doen ze het een stuk beter dan bijvoorbeeld Zweden (54 procent), Malta (41 procent) en Polen (26 procent)."

"Verder stijgt het aantal comazuipende jongeren in Nederland. Het is onduidelijk of die trend in heel Europa te zien is, omdat dit niet is onderzocht."

Boys will be boys

Ik verwacht helemaal niets van ouders in de zin van woede/schaamte. Je leest over mijn opmerking over geschrokken zijn heen. Ik kan me allerlei reacties voorstellen als je op de SEH zit met je kind in die situatie. Ik heb geen kinderen maar kan me voorstellen dat ik zelf heel erg geschrokken zou zijn en me ongerust zou maken over wat er gebeurd is voor kind in het ziekenhuis kwam, ik kan me schaamte en woede ook voorstellen. Ik kan me de onverschillige reacties die ik krijg NIET voorstellen. Overigens is het mijn werk dus elke tiener/ouder krijgt van mij dezelfde bahndeling waar ik ze wakker maak, soms met een stimulus die zeer doet, en ik kijk of ze beademd moeten worden (één keer gehad, waren ook drugs bij, niet alleen drank). Als ze zelf veilig wakker kunnen worden houden we ze warm en wacht ik af tot ze wakker zijn. Iedereen krijgt dan hetzelde praatje over hersenen die in ontwikkeling zijn en kapot gaan van drank, het gevaar van slecht risico inschatten met drank op en dat de wet het tegenwoordig verbiedt. En ja iedereeen wordt verwezen naar het team dat support zou kunnen verlenen aan kinderen die met een zorgwekkende presentatie bij de SEH komen; standaard protocol.

Het is me niet één keer maar meerdere malen gebeurd dat ik ouders 's nacht uits in hun bed bel over hun tiener die nu eindelijk wakker is geworden en een telefoonnumer kan afgeven en ze letterlijk zeggen dat het ze niet interressert, dat als kind wakker is ze maar een taxi moeten pakken. Ik heb een tijdje grleden een tiener met de politie naar huis gestuurd omdat ouders na tien uur vermissing nog steeds de telefoon niet opnamen of deur open deden. Tiener verzocht uiteindelijk of hij zelf naar huis mocht want hij had wel een sleutel. Dit soort reacties begrijp ik niet. Ouders die mij niet late praten met hun kind en rustig zeggen oh well boys will be boys en zeggen dat ze morgen wel terug komen om het kind op te halen want ze moeten nu nog iets anders doen begrijp ik ook niet. Dit zijn extreme gevallen natuurlijk maar ik denk wel dat een gedeelte van dit soort gedrag terug te leiden is naar tieners die het gevoel van thuis uit krijgen dat het toch niet uitmaakt wat ze doen. Overigens is de grootste groep ouders gewoon geschrokken en dat vind ik heel gewoon, woede en gezeur aan kind's hoofd over het tijd verdoen van SEH tijd van de ouders kap ik altijd af, dat helpt niet en ze moeten thuis maar beslissen hoe ze het verder oplossen.

Ik zeg dus nergens dat woede en schaamte een opvoedende rol hebben, wel dat ik het een gewone reactie vind alhoewel ik gewone ongerustheid prettiger en normaler vind. Ik denk dat veel weten over alcohol helpt. De tieners die met hun vrienden meekomen die nog bij de les zijn zijn vaak degenen die precies kunnen natellen hoeveel er van wat gedronken is bijvoorbeeld. Voleassenen en tieners die zo binnenkomen hebben vaak geen flauw idee wat een éénheid alcohol is. Ik besteed meestal flink wat tijd aan vragen wat ze wel over alcohol weten voor ik aan mijn eigen praatje begin. Ik denk dat als één op de tien weet hoeveel je veilig kan drinken dat dat veel is. De meste kinderen lijken njiet tegen beter weten in te drinken maar te drinken omdat het leuk is etc. Als ik het vraag weten ze dus vaak niet hoeveel ze wel veilig kunnen drinken, dat het niet mag en was het door ouders ook niet verboden. Breezers etc worden hier in flesje van 1,5 of 2 eenheiden verkocht, vodka die gedeeld gekocht wordt wordt natuurlijk niet uitgemeten verdeeld, bier wordt hier altijd jn halve liters geserveerd maar men vergeet dat Stella Artois in een halve liter bijn drie eenheiden is, dan zit je als man en helemaal als puber in een keer aan je max!

AnneJ het spijt me maar ik ga verder niet in op je discussie over sociaal werk. In mijn werk heb ik me aan protocollen te houden. Ik ben het lang niet altijd met die protocollen eens, laat ouders weten wat er gaat gebeuren en vul waar ik kan het minimale in. Maar net zoals ik geen ouder ben ben jij geen arts en heb je gelukkig nog nooit dit soort afwegingen aan de andere kant van de lijn hoeven te maken. Gezien je aannames naar aanleiding van mijn eerste reactie over woede/angst/schaamte waar ik nergens van gezegd heb dat die nodig zijn lijkt het me niet verstandig het hier verder over de rol van sociaal werk in te praten. Ik denk dat de rol van ouders en andere volwassenen in het leven van tieners veel belangrijker is.

Mijn alcohol dus op een rijtje zou zijn. Wacht tot het van de wet mag. Of je nou begint voor of na je 18e begin ergens waar je veilig bent, met vrienden die sober blijven of op een familie feestje met familie die niet allemaal drinkt. Weet wat je drinkt en hoeveel precies. Zorg dat je beltegoed hebt en iemand die je altijd wil komen halen als het opeens niet meer gezellig is. Ga niet uit drinken in je eentje of met mensen die je niet goed kent tot je echt ervaring met drinken opgedaan hebt en durft te zeggen dat je niet meer blieft. Schenk je eigen drinken in of laat het een bartender doen en hou je drinken bij je. Gebruik drank óf drugs, niet allebei. Als je je ziek voelt bel een ambulance, laat je niet ergens in een hoekje neerleggen om uit te slapen, zoek mensen op die sober zijn. Weet wat alcohol met je doet en wees je je er van bewust dat je met alcohol op dingen doet die je anders nooit zou doen. Dit laatste denken weinig mensen over na terwijl ik het dus zelf als tiener heb meegemaakt met de dood van een vriend tot gevolg. Want met alcohol op denk je echt dat je van alles kan dat niet zo is, zelfs een stoepje opstappen is dan niet meer zonder gevaar!

Mariel

mirreke

mirreke

19-03-2016 om 14:03

Mariel81, it happened to us

Onze dochter, van wie we het echt nooit hadden verwacht, niemand trouwens, vrienden en docenten ook niet, belandde ook in coma in het ziekenhuis.

Ze had een in verhouding vrij laag alcoholpromillage in haar bloed, had ook geen infuus oid nodig. Ook bij haar kwam het door te snel teveel drank met een hoog alcoholgehalte nuttigen. En zelfs dat had ze nooit eerder gedaan.

Ze ging met enkele vriendinnen naar een feest en hadden (wat zij nooit had gedaan) van ons wat drank in een frisdrankflesje gedaan en meegenomen, zonder dat wij dat wisten natuurlijk. Want ja, duur en zo. Idd, sterke drank, wat dochter sowieso nooit dronk. Niet gewend aan alcohol. Ze kan er blijkbaar ook niet tegen, want ze had echt vrij weinig in haar bloed, maar gewoon te snel achter elkaar genuttigd.

Ook nog koud buiten, en toen voel ze gewoon zomaar om...

Wij natuurlijk geschrokken, maar ook uiterst verbaasd... En nadat eerste schrik gezakt was, hebben we ook onze zonen meegenomen om eens bij haar te kijken. Want je ligt eigenlijk wel voor jan met de korte achternaam hoor, daar in zo'n ziekenhuis.

Ze voelde zich ook heel stom en dom...

Onze dochter is echt geen drinkster, het gebeurde zeker niet moedwillig. We waren allemaal heel verbaasd hoe gemakkelijk zoiets kan gebeuren. Ook de vriendinnen met wie ze was waren verbijsterd, want die waren bij haar, en gaven ook aan dat ze in eigenlijk nauwelijks wat had gedronken, maar wel snel achter mekaar...

Ik denk het het wel klopt: omdat jeugd niet meer mag drinken, drinken ze elders (soms stiekem) in of nemen drank mee. En dan natuurlijk sterke drank ipv bier.

Ik vind het alcoholverbod niet slim, geloof veel meer in intrinsieke motivatie, die bij de jongens hier trouwens wel degelijk aanwezig is nu...

Dochter doet zoiets nooit meer natuurlijk, die was zich dood geschrokken achteraf...
Ik voel geen schaamte hoor, wij waren vooral geschrokken en verbaasd. Niet eens boos, want niet expres, wel waarschuwend natuurlijk...

Maar Mariëlle, het ging bij onze dochter heel erg snel, ze was aan het praten en midden in een zin werd ze onaanspreekbaar en ging ze onderuit... Ze zou niet eens meer anderen hebben kunnen opzoeken.

het gekke is dat zij meestal juist degene is die nuchter blijft, en vrienden naar huis begeleidt, of als ze niet naar huis durven, (ook zoiets...) met ze blijft rondlopen of zitten totdat het weer beter gaat.

Zij geeft trouwens aan dat er wel veel jongeren zijn die gebruiken vooral, drugs, wiet, ed...

Pats boem

Mirreke, fijn dat je het verhaal zo neerzet. Vervelend dat het gebeurt is maar gelukkig heeft ze er niets aan overgehouden. Je zegt trouwens niets over hoe jij de artsen, verpleging hebt ervaren?

De manier waarop jij het beschrjjft zie ik dus heel vaak en vind ik zelf het frappante verschil tussen tieners en volwassenen. Hoe vaak ik niet hoor dat de patient niet eens dronken was, dat er niet veel gedronken is door de patient en dat de patient toen toch opeens bewusteloos was. Het is gewoon een combinatie van korte tijd, relatief veel in één keer binnenkrijgen in lijven die over het algemeen een stukje lichter zijn dan die van een volwassene en alcohol ook anders verwerken. En fysiek houdt dit probleem niet op op je 18e. Als je een slank klein meisje blijft fysiek kan je gewoon nog steeds minder alcohol aan.

Natuurlijk waren jullie geschrokken en kinderen/tieners doen vaak dingen die niet mogen. Ik weet ook echt niet of verbieden helpt. Er over praten helpt zeker denk ik toch wel, al helpt het niet voorkomen hopelijk is de kans iets groter dat als je kind omstander is of het wel voelt aankomen dat ze hulp zoeken omdat ze weten dat dit dit kan gebeuren bij alcohol.

Ik ken de statistieken niet goed. Ik zie wel dat hier in Engeland het gebruik van Legal high steeds gewoner word en ook dat heeft hele sterke effecten op tieners, misschien in Nederland minder maar het schijnt overal goedkoper te zijn dan wiet.

Overigens maak ik me inwendig wel druk als ik het moet behandelen. Ik behandel te vaak patienten met vooral hoofdletsel die zonder alcohol op waarschijnlijk geen letsel hadden gehad. Na één keer een vriend aan letsel na alcohol te hebben verloren en één keer een familielid van een collega te hebben behandeld die met alchol op hoofdletsel opliep dat uitmondde in hersenletsel voor de rest van zijn leven vind ik alcohol een eng genotsmiddel.

Mariel

AnneJ

AnneJ

19-03-2016 om 16:03 Topicstarter

Ouders

Ik kan me goed voorstellen dat je arts gefocust bent op de gevolgen die in serie aan je voorbijtrekken. Toch zou ik niet te snel ouderlijke desinteresse aannemen. Er zullen vast ongeinteresseerde horken zitten onder ouders die door hun gebrek aan aandacht een slechte invloed hebben op hun drinkende kinderen.
De werkelijkheid is gevarieerder denk ik.
Niet iedereen kan direct midden in de nacht zich naar de SEH spoeden. Vervoer, taxi of het aanschaffen van ovchipkaarten kan het weekbudget voor voedsel halveren of erger. Heeft je puber zich al misdragen kun jij en je gezin ook nog voor de gevolgen opdraaien. Je straft jezelf niet zomaar.
En dan is het al makkelijk om te zeggen dat als kind geld heeft voor alcohol de ouders ook maar geld moeten hebben voor vervoer naar de SEH, en weer terug.
Bovendien heb je niet 1 kind waar je onverdeelde aandacht permanent voor beschikbaar is. Er zijn vaak nog andere, jongere kinderen in het gezin, die je niet alleen kunt lagen of even snel opvang kunt regelen. En je familie ziet je aankomen. Kind dronken op de SEH, eigen schuld dikke bult en dan zelf je warme bed uit om voor anderen het thuisfront waar te nemen.
En niet iedereen heeft een partner of iemand heeft een partner die zelf niet uit de voeten kan.
Ook zullen er ouders zijn die denken dat kind het aan zichzelf te danken heeft dan moet die ook maar op de blaren zitten op de SEH. Zoek het even zelf uit.
Of ouders die voor de eer bedanken om onderhouden te worden over het alcoholgebruik van hun kind.
Of ouders die toch al paranoia zijn over de relatie SEH en hun kinderen.
En de opmerking 'boys will be boys' kan betekenen, dat shit happens en dat je heus geen engeltjes kunt garanderen als ouder. Je doet je best en accepteert de fall out als onvermijdelijkheid waar je vooral kalm onder blijft en dankbaar dat het weer eens goed afgelopen is, zonder dat het je eigenwaarde aan hoeft te tasten.
Een deel van de ouders zal van schrik van de blauwe knoop worden maar dat is toch niet de meerderheid schat ik zo in.

Wel duidelijk lijkt me dat je pubers vooral moet waarschuwen voor die stiekume momenten als eerste keer en dan onbekend met het effect te snel teveel drinken en hopen dat ze dat begrijpen.
Maar dat verklaart mogelijk maar een deel van de comagevallen.
Social stories zullen vast ook behoorlijk binnenkomen.
In elk geval hebben wij hier de afgelopen week weer een paar educatieve overlegmomenten over alcohol gehad met diverse pubers.:-)

AnneJ

AnneJ

19-03-2016 om 16:03 Topicstarter

Andere verplichtingen

Gelukkig had ik een aardige werkgever. Toen mijn zoon op de SEH terecht kwam en ik er de halve nacht mee bezig was kon ik s' morgens een uurtje later beginnen en was iedereen erg aardig, ik mocht bij wijze direct weer naar huis.
Maar niet iedere werkgever is zo sociaal en niet iedere functie leent zich daarvoor.
Andere verplichtingen hebben in een gezin en werk betekent niet dat je niet geinteresserd bent in je uitgevallen puber die gelukkig veilig op de SEH ligt.

Triva

Triva

19-03-2016 om 16:03

Emma

Waarom mag ik niet afgeven op het onderwijs na twee voorbeelden waar in ik aangeeft dat ze te kort schieten?

En (nog gekker) waarom denk je dat mijn zoon dat niet weet? Er stond toch duidelijk dat hij het niet op school heeft geleerd?

Ik vrees alleen voor zijn klasgenoten.

@Emma

@Emma

19-03-2016 om 17:03

Trivia

Van mij mag jij overal op afgeven hoor.
Maar jouw opmerking in de trant van "doe eens wat op die scholen", daar geef ik dan weer op af.
Verder vind ik het een interessant en informatief draadje, zoals ik al zei.

Moni

Moni

19-03-2016 om 18:03

AnneJ

"Verder stijgt het aantal comazuipende jongeren in Nederland. Het is onduidelijk of die trend in heel Europa te zien is, omdat dit niet is onderzocht."

Volgens mij gaat dit niet om alle jongeren maar om jongeren t/m 15 jaar. Alleen die groep is onderzocht in het besproken onderzoek.
En die groep mocht ook bij de 16-jaar grens ook niet drinken.

AnneJ

AnneJ

19-03-2016 om 19:03 Topicstarter

Verschillende onderzoeken Moni

Het gaat dan ook om verschillende onderzoeken.

In de eerdere links in deze draad worden wel onderzoeksgegevens over oudere pubers meegenomen, andere bronnen, en is sprake van de opmerking over de Britten.

http://www.nji.nl/nl/Databank/Cijfers-over-Jeugd-en-Opvoeding/Cijfers-per-onderwerp/Comazuipen

"In 2015 zijn 931 jongeren onder de 18 jaar voor alcohol gerelateerde klachten opgenomen in het ziekenhuis. In 2014 waren het er 783. Ten opzichte van 2014 is er een stijging van 19 procent van jongeren onder de 18 jaar die wegens alcohol gerelateerde klachten opgenomen worden in een ziekenhuis. In 74 procent (691 jongeren) van de gevallen ging het om een alcoholvergiftiging. Ten opzichte van 2014 is er een stijging van 27 procent van minderjarigen die met alcoholvergiftiging in het ziekenhuis zijn beland."

Met een diagram.

"Tussen 2007 en 2011 was er sprake van een sterke stijging in aantallen jongeren die wegens een alcoholvergiftiging behandeld zijn door een kinderarts. Na een daling in 2012 is opnieuw sprake van een stijging van het aantal jongeren die met alcoholvergifitiging worden behandeld."

http://www.youngworks.nl/geen-16-geen-druppel/

Tegen 2010 startte de camnpagne: tot 16 geen druppel, het was al bij wet verboden om drank aan jongeren te verkopen, maar er werd vanaf dat moment beter gehandhaafd.

Daarna kwam er een kortdurende opvallende stijging van comazuipende jongeren. Die daalde weer om weer te gaan stijgen nu de leeftijd naar 18 jaar verhoogt is.
Hopelijk een tijdelijke scherpe stijging ook weer.
Hoewel de cijfers gestaag stijgen vanaf de vorige eeuw.

salie

salie

19-03-2016 om 20:03

Toen ik begin twintig was (lang geleden) werkte ik een half jaar in de USA. Het viel mij op hoe (in mijn ogen) enorm kinderachtig mijn nog wat jongere collega's omgingen met alcohol en uitgaan in clubs enzo. Er hing zo'n 'spannendheid' rond alcohol en uitgaan, juist omdat het verboden was en er een leeftijdsgrens voor uitgaansgelegenheden was vonden ze het geweldig spannend om te drinken en te proberen met een valse ID in een bar te komen. Er waren echt veel excessen op feestjes. Ik was toen erg blij dat we dat in Nederland niet hadden. Alhoewel wij ook best flink dronken bij het uitgaan, maar lang niet altijd en we mochten het wel gewoon zelf uitvinden allemaal. En dat maakte volgens mij dat we toch wel redelijk onze verantwoordelijkheid namen. We hadden misschien wel meer voorlichting moeten hebben over de gevolgen van alcoholgebruik, en onze ouders hadden het er eigenlijk nauwelijks over met ons, dat doe ik met mijn kinderen dan weer wel. Maar om van alcohol nou zo'n verboden vrucht te maken, ik weet het niet hoor, het maakt het ook wel heel aantrekkelijk volgens mij.

Moni

Moni

Je kunt de Britten niet 1-op-1 vergelijken met Nederland

Dan heb je toch echt een Nederlands onderzoek nodig.

Het onderzoek dat we nu hebben meldt een daling in alcoholgebruik en een stijging bij jongeren t/m 15 van comazuipers.
Die daling kan zomaar komen doordat er meer waarschuwingen zijn voor alcohol en ouders geacht worden dit te begeleiden. Goede zaak lijkt me.

AnneJ

AnneJ

19-03-2016 om 20:03 Topicstarter

Vergelijkingen: een mening

http://mic.com/articles/57211/can-you-guess-where-in-the-world-people-are-binge-drinking-the-most#.S1XpHDWKf

"Drinking in moderation is important part of European culture and social interaction. In many European countries, it is legal for teenagers older than 16 to enjoy alcohol in the privacy of their homes. In fact, until recently, binge drinking as a concept was overwhelmingly absent from most European cultures. For example, the French just recently introduced the term "fast drinking" or "le binge drinking" into their nation's vocabulary.

Britain is an outlier to the general European trend. According to the Telegraph, "Britain is the binge-drinking capitol of Europe." Britain's drinking patterns are interesting because drinkers consume alcohol less regularly than those in other European states. When they do drink, however, they drink the most at a single sitting. In fact, 12% of Brits reported they have consumed up to ten drinks in a single night."

Ik vrees echter dat net als het neoliberalisme en morbide obesitas, wij in Nederland de trend volgen van Amerika en Engeland.
Inclusief de repressie die geacht wordt de zaak om te buigen.

Desie

Desie

naar

Ik vind veel ouders naief op het gebied van drank (en drugs). Niet doorhebben waar hun kinderen mee bezig zijn of denken dat als je maar voldoende voorlicht en verbiedt, dan gebeurt het niet. Dat is dus helemaal niet zo. Of het is de schuld van school, die licht niet voldoende voor.
Nee, ik vind dat je als ouder goed met je kind in gesprek moet gaan en blijven. Niet TEGEN je kind praten maar MET je kind. Niet in de stress schieten als blijkt dat ze een lachgasballonnetje hebben gehad op een feestje maar met ze er over praten. Door dat praten kom je ook achter dingen, bijvoorbeeld dat drinkflesjesverhaal met sterke drank (wat ik al eerder in deze draad aanhaalde). Dan kun je daar op inspringen. Niet dat er dan niets gebeurt, maar dan kun je gerichter praten. Of waarschuwen.
Ik denk dat algemene opmerkingen in de lucht blijven zweven en dat door alles te verbieden juist de verboden vruchten interessant worden. Gespannen doen over een excursie van school naar een bierbrouwerij maakt nieuwsgierig. Wat is dat dan voor een spul als ik niet eens mag zien hoe het gemaakt wordt.
Echt, ik denk dat je als ouder niet te naief moet zijn.
Geleparaplu en Mirreke, naar wat is gebeurd maar ik denk dat het heel goed is dat jullie je verhaal hier hebt neergezet. Als wake up call voor andere ouders. Om te laten zien dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Dat niet alles zo zwart wit is. Bedankt daarvoor.

Moni

Moni

19-03-2016 om 21:03

AnneJ

"Ik vrees echter dat net als het neoliberalisme en morbide obesitas, wij in Nederland de trend volgen van Amerika en Engeland.
Inclusief de repressie die geacht wordt de zaak om te buigen."

Dat is echt doemdenken. Als ik me goed herinner zijn er inmiddels minder kinderen met obesitas in Nederland dan een paar jaar geleden. De trend is gebroken.
Met neoliberalisme houd ik me niet bezig.

Eigenlijk citeer je ontwikkelingen uit GB en presenteert die hier alsof dit ook in Nederland gebeurt. Terwijl je daar geen bewijs voor hebt.
De ontwikkelingen in Nederland op gebied van alcoholgebruik door jongeren t/m 15 jaar gaan de goede kant op, m.u.v. de comazuipers.
Volgens mij is daar weinig repressie van toepassing geweest.

AnneJ

AnneJ

19-03-2016 om 21:03 Topicstarter

afvlakking van de stijging?

http://www.nji.nl/Overgewicht-Probleemschets-Cijfers

Volgens de laatste cijfers stijgen we nog steeds hoewel de stijging mogelijk wat afvlakt?

"Het aantal jeugdigen met overgewicht is gestegen. Ruim 13 procent van de kinderen en jongeren van 4-20 jaar had in 2014 overgewicht. In 2013 ging het om bijna 12 procent. In deze leeftijdsgroep heeft bijna 4 procent te maken met ernstig overgewicht. Ook hier is is sprake van een stijging. In 2013 ging het om ruim 2 procent van deze leeftijdsgroep die met ernstig overgewicht te kampen heeft.

De grootste stijging van (ernstig) overgewicht is te zien in de groep 16 - 20 jarigen. In 2014 heeft bijna 16 procent van deze groep te maken met overgewicht (bijna 11 procent in 2013) en 4,5 procent met ernstig overgewicht (2 procent in 2013). Deze gegevens zijn afkomstig uit de Gezondheidsenquête (Centraal Bureau voor de Statistiek, 2015)."

Recentere cijfers zijn er niet behalve van de JOGG die enthousiaste resultaten meldt van soms tientallen procenten daling in overgewicht dankzij de interventies.
https://jongerenopgezondgewicht.nl/userfiles/feiten_cijfers/Feiten%20%26%20Cijfers%20maart%202016.pdf

Gele Paraplu

Gele Paraplu

19-03-2016 om 23:03

Desie

Geheel met je eens en dankjewel. Ik heb me ook schuldig gemaakt aan praten tegen mijn kind, terwijl ik mét haar had moeten praten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.