Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Annie Anders
23-10-2014 om 23:10
Brugklasser is hyper, ongeconcentreerd etc
Zoon is net begonnen in de brugklas. Veel veranderingen dus. Ik denk dat zijn gedrag ook daar mee heeft te maken. Hij is zo ongeconcentreerd, hyper en huilt snel. Ik denk dat hij op school ook zo 'bruist' dat hij zijn huiswerk vergeet op te schrijven en zelfs vergeet te etn (Hij vertrekt om half acht, kwart over drie terug en dan heeft hij 1 appeltje gegeten. En nee, hij koopt echt niets tussendoor.)
Iemand tips? We hebben in de herfstvakantie bewust alleen maar gerelaxt. Ik heb goede ervaringen met orthomoleculaire middelen maar weet niet zo goed wat zou kunnen helpen.

Barvaux
24-10-2014 om 08:10
Tijd helpt
Tijd helpt, geef hem tot de kerstvakantie veel rust! Meestal gaat het daarna wel beter. Hoe zijn de cijfers?

Annie Anders
24-10-2014 om 20:10
Cijfers
Cijfers zijn goed. Hij is te hyper om te gaan slapen. Hij is te druk om te eten.

Elisa Gemani
24-10-2014 om 21:10
Wennen
Het is ook niet niks; het vo en de brugklas is echt overweldigend. Zoveel nieuwe, vreemde zaken, zoveel prikkels. Opeens ben je weer de jongste in een grote, vreemde wereld. Misschien wil hij het zelf ook allemaal meteen (te) goed doen. Probeer hem gerust te stellen. Een tandje lager is ook goed. Het is geen sprint, maar een marathon. De meeste kinderen hebben echt tot de kerstvakantie moeite met wennen; daarna komt er meer rust, duidelijkheid en structuur.

Lynn
25-10-2014 om 10:10
Ontspanningsoefeningen
Misschien kan je hem wat meditatie- of mindfulnessoefeningen laten doen (via YouTubefilpjes). Wie weet wordt hij daar iets rustiger van?

Vogel
25-10-2014 om 11:10
Heeft hij er zelf last van?
Zolang zijn cijfers goed zijn en hij zich goed voelt misschien nog even aankijken...

Elisa Gemani
25-10-2014 om 16:10
Valeriaan
Je kan je zoon ter ondersteuning tijdelijk iets als Valdispert geven om even de scherpe kantjes van de stress en onrust te halen.

Annie Anders
25-10-2014 om 21:10
Reacties
Dankjulliewel. Ja, hij heeft er zelf last van. Hij huilt regelmatig, is snel aangebrand... Vanmiddag hebben we lekker gewinkeld, terrasje gepakt, etc. Vindt
hij heerlijk...

Evanlyn
25-10-2014 om 22:10
Elisa
"Het is geen sprint, maar een marathon."
Die ga ik inlijsten voor mijn pubers, dank je!

Elisa Gemani
25-10-2014 om 22:10
Evanlyn
Graag gedaan hoor;-) Mijn zoon is erg gevoelig voor quotes en ik ken best wel veel goede al zeg ik het zelf;-) Nog een paar favoriete: "Het is niet erg als je eens de slag verliest; dat betekent nog niet dat je de oorlog niet kan winnen". "Vergeet vooral niet om op weg naar je eindbestemming te genieten van de reis er naar toe".

Lynn
26-10-2014 om 09:10
Elisa
Leuk jouw quotes!
Ik vind die laatste ook een goede.
Als je er nog meer weet hoor ik ze graag.

Marieke
29-10-2014 om 13:10
hier
In de brugklas hebben we tot aan de kerst een strak ritme gevoerd van op tijd naar bed, ook in het weekend. Om 8 uur naar boven en om half 9 licht uit. Het maakt niet uit of je wel of niet kunt slapen, liggen in het donker geeft ook rust. Een vriendin heeft haar wat ontspanningsoefeningen geleerd en dat hielp ook. Ook in de ochtend op tijd op staan zodat er ruimschoots tijd is voor het hele ritueel inclusief goed ontbijten en op tijd naar school. 's Avonds vaak die dingen gekookt die zij heel lekker vindt zodat er ook goed gegeten werd en in de broodtrommel zo af en toe wat lekkers verstopt of soms een appje sturen zodat ze wist dat er aan haar gedacht werd tijdens een proefwerk. Helpen met de planning van het huiswerk, overhoren, uitleggen, moed inspreken, veel knuffelen, heel veel aandacht en na de kerst was er genoeg zelfvertrouwen om het allemaal zelf aan te kunnen. Maar: af en toe wat lekkers in de broodtrommel en de appjes zijn gebleven!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.