Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Lotte
04-08-2016 om 16:08
Bril?
Hoi ik heb het idee dat mijn dochter niet meer zo goed ziet. Elke x als ik tegen haar zeg wat staat daar voor de grap zegtze waar en ze doet alsof ze het niet ziet wat nu???
Groetjes Lotte

Pauli
04-08-2016 om 17:08
opticien? Die kan haar ogen checken. Als ze denken dat er iets is raden ze je aan naar de oogarts te gaan.
Dat kan je toch ook zelf bedenken.

Flanagan
04-08-2016 om 19:08
Boek op afstand
Als ik mijn leesbrilletje vergeten ben, houd ik de etiket op afstand.
Merk je dat zij haar tekst ook, verder dan gebruikelijk, van zich af houdt?
Vraag anders tussen neus en lippen door, hoeveel gram suiker in 100 ml drinken zit, op moment dt ze een glas inschenkt. Ik weet niet hoe oud ze is, maar mischien neemt ze je in de maling.

Elfje65
04-08-2016 om 19:08
Flanagan
Waarschijnlijk ziet ze slecht veraf. Leesproblemen zijn vaak voor 50+.

Kaaskopje
05-08-2016 om 09:08
Laten nakijken
Ik zeg eigenlijk nooit hardop dat ik mij over sommige vragen op OO verbaas, maar nu toch maar een keer. Als je zelf het gevoel hebt, dat er iets aan de hand is met het zicht van je dochter, waarom heb je óns advies dan nodig over wat je te doen staat? Heb een beetje zelfvertrouwen in je eigen oordeel . Maar nu je het gevraagd hebt: ga naar een brillenwinkel en laat haar ogen opmeten. Kijk van te voren ook even je verzekering erop na wat de vergoedingen zijn en met welke winkel ze mogelijk een afspraak hebben.

Kaaskopje
05-08-2016 om 09:08
30 +
Ik had halverwege de 30 al een leesbrilletje . Over mijn lenzen heen. Sinds zo'n 15 jaar heb ik twee brillen. Een voor gewoon en een voor bij de computer. Als ik een stuk tekst van papier moet lezen doe ik dat zonder bril.

Triva
05-08-2016 om 10:08
kaaskopje
Hoe kan het dat je al 20 jaar een leesbril nodig hebt maar zonder bril van papier kan lezen?

Kaaskopje
05-08-2016 om 11:08
Omdat ik een geval apart ben :-)
Ik ben van nature zéér bijziend. -20. Dus ik zag altijd al tot dichtbij mijn neus niet veel meer. Met lenzen kon ik aanvankelijk nog wel scherpstellen voor leeswerk, maar halverwege de 30 ging dat niet meer, dus moest er een correctie van +1 ongeveer vanaf. Rond mijn 40ste heb ik staar gekregen. Daardoor heb ik kunstlenzen in mijn ogen gekregen, waarmee ik aan de buitenkant ongeveer - 4,5 heb. Hiermee kan ik zodanig goed lezen, dat het boek of artikel niet meer tegen mijn neus aangeplakt hoeft te zijn. Mét bril kan ik daarvoor niet meer scherpstellen. Voor de computer heb ik wel een aparte bril nodig, omdat die glazen minder sterk moeten zijn dan mijn gewone bril. Het varifocusdeel van mijn gewone bril voldoet daarvoor niet. Voor algemeen gebruik is dat varifocusdeel wel prettig.

Astrid
05-08-2016 om 12:08
Triva hier ook hoor
ik heb een - een + en een cylinderafwijking aan 1 oog.
Met lenzen (min, varifocaal is het te slecht voor) heb ik een leesbril nodig. Met die leesbril kan ik aardig lezen maar hele kleine dingen is onmogelijk.
Zonder lenzen, met leesbril is het redelijk, maar om te lezen zet ik mijn bril af en houd ik hetgeen ik moet lezen dichtbij, dat is scherper en rustiger dan met een leesbril (plus 2, gemeten). Zonder die leesbril kan ik dus rustig lezen, met leesbril moet ik het boek zo ongemakkelijk op afstand houden (minimaal 30-50 cm) dat ik liever zonder iets in of op mijn ogen lees.

Beertje
11-08-2016 om 10:08
Hoe oud...
Hoe oud is je kind? Ik zou niet naar een brillenwinkel gaan maar naar de huisarts en vragen om een verwijzing naar een oogarts.
Wij 7 persoons gezin hebben vier mensen een bril. Alle kinderen gaan jaarlijks naar de optometrist en oogarts.
Groeten,

Half a twin
11-08-2016 om 11:08
Leesproblemen
Niet alleen bij ouderen en jongere ouderen hoor. Dochter van 14 heeft sinds een half jaar een kleine pluscorrectie met cilinder. Langdurig in de boeken zitten wat toch heel gewoon is op die leeftijd ging echt niet meer. Zat ik haar aardrijkskunde voor te lezen. Nu met bril kan ze weer zelfstandig huiswerk maken.

kenfan
25-08-2016 om 16:08
Optometrist
Zoon van 15 heeft vandaag toevallig zijn ogen laten meten. Wij kwamen er deze vakantie achter dat hij niet de borden op de snelweg kon ontcijferen. Ik heb de huisarts even gebeld, een bezoekje aan haar of aan de oogarts was niet nodig . Een optometrist (hbo-geschoold) volstaat.

Anneque
25-08-2016 om 18:08
hangt van leeftijd af
Tot pakweg een jaar of 12 moeten kinderen eerst langs de oogarts. Hier tenminste.

Jesse_1
25-08-2016 om 23:08
Toch eerst naar opticien
De opticien kan snel checken of er sprake is van slecht zien.
Als het nodig is om daarmee langs de huisarts te gaan, dan zullen ze dat advies gelijk geven.

kenfan
26-08-2016 om 11:08
Niet zomaar opticien
In elk geval bakte Specsavers er bij mij niks van. Zoek even naar opticien die ook een optometrist in huis heeft.

Kaaskopje
26-08-2016 om 13:08
Opticiën vostaat
Maar zeker als er nog niets bekend is, kan een bezoek aan de oogarts wel eventuele onzekerheden wegnemen. Omdat ik een familie-bijziendheid heb, heb ik mijn kinderen al op baby-leeftijd naar de oogarts gesleept. Ze bleken allebei rond de -1 te hebben. Dat is fijn om te weten hoor! :-)

Fiorucci
27-08-2016 om 13:08
Kenfan
Specsavers alhier heeft ook een optometrist in de zaak. Ik vraag daar altijd speciaal om als ik daar een afspraak maak.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.