Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

franmi
24-08-2015 om 12:08
bedtijd
Ik plaats gelijk nog een item. Zal wel vaker binnen dit forum onderwerp van gesprek geweest zijn, maar hoelaat gaan jullie kinderen van net 16 naar bed. Ik begrijp dat dit per kind erg verschillend is doordat ieder kind anders is. Bij ons moeten de 2 16 jarige om 22.00 naar bed. In het weekend is er geen eindtijd. Elke avond is hier weer gesteggel over.
Hoelaat gaan jullie kids naar bed.

Mach
24-08-2015 om 16:08
Vergaderingen
Hier in de huiskamer hebben we heel soms.
Maar die beginnen toch ook eerder dan 9 uur
En door de week een visite s avonds waar de kinderen niet bij mogen heb ik eigenlijk nooit. In weekend touwens ook niet. Meestal verdwijnen mijn pubers vanzelf als het bezoek niet interessant voor ze is. En de tv beneden is dan sowieso uit.
Verder heb ik ze het liefst de hele avond om me heen. Wat weinig gebeurt door huiswerk sport en oudste op kamers 250 km verderop

Mikke
24-08-2015 om 16:08
Hier
Mijn (net) 16-jarige bepaalt zelf hoe laat hij gaat slapen, al sinds hij 12 is. De laatste paar jaar gaat hij exact om 12 uur slapen. Daarvoor was het iets eerder. M'n 14-jarige moet ik echt nog naar bed sturen, anders zou hij om 2-3 uur nog wakker zijn. Zijn bedtijd is 23 uur, maar passen we aan als we vinden dat dat nodig is.
22 uur vind ik voor 'n 16-jarige best vroeg...

Jamie
24-08-2015 om 19:08
Mikke
Als je niet weet hoe laat ze op moeten heeft het totaal geen zin om te zeggen dat 22:00 uur 'best vroeg' is.

Mach
24-08-2015 om 20:08
Ik vind 22 voor mijn bijna 16 jarige niet vroeg. Staat om half 7 op om om kwart over 7 12 km te gaan fietsen naar een school die om 8 uur begint

Arawen
Van de vloer af
Er is een verschil tussen slaaptijd en naar boven sturen. Hier bijna 16-jarige die om 22.00 uur 'van de vloer af' moet zijn. Ofwel, boven op zijn kamer en klaar met douchen/tanden poetsen etc. Dan is de bovenverdieping nl van ons als wij naar bed willen en gebruik willen maken van de badkamer.
Zijn slaapkamerdeur is dan dicht en die die heeft hij wel zo afgeplakt dat ik niet kan zien of er nog licht brandt..;-) Ik houd me ook niet zo bezig met of hij nou al slaapt of niet. Dat is zijn eigen verantwoordelijkheid. Wat dat betreft houd ik ook meer zijn algehele conditie en schoolprestaties in de gaten.
In het weekend/vakanties laten wij het ook los. Meestal gaan wij eerder naar boven dan hij. Zoon is nog het enige thuiswonende kind.

esther
vergaderingen
Kunnen gewoon niet hier, ik wil mijn pubers niet uit de huiskamer verbannen. Gelukkig zijn er meestal genoeg mensen met jonge kinderen die graag willen dat er bij hun vergaderd wordt, zodat ze geen oppas nodig hebben.

Marjoleine64
24-08-2015 om 21:08
Ik ga vaak als eerste naar bed
Ik ga vaak als eerste naar bed, zo tegen 11 uur 's avonds. Mijn wekker gaat om half 7, die van mijn zoons ook (bijna 16 en bijna 18). Tenminste, als ze geen eerste uur vrij hebben (1-2 keer per week beginnen ze later). Wij hebben het losgelaten toen oudste 16 was denk ik, hij heeft toen nog wel een tijd gemopperd dat jongste veel meer vrijheid kreeg dan hij op die leeftijd. Ja, maar jongste kan er beter tegen, en kan er beter mee omgaan. Oudste heeft in 4 VWO meerdere keren mentorgesprekjes gehad omdat hij tijdens de les in slaap viel... dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn, hoewel zijn cijfers altijd wel OK waren (maar in onze ogen niet echt supergoed). Nu gaat het beter. In het weekend slapen ze uit, wat mij dus gewoon niet lukt.
De 'instopservice' hebben we hier ook heel lang gehad, maar omdat ik nu als eerste naar bed ga is dat meer een nachtzoen geworden, vergezeld van een verzoek om vanaf dat tijdstip extra rustig te doen (dus niet meer luidkeels skypen, of stoelen schuiven). Soms gaat jongste wat eerder (bij belangrijke toets, of als hij wat in te halen heeft qua slaap) en dan krijgt hij zijn nachtzoen in bed.
Vergaderen hier thuis gaat prima, de jongens verdwijnen toch direct na het eten naar hun kamer om te gaan gamen of filmpjes kijken (of huiswerk maken, soms). Dat was lastiger in bovenbouw BS, of brugklas, dan hadden ze 's avonds meer aandacht nodig, en sliepen ze al als de vergadering afgelopen was en werden weer wakker als iedereen wegging...

what
12-10-2015 om 20:10
Mijn ervaring
mijn zoon van bijna 17 heeft niet echt een bedtijd maar ik zorg wel dat tv en andere apparatuur om 11:00 weggelegd word maar ze zijn volwasse genoeg om het verder zelf te kunnen bepale.

Emma
14-10-2015 om 22:10
15 jarige hier.....
......moet echt elke avond worden ingestopt. En het liefste helemaal ingebakerd, net als toen ze een baby was. Ze kruipt nog meerdere malen per dag op schoot, legt dekentjes over mij heen als ik 's avonds moe op de bank zit, kruipt regelmatig 's nachts bij mij in bed. Heerlijk toch allemaal, maar straks gaar ze uit huis. Wat zal ik het dan missen
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.