Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Comazuipen

http://www.telegraaf.nl/gezondheid/25345802/__Fors_meer_jonge_comazuipers__.html
Jaar na jaar stijgt het aantal jongeren dat zich in coma drinkt. Met name na het ophogen van de leeftijdsgrenzen, eerst 16, daarna 18 jaar, gaat het snel.
Misschien is er wel geen verband maar het is wel frappant.

Is er geen andere manier, dan die leeftijdsgrenzen, om te voorkomen dat je kind zich zo te buiten gaat?

Verbieden helpt blijkbaar wel om te voorkomen dat heel jonge kinderen gaan drinken, maar de pubers gaan zich des te meer te buiten.

De artsen wijten het aan de alom beschikbaarheid van alcohol en dringen aan op meer toezicht, boetes en verboden.

Afkloppen, maar mijn pubers zijn zo goed als uit de gevarenzone. Maar hoe krijg je je kind weerbaar en verstandig zodat ze niet zo uit hun dak gaan?
Behalve dan het goede voorbeeld geven zelf.
Het wordt tijd denk ik dat ouders daar zelf meer over nadenken en repertoire bij krijgen. Artsen en overheid hebben er geen realistisch antwoord op.

Imogen

Imogen

10-03-2016 om 08:03

AnneJ

'Afkloppen, maar mijn pubers zijn zo goed als uit de gevarenzone.'

Bedoel je dat volwassenen nooit comazuipen?

AnneJ

AnneJ

10-03-2016 om 09:03 Topicstarter

Oh, vast wel Imogen

Het gaat hier over jongeren in dit bericht.
Neemt niet weg dat volwassen comazuipers vast ook wel een groot probleem is.

angel3

angel3

10-03-2016 om 09:03

verbieden

Verbieden schijnt ook bij oudere pubers wel te werken. In het achterhoofd is altijd dat stemmetje dat het niet ok wordt gevonden. Dat werpt een rem op het geheel bij veel jongeren. Alhoewel in het artikel dit juist als oorzaak wordt gegeven. Dat vind ik dan toch bijzonder, want ik vraag me namelijk altijd af WAAR er dan wordt gedronken? Op straat? bij iemand thuis dan toch? bij ouders die zeggen: liever dan maar bij ons thuis dan stiekem. En daar gaat het dan dus mis.
Hier is er een keihard verbod en als ik merk dat kinderen naar een vriendje gaan waar het wel mag dan gaan ze daar dus ook niet meer heen. Ik ben daar redelijk rigide in. Voor de rest mogen ze veel.
Ik hoorde laatst van een ouder die kinderen naar een FRIS feest bracht dat er een hoop kinderen geweigerd waren omdat die al dronken aan de deur stonden. Die waren gebracht door ouders! hoe kan dat?

@Emma

@Emma

Coma

Ik kom uit een "cultuur" waar van oudsher meer gedronken wordt, ook door jongeren, dan in Amsterdam, waar ik nu woon. Comazuipen kwam niet voor, maar er werd wel gedronken. Ik dronk bier toen ik 13 was. Het argument dat je comazuipen juist stimuleert door het te verbieden vind ik te kort door de bocht. Verbieden is niet zinloos, sterker nog, ik doe het zelf ook. We weten nu meer dan tientallen jaren geleden zeg maar. Drinken is bij mijn 15 jarige kind nog niet aan de orde, dus misschien heb ik makkelijk praten. Maar ik snap vooralsnog helemaal niets van dat comazuipen. Misschien moet ik het als ouder nog allemaal gaan meemaken hoor, van dichtbij. Maar je wordt een keer flink dronken met kater en al, en dan leer je het wel af toch? Maar zelfs dat heb ik zelf nooit meegemeekt. Waarom drinkt een jong kind zich moedwillig "in coma"? En daarna nog een keer? En nog een keer?
"De artsen wijten het aan de beschikbaarheid van alcohol", maar dat is toch altijd zo geweest?
Ik heb van een afstand eens een jong meisje exorbitant veel wijn zien drinken, alsof ze veel dorst had en eindelijk een fles water kreeg. Dat vond ik schokkend. Als er op dat moment geen wijn was maar paracetamol of cocaïne of wat dan ook had ze dat genomen. Gelukkig kwam er iemand die haar meenam. Volgens mij had zij een heel ander probleem dan die drank.
Geef ik zelf een goed voorbeeld? Ik drink wijn in het bijzijn van mijn kind. Maar ik zuip geen coma, heb zeker geen kwaaie dronk en ik word ook niet sentimenteel van drank.

desie

desie

niet moedwillig

"Waarom drinkt een jong kind zich moedwillig "in coma"?"
Oh, maar meestal is dat helemaal niet moedwillig hoor. Pubers reageren anders op alcohol dan volwassenen, zie http://www.vnn.nl/meer-weten-over/alcohol/drink-ik-teveel/comazuipen/
Uit dit artikel: "Pubers die drinken voelen de dronkenschap niet aankomen zoals een volwassene dat ervaart. Ze voelen zich niet aangeschoten, draaierig of duizelig worden en ook reacties als slaperigheid en misselijkheid blijven lang afwezig. Zo wordt het kritieke punt zonder vooraankondiging bereikt. Er is dan slechts een klein slokje nodig om in een comateuze toestand te raken. Zeker bij jongeren die voor het eerst alcohol drinken zijn hier lang niet altijd grote hoeveelheden alcohol voor nodig."
En dat laatste is nou wat ik hoor van mijn kinderen. Kinderen nemen sterke drank mee in een standaarddrinkflesje, bijvoorbeeld wodka in een spaflesje. Een oudere broer/vriend(in)/zus die al 18 is kan het zo kopen. Niemand die dat door heeft. Ben je nog geen geroutineerde drinker en je begint stoer aan wodka, dan kun je zo buiten westen raken.

angel3

angel3

10-03-2016 om 10:03

en die zoete drankjes inderdaad

Die drinken als limonade en je wordt er knaldronken van. Heel zorgelijk dit inderdaad. Maar ik snap ook niet wat er nu dan anders is dan 2 jaar geleden

Desie

Desie

10-03-2016 om 10:03

misschien

"Ik snap ook niet wat er anders is dan 2 jaar geleden."
Ik vermoed dat de fase van minder zware alcohol als bier en wijn wordt overgeslagen en dat men eerder aan de sterke drank gaat. Wodka in een waterflesje valt minder snel op dan een krat bier meenemen. Bovendien kun je dat ook nog eens gemakkelijk door de cola of zo gooien. Dat drink je zo weg en een paar van die cola's hakken er wel in.
Toen mijn oudste een paar jaar geleden de zogenaamde sweet sixteen feestjes bezocht, werd er bier en wijn geschonken. Van een vriendin van mij hoorde ik, dat ze onlangs na afloop van een sweet sixteen feestje die haar zoon gaf, diverse lege flessen sterke drank vond. En zelf had ze het alcoholloos gehouden want nix 16 en ze wilde ook geen commentaar van andere ouders na afloop. Die flessen had ze niet gezien, toen het feest gegeven werd.

Els

Els

10-03-2016 om 11:03

televisie

Er schijnt dinsdagavond ook een programma op tv te zijn geweest hierover. Daarin wordt uitgelegd hoeveel schade comazuipen / te veel alcohol drinken op jonge leeftijd aanricht. Ik kreeg de tip van een vriendin (net als ik moeder van pubers) maar we kunnen het helaas niet meer vinden. Heeft een van jullie het toevallig gezien of weet in welk programma dat is geweest?

Yura

Yura

10-03-2016 om 12:03

Volgens dochter

Dochter (16) begon gister spontaan over de berichtgeving. Ze vond dat er in haar ogen hele vreemde redenen werden gegeven als oorzaak. Zij had juist het idee dat door de verhoging van de leeftijd naar 18 er nu veel meer in de prive-omgeving wordt gedronken en dat er daarom eerder sprake is van coma-zuipen. Bestel je in de horeca een glas alcoholische drank van het een of ander, dan zijn er standaard maten voor, waardoor eigenlijk in een glas bier evenveel alcohol zit als in een glas jenever (dat laatste heeft een hoger percentage, maar gaat in een kleiner glas), jongeren die in de prive-omgeving drinken schenken bij wijze van spreke een limonade-glas vol met bacardi en doen er 2 druppen cola bij ipv andersom zoals in de horeca gebruikelijk is.

Cee

Cee

10-03-2016 om 15:03

Indrinken

Vroeger gingen wij op stap en dronken wij in de kroeg onze drankjes en gingen rond twee uur, half drie weer naar huis. Nu begint de jeugd al rond half negen met indrinken. Vaak met sterke drank als wodka en jenever. Daarna gaan ze de stad in tot 4 uur. Dat zijn heel veel meer uren van drankinname. En dan vooral die sterke drank die in grote glazen snel achterover wordt geslagen. Dan heb ik het hier wel over jongeren van 18-19 jaar. Het gaat m.i. meer om het drinken zelf dan om een gezellige avond te hebben.

angel3

angel3

10-03-2016 om 15:03

in nrc next

Ik las net een column in nrc next dat veel sterke drank wordt gemixt met energy drinks en dat dat nog heftigere effecten heeft. Door de caffeine droog je sneller uit en ben je eerder comateus. Door de zoetigheid merk je de alcohol minder snel op. Wat mij betreft mogen die energy drinks er ook uit. Knap je echt niet van op.....

Elfje65

Elfje65

11-03-2016 om 12:03

En wat te denken van

Die drankspelletjes met shotjes. Dit heeft gewoon als doel om dronken te worden. In 1 teug achterover en ze proeven het niet eens. Die had je vroegah ook niet.

Theekopje

Theekopje

11-03-2016 om 14:03

Niet altijd zo geweest

""De artsen wijten het aan de beschikbaarheid van alcohol", maar dat is toch altijd zo geweest?"

Nee. Ik ken niet de hele ontwikkeling in alle afgelopen decennia, maar ik zie wel dat de beschikbaarheid enorm is toegenomen ten opzichte van mijn jongeren-tijd.

Ten eerste het geld. Toen ik opgroeide ging je met een tientje stappen. Meer geld had niemand, bijzondere gelegenheden daargelaten. Daarvan kon je een paar biertjes kopen en dat was het. Mixdrankjes en sterk waren véél te duur. Niemand had geld voor excessief gezuip, de jongere tieners niet vanwege het zakgeld, en de oudere tieners niet omdat ze op kamers woonden. De eerste keer dat ik iemand een rumcola hoorde bestellen weet ik nóg, zo onder de indruk was ik van zoveel kapitaal.
Het zou me niet verbazen als jongeren anno nu meer geld te besteden hebben, ook voor drank.

Ten tweede waren al die zoete mixdrankjes er minder. Geen breezers, geen voorgemixte drankjes in een blikje. Er was bessen voor meisjes die geen bier lustten. Wijn was niet te drinken in een café en mixjes met pisang ambon of zo konden we niet betalen. Maar je moet wel erg je best doen om out te gaan op bessen. Voor die tijd ging je al over je nek.

Op feestjes waar we zelf wijn meenamen ging het wel eens mis. Goedkope pakken zoete wijn uit de supermarkt, daarvan werd je snel dronken. Maar je ging sneller over je nek van de viezigheid dan dat je in coma raakte.

Anderen zullen vast andere ervaringen hebben, maar ik kan me wel iets voorstellen bij die grotere beschikbaarheid van drank en een groter budget om het te kopen.

angel3

angel3

11-03-2016 om 15:03

theekopje

Ik denk wel dat je een punt hebt. Ik heb jaaaaren bier gedronken omdat dat inderdaad het goedkoopst was . De eerste keer dat ik een beetje geld had en mensen inderdaad baco's gingen bestellen dacht ik ook: wow!. Ik had nog wel vriendinnen die aan de apfelkorn zaten.

Maris

Maris

11-03-2016 om 15:03

Beschikbaarheid

Mmhh, die snap ik nog steeds niet.
Zoete drankjes oke, daar moest je iets meer moeite voor doen, maar zelf kon je zoveel maken. Dat deden wij tenminste ook wel, en dat dronken we vaak onderweg.
Ik dronk wel echt veel te veel. Ik geloof ook niet dat ik er veel voorlichting over kreeg, geloof niet dat ik besefte hoe schadelijk het was.

AnneJ

AnneJ

11-03-2016 om 15:03 Topicstarter

Beschikbaarheid

Er zit vast wel iets in. Vooral dat we gewend zijn om meer geld uit te geven buiten het huishouden om.
Meer geld gaat naar bezorgvoedsel, restaurantbezoek bij een uitje waar je vroeger je eigen brood en drinken mee zou nemen.
Maar vroeger, zeg studententijd, pas op kamers, hadden we het misschien niet breed, maar ik weet nog goed hoe we op de hoek bij Dirk van de Broek van alles insloegen, inclusief bij gelegenheden een fles Cointreau, Beerenburger oid. Dat was te duur om in een restaurant te nuttigen. Maar het gaf wel een gevoel van luxe om het thuis te hebben. Voor 6 gulden een bakje nassi of bami met een satestokje, ham en een ei, toch iets bij de chinees gehaald.
Het is voor iedereen denk ik ook moeilijk om terug te gaan naar minder besteding, nu veel mensen het ook minder hebben. Inclusief pubers.

callie

callie

18-03-2016 om 19:03

Leren drinken?

Persoonlijk vind ik het belachelijk dat de jeugd onder de 18 geen alcohol meer mag kopen (drinken). Hoeveel hebben wij vroeger wel niet gedronken zonder in coma te raken? Waren wij allemaal zo braaf?

Ik in ieder geval niet. 1 keer ben ik goed dronken geweest en daarna ook nooit weer. Nu mag de jeugd het niet meer maar doen ze het wel "stiekem". Onze zoon van 16 mag van ons wel alcohol drinken en hij gaat hier ook goed mee om. Laatst zei hij zelfs "ik denk dat als jullie me het hadden verboden, ik juist ging zuipen."
Mijn inziens is het beter om de jeugd met alcohol om te leren gaan i.p.v. het te verbieden.

AnneJ

AnneJ

18-03-2016 om 19:03 Topicstarter

Oorzaken

http://www.puber-wijzer.nl/comazuipen.html

Ik vroeg zoon of hij het weleens meegemaakt had dat een jongere in coma raakte door alcoholgebruik. En wat daar dan de aanleiding/reden voor was.
Want ik ben toch ook wel wat geintrigeerd waarom iemand dat nou doet. Tenzij het natuurlijk een onopzettelijkheid is vanwege onbekendheid met de gevolgen.
Maar zoon heeft het niet meegemaakt. In zijn vriendengroep wordt weleens wat gedronken maar het blijft meestal bij een paar biertjes.
Dochter heeft weleens straalbezopen pubers meegemaakt op een verjaarsfeestje maar ook daar geen coma gelukkig. Wel braaksel en ziekte en gelukkig was dat op een buitenplaats en kon dochter helpen omdat ze niet dronk.
Want ik zou ook weleens van pubers zelf willen weten, als ze dat onder woorden kunnen brengen, wat er toe leidt dat ze zo ver gegaan zijn.

In dit artikel nog een paar achtergronden.
Het is een trend die naar Nederland komt vanuit Engeland.
Het komt vooral voor bij pubers uit autochtone twee ouder gezinnen.
Heb ik even mazzel.:-)
Geen twee ouder gezin en een allochtone vader.:-)

AnneJ

AnneJ

18-03-2016 om 19:03 Topicstarter

O ja

En niet de twee ouder gezinnen uit Brabant of de Achterhoek, maar uit Noord- en Zuid Holland.

Hortensia

Hortensia

18-03-2016 om 19:03

AnneJ

De Noordhollandse kermissen zijn berucht, weet ik uit diverse eerstehanden.

Moni

Moni

18-03-2016 om 20:03

Ik kan het helaas niet terugvinden

maar volgens mij stond een tijdje geleden in de krant dat het alcoholgebruik onder jongeren onder de 18 was afgenomen.
Dat zou zomaar kunnen kloppen. Ouders zijn meer bewust van het gevaar van alcohol voor jongeren. Er zijn nu jongeren onder de 18 die niet vanaf hun 16e mochten drinken. Dat was eerst wel zo.

Tegelijk kan het ook gebeuren dat er meer comazuipers zijn.
Dat past wel bij mijn indruk. Degenen die echt tekeer gaan, doen daar nog een schepje bovenop.

Geleparaplu

Geleparaplu

18-03-2016 om 22:03

Ervaring

Even onder een andere nick.. Ik had het zo goed voor elkaar, dacht ik. Gesprekken met dochter gevoerd over de schadelijkheid van alcohol op het jeugdig brein- zelfs filmpjes laten zien. Schrikvoorbeelden uit onze familie genoemd. Duidelijk gemaakt dat drinken voor haar 18e geen optie was. En zelf natuurlijk het goede voorbeeld gegeven: nooit gedronken waar de kinderen bij waren, zelfs niet op feestjes.
En toen kreeg ik vorig jaar een telefoontje van school. Of ik dochter wilde halen, ze was straalbezopen op het schoolfeest aangekomen. Geen coma, gelukkig, maar wel heel ver heen. 14 Jaar.
Met een groepje schoolgenoten hadden ze onder een brug 3 flessen wodka en cola gedronken. In razend tempo, want het was koud en ze merkten nauwelijks effect, proefden de alcohol nauwelijks.
En dat is een groot onderdeel van het probleem. Ze kunnen zelf geen alcohol kopen, dus dat laten ze door een schoolgenoot van 18 doen. Het mag niet, dus het moet stiekem. Je gaat niet stiekem met twee kratten bier sjouwen, dus het moest sterke drank zijn. Ze hebben nog nooit gedronken, dus het hakt er enorm in, wat ze niet meteen voelen, want inderdaad, het werkt bij kinderen anders.
Ik weet ook geen oplossing voor comazuipers. Dochter voelde zich afschuwelijk, schaamde zich dood. Maar ze is ook een meisje dat graag dingen uitprobeert, dus ik vertrouwde er niet meteen op dat het niet nog een keer zou gebeuren.
Ik ben wat relaxter geworden. Zelf heb ik tot mijn 20 niets gedronken, dus snappen doe ik het niet helemaal, maar mijn dochter is anders, de tijden zijn anders.. Ze mag van mij nu heel af en toe wel een glas cider en als ze naar een dorpsfeest gaat vraag ik haar niet te drinken, maar als de groepsdruk groot is, of ze het bij bier afgewisseld met fris, wil laten. Het krampachtig vasthouden aan 18nix werkt in ons geval niet, al dacht ik daar zelf vorig jaar nog heel anders over. Het gaat nu al een hele tijd prima op deze manier, het interessante is er wat af .

Vanuit Engeland

Ik ben sinds een half jaartje weer werkzaam als SEH arts in Engeland en heb met regelmaat patienten onder de 18 die zoveel alcohol hebben gedronken dat ze niet meer reageren op geluid en alleen maar reageren als ik ze pijn doe; comazuipers dus. Ik heb er geen studie van gemaakt maar ik zie wel vaak dat:

De meeste ouders wel wisten dat het kind aan alcohol kon komen. In veel gevallen wisten de ouders dat het kind alcohol mee had genomen naar een feestje of dat er alcohol zou worden geschonken op een feestje. Toch lieten ze het kind gaan zonder expliciet verbod of limiet op alcohol inname,

Ik ben nog geen een tiener patient tegen gekomen die alleen van bier of wijn dronken werd. Allemaal mix drankjes of een scheut vodka in de cola/sinas.

Alle tiener patienten vertellen hetzelfde; het ene moment nog bij de les, dan opeens op de vloer. Ze vertellen een ander verhaal dan de volwassenen die zo binnenkomen (en daar zie ik er nog meer van). Volwassenen wisten al dat ze dronken waren en verloren het bewustzijn na nog meer alcohol of drugs na al te weten dat ze dronken waren. Die obervatie is trouwens ook door onderzoek bevestigd; tieners krijgen om meerdere redenen minder 'waarschuwing' dat ze te veel gedronken hebben en hebben nog slechter risico inschattings vermogen dan volwassenen.

Voorsl bij meisjes en jonge vrouwen zeggen ouders en vrienden eigenlijk altijd dat ze denken dat het om een 'spiked drink' gaat want het meisje had niet veel gedronken. Zou kunnen dat dat af en toe gbeurt, we testen er ook wel eens voor maar de ervaring leert dat een meisje van amper veertig kilo zich inderdaad bewusteloos kan drinken als ze drie of vier brreezers binnen een half uur opdrinkt.

Ik zie meer middle/upper class tieners met dit probleem dan lower class en eigenlijk nooit niet-Britten ook al zien we heel veel Oost Europese volwassenen die zich bewusteloos drinken.

Een op de vijf ouders of zo is echt boos op tiener en schaamt zich dat ze op de SEH zitten met dit probleem. Het valt mij op dat veel meer ouders niet overduidelijk boos of geschrokken zijn, hun kind vaak verdedigen en laatst is mij zelfs verteld dat ik geen vragen hoefde te stellen maar gewoon het zijn maag moest leegpompen en verder niet moest zeuren.

Overigens is de standaard behandeling kind op eigen kracht wakker laten worden, opletten dat ze niet hun eigen overgeefesel inademen, warmhouden en indien nodig een infuus om de bloeddruk wat bij te houden. Standaard word melding gedaan bij sociaal werk.

Ik weer niet hoe het te voorkomen is. Ik heb een vriend verloren die op zijn 18e laveloos van een balkon viel, mijn patienten die dus op die manier binnenkomen krijgen een praatje daarover en ik heb er nog nooit eentje zienterugkomen, maar of het helpt zal ik nooit weten.

Mariel

Triva

Triva

19-03-2016 om 10:03

interessante vergelijking

Deze week was in het nieuws dat het aantal brandwondenslachtoffers bij jonge kinderen nog steeds niet daalt en dat het het hoogste is rond het eerste jaar. Wat kinderen de ene dag niet kunnen kunnen ze de dag erna opeens wel en ouders kunnen dat niet inschatten.

14 jaar later weten de kinderen niet dat ze van het ene op het andere moment bijna in coma liggen door te veel drank en ouders weten niet dat ze het niet aan voelen komen. Meer uitleg dus en waarschuwingen over hoeveel je kunt drinken van wat in hoeveel tijd naast alleen maar verbieden. Leer die kinderen eens wat op school!

@Emma

@Emma

19-03-2016 om 11:03

Triva

Niet zo denigrerend over school. Je hebt geen flauw idee wat ze daar al allemaal leren over sex drugs, alcohol, relaties, gezondheid, burgerschap, verkeersveiligheid, participatie, sociale vaardigheden, allemaal buiten het "normale" onderwijsprogramma.

Ik vind dit een erg nuttig draadje. Ik hoor veel over comazuipen wat ik me niet zo realiseerde. Het is toch echt allemaal wel anders dan toen wij opgroeiden met bier en wijn en geen voorlichting op school of van ouders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.