Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

albana
29-06-2009 om 08:06
Chaootje kan het niet meer aan
onze oudste (15) is altijd al een chaoot geweest. Nou is dat grotendeels wel 'over' (de karaktertrek houd je natuurlijk, maar ze kan het zelfstandig bolwerken zullen we maar zeggen) en normaliter 'regelt' ze haar zaakjes zelf. Ze zet zelf de wekker, gaat zelf op weg, doet de deur dicht, neemt de boeken mee en is vrijwel altijd op tijd. Regelt d'r afspraken zelf etc. etc.
Maar zoals elk jaar is deze tijd van het jaar de meest chaotische....(bij wie niet?) d'r rooster is anders, er zijn allerlei aktiviteiten, stage, voor al die aktiviteiten moet ook nog extra geoefend worden etc. etc.
En ik zie gewoon dat er allerlei zaken 'mis' gaan lopen.Soms 'meld' ze bepaalde afspraken bij mij, b.v. een afspraak bij de ortho (over 4 weken) omdat dat nog zo ver weg is...en dan kan ik voor de zekerheid haar daar nog aan herinneren. Dat vindt ik wel oké. Dat wil ik best en normaal gaat dat ook allemaal 'goed' (meestal vraagt ze begin van de week even, wanneer moest ik ook alweer? en hoe laat? en overleggen we even over hoe ze erheen gaat enzo..) en d'r aktiviteiten weten we meestal ook wel...(zo ongeveer) maar houden we niet bij.
Nu de laatste weken kan ze het gewoon niet meer 'in de hand' houden. Zo had ze zich niet opgegeven voor iets waar ze graag aan mee wil doen van de speeltuin (is rechtgebreid, ze heeft zelf gebeld, ik heb haar de mogelijkheden gewezen) en ze moest naar de ortho op de sportdag (onmogelijk omdat dat in onbereikbaar gebeid is, dus je kan niet 'even' weg), gelukkig zag ik dat toen ze over de sportdag begon...en ik vroeg wanneer dat was en in m'n agenda keek.Afijn ik heb de ortho gebeld en de afspraak na veel gepraat kunnen verzetten (is moeilijk bij ortho). Nu krijg ik een bruin vermoeden dat haar bijbaantje(dat ze altijd heeft) deze week ook de mist in gaat lopen (sponsorloop...) en heb ik gisteren gezegd dat ze moet bellen...Maar volgens mij is ze het alweer 'vergeten' in de chaos. Want vandaag vloog ze alweer om 8.00 uur het huis uit en ze moet na school extra oefenen voor een optreden en is pas om 21.00 uur thuis.
Zucht.
Wat een gedoe zeg die laatste schoolweken. Waarom moet toch 'alles' in die weken gepropt worden?
En ondanks haar chaotisch inslag, laat ik d'r gewoonlijk gewoon d'r gang gaan en dat gaat zolang het allemaal maaar gewoon is prima..maar ik zie dat ze zelf ook niet verder dan maar 1 dag nog kan kijken, omdat het gewoon 'te' veel anders dan anders is....Nou heb ik al 2 keer moeten ingrijpen omdat afspraken anders mis dreigden te lopen en nu alweer, zucht.
Ik vraag geen echte oplossingen hoor. Ik zal d'r wel zien te bellen vandaag en haar het nummer van d'r werk sms-en dan doet ze het wel, maar ik vraag me af. Zijn er meer die hun kinderen het nu allemaal eigenlijk boven het hoofd groeit? Of ligt het gewoon aan dochter en zet die zich voor al die dingen ook nog te veel in? (sommige dingen zijn niet verplicht, maar ze doet altijd mee...) En moet ze gaan leren niet overal aan mee te doen? Voorzover ik weet doen haar vriendinnen in de klas ook aan al die dingen mee....Gewoon niet meedoen omdat je het anders té veel wordt, ondanks dat je het leuk vindt? Of gaat ze ooit zover komen dat ze zelfs in chaotische tijden het wél kan bolwerken?
Tenslotte 'vergat' ze ooit op de basisschool zelfs d'r enige tas met drinken nog rustig elke dag, dus vooruitgang is er zeker geweest!
groeten albana

Brianna F
29-06-2009 om 10:06
Whiteboard
Ik heb op de keukendeur een heel groot whiteboard zelf onderverdeeld in dagen en gezinsleden. Elke avond bij het eten herinner ik iedereen eraan dat hij/zij hun activiteiten erop moeten zetten. Is voor mij ook handig, zodat ik weet waarmee ik rekening moet houden. Vooral met eten, want de meeste activiteiten zijn rond etenstijd.

albana
29-06-2009 om 13:06
Misschien moeten we een actiegroep starten?
een actie-groep? is dat een idee? Zo van: "Wij eisen betere verdeling van activiteiten het jaar door" ofzo?
Nee hoor is maar een grapje.
Dat white-board enzo dat zijn allemaal wel leuke oplossingen..maar daar heb ik helemaal geen zin in. Nu beheert en regelt ze het ook zelf, de rest van het jaar dan. En dan zou ze zo weer terugvallen in dat ik haar eraan moet herinneren. Mooi niet dus. Die orto is al een uitzondering. Dat is het enige waar ik haar aan 'help' herinneren (is meestal niet nodig, maar voor de zekerheid). Een agenda heeft ze natuurlijk al, maar deze weken schijnt ie niet meer te 'helpen', door al het gestreep (afgezegde roosters, afgezegde afspraken etc.) komt ze er denk ik geen wijs meer uit.
Het is gewoon al het 'onverwachte' en de chaos die dat meebrengt. Dat het gewone ritme zeg maar verstoort is.
D'r rooster is sinds de examens ook al tig keer gewijzigd. (eerst omdát er examens waren en erna omdat de examenkanidaten geen les meer hebben en dan tel ik rapportvergaderingen enzo nog niet eens mee).
Toch geen wonder dat die kinderen de kluts kwijt raken?
Van die sportdag wist niémand op school b.v. tot hoe lang die duurde...Wel dat die was en hoe laat het begon, maar het einde was onplanbaar (?) volgens de leerkrachten die erover gaan. Dan weet toch niemand waar ie aan toe is? Kan je dan wel naar muziekles om 17.00 uur? Of niet? En kan je dan wel of niet naar je bijbaantje om 19.00 uur?
En, nee, normaal heeft ze niet zo 'n lange dag. Maar vandaag nog 'gewoon' les tot 16.00 uur (laatste loodjes) en erna generale repetitie voor een muziekuitvoering van school en die duurt dus tot 21.00 uur. Aanvangstijd 16.30, dus voor dat half uur kan ze beter daar blijven.
Nou ja, we zullen maar hopen dat deze chaotische tijd snel voorbij is...kunnen we fijn met vakantie.
groeten albana

IngridT
29-06-2009 om 17:06
Pfff albana,
met een groep 8-er en nog 2 koters daaronder moet ik je eerlijk zeggen dat zelfs ik (normaliter alles redelijk strak onder controle) enigszins begin door te draaien. Ik heb het gevoel dat er de laatse weken geen dag voorbij gaat zonder op zijn minst 2 extra, onverwachte, agenda-clashende, danwel ritme-verstorende activiteiten.
Pfffff.
Vind het heel knap dat jouw 15 jarige chaoot de boel nog zo aardig draaiende weet te houden..

Annet
29-06-2009 om 18:06
Schoolreis aan begin van het jaar
Gelukkig heeft de basisschool van mijn kinderen sinds enkele jaren het schoolreisje aan het begin van het schooljaar. Eigenlijk vind ik dat veel leuker. Leuke start van het jaar, soms met nieuwe kinderen erbij, etc.
Dochter zit in groep 8. Zij begint flink moe te worden van alle extra's in groep 8.
Zoon zit in groep 3. Hij raakt in de war met zijn planning (in zijn hoofd). Er zijn zoveel verschillende speciale dingen aan het eind van het schooljaar. Toevallig bij ons ook nog achter elkaar twee familiefeesten in het weeekend. Hij heeft zijn eigen planner gekregen (a4 met belangrijkste dingen in komende vier weken). Die gebruik ik normaal alleen rond Sinterklaastijd. Hij heeft zijn rust nu weer terug omdat hij weet waar hij aan toe is.
Albana, kan je dochter de agenda in outlook niet gaan gebruiken. Dan kan ze alles van de komende weken invullen, speciale taken erbij, etc. Dan heb jij geen whiteboard waarbij jij aan alles moet denken. Ze heeft dan haar eigen (actieve) agenda.

Tirza G.
29-06-2009 om 20:06
Albana
Heel herkenbaar. Het is hier nu ook toegeslagen, ik heb een normaliter strak plannende dochter, maar ook zij lijdt aan een system-overload. Op zich wel leuke dingen allemaal, maar te véél, te rommelig.
Je vraagt of je dochter misschien wat "minder" zou moeten doen. Tja, dat is een optie. Ik denk dat-ie met gejuich wordt begroet door haar, wat denk je zelf? Hier moeten ze echt zelf achter komen, hier en daar eens wat vast- of mislopen, neus stoten, ego kwetsen en zo worden ze langzaam volwassen en voelen ze zich niet meer overál verantwoordelijk voor.
Tirza

Sarcas
29-06-2009 om 22:06
Elektronische agenda
Ben ook altijd zo'n chaoot geweest, totdat ik de agenda in mijn mobiel ontdekte, en dat ik die kon laten samenwerken met de agenda op mn computer. I-de-aal! Afspraken noteer ik op mn mobiel, die komen vanzelf in mn computer terecht, waar ik een makkelijker overzicht heb van de maand, en beiden tringelen als ik een afspraak heb.
De papieren agenda vergat ik altijd mee te nemen, en die slingerde dan maandenlang overal totdat hij tenslotte nergens was...
Sarcas

albana
30-06-2009 om 08:06
Electronische agenda en lees en huiver
Volgens mij gebruikt ze die electronische agenda al...ik hoor tenminste met regelmaat dat ding tingelen omdat ze 'weg' moet of 'iets' moet. Het is meer een combi van de dingen die ze normaal ook moet (bijbaantje en muziekles etc.) en de combi van de afwijkende roosters en alle extra aktiviteiten. Ze zegt dingen toe..." ooh, dat doe ik wel..." en komt dan in de knoei met andere dingen (roosterwijziging b.v.) 't is ook een combi van onverwachte dingen en al afgesproken dingen. Zoiets. Gisteren liep d'r trouwens alles in de soep...Ze zou tot 21.00 uur op school blijven i.v.m. die generale repetitie. Ze had maar 1 uurtje pauze en dan 'nam' ze wel een patatje of een soepje ofzo. Haar school is namelijk op 10 km afstand (normaal fietst ze, maar i.v.m. de late tijd had ik haar gezegd maar met de trein te gaan). Afijn belt ze op...of ik d'r op kan halen...want ze was eerder uit en dan had ze 1,5 uur pauze en kon ze even thuis eten. Met hetzelde treinkaartje zou ze weer retour kunnen en de vertrekkende trein reed net voor d'r neus weg...Oke, voor deze keer. Dus ik haal mevrouw op. Thuis moest ze nog 100 dingen doen, dus i.p.v. een trein te pakken terug zodat ze wat speling heeft voor de generale pakt ze de allerlaatste. Eerst komt ze nadat ze weg is weer terug omdat ze d'r fietsenlamp vergeten heeft...en daarna is ze nog nét op tijd op het station...rijd de trein niet!!! kapot. en moet verwisseld worden (en dat duurt al 10 minuten) dus, offert papa zich op en brengt dochter retour naar school...want zonder haar onmisbare inzet kan de generale niet doorgaan...(ze is zowat in tranen). Papa houd een hele preek in de auto, zo van zie je nu wel en je had gewoon daar moeten blijven en kon je dan niet bij iemand eten (ja,maar toen had ik mama al gebeld piept het schaap...) afijn, ze is nog nét op tijd. Zucht. Ik zat ook niet lekker op de bank..dadelijk moeten we nog een keer d'r ophalen omdat die trein...(vul zelf in) maar gelukkig ging het goed en kwam ze keurig met de trein thuis. Wel 1,5 uur later, dat wel...'t liep uit. Nou ja, ze is nu weer gewoon op de fiets naar de sportdag. Die 'rijd' tenminste altijd....
Vrijdag de grote uitvoering...gelukkig heeft ze daarvoor een slaapplaats bij vriendin vlak bij school geregeld.
Zucht. Ik ben aan vakantie toe...en dochter ook!
groeten albana