Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Liz
24-10-2015 om 18:10
Betalen rijlessen
Kind wordt over een tijdje 16 en kan dan beginnen met theorie(lessen) en met 16,5 met rijlessen.
Lijkt me wel prima om daar snel mee te beginnen, kan kind veel oefenen naast ons. We kunnen het allemaal makkelijk betalen en dat willen we ook wel.
Maar ik hou niet van een "blanco check".
Dus denk eraan bij bijv. te zeggen dat wij alleen de kosten tot het eerste theorie examen betalen. Als kind het niet haalt (is slim genoeg om dat met voldoende oefenen in 1x te halen) dan zijn de kosten van een herkansing voor kind.
Maar wat met het praktijkexamen? De een is getalenteerder dan de ander.
Zou het qua kosten (als kind weet dat het na het 1e examen een deel zelf moet betalen) uitmaken hoe serieus iemand met de lessen is en zich inzet bij het afrijden? Of legt dat juist een verkeerde druk op iemand?
Ideeën hoe we dat met kind kunnen afspreken? Wat doen jullie/hebben jullie gedaan?
En dan alleen reacties als je het wel makkelijk allemaal KUNT betalen.
Als je nl. niet genoeg geld heb, maak je - vanzelfsprekend - andere afspraken.

Jaina
27-10-2015 om 00:10
Uitgaan
In onze vorige woning ging ik vaak met de bus naar de stad 's avonds om uit eten te gaan of zo. Vond ik veel prettiger dan met de auto die je nergens kwijt kan. Ik drink zelf niet maar veel mensen vinden het ook wel prettig om een glaasje te kunnen drinken als ze 's avonds wat ondernemen dus dan is een auto niet handig. Ik ging altijd heel makkelijk met de bus naar de stad. Je kon tot bijna 1 uur nog terug met de bus. Werd het echt veel later dan kan je met de taxi gaan. Nu hadden wij natuurlijk wel een auto dus we gingen ook wel eens met de auto maar ik vond het niet perse veel gemakkelijker.

Krullevaar
27-10-2015 om 08:10
bloemetje
Je hebt natuurlijk gelijk dat niet alle niet-autobezitters zo zijn, maar het valt me op dat juist degene die er om principiële redenen voor kiezen (en dat tot in den treure trots lopen te verkondigen) zo zijn. Dan denk ik ook: een auto is toch overbodig? Maar waarom verkies je dan toch elke keer meerijden boven het OV. Ik heb ook gewoon collega's die het gewoon vragen hoor.
Natuurlijk is samen rijden handiger en heb je maar 1 parkeerplek nodig, dat snap ik ook wel. Maar wij hebben best vaak meetings op de hei en dan is het OV helemaal niet zo handig.
Het gaat me vooral om die principes die zo sterk worden verkondigd maar ook zo makkelijk opzij kunnen worden geschoven.

Liz
27-10-2015 om 09:10
Krullevaar
Ik meen veel ergernis te lezen in jouw berichten over meerijdende niet-autobezitters?
Heb je er zelf veel last van, in de zin dat jij "steeds weer" moet omrijden om hen op te halen?
Of is het echt een principe-ding van jou? Zo van: als je geen auto bent dan moet je dus voortaan alles zonder auto doen?
Als het dat laatste is: waarom zou je er zo principieel over doen? Het komt op mij zo zwart-wit over.
Wij hebben 2 auto's en ik "kan" niet zonder (als het zou moeten natuurlijk wel, maar vind het wel erg handig). Ik ben echt heel blij met alle mensen die geen auto aanschaffen. Elke auto minder is er weer een minder! Hoorde vanochtend weer dat met het aantrekken van de economie het fileleed weer gaat toenemen. Dus laten we vooral stimuleren dat mensen geen auto hebben.
En wat meerijden betreft: of je nou wel of geen auto hebt, als je kunt meerijden, poolen of wat dan ook, dan is dat toch altijd een goed idee? Scheelt benzine, minder files, minder parkeergeld. Is daarnaast goed voor de sociale contacten. Ik doe het als wel autobezitter ook heel graag (mensen mee laten rijden of zelf meerijden).
En misschien is het bij veel niet-autobezitters niet zo dat ze principieel tegen autorijden zijn, maar er voorstander van zijn dat indien mogelijk je niet zelf een auto aanschaft. En als je vaak met het OV gaat, word je daar vaak ook makkelijker in en positiever over. Maar dan mogen ze toch wel af en toe met een - toch al rijdende - auto meerijden?

Jamie
27-10-2015 om 09:10
Dan moeten ze wel aanbieden om die benzine te delen en ik begrijp ook niet goed waarom ze er van uit gaan dat Krullevaar ze wel komt halen. Je kunt ook, als het onderweg is, ergens op een handige plek afspreken of als het dichtbij is; dat ze even fietsen naar Krullevaar. Dat omrijden is ook een gunst maar bij Krullevaar eisen ze die gunst gewoon op blijkbaar.

bloemetje
27-10-2015 om 10:10
wi zijn 'ze'?
"Dan moeten ze wel aanbieden om die benzine te delen en ik begrijp ook niet goed waarom ze er van uit gaan dat Krullevaar ze wel komt halen."
Wie zijn 'ze'? Volgens mij heeft Krullevaar 1 collega die zich nogal opdringt. Bijzonder dat die collega nu opeens een groep niet-autobezitters lijkt te vertegenwoordigen en waar bepaalde eigenschappen aan worden toegedicht.
Laat het gewoon waar het ligt: bij die ene collega. Het zegt iets over de collega, maar helemaal niets over andere niet-autobezitters.

Brigit
27-10-2015 om 20:10
Herkenbaar
Mijn dochter had zo'n vriendinnetje op het VO. Neeeee, wij hebben geen auto, zoooo slecht voor het milieu, wij gaan met de trein en wij eten ook altijd biologisch en wij doen de kachel alleen aan als het hard vriest. Maar als er dan 's avonds een feestje was, was het wel: mag x met ons meerijden want de bus komt daar niet en door het donker fietsen in de nacht door de weilanden mag ze niet... Jahoor tuurlijk mag dat. Wij gaan gerust van ons dorp A naar x's dorp B en dan weer de andere kant op naar dorp C van het feestje. In de nacht de route andersom. Onze benzine was vast een stuk minder slecht voor het milieu. Moest daar altijd wel om lachen, jezelf zoveel beter vinden dan een ander maar ondertussen.

maaike11
28-10-2015 om 08:10
reactie
Het is voor mij echt niet 'vreselijk' om geen rijbewijs te hebben, zoals ik zei is voor mij alles met fiets en OV bereikbaar. Mijn ouders hadden overigens ook geen auto.
Meerijden met iemand anders doe ik ook bijna nooit, de laatste keer dat ik in een auto zat was vijf jaar geleden in een volgauto naar de begraafplaats geloof ik.

Violetta
30-10-2015 om 08:10
Rijbewijs
Een rijbewijs is echt niet heilig zoals in de topic soms wel wordt gepropageerd. Ik heb twee op kamers wonende kinderen die allebei hun rijbewijs hebben maar dus nauwelijks autorijden. Als ik het over moest doen zou ik ze niet zo vroeg hun rijbewijs laten halen maar pas als ze een auto echt nodig hebben.

Jamie
30-10-2015 om 09:10
Violetta
Op zich is dat ook wat ik bedoelde te zeggen tegen Elisa maar je moet natuurlijk wel oppassen dat je niet te lang wacht en je een baan niet kan aannemen omdat je geen rijbewijs hebt en het met ov te lang duurt. Een rijbewijs koop je niet even volgende week. Het kan maanden duren en dan kost het ook nog eens heel veel tijd om dat te halen per week en als je pech hebt duur het een jaar of langer.

Liz
30-10-2015 om 10:10
Bedankt
Nog even iedereen bedankt voor het reageren.
Ik ben er nu in elk geval van overtuigd dat het wel goed kan zijn de kosten van theorie t/m het 1e examen te betalen (en evt herkansing moeten kinderen dan zelf betalen), maar er bij de praktijklessen geen voorwaarden aan te verbinden.
Ik denk dat als je als ouder(s) het geld hebt, de kinderen het willen EN je zelf een of twee auto's hebt, het slim is ze het juist snel te laten halen, zodat ze, zolang ze nog thuis wonen, het rijbewijs kunnen halen en daarna veel kunnen oefenen (naast vader of moeder en na hun 18e alleen met auto van vader of moeder).
Als je het eenmaal geleerd heb, leer je het niet snel meer af - paar uitzonderingen daargelaten. En zelfs als ze eenmaal op zichzelf wonen zullen ze nog wel eens thuis komen om het een beetje te onderhouden.

viola
31-10-2015 om 01:10
ot over Jamie
Ha, schrijf dit niet vaak over iemand, (en je hebt het zéker niet nodig Jamie, maar wilde het toch even doen) maar ik geniet altijd erg van je schrijven!
Je krijgt daar hier wel vaker commentaar op, iets dat ik wel snap, maar waar ik het niet mee eens ben. Je hebt een aparte schrijfstijl, idd heel herkenbaar, en kunt heerlijk ongenuanceerd uit de hoek komen.
Maar volgens mij sta je enorm open voor anderen, en ben je gewoon een heel leuk mens!
Dus, wat mij betreft, laat dat veranderen maar zitten!
(Ik snap alleen niets van je nieuwste nick, die past toch helemaal niet bij je?)

Jamie
31-10-2015 om 12:10
viola
Dank je wel.
Wat is er mis met mijn nick? Heb je een leuk nieuw idee voor me?

viola
31-10-2015 om 18:10
nee hoor
Niets mis met je nick.
Vind m alleen niet passend bij je, maar dat heeft ook wel weer iets grappigs.

Els
31-10-2015 om 21:10
Omdraaien?
Als je het betalen als stimulans wilt gebruiken kun je ook afspreken dat je het examen betaalt zodra ze geslaagd zijn. In plaats van de eerste keer betalen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.