Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

franmi
24-08-2015 om 12:08
bedtijd
Ik plaats gelijk nog een item. Zal wel vaker binnen dit forum onderwerp van gesprek geweest zijn, maar hoelaat gaan jullie kinderen van net 16 naar bed. Ik begrijp dat dit per kind erg verschillend is doordat ieder kind anders is. Bij ons moeten de 2 16 jarige om 22.00 naar bed. In het weekend is er geen eindtijd. Elke avond is hier weer gesteggel over.
Hoelaat gaan jullie kids naar bed.

esther
24-08-2015 om 12:08
ik heb het los gelaten
Vanaf die leeftijd werken vaste bedtijden niet echt meer. Probeer de verantwoordelijkheid bij de pubers zelf te leggen. Hier werkte dat goed, uiteindelijk merken ze zelf hoeveel slaap ze nodig hebben.

Jamie
24-08-2015 om 13:08
ook niet
Ik let niet op bedtijden, ik let op schoolcijfers. Als die onderuit gaan dan ga ik eerst de xbox onwerkbaar maken en dan gaan ze vast vanzelf wel op tijd naar bed. Bedtijden voor 16jarigen vind ik eigenlijk not done. Als ze dan nog niet hun lichaam kennen heeft het toch geen zin: dan gaan ze wel appen of filmpjes kijken in bed.

zebra
geen afspraken hierover
omdat ook wij vinden dat hij zelf het best kan aanvoelen wat hij nodig heeft qua slaap, zeker als de resultaten op school goed/ruim voldoende zijn. En als hij echt moe is gaat hij vanzelf wel vroeger naar bed.

Moni
Vanaf 16 geen bedtijd meer.
Wel de afspraak dat de smartphone beneden blijft. Computer staat al beneden.
Of 22 uur laat is, hangt af van hoe laat de wekker gaat.

Puck
ook geen afspraak
Beide pubers (13 en 17) mogen vanaf dat ze naar de middelbare school gaan zelf bepalen hoe laat ze naar bed gaan. Ik geef wel eens de suggestie dat ze misschien kunnen gaan slapen, maar in principe bepalen ze het zelf.

Evanlyn
hier
Huiswerkservice tot 8 uur, instopservice tot 9 uur. Daarna vind ik dat mijn vrije tijd avond begint. Als ze later gaan slapen, worden ze niet ingestopt.
En inderdaad de electronica beneden, maar dat beleid moet weer een beetje aangescherpt worden zo net na de vakantie.

Jaina
Zelf weten
Hier mogen ze zelf weten hoe laat ze gaan slapen. Als ik zou merken dat ze echt heel laat gaan slapen en daardoor 's ochtends heel moe zijn en hun schoolwerk er onder zou lijden dan zou ik wel ingrijpen. Zolang dat niet het geval is mogen ze het zelf weten. Natuurlijk gaan ze hierdoor soms later slapen dan ze eigenlijk zouden moeten maar dat compenseren ze dan wel weer op andere dagen. En zelf doe ik dat helaas ook vaak genoeg terwijl ik inmiddels toch oud en wijs genoeg zou moeten zijn om op tijd naar bed te gaan :)

AnneJ
Nou ja, mijn dochter is 17. Ik overweeg ook weer samen voor te lezen want ze moet heel wat doen voor de Nederlandse lijst en volgens haar handelingsplan, vandaag gehoord, heeft ze nog steeds veel moeite met hoofd- en bijzaken en dat vereist wat meer gezellig samen oefenen.
Maar overigens is het ook bij pubers handig om zo'n vast bijpraatmomentje te houden.
Ook zoon van 19 vind het prettig als we nog even contact hebben voor het slapen gaan.

Linda K
24-08-2015 om 14:08
Geen bedtijd vanaf brugklas
Jongste is bijna 16 en gaat meestal rond 11-12 uur. De wekker gaat tussen 6.30 en 8.30. Oudste heeft nooit echt een vast slaappatroon gehad om diverse redenen. Hij ging meestal als laatste naar bed.

Katniss
24-08-2015 om 15:08
22.30
Mijn 16-jarige moet uiterlijk 22.30 uur naar boven. Zo aan het begin van het schooljaar gaat dat ook vlotjes want het vroege opstaan (06.30) is weer even wennen.

Katniss
Instoppen
Dat doe ik ook nog, waarschijnlijk tot ze het huis uit gaat ;-)
Wanneer hoor je daar mee te stoppen?

Evanlyn
instopservice
Zeker! Kreeg ik ook tot ik uit huis ging, erg gezellig. En als ik erg moe ben gaat het andersom, dan trekken ze zorgzaam mijn deken recht. Een voorschot op de mantelzorg, zeg maar.

AnneJ
Bedtijd
We houden al jaren aan dat het om 22.00 uur zo'n beetje tijd is om aanstalten te maken. Nog even douchen of je lenzen uitdoen. De kat nog even eten. En dan om 22.30 uur, vaak wordt het dan wel wat later, iedereen op zijn eigen kamer en rust in de tent.
Zoon begon erover want hij is van plan om nu dit jaar eindelijk echt alle hoorcolleges van het eerste uur te gaan volgen.:-)

franmi
reactie
Fijn al die reacties. Ik denk dat we het er met onze zoons nog maar eens over moeten hebben. Het voordeel is dat ze eigenlijk nooit na ons naar bed gaan, in het weekend ook niet. Blijf het lastig vinden. De een heeft voldoende slaap nodig, de ander kan met minder. Kan toch moeilijk bij de een de slaaptijd los laten en bij de ander niet?.
O ja en dat instoppen is hier ook nog hoor. Onze dochter van net 13 vind het altijd een heerlijk momentje. Even over meiden dingen kletsen in al dat jongens geweld bij ons thuis.

esther
instopservice
Is hier alleen beschikbaar voor kinderen die eerder dan ik naar bed gaan. Anders komen ze nog even op de rand van mijn bed zitten en sluiten we zo de dag af.

Half a twin
Huiskamer voor volwassenen
Hier is de regel dat vanaf de brugklas de pubers de huiskamer leeg moeten opleveren aan ons om 21.00 uur. De 10 jarige heeft nog een bedtijd van 20.30.
Oudste van 13 heeft de aanwijzing gekregen dat ze om 21.15 klaar om te slapen moet zijn, dan gaat de mobiel ook uit. 21.00 uur naar boven, tas inpakken en kleren uitzoeken voor morgen douchen en tandenpoetsen red ze niet in 15 minuten dus ging ze vorige week spontaan om 20.30 naar boven, dat was wat aan de vroege kant, dus haar plan voor vanavond is alles doen voor het gezamenlijke journaalmoment en dan om 21.00 naar boven. Begint mijn avond om stipt 21.00 uur. Lekker, kijk er al naar uit.

Anneque
franmi
" Kan toch moeilijk bij de een de slaaptijd los laten en bij de ander niet"
Waarom eigenlijk niet? Je hebt er toch een duidelijke reden voor (de een kan niet goed tegen slaaptekort)? Ik vind het zelf niet nodig dat mijn kinderen in alles exact gelijk behandeld worden. Ik kijk naar de situatie/het kind, probeer alles zo'n beetje eerlijk te verdelen (als het om extraatjes of zo gaat) en uiteindelijk, op hun 18e, hebben ze heus allemaal evenveel moederliefde, privileges en cadeautjes gehad.

Mach
Huiskamer voor de volwassenen?
De huiskamer is hier altijd voor iedereen.
Ik vind het juist gezellig als ze later op de avond nog even beneden komen na huiswerk of sporten.
Maar ook gewoon uit principe. Iedereen heeft even veel recht op een plek in de huiskamer.

Jaina
Dat dan weer niet
Ik ga geen 16 jarigen meer instoppen. Daar vragen ze verder ook niet om. Wel willen ze soms even prive ergens over spreken en daar maak ik altijd tijd voor. Ze gaan soms later naar bed dan ik. Lang niet altijd overigens want ik ben ook de vroegste niet. Ze mogen verder gerust in de huiskamer rondhangen. Dat maakt me niet uit. Ze mogen ook hun mobiel mee naar bed nemen. Die hoeft niet uit. Ik ben geen micro-manager. Ik ga gewoon slapen wanneer ik wil. Mijn enige verzoek is dat de laatste die naar bed gaat de lichten en electronica uit doet.

Jaina
Zo zie ik het ook
De woonkamer en de keuken zijn plekken in het huis die iedereen toebehoren. Dat is een gezamelijke locatie. Daarnaast heb ik mijn werkkamer en dat is mijn plekje. Daar mag niemand rondhangen behalve ik zelf.
We hebben ook nog een soort van tweede huiskamer in de kelder. Een vrij ongezellig oord (er zijn verbouw plannen) maar waar ze hun games en dergelijke hebben staan. Dus als ze zombie films willen kijken of games willen spelen dan gaan ze daar heen.

Elisa Gemani
Bedtijd
Ook hier vindt zoon (14) het nog erg fijn dat ik hem "instop". Hij moet er op schooldagen om 22.00 in liggen. Als hij het eerste lesuur vrij heeft, wat later. In het weekend mag hij het zelf weten; ook al wordt het dan vaak 01.00. Ook als hij wat ouder is, houden we vaste bedtijden aan op schooldagen. Hij heeft zijn slaap hard nodig en anders vergeet hij gewoon de tijd (hij heeft ADHD;-).

Jamie
24-08-2015 om 16:08
instoppen
Hier wordt die 16,5 jarige echt al jaren niet meer ingestopt, die van bijna 14 wel. Als oudste aandacht wil of wat wil praten kan dat de hele dag.

Half a twin
Tijdens schoolweken
In schoolweken geldt die regel bij ons, als bijeffect ligt de VWOer hier dan wel enigszins op tijd in bed en of dat mijn adviestijd is of 10 minuten later dat mag ze zelf bepalen, heeft ze een beetje de vrijheid om zelf haar bedtijd te bepalen.
De oudste is pas 13 dus of 21.00 nog 21.30 wordt moeten we nog bekijken. Tot nu toe ging ze nog graag op tijd naar bed, omdat iedere dag 20 km fietsen niet vol te houden is met te weinig slaap.
Wij wonen niet zo ruim dat ik ergens anders kan zitten als ik een vriendin ontvang en zeker mijn kinderloze vriendinnen vinden het niet leuk als er een puber bij zit als wij gezellig kletsen.
Ook commisie vergadering van het vrijwilligerswerk dat ik doe gebeurt in de huiskamer, waar puberella niet bij hoeft te zitten.
Duidelijke regel voor iedereen en als ze iets willen zien op tv dat langer duurt kan dat gevraagd worden. Van de winter waren er een paar uitzendingen van DWDD university die dochter graag wilde zien over het brein waar ze op school ook mee bezig waren dus die heeft ze gewoon gekeken.

franmi
reactie boys
Ik heb er het met de jongens over gehad. Zegt de een "ik ben 6 weken ouder (zoon van mijn overleden zus en zwager woont al 10 jaar bij ons) dus ik mag later" hij is juist degene die meer slaap nodig heeft.
We hebben het volgende afgesproken. " de oudste" gaat om 22.30 ongeveer en bij de ander laten we het los. Wij gaan zelf rond 23.00 dus laat wordt het niet. We kijken het aan hoe het gaat. Ze waren het er zomaar mee eens.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.