Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

moeder van C

moeder van C

11-12-2012 om 20:12

C weigert lunchpakketten van thuis op school te eten

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ely

Ely

12-12-2012 om 08:12

Tijden veranderen?

'Wat een hoop kinderen en mensen voor wie gewoon brood niet goed genoeg is! '

Hoezo gewoon brood niet goed genoeg? Brood is gewoon een van de vele voedingsmiddelen op deez aard en Hollanders zijn er zwaar bovengemiddeld dol op maar dat maakt niet dat het een must is ofzo. Dat heeft niks met goed genoeg te maken. Smaken verschillen gewoon en het is nou eenmaal niet zo dat je als Nederlander automatisch net zo dop op (voorverpakt) brood bent als de landelijke gewoonte voorschrijft.

Oudste neemt hier trouwens ook geregeld pasta mee naar school, zolang gezondheid niet in gedrang komt, prima.

O en ik vind het wel leuk om te weten waar zakgeld wel een niet voor is bij dr verschillende mensen. Of moet ik nou een apart draadje starten daarvoor ;)?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

mama 5

mama 5

12-12-2012 om 08:12

Vroegah

Hm, tijden veranderen? Ik weet het niet. Vroeger aten mijn broer en ik ook nooit ons brood op. We woonden op een boerderij en mijn moeder gaf het dan aan de koeien. Er was er eentje die gek was op brood met pindakaas.

Ik neem nog steeds nooit gesmeerde boterhammen mee. Echt niet lekker.
Mijn kinderen eten hun brood wisselend. Het is erg lastig om op school lekker te eten. De kantine is een chaos. Er gebeuren allerlei sociale dingen. En dan komen ze soms ook gewoon niet aan eten toe. Als een boterham een tijdje in zo'n trommel heeft gezeten, is er echt niet zoveel meer aan.
Een puber zit hier niet echt dik in het vet, dus die eet altijd verplicht als hij uit school komt een maaltijd. Tosti, of soep, of beschuiten, of ....
En hun zakgeld, dat mogen ze helemaal zelf weten, of ze daar wat voor kopen. Ze doen het op school meestal niet, omdat je dan 'de halve pauze' in de rij staat.

moeder van C

moeder van C

12-12-2012 om 09:12

Loslaten en zakgeld

Ik denk dat er met 'loslaten' wel een punt is, eens. Maar het is toch anders als je 1 kind hebt of meerdere.

Ik controleer niet of ze haar brood opeet, ik vind het in haar kamer of tas aan. Ik vind dat ik als moeder het recht heb om daar iets van te zeggen. Afspraak was dat ze een lunchkaart krijgt (kreeg inmiddels) en eens per week iets mag kopen op de dag dat ze het aangaf. Kreeg ze geen brood of zo mee.

Zakgeld is hier niet voor brood ook niet om haar beltegoed aan te vullen. Heeft wat ons ook te maken met vooruit en nadenken Als je alsmaar op internet zit op je mobiel, dan is je beltegoed dus snel op. (dus de moeite nemen om wifi te gebruiken). Als ze daar te 'lui' voor is of niet bij nadenkt dan is het dus op. Ze mag er verder voor kopen wat ze wil en op is op.

Wij zijn wel van de regels (gewoon op een normale manier hoor!!) en afspraak is afspraak. Merk toch dat veel ouders hun kids maar laten gaan (herkenbaar toch toegeven aan dat snoepje, lekker makkelijk geen discussie)... Kids hebben zeker kaders/grenzen nodig. En ja, als je 13 bent en onwijs pubert dan is dat lastig, voor iedereen in huis.

mama 5

mama 5

Keuzes leren maken

Kijk, juist doordat ik mijn kinderen los laat, af en toe begeleidt op hun snufferd laat gaan, leren ze om de juiste keuzes te maken.
Juist als je niet oplet met je telefoon en dus alles opbelt, dan moet je zelf nieuw beltegoed kopen en heb je dus geen zakgeld meer. Zo werkt dat bij ons ook. Als wij al ons geld opmaken aan etentjes, is ons salaris ook op, aan het einde van de maand.
Juist doordat ik ze zonder handschoenen laat vertrekken als het koud is, leren ze, dat ze die toch maar beter wel op de juiste plek kunnen bewaren, omdat ze anders pijnlijke vingers krijgen.
Dat is loslaten en daar leren ze heel veel van.
En ik vind dat zeker niet de makkelijke weg. Star aan regels vasthouden, is veel makkelijker. Dan hoef ik helemaal niet meer na te denken. Maar dat doe ik niet, want daar leren mijn kinderen NIETS van. En ik wil zo graag dat ze zelf leren nadenken.

Regels

Misschien toch tijd om wat minder strakke regels te hanteren? Het is tenslotte de bedoeling dat je kinderen zelfstandig worden. Dat leren ze vooral door ervaringen (positieve en negatieve) op te doen en dat gaat lastig als er zo ontzettend weinig 'speel'ruimte is.
Vraag haar gewoon eens: goh, hoe zou je het zelf graag doen met eten op school?

Mussie

Mussie

Brood klaarmaken

Ik verbaas me altijd over het feit dat brood voor je kinderen klaarmaken als een soort Hoofdzonde in de Opvoeding wordt gezien. Vreemd genoeg geldt dat niet voor avondeten klaarmaken, onderbroeken wassen of de wc schrobben. Dan speelt loslaten en zelfstandig worden blijkbaar een minder grote rol. Vroeger kreeg ik opemrkingen omdat ik m'n kinderen naar de opvang bracht, toen liet ik ze blijkbaar te veel los. En nu te weinig omdat ik nog hun brood smeer. Ach ja, ik moet maar hopen dat het ene het andere compenseert. Hier zit een stukje frustratie zoals jullie merken, ik heb een collega die nogal uitgesproken meningen heeft over beide onderwerpen, vandaar. Ze probeert me altijd aan te praten dat m'n kinderen voor galg en rad opgroeien omdat ik hun brood klaarmaak!

Mussie

Mussie

12-12-2012 om 10:12

Uitzondering

Verder vraag ik me af of mijn kind met z'n 4 boterhammen die schoon opgaan echt zo'n uitzondering is. Ik vroeg het hem bij het ontbijt en toen zei hij dat al z'n vrienden alles opeten. En dat sommigen zelfs wel 6 of 8 boterhammen opeten. Maar dat zijn dan ook van die slungels die op 13jarige leeftijd de 1.80 al bereikt hebben. Die hebben geloof ik permanent honger. Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat jongens tussen de 13 en de 16 heel veel calorieën nodig hebben, daar zal het wel aan liggen.
Ik denk echt dat als hij niet zou eten, ik het inderdaad meer aan hem zou overlaten. Ik vind het niet goed dat ze eten weggooien. En natuurlijk doen ze dat allemaal, maar dat neemt toch niet weg dat je ze daar in opvoedt!? Ze doen wel meer dingen allemaal, die je als ouder probeert te corrigeren. Ik vind het zakje boterhammen op het bord als avondeten helemaal niet zo slecht. Laat ze maar merken wat je ervan denkt. Dus het lijkt me goed als je haar wel zelf verantwoordelijk maakt voor haar eigen lunch. Als ze honger krijgt, gaat ze wel weer eten.

Collega's

En andere ouders, veel mensen hebben starre meningen over opvoeding en laten niet na dat te ventileren. Allemaal een zwaktebod vind ik. Je ziet hier op OOL hoe individueel dat kan zijn en toch worden kinderen allemaal groot. Belangrijk is de liefdevolle aandacht en het respect voor je kinderen denk ik. Ik vermoed een grenzeloze onzekerheid in mensen die zo star omgaan met regels en eenzijdige afspraken. En de eigen opvoeding zal ook wel een rol spelen. Het op dezelfde of juist een andere manier willen doen dan de eigen ouders.
En de eigen ervaring speelt een rol en je eigen karakter. Respect leren aan kinderen komt van respect geven aan kinderen en niet van machtspelletjes of dwang.

Snoepen

Mijn kinderen snoepen niet dus wat dat er mee te maken heeft snap ik niet. Het idee om kinderen zelf te vragen is een goede reminder. Ik zal die lunchboxen weer eens aan de orde stellen. Als er op school een magnetron te vinden is kunnen ze van mij ook soep of warm eten meenemen. En inderdaad, meestal smeer ik nog brood voor de kinderen. Hun dag is al intensief genoeg en het is een vorm van ouderlijke bemoeizucht, inderdaad, mijn boodschap aan de kinderen dat ik het fijn vind als ze wel goed eten en drinken.

koentje

koentje

Mama 5

toch ligt dat niet geheel en al aan jouw opvoeding vrees ik. Het soort kind speelt ook een rol!
Jouw berichtje klinkt mij licht arrogant in de oren moet ik zeggen. Maar dat kan aan mij liggen.

Ik zou ook wel willen dat het puur de soort opvoeding is. Zou het heel wat beter gaan!

Mama 5

Mama 5

Koentje

Ow, het is niet mijn bedoeling om arrogant over te komen. Ik ben ook maar een twijfelende ouder.
Ik weet dat het per soort kind verschilt, ik zeg ook elke keer juist, wat voor mijn kinderen werkt. Dus mijn kinderen leren juist doordat ik ze niet star aan de regels houdt, want als ik dat wel doe, dan leren ze niets. Dan maken we vooral veel ruzie.
En ik vind dat niet altijd makkelijk. Het lijkt mij makkelijker als die regels gewoon een vanzelfsprekendheid zijn. Maar ik heb inderdaad dat soort kinderen dat overal het nut en de reden voor wil weten. En dan zie je ineens dat veel regels niet zo nuttig zijn en eigenlijk geen reden hebben.
Dat wilde ik benadrukken, die regels hebben soms gewoon geen zin. Dan kun je ze beter maar laten varen en kijken wat wel werkt, toch?
Maar ook hier is het een lerend geheel, met veel onzekerheden hoor.
Onze oudste was bijvoorbeeld tot voor een half jaar terug, een modelkind. Bijna nooit ruzie, lief, behulpzaam, zelfstandig.... En ineens werd zij ook een irreele puber die om het minste en geringste woedend naar haar kamer verdwijnt. (en dan later weer spijt heeft)

Maylise

Maylise

Moeder van c

Je kan haar natuurlijk niet dwingen te eten. Ik zou het dus aan haar over laten.

Overigens wilden mijn oudste dochters allebei ook nooit brood mee. Zij kochten altijd in de kantine of bij de bakker wat. Hun zakgeld, hun keuze. Dan blijft er minder over voor andere dingen. Overigens aten ze allebei op school ook nog heel weinig maar thuis haalden ze die schade wel weer in. Ik heb me daar ook nooit echt druk over gemaakt.

Een van mijn zoons heeft ook een poos geen brood meegenomen. Die at 's ochtends een reuze ontbijt met eieren en pannenkoeken. Later nam hij weer wel brood mee maar dan moest het wel een bepaald soort broodje zijn en alleen met bepaald beleg.

De enige regel die ik had/heb is dat er geen eten wordt weggegooid. Dus niet wel brood meenemen en het dan weggooien. Neem dan gewoon niks mee.

Zakgeld mogen ze meedoen wat ze willen en wie het opmaakt aan snacks heeft dan dus geen geld voor andere dingen.

Overigens heel eerlijk. Ik neem zelf ook nooit brood van huis mee en heb dat ook nooit gedaan behalve als ik zeker wist dat ik geen mogelijkheid zou hebben om wat te kopen. Ik lunch bijna altijd in de kantine of in elk geval buiten de deur. Ik kan dus best begrijpen dat je dochter geen zin heeft om brood mee te nemen.

Maylise

Maylise

Brood smeren

Brood smeren kunnen ze al jong zelf maar af en toe deed/doe ik dat toch voor ze. Het hoeft toch ook niet elke dag hetzelfde. Toen ik nog kinderen op de basisschool had die overbleven boften de middelbare scholieren want dan maakte ik meestal ook hun broodjes. En soms ook wel eens niet als er geen tijd was. Dan vroeg ik de oudsten om brood voor de kleintjes te smeren.

Nu luncht iedereen buiten de deur in een (school) kantine dus ik hoef niks meer mee te geven.

Toen ik dan nog wel deed wisselde ik brood ook wel eens af met andere dingen zoals pasta salade, tabouleh, falafel of een restje van de vorige dag. Brood kan je ook regelmatig wat anders doen. Ipv boterhammen kan je wraps, naan, pita, pistolet en nog veel meer verschillende soorten broodjes kiezen. Beleg kan je opvrolijken met salade bijvoorbeeld of door combinaties te maken. Echter sommige nadelen blijven altijd. Het is na een paar uur gewoon niet helemaal vers meer en sommige mensen vinden het dan een stuk minder lekker.

Evanlyn

Evanlyn

12-12-2012 om 11:12

Vroeger

Ik hield ook niet van kleffe bammetjes, dus nam ik droog brood mee. Prima oplossing. Mijn broer had tevoren klaargemaakte boterhammen met vlees in de vriezer liggen. Mijn jongste neemt nu brood met boter en een klein pakje hagelslag dat ze er op school op doet. Meestal wordt het braaf opgegeten.

Maar iemand hier had het over afbakbroodjes, dat is misschien eens iets om te proberen. Dat had ik vroeger zeker ook lekker gevonden.

Duizelig en niet eten

Mijn zoon gaat wel eens naar huis met klachten "hoofdpijn, duizelig" èn een volle lunchtrommel. Ik probeer hem duidelijk te maken dat het ene heel goed met het andere samen kan hangen, maar ja, hij denkt "zal wel".
In de kantine iets kopen is bij z'n school een hele klus, zeker omdat hij vegetariër is en de lekkere vegetarische broodjes meestal al uitverkocht zijn op het moment dat je eindelijk bij de balie aan de beurt bent. Is er nog wat lekkers, heb je nauwelijks meer tijd om het op te eten omdat je zo lang in de rij moet staan.

Laatst kwam hij ook na huiswerkklas thuis met een volle lunchtrommel en een zak chocolate chip koekjes. Omdat hij tegen overgewicht aan zit heb ik ook uitgelegd dat dat niet zo slim is om te eten in plaats van brood, maar dan is zijn antwoord ook "ja,ja, mag ik ook eens wat lekkers?" Toen hebben we maar afgesproken zoiets te beperken tot hooguit 1x in de maand. Ik hoop dat hij zich aan de afspraak houdt, want als ik zelf met een lege maag in de buurt van een zak koekjes kom, moet ik wel heel hard mijn ogen dichtdoen en mijn neus dichtknijpen om ze niet allemaal op te eten...

Nou moet ik zeggen dat van de 5x per week school, 3x de lunchbak wel leeg naar huis komt. Maar als hij nou eens van te voren wist wanneer hij geen honger zou hebben, werd dat brood niet gesmeerd want na 1 dag is het wel superklef, gesmeerd brood, goed voor de gft...

Lunchkaart

Er is al veel over dit onderwerp gezegd, maar één ding puzzelt me nog een beetje. Namelijk die lunchkaart. Je kocht dus eens per maand een kaart maar bent daarmee gestopt omdat je dochter er niet eens per week een broodje van kocht, maar vaker. Maar wat is nu precies het probleem eigenlijk?
Ik vind het zelf een heel goed compromis namelijk: deels stimuleer (dwing?) je je dochter om gewoon haar brood op te eten, deels kom je tegemoet aan haar wens om geen "vies brood" te hoeven eten.
Waarom ben je er precies mee gestopt? Het maakt toch niet zoveel uit dat ze een halve maand met zo'n kaart doet in plaats van een hele? Of mis ik nu de kern van de zaak?
n@nny

Merel

Merel

12-12-2012 om 13:12

Hier wel

Hier wel een puberzoon (14) die gewoon zijn brood opeet. (gelukkig) doodgewone boterhammen met kaas, of pindakaas, of ham. Hij vind het lekker en ik smeer het voor hem in de ochtend. Heeft hij wat meer tijd om aan te kleden en rustig zijn ontbijt te eten en ik sta anders toch maar niets te doen. Voor dochter deed ik dat ook altijd, die was iets lastiger maar wel te paaien met harde puntjes met wat lekker beleg. Daar maakte ik dan iets meer werk van, ( wat ijsberg sla, tomaatjes en kaas erop (als je de volgorde goed doet (kaas aan de buitenkant tomaatjes in het midden) wordt het geen kleffe bende. Verder had zij ook een lunchkaart waar ze zo nu en dan broodjes van kon kopen (dus niet iedere dag, dat werd me te duur)
Ik zou je dochter vragen mee te denken, wat wil ze zelf ? Misschien een zakje cup a soup mee? Of een flesje drinkontbijt?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-12-2012 om 14:12

Gefragmenteerd

Beste moeder van C,

Wat mij opvalt is dat je een en ander nogal opsplits. Ze krijgt zakgeld, beltegoed en een lunchkaart. En als ze daar de fout mee in gaat mag ze niet over en weer compenseren? Ik vraag me af waarom ze haar zakgeld niet aan haar beltegoed mag uitgeven. Of aan een broodje in de kantine? En wat maakt het jou uit dat ze die lunchkaart al binnen een week op heeft? En dan de rest van de maand moet schipperen. Dat is dan toch haar probleem?

tonny

tonny

12-12-2012 om 14:12

Ik ben vast een rare moeder

maar mijn VO-kinderen moesten altijd zelf brood smeren en inpakken om mee te nemen.

Zakgeld voor wat extra's berekende ik op grond van nu en dan wat lekkers, beslist niet alle dagen, en dan regelden ze het verder zelf of en hoeveel ze van thuis meenamen naar school.

(Een van mijn zoons was 's morgens te sloom om brood te smeren, hij ontbeet wel, nam een appel mee of zo en plunderde dan de broodtrommel als hij weer thuis was.)

Laat ze het mooi zelf regelen, eventueel avond tevoren als ze dat willen. Kunnen ze prima! Wat je zelf hebt gesmeerd leg je minder makkelijk terzijde of in de prullenbak als wat je ouders goedbedoeld in je tas hebben gestopt.

Sawo

Sawo

12-12-2012 om 16:12

Nog meer rare ouders

Onze kinderen smeerden hun brood al zelf vanaf 6 jaar (bedacht door hun vader) en eten het naar mijn idee ook wel op (16 en 18 jaar). Zoonlief heeft vaak een tussenuur en komt nu het liefste thuis eten.
groet

Saar

Raar?

Wat is raar.
Hier een vader die al jaaaaaren het brood smeert dat mee gaat naar school. Hij doet het met liefde voor zijn oogappeltjes, haha. En ze eten het nog op ook, terwijl ze al 13 en 16 zijn.
Zie het probleem niet. Hij doet het graag voor ze. Verder zijn ze behoorlijk zelfredzaam en zeker niet verwend.

Oja, en zakgeld

zakgeld is hier vrij te besteden. Oudste koopt nog wel eens stokbrood met een bakje kruidenboter met haar vriendinnen bij de jumbo. Gratis kopje thee erbij en je hebt een lekkere lunch. Meestal had ze haar meegenomen 3 broodjes al in de kleine pauze op. Ze fietst 13 km enkele reis en heeft meestal om 10 uur al wel honger, maar kan dan nog niets in de kantine kopen en naar de jumbo kost te veel tijd.
Jongste eet meestal helemaal niets. Neemt haar ene door papa gesmeerde broodje half opgegeten weet mee naar huis.Ze koopt ook niets. Hoe ze het volhoudt met ook nog eens 26 km fietsen is mij een raadsel

Tinus_p

Tinus_p

12-12-2012 om 19:12

moeder van C:
"Vorig jaar kreeg ze eens per maand een lunchkaart waar ze elke week 1 broodje voor mocht kopen. Als ik haar nu geld geef koopt ze een kaart en is die binnen 12 dagen op. Daar pas ik voor, en krijgt ook geen geld meer hiervoor."
Ze eet dus wel, maar niet het brood dat je meegeeft?

Hmm, tja

Kinderen maken hier zelf broodtrommels klaar. Prima als ze eerder willen opstaan om een gekookt eitje mee te nemen, of pannekoeken te bakken, anders wordt het toch brood vrees ik. Ik ga niet veel geld uitgeven aan allerhande luxe-lunchpartijen. Ze hebben zelf geen zin om hun zakgeld of zuurverdiende geld er aan uit te geven. 16- en 12-jarige smeren en eten alles. 15-jarige is niet van de geplette boterhammen. Die gaat eten als hij weer thuis is 's middags. Vind ik allemaal prima, als de warme hap mét groente ook naar binnen gaat 's avonds. 's Ochtends eet iedereen flink hier.

Mussie

Ik vind het niet raar als ouders lunchpakketten klaarmaken. Mijn moeder deed dat ook, ik at alles keurig op. Ik smeer geen boterhammen voor de kinderen, maar als ik dat wel deed zou ik er acuut mee stoppen als mijn kind het toch niet opeet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.