Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Millenia
26-05-2009 om 10:05
Bedtijd zelf beslissen of niet
Dag allemaal,
Onze oudste van 15 is hevig aan het puberen. Eén van de discussiepunten is bedtijd. Hij is bijna elke avond weg naar vrienden. Wat ze doen? Hangen, rondfietsen, bij iemand thuis eveneens hangen enz. Hij moet half tien binnen zijn en dat doet hij trouw. So far so good, al hadden wij hem liever wat minder uithuizig. Maar dan is hij geneigd om nog tot sint juttemis voor de televisie door te gaan met hangen. Nu twijfelen wij wat te doen. Mogelijkheid 1: erop staan dat hij uiterlijk 10.15 uur in bed ligt. Mogelijkheid 2: hem zeggen: zoek zelf uit hoe laat je gaat, maak geen lawaai meer, je merkt zelf hoe moet je wordt en dan pas je je wel aan. Nadeel van keuze 2 is dat de ruzies hier toenemen als hij moe is, want dan wordt hij een stuk dwarser. Nadeel van mogelijkheid 1 is iets soortgelijks, biedt ook zat mogelijkheid om dwars te doen en misschien leert hij zijn lesjes beter als hij het zelf ervaart. Wij komen er even niet uit.
Iemand met ervaring voor of tegen een bepaalde keuze?
Bij voorbaat dank voor het meedenken

Millenia
26-05-2009 om 10:05
Typefout
Je merkt zelf hoe moet je wordt = hoe moe je wordt. En dan had ik het nog nagekeken. Zucht.

sus-anne
26-05-2009 om 11:05
Het ligt eraan
heeft je zoon weinig slaap nodig?of is hij juist altijd moe?
dochter van 15 kan nooit slapen,ze is altijd vroeg wakker,nooit te laat op school.
maar ze moet van ons wel om 10 uur in bed liggen,ze mag dan nog wel lezen tot ze moe wordt,maar geen tv aan of pc.soms leest ze wel tot half twaalf,soms slaapt ze toch snel in.
ze mag in elk geval niet opblijven tot zij het tijd vindt om naar bed te gaan,dat doen we wel in de vakanties,dan gaat ze vaak tegelijk met ons naar bed.

Chiquita
26-05-2009 om 11:05
Toen mijn kids
15 (zoon) en 13 (dochter) waren heb ik ze vrij gelaten. Zolang ze 's morgens er op tijd uit waren om naar school te gaan, én zonder chagrijning te zijn! mochten ze naar bed gaan wanneer zij wilden. Ik moet zeggen dat 't bij dochter beter ging, maar als zoon écht moe werd kroop hij 's middags na 't eten ook nog wel even in bed (wonen in Spanje dus siësta is hier redelijk normaal)

Holiday
26-05-2009 om 19:05
Hier rond 22.00 naar boven
Ja herkenbaar, hier met eentje van bijna 14. Hij slaapt laat in, kan er goed uitkomen 's ochtends en is een vrolijk tiep. Toch laat ik hem niet zelf beslissen hoe laat hij naar bed gaat. Ik word gewoon zelf moe van dat gehang van hem om 23.00 nog op de bank. Ik wil hem gewoon rond 22.00 naar boven hebben, dan hebben wij de kamer nog even voor onszelf. Boven in bed mag hij dan nog lezen (liever geen computer en zo meer maar goed, dat komt wel eens voor). Hij doet dan zelf het licht uit en vaak is dat nog later dan mijn eigen lichtje..
Ik vind het dus erg afhankelijk van het soort kind, maar ook wat je eigen wensen zijn. Ik ben misschien egoistisch maar zo'n hangende slungel op mijn bank, daar ben ik om 22.00 echt klaar mee.

Inge M
26-05-2009 om 22:05
Televisietijd beperken?
Kijkt hij bij jullie in de huiskamer TV?
Ik zou de bedtijd niet voorschrijven maar wel tot hoe laat hij bepaalt wat er op TV komt. Dan wordt naar bed gaan veel aantrekkelijker.

Lynna
27-05-2009 om 08:05
Televisietijd beperkt
Mijn puber van 15 mag sinds deze week tot half 11 tv kijken op zijn eigen kamer. Het vele sporten is afgelopen (seizoen over) dus hij kan zich veroorloven om wat later naar bed te gaan. Omdat ik zelf al op tijd naar bed ga, heb ik wel met hem afgesproken dat hij voor 10 uur zijn tanden gepoetst heeft, zijn gordijnen dicht heeft en niet meer zijn kamer uithoeft. Want ik heb geen zin om wakker te worden van hem.
Ik hou wel in de gaten of hij er niet te moe van wordt, anders draaien we de afspraak weer terug!

Maylise
27-05-2009 om 17:05
Zelf weten
Zo lang het goed gaat mogen ze zelf bepalen hoe laat ze naar bed gaan. Ik hou wel in de gaten of ze het zelf redelijk reguleren. Bijvoorbeeld een keer een nacht kort slapen omdat er een spannende film is die uitgezien moet worden is prima. Echter als dat bijna elke dag het geval is en kind loopt er als een zombie bij dan is het natuurlijk wel eens tijd voor een ernstig gesprek en eventueel maatregelen.
Mijn zoon van 16 gaat meestal ergens tussen 22:00 en 0:00 slapen. Soms ook wel eens eerder (na een paar late nachten) of later als dat zo uitkomt.
De huiskamer voor mezelf hebben 's avonds ligt al lang in het verleden. Misschien over 10 jaar weer?
Overigens hebben we ook een tv boven dus 's avonds kijkt zoon vaak daar tv. De PC staat echter in de huiskamer en dat vind hij veel leuker dan TV dus meestal zit hij 's avonds achter en dat is dus wel beneden.
Maylise

Lhena
27-05-2009 om 23:05
Vast uur
De jongste van 11 jaar gaat naar boven om 20u45, mag dan nog kwartiertje lezen. Heeft ook echt haar rust nodig. Oudste van bijna 14 jaar moet om 21u30 naar boven, maar heeft weinig nachtrust nodig. Dus zij leest nog even, luistert muziek, schrijft een briefje... Er wordt eigenlijk niet echt meer gecontroleerd om hoe laat zij het licht uit doet. Maar ze kan er s morgens ook goed uit en is overdag niet moe. We verwachten wel dat ze om half 10 boven is, omdat ik ook nog wat tijd wil voor mezelf. En ik vind dat niet zo egoistisch, eerder menselijk...

Millenia
29-05-2009 om 09:05
Hartelijk dank
allemaal. Wij hebben ze nu aardig op een rijtje. Wat mij troost is dat iedereen de lijn trekt bij het humeurig worden. Dat gaan wij dus in ieder geval ook doen. Verder gaan we toch een uiterste tijd instellen, ik zie dat veel anderen dat toch ook 'normaal' vinden.

december
29-05-2009 om 20:05
Moe van school
Mijn zoon van 15 moet om 9 uur naar boven, tas inpakken voor de volgende dag en om half 10 licht en tv uit. In het weekend mag hij tot ik zelf naar bed wil, Maar elk weekend is er wel wat, slaapfeestje bij vrienden, tweedaags voetbaltoernooi, naar een late film......
Nu is het probleem dat hij harstikke moe is. Als ik dus zeg dat hij in het weekend ook eens op tijd naar bed moet krijg ik op antwoord, dat het weekend daar toch voor is. Eigenlijk wordt hij alleen maar moe van school. Het heeft ook geen zin om op tijd naar bed te gaan, want de volgende dag moet hij weer naar school en wordt hij toch weer moe......
die redenatie klopt voor geen meter, maar ik krijg het hem maar niet aan zijn verstand gebracht. In zijn optiek is school een enorme inbreuk op zijn vrije tijd.
Heeft er misschien nog iemand tips om hem er van te overtuigen dat hij toch zijn rust nodig heeft???
groetjes december

Klaartje
03-06-2009 om 22:06
Niet egoistisch
Ik moest echt lachen om de reactie van Holiday en die is dus heel herkenbaar.
Mijn dochter van 14 moet gewoon rond een uur of half 10 naar boven, eigenlijk naar bed, maar dat loopt zo meestal nog een half uurtje aan en zolang ze dat niet al te gek maakt, zeg ik niets. 10 uur is het wel het uiterste op een doordeweekse avond, temeer omdat het schatje s morgens er nooit uit kan komen.
Maar als ze hier tot half 10 op de bank hangt en ik de ene clip na de andere clip of vage serie voorbij zie komen, ben ik heerlijk blij met de rust, hoor!