Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Pubermoeder
08-07-2016 om 12:07
Cadeautjes op vakantie
Twee maanden geleden waren wij een weekendje weg. De kinderen vonden het leuk om daar iets te kunnen besteden (dingen doen cadeautje/herinnering kopen.
Niet echt duidelijk iets afgesproken maar wel aangegeven dat ze daar wat mochten besteden.
Jongste wilde wel wat dingen kopen en besteedde zo 25 euro.
Oudste mocht ook wat kopen of geld aan iets (activiteit) uitgeven, maar deed dat uiteindelijk niet.
Wel gaf ze aan dat ze het geld wel contant wilde hebben (en dan mee naar huis nemen).
Dar voelde voor mij niet goed (dan willen ze volgende keer geld en besteden ze het helemaal niet op vakantie, is het meer verkapt extra zakgeld), dus heb dat niet gedaan.
Wie heeft ervaring met dergelijke dingen (verschillen tussen kinderen) en hoe gaan jullie daarmee om?
De vakantie komt er weer aan en er zou dus weer iets vergelijkbaars kunnen gebeuren.
Nb Beide kinderen komen niets te kort, hebben voldoende zakgeld, nog meer spaargeld en oudste verdient goed bij met bijbaantje.

Triva
09-07-2016 om 16:07
vervelend
Ik vind het vervelend dat je nu mensen gaat bedanken die het met je eens zijn terwijl je zelf van hot naar her draait. Ik heb gereageerd op het volgende:
"Niet echt duidelijk iets afgesproken maar wel aangegeven dat ze daar wat mochten besteden."
Ik begreep daaruit dat je bijv op weg naar het weekendje weg gezegd hebt dat als ze daar wat leuks zien jij dat wil betalen. Daar ging mijn antwoord over. Als jongste voor 25 euro een shirt en nog iets heeft en oudste vindt het niet de moeite waard dan ga ik die niet straffen met geen geld geven.
Dat is iets anders dan een ijsje aanbieden in een winkel waar alleen ijs verkocht wordt en iemand wil een patatje in een andere winkel. Dat accepteer ik ook niet, ik zou doen als Jaina.
Dat is ook iets anders als dat je plotseling in de winkel van het park vraagt of ze een magneet willen hebben van jou. In dat geval geef ik ook geen geld als ze dat niet willen.
Als je je pubers verwend vindt moet je het jezelf niet zo moeilijk maken. Je geeft ze al genoeg zakgeld dus daar kopen ze zelf hun souvenirs maar van en dan merk je wel hoe 'nodig' ze dat vinden.

Tonny
10-07-2016 om 08:07
Extra zakgeld
Als kinderen op jouw kosten tijdens een weekendje weg of vakantie wat mogen besteden, dan is dat toch een soort extra zakgeld? Achteraf is het jammer dat je niet had gezegd: jongens, jullie mogen wat kopen, jullie krijgen allebei bedrag x, zoek iets leuks uit.
Als wij vroeger op schoolreis gingen, kregen we geld mee voor deze dag. Wat we bij thuiskomst over hadden, verdubbelde onze moeder ;)

bieb63
10-07-2016 om 20:07
Het kan toch veel simpeler?
Beide kinderen krijgen een x bedrag(je) voor de school/zomervakantie. Hoe/wat/wanneer/waaraan ze dat willen besteden mogen ze zelf uitmaken. De 1

bieb63
10-07-2016 om 20:07
sorry.... was nog niet af.
De 1 dus voor een souveniertje op de vakantiebestemming, de ander wellicht voor iets anders (extra keertje bios, ijsjes van kopen, of gewoon iets wat ze graag willen kopen/doen). Allebei een even groot bedragje met de opmerking: 'voor je vakantie, mag je zelf invullen voor wat'.

Appeltaart
11-07-2016 om 18:07
souvenir of geen souvenir
Ik heb een kind wat blij wordt van het kopen van vakantiemeuk en een kind wat blij wordt als hij genoeg heeft gespaard om een nieuw computerspel of zo te kopen. Ik geef dus wel vakantiegeld maar laat ze vrij om daar wel of niet wat van te kopen op vakantie. Ik wil het niet kopen van meuk niet bestraffen. Van mij moeten ze geen souvenir kopen. Vrije besteding dus. Ijsjes verhaal: wat Jaina zegt. Ergens zijn en iets uitkiezen daar, ter plekke. Niet iets uitkiezen mag ook, dan sla je een rondje over. Volgende keer doen we vast weer iets waar de ander aan zijn trekken komt.

Niki73
22-07-2016 om 10:07
Extra vakantiezakgeld
Ik ben helemaal om! Mijn kinderen krijgen deze vakantie een beetje extra vakantiezakgeld. Ze zijn beiden aan het sparen voor een mobiel, ik ben benieuwd wat ze ermee gaan doen.
Ik ben wel een beetje verbaasd dat souvenirs automatisch als "meuk" worden weggezet. Ik koop vaak een kledingstuk als souvenir, dat gebruik ik dus regelmatig en denk dan met plezier aan mijn vakantie terug. Mijn dochter heeft vorig jaar een schrift en een bijzondere schoolbeker als souvenirs gekocht, die heeft ze een heel jaar gebruikt. Mijn leukste souvenir was een simpele sleutelhanger van mijn eerste vakantie alleen met de kinderen. Die gebruik ik nu nog steeds. Een blik op de sleutelhanger geeft me een sterk en stoer gevoel. En dat ding kreeg ik gratis op een van de campings waar we geweest zijn. :-)

Tonny
22-07-2016 om 12:07
Het ene souveniertje is het andere niet
Ik koop ook vaak iets bruikbaars voor in huis, geen ' meuk'. Oh ja en een magneetje, dat doe ik op het metalen kozijn van onze slaapkamerdeur.

Tijgeroog
22-07-2016 om 13:07
Zoon
Wij wandelen veel in de bergen. Mijn zoon koopt dan graag, het liefst in een berghut waar we overnachten, een kitscherig speldje. Die komt dan op de hoed die hij altijd draagt tijdens het wandelen. Erg fout maar een leuke herinnering.

Stenna
23-07-2016 om 13:07
vakantiemeuk
Wat bieb en jaina zeggen. Vooraf aangeven: dit is je vakantiegeld en verder vrij laten. Stel je voor dat je werkgever je verplicht je vakantiegeld aan vakantie uit te geven, en niet aan iets waar jij liever voor spaart?! Zelf zou ik het ook niet bepaald opvoedkundig van mezelf vinden mijn kind te leren ergens souvenirmeuk te kopen, maar goed, dat is mijn persoonlijke hekel daaraan.
Qua ijsje en friet: ja, dat vind ik niet netjes, iets heel anders vragen dan wat aangeboden wordt, hoop niet dat ze dat bij anderen die hen uitnodigen ook doen, of straks als ze volwassen zijn (ik zie ze al als gasten op een receptie of bruiloft staan en vragen of er ook andere hapjes zijn, of dat ze liever friet hebben, haha). Als aanbieder kun je, als een kind (of volwassene!) niets wil eventueel van jou uit vragen of het wat anders wil, waarbij ik Jiana zou volgen (het moet daar ter plekke zijn). Maar kind (of volwassene) moet het niet zelf vragen, dat vind ik onbeleefd.

Vesper Lynd
23-07-2016 om 17:07
Nog eens over nagedacht
Mijn zwager trakteerde laatst op sorbets. Ik ben geen ijsmens dus nam koffie met gebak, en mijn vader een biertje. Ik vind dat eigenlijk niet onbeleefd, ook niet als ik er langer over nadenk ;-)

Triva
23-07-2016 om 19:07
Vesper
Ik denk dat het onbeleefd wordt als je zwager zegt: kom ik wil met jullie naar IJssalon X om daar gezellig met elkaar sorbets te eten en jij zegt dat je dan, als zij daar zitten naar Café Y gaat voor jouw koffie en taart en je vader naar Bar Z voor zijn bier.
Als je koffie, taart en bier in dezelfde tent als de sorbet kan krijgen lijkt het mij prima maar ik pols dan wel heel voorzichtig bij mijn zwager of hij het goed vindt dat ik iets anders neem.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.