Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

sarah
26-02-2015 om 16:02
boeken meisje 11
Dochter is bijna 12, en leest niet zoveel.
Ze is heel kieskeurig en vindt niet zoveel boeken leuk. Heb ook het idee dat er weinig boeken zijn voor haar.
Leven ve muts is favoriet, daar geniet ze ook echt van. Punt 1 omdat het makkelijk is denk ik. Maar ook omdat het toch al wat puberachtig is, zonder dat het gelijk zwaar is. Ze heeft al een aantal puberboeken gelezen maar heb het idee dat veel thema's nog niet aanslaan. Ze is zelf ook wel kind af zo'n beetje (speelt niet meer, meer eigen wereld) maar nog niet met zaken bezig zoals liefde etc. Ze is vooral bezig met vriendinnen, muziek, games etc.
Qua films en tv kijkt ze absoluut alles. Maar met lezen wil ze alleen realistische verhalen. Huis ligt hier vol met fantasy vanwege broer, daar kiest ze niets van.
Iemand nog tips voor deze kieskeurige lezer?

amk
Anna Woltz
Mijn bijzonder rare week met Tess van Anna Woltz, die heeft veel meer van deze leuke boeken geschreven.

Lou
Woltz en Oomen
Honderd uur nacht is ook een prachtig en realistisch boek van Anna Woltz. En Lena Lijstje van Francine Oomen, erg leuk, is een hele serie.

Juno
26-02-2015 om 18:02
Carry Slee
Heeft ook veel leuke puberboeken, er zijn er in een prachtige kleine gebonden uitgave.

gruffalo
26-02-2015 om 20:02
Hier
Hier twee meiden van 10 en 13. Jongste leest veel carry slee, en daarnaast lezen ze allebei series als divergent, de hongerspelen en de twilight saga. In de brugklas zijn die series erg populair.

sarah
26-02-2015 om 22:02
leuk!
Leuk al de tips.
Carry Slee hebben we weleens gehad, vond ze toch niet echt leuk. Francine Oomen heeft ze denk ik ook weleens gelezen, zal haar eens vragen.
Anna Woltz zegt me niets, ga ik achteraan.
Divergent, hongerspelen etc is ze wel aan begonnen, maar komt niet echt verder, ondanks dat ze de films graag ziet. Misschien net te lastig voor haar technisch, geen idee (luie lezer, liever dd of luister cd)
Misschien ook te zwaar, niet luchtig genoeg.
Super, hoop op meer tips!

Tine Winkel
27-02-2015 om 12:02
of mzzlmeiden
viel bij mijn ene dochter geweldig in de smaak, de andere houdt niet zo van dat genre.
Ook de serie Vlinders is misschien leuk? Gaat over een aantal kinderen in een brugklas. Serie is geschreven door 4 auteurs, die elk vanuit hun eigen hoofdpersoon over kinderen in dezelfde klas schrijven. Een soort Spangas in boekvorm, zeg maar.

Pyn
27-02-2015 om 12:02
Lena Lijstje
Eerder genoemd, maar lees er vooral niet overheen. Denk echt dat dat leuk kan zijn. Luchtig, grappig.

Lou
27-02-2015 om 13:02
Ellie en Nellie
Ook een lollige serie: Ellie en Nellie, van Rindert Kromhout. Die overigens nog wel meer lezenswaardigs heeft geschreven, net als Jacques Vriens (achtsegroepers huilen niet).

Tango
27-02-2015 om 22:02
Hoe overleef ik
Dochter hier las op die leeftijd de serie Hoe overleef ik.. van Francine Oomen. Daarnaast ook Carry Slee, Dat heb ik weer. En inderdaad Jacques Vriends. Heeft heel veel boeken over school e.d. geschreven. Naast Dagboek van een Muts heb je ook nog Leven van een Loser. Vond ze ook geweldig.

Lou
28-02-2015 om 10:02
Nog meer
Er komt steeds meer boven hier :-)
Hotel de grote L van Sjoerd Kuyper, prachtig boek! En tamelijk realistisch. Ook mooi, meer over vriendschappen en zo: de boeken van Maren Stoffels, zoals 'Met mijn ogen dicht', 'Verboden voor mij'.

Nur
28-02-2015 om 11:02
Mijn dochter
Mijn dochter houdt erg van fantasy boeken maar daarbuiten zijn er ook wel andere boeken die ze graag leest.
Alles van Thea Beckman doet het nog steeds heel goed.
Julia's Reis/Julia's Verdwijning van Finn Zetterholm
Soldaten Huilen Niet/April is de Wreedste Maand/Vertel me wie wij waren - Rindert Kromhout
Het konijnen plan - rindert kromhout
Alle boeken van Michael Morpugo zoals Als De Zwaluwen Uitvliegen en War Horse
(zijn vaak historische boeken waarin veel dieren voorkomen)
Jacqueline Wilson - heeft veel meisjes boeken geschreven die zich in de tegenwoordige tijd afspelen waaronder Het verhaal van Tracy Beaker en Altijd prijs.
Roald Dahl leest ze ook graag
En ook klassiekers zoals:
De Geheime Tuin Frances Hodgson Burnett
Het Kleine Huis Laura Ingalls Wilder
Anne van het Groene Huis Lucy Maud Montgomery
Little Women Louisa May Alcott
Alleen op de Wereld Hector Malot
Die heeft ze allemaal al meerdere keren gelezen
Verder leest ze veel fantasy dus

Thursday Next
28-02-2015 om 11:02
dochter hier
is wat jonger maar leest graag de "meiden zijn gek" serie van Marion van de Coolwijk. Verder is ze dol op het kleine huis van Laura Ingalls Wilder.
Voor jouw dochter zijn de boeken van Cynthia Voight misschien wat, de Tillerman-serie.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.