Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

maggietel
23-02-2009 om 08:02
Beginnende puberteit/vernielingen/straf
Onze zoon van net 12 jaar is begonnen met puberen, is regelmatig wat opstandig en eigenwijs. Nu ging hij in de vakantie logeren bij een vriendje (ruim een jaar ouder) en hebben ze daar achter het huis op een stuk grondgebied van een ander behoorlijk huis gehouden. Onder andere is er een grote trampoline gesloopt en nog wat (gelukkig) minder kostbare en belangrijke zaken. Ze zijn gezien door buurtbewoners (gelukkig) en we hebben ze er dus zaterdagavond samen mee geconfronteerd. Gelukkig gaven ze het beiden gelijk toe en gingen ze er geen leugenachtig verhaal van maken. Maar wij en de andere ouders waren echt met stomheid geslagen dat ze dit gedaan hadden. Nu hebben wij er denk ik een behoorlijke straf op gezet maar wat moet je verder met zoiets? Hij heeft twee weken kamerarrest, krijgt tot de zomervakantie geen zakgeld en volgende week mag hij niet naar de kermis in het dorp (dit doet het meeste pijn denk ik want hij is daar gek op, maar goed het geld moeten we nu anders besteden). Ik merk aan mezelf dat ik de neiging heb iedere keer weer naar een verklaring te vragen, maar die kan hij niet geven. Hij heeft het gedaan zonder na te denken zegt hij (en dat lijkt me ook duidelijk, stel je voor dat je wel nadenkt en dan alsnog zoiets doet). Hoe zouden jullie dit aanpakken en met welke straffen????? Nu hebben we de straf al bepaald en hopen we dat er geen volgende keer komt op deze manier maar misschien zijn wat ervarings verhalen handig. We twijfelen door dit gebeuren behoorlijk aan onze opvoeding. Als we nl. iets verachten in ons gezin dan is het wel zinloze vernielingen en geweld.

reina
23-02-2009 om 09:02
Maggietel
Wat rot! Gelukkig is het bekend geworden en is je zoon gelijk geconfronteerd met wat hij deed en heeft hij jullie reactie daarop gezien. Ga niet aan jezelf twijfelen, je geeft immers zelf al aan dat jullie dit gedrag absoluut afkeuren, dat zul je hem echt wel duidelijk geleerd hebben, helaas gaan pubers nogal eens dingen doen die helemaal tegen hun opvoeding ingaan. Ik denk dat je er een prima straf opgezet hebt. Het gebeurde kost geld, dus kan hij niet naar de kermis en krijgt hij geen zakgeld. En ws weet hij echt niet waarom hij het deed, zoals er zoveel vernield wordt zonder enige aanleiding, door blijven vragen (zou ik ws ook niet kunnen laten...) levert niets op, blijven praten en aangeven wat jullie goed- en afkeuren wel, maar dat garandeert helaas niet dat hij zich er altijd aan zal houden. Er is door niemand aangifte gedaan bij de politie? Een gesprek met de politie vinden ze niet leuk en wil nogal eens preventief voor de toekomst werken.

maggietel
23-02-2009 om 11:02
Gewaarschuwd
We hebben ze inderdaad ook al verteld dat ze van geluk mogen spreken dat er geen aangifte is gedaan van de vernieling omdat gelijk bekend werd bij de eigenaar wie het geweest waren en ze erop vertrouwen dat we het correct gaan afhandelen. Wel hebben we aangegeven dat bij een eventuele volgende keer (laten we hopen dat die niet komt) wij zelf contact gaan zoeken met bureau Halt en als daar een aangifte voor nodig is we de "dan gedupeerde" gaan verzoeken aangifte te doen. Je zag ze op dat moment toch wel enigszins wit wegtrekken, want de politie/bureau Halt maakt gelukkig nog wel indruk. We accepteren dit soort dingen gewoon niet, het gaat nl veel verder dan kattenkwaad uithalen. Ze hebben op datzelfde stuk terrein ook met een koekenpan oude appeltjes lopen meppen, dat vind ik kattenkwaad. Je mag nog steeds niet op dat terrein komen maar als je niets vernield kan ik dat nog als jongensstreken zien maar de boel vernielen valt daar niet onder. Nu maar hopen dat het gelijk goed duidelijk wordt en het een eenmalige actie blijft.

maggietel
25-02-2009 om 08:02
Niemand herkenning?
Verder heeft iedereen hier alleen maar brave pubers gehad?? Geen ervarings- of herkenningsverhalen?? Ik zou graag in proberen te schatten hoe groot de kans op herhaling is of dat dit misschien een eenmalige actie was (vlaag van verstandsverbijstering,laten we het hopen).

branca2
25-02-2009 om 12:02
Mijn kids hebben wel ooit 2 eieren tegen iemands raam gegooid toen ik daar achter kwam week of 6 later hebben de heren hier en bij vriendje thuis alle ramen mogen lappen en daarna hebben ze het bij mijn weten nooit meer gedaan.Excuus laten maken werkte niet was in een andere plaats als waar wij wonen ze waren er met school.

Tirza G.
25-02-2009 om 12:02
Dit heb ik tot nu toe nog niet meegemaakt - of in elk geval: mijn kinderen zijn niet als dader geidentificeerd, wie wéét wat ze uitvreten.
Ik denk dat je goed zit, met je straf. En daarna is het klaar, hoe moeilijk het ook is. Dát is nou puberteit, dat je dingen doet die je normaal gesproken niet in je hoofd zou halen.
Tirza

elissa
26-02-2009 om 13:02
Neef
Mijn neefje heeft destijds wel iets vergelijkbaars gedaan toen hij 15 was. Hij werkte bij een garage om auto's te wassen. Hij mocht de auto's op het terrein dus verplaatsen. Maar toen is hij met een van de auto's de weg op gegaan, is gaan scheuren en heeft hem total loss gereden tegen een boom. Niet bewust vernield dus, maar wel een vergelijkbare onbezonnen actie. En dat gebeurde wel vaker. O ja, hij heeft ook in die tijd, vlak na het Columbine incident een zeer echt uitziend neppistool op zijn klasgenoten gericht. En hij begreep vervolgens niet waarom hij werd geschorst, want het was toch nep? Het leek wel of hij in die tijd totaal niet in staat was de gevolgen van zijn gedrag in te zien.
Inmiddels is hij in de 20 en het is helemaal goed gekomen met hem!

maggietel
26-02-2009 om 15:02
Oeps elissa,
dan toch nog liever een gesloopte trampoline, dat bedrag is wat overzichtelijker dan een auto die total-loss gereden wordt. Maar een onbezonnen stomme daad blijft het, hopelijk heeft onze zoon nu al zijn lesje geleerd en blijven we niet met dit soort dingen geconfronteerd worden tot zijn 20ste.

Monique D*
28-02-2009 om 17:02
Kattekwaad: brandslang opendraaien, toch politie!
Een zoon (15) van vrienden bij wie wij op verjaardagsfeestje waren van zijn vader is met een aantal andere jongens naar een terrein gegaan waar het streng verboden was om te komen. Hij heeft daar een brandslang opengedraaid. Hij èn de kinderen die daar bij waren werden gesnapt door de politie en de agenten zijn zelfs langs geweest en heeft de namen van die kinderen die erbij waren genoteerd. Wij kwamen toen net binnen en zagen dat de ouders in gesprek waren met de agenten. Zoon kreeg een enorme preek en werd naar zijn kamer gestuurd en moest die hele verjaardag daar blijven.
Mijn zoon zei dat hij blij was dat wij later binnenkwamen, anders werd zijn naam ook genoteerd.. en ik was uiteraard zelf ook blij.

MoederVan3
28-02-2009 om 18:02
Oudste
Wij hebben onze oudste ooit eens op het politiebureau moeten afhalen vanwege een winkeldiefstal. Wij waren allen zwaar onder de indruk. Ik ben later nog met oudste naar die winkel geweest om excuses aan te bieden. Hij heeft ook nog een HALT-straf gehad, daardoor kreeg hij geen strafblad. Maar hij moest wel goed zijn best doen en op tijd komen. Nou, mijn oudste, die altijd en overal te laat komt, was toen elke keer minstens een kwartier te vroeg, zo bang was hij dat hij toch naar de rechter zou worden doorverwezen. En dat was het. Hij heeft zijn lesje geleerd. Je moet zoiets wel serieus nemen, een flinke straf is op zijn plaats, maar ook niet groter maken dan het is. Veel pubers doen wel eens wat fout. Ik zou trouwens niet heel het zakgeld intrekken, maar een deel. Mijn pubers kunnen erg slecht zonder zakgeld en komen ondanks bijbaantjes altijd weer te kort. Ik zou in zo'n geval mijn kind zeker de schade laten af betalen, maar wel kijken wat hij/zij echt nodig heeft (beltegoed, geld voor cadeautjes, een klein beetje zakgeld voor op school, enz.)

maggietel
01-03-2009 om 19:03
Moedervan3
Hij heeft nog nergens echt geld voor nodig. Hij zit nog op de basisschool en de kadootjes voor eventuele jarige vriendjes betalen wij nog. Na de voetbal op zaterdag krijgt hij gewoon wat te eten/drinken/snoepen (hangt van het tijdstip af), net zoals anders. Tot op dit moment zit hij zijn straf braaf uit en draagt het zonder gemopper/gezeur. Mobiel bellen doet hij nog niet dus ook daar geen gemis. Maar ik snap denk ik wel hoe je het bedoeld daarom "pakken" we hem ook niet op zijn sporten/trainen en kan hij dan ook op de gewone manier iets kopen in de kantine.

maggietel
06-03-2009 om 20:03
Opvoeden doet soms pijn
Nog één dag te gaan van het kamerarrest van zoon en nog één dag kermis in het dorp. Hij heeft het zwaar, erg zwaar op zijn kamer. Zo nu en dan zit hij letterlijk te snikken van ellende. Het doet pijn maar we houden vol. Op de momenten dat hij rustig is kunnen we er ook over praten en snapt hij het ook wel maar moeilijk blijft het. Zojuist met zusje wel even naar de kermis geweest, die hoeft tenslotte niet mee te lijden onder de straf van haar broer.

Johanna Jannetje
18-03-2009 om 10:03
Energie?
dag maggietel,
het klinkt heel goed wat je hebt ingezet als maatregel. Mijn dochter is een stuk jonger maar begint ook al flink te puberen. We wachten nog maar af wat ze gaat uitspoken. Voorlopig zijn het nog ongelukjes met ongecontroleerde benen...
Ik vraag me af of je kunt inschatten hoeveel energie je zoon heeft en of hij daarom wat "moest" afreageren. Is het mogelijk dat hij met meer beweging/ sport minder "kattekwaad" zou uithalen? Als hij zijn energie op een gezonde manier kwijt kan, is er misschien minder kans dat hij nog eens zoiets uitspookt? Ik noem maar wat: crossfietsen/ voetballen/ atletiek...
Hier spreekt iemand die zich vooral haar eigen puberteit nog veel te goed herinnert: dat gevoel dat je zoveel energie hebt, en er is niets te doen. Dus ga je maar bijv winkeldiefstal plegen...
Johanna

maggietel
18-03-2009 om 14:03
Johanna, energie
Nou Johanna, als ik in moet schatten hoeveel energie onze zoon heeft dan heb ik Eneco de eerste maand niet nodig als leverancier denk ik, energie te over. Betreffende zoon heeft nl. adhd. Hij sport 3 keer per week, 2 keer trainen voor voetbal en één keer wedstrijd op zaterdag. Daarnaast is hij met goed weer bijna altijd buiten te vinden, op de fiets of met een bal. Voor meer sporten is er echt geen tijd i.v.m. huiswerk en aanstaand schooljaar gaat hij op het vo van start dus dat gaat alleen maar meer tijd kosten. Hij kan er wel weer meer zijn energie in kwijt omdat hij dan 9 km (enkele reis) moet fietsen.