Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Badkamer/bedtijd | Pagina 2 | CJG forum door Ouders.nl
Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Paasei

Paasei

29-09-2016 om 13:09

Badkamer/bedtijd

Hetzelfde probleem

Mijn slaapkamer ligt naast de badkamer en douchen klinkt ontzettend door, ik word er wakker van.
Zoon (17) heeft een gevoelige huid en kan niet elke dag douchen, en het is zijn hobby ook niet. Hij moet er vaak op gewezen worden dat het weer douchetijd is (de meeste vrienden die hij heeft zijn online, die ruiken 'm dan niet). Maar hij wil niet direct na het eten douchen, en dan vergeet hij het weer, totdat ik op bed lig.
Leg ik hem op een rustig moment uit, dat hij rekening moet houden met de herrie die het geeft (hij is ook vrij luidruchtig met deuren en door het huis lopen) omdat ik moeilijk in slaap val en gemakkelijk wakker word, is hij een en al begrip, de volgende keer doucht hij op tijd. Maar de volgende keer is hij net lekker aan het chatten met vrienden en douchen schiet hem pas te binnen na 23 uur, en heeft hij weer last van een pissige moeder. Eerder op zijn deur tikken met de mededeling "douchen!" wordt beantwoord met "jahaaaa!", maar geen douche-actie.
Sinds hij zelf zijn mobieltje en internetverbinding betaalt, helpt het afsluiten van de wifi na 22:00 uur ook niet meer.
Koud laten douchen is niet-douchen, terwijl het hard nodig is, dus dat is ook geen geschikte oplossing. Blijven zeuren en op zijn deur tikken is de enige methode en dan mijn oren dichtdoen als er een geïrriteerd "jaha" klinkt, is de beste methode om hem op tijd onder de douche te krijgen.

Regenboog

Regenboog

29-09-2016 om 21:09

lang leve de ouderwetse boiler (vroeg douchen loonde)

In een gezin met 3 tienermeiden met lang haar was het vroeger altijd een race wie de eerste was op zaterdagavond. Je haar wassen met koud water waa niet leuk dus wij hadden als motto:hke eerder hoe beter!

Mikkie

Mikkie

29-09-2016 om 23:09

bedtijd

Je zoon om 22 uur naar bed/zijn kamer sturen vind ik erg overtrokken. Houd je dat ook vol als hij 22 is en nog thuis woont? Dat hij rekening met jullie houdt lijkt me logisch en een uiterste douchetijd misschien ook nog wel. Als hij 22 uur niet gedoucht heeft, moet hij maar de volgende ochtend (of een keer overslaan). Sport hij niet? Dan kan daar douchen ook een uitkomst zijn.

Is er wellicht nog een zolderverdieping die je als zijn slaapkamer kunt inrichten? Of een aanpassing aan het huis doen? Of oordopjes in doen? Of je gewoon minder snel storen? Je leeft nou eenmaal met een puber in huis die voorlopig niet weggaat.

Jaina

Jaina

30-09-2016 om 02:09

Ongezellig

Nu vind ik 22h ook wel erg ongezellig vroeg om al het samenzijn op te heffen en allemaal naar bed te gaan of je op je eigen kamer terug te trekken. Dan begint de avond net wat op gang te komen. Lijkt me niks. Nu weet ik wel dat er mensen zijn die echt om 22h naar bed gaan. Althans verstandelijk weet ik het Maar misschien is jouw zoon ook iemand die 22h wel erg vroeg vind. Ik zou het helemaal niet fijn vinden als ik al voor 22h gewassen en wel op mijn kamer zou moeten zitten. En jouw zoon is met 17 toch bijna een volwassen man en geen klein kind meer. Hij heeft ook zo zijn voorkeuren en gaat misschien ook liever wat later naar of is wat flexibeler met zijn tijd.

Jaina

Jaina

30-09-2016 om 02:09

aan geluid wen je ook wel. Het is wel grappig want er is hier ergens ook een draadje over een slapend buurkind. Daar zijn bijna alle schrijvers van mening dat het kind moet leren om door gewone leefgeluiden heen te slapen en dat de meeste kleine kinderen dat sowieso prima kunnen. Ben ik het overigens helemaal mee eens. Maar dan moet je als volwassene toch ook kunnen slapen met gewone leefgeluiden om je heen. Natuurlijk hoeft het geen disco show te worden voor je deur maar douchen, heen en weer lopen, toilet doortrekken en dergelijke hoort toch bij de gewone leefgeluiden.

40er

40er

30-09-2016 om 07:09

Op zich....

Snap ik het wel. Als je zo vroeg uit bed moet (hier loopt de eerste wekker ook om 4.00 af). Bij ons is in principe om 22.30 de boel rustig, maar onze puber is ook jonger. Tegen de tijd dat hij later naar bed gaat zal hij ook andere verantwoordelijkheden hebben, deur op slot, laatste rondje met de hond en idd ook rustig aan doen als hij naar bed gaat. Wij doen dat nu ook. 's ochtends houden wij ook rekening met hem door bv geen haren te föhnen. Ik denk dat ik in overleg zou gaan en wat afspreken wat haalbaar is voor jullie allemaal.

Stille willie

Stille willie

30-09-2016 om 10:09

oordoppen

Ik slaap al jaren met oordoppen, in dit geval man mijn man die dik een uur later dan ik naar bed gaat, en de leefgeluiden die daarbij horen. Ik slaap daar dus niet doorheen, maar ben weer wakker, en heb dan moeite de slaap weer te vatten. Ik vind het een aanname dat alle mensen daar wel doorheen kunnen leren slapen. Er zijn lichte slapers en mensen die van een kanon nog niet wakker worden. Ik vind niet dat een jongen van 17 op zijn kamer moet blijven, maar eerder douchen, en op kousevoeten door het huis gaan lijkt me wel een redelijk verzoek. Sommige mensen zijn nou eenmaal van nature wat ruiger en luidruchtiger in hun bewegingen. Ik ben altijd heel stil, loop zachtjes, doe beheerst deuren dicht, slaap nagenoeg zonder te draaien/bewegen; en het is me wel eerder opgevallen dat andere mensen gewoon in hun gedrag luidruchtig zijn. Rekening houden mnet elkaar kan, maar tot ene bepalade grens, en daarna moet je je eigen oplossingen bedenken, die je wel kan beinvloeden. Oordoppen dus.
En Jaina: de avond net op gang om 22.00 ? Nou niet voor iemand die 7.5 of 8 uur slaap nodig heeft en om 06.00 op moet. Zo raar is dat niet.

Jaina

Jaina

30-09-2016 om 10:09

Wille

Ja, ik weet dat er mensen zijn die om 22h naar bed gaan. Maar in mijn persoonlijke belevenis is dat heel ongezellig vroeg. En ik snap best dat als je om 4 uur op moet zoals iemand hierboven schreef dat het moet. Maar hier gaat de wekker voor mij maar 1x in de week om 6 uur en de andere dagen om 7:00-7:30 uur. Voor 0:00 ga ik nooit slapen eigenlijk behalve als ik ziek ben.Maar dat doet er verder niet toe, ik snap verstandelijk ook best dat mensen eerder gaan. Maar misschien is de zoon van Paasei ook zo'n type als ik die liever later gaat. en dan ik me goed voorstellen dat voor 22h douchen en op zijn kamer niet zo vanzelfsprekend gaat. Ik zou daar ook moeite mee hebben.

en inderdaad slaapt vast niet iedereen door gewone leefgeluiden heen maar ik vond het contrast met het andere draadje over het buurtkind zo frappant. Zijn ook misschien niet dezelfde mensen die daar schrijven uiteraard. Maar daar is de algemene tendens iets van dat je geen rekening kan houden met slaapjes van kleine kinderen en dat ze prima kunnen slapen met gewone leefgeluiden om zich heen. Terwijl hier de tedens meer is dat je uiteraard heel stil bent 's avonds als anderen slapen en niet meer gaat douchen of zo.

Beertje

Beertje

30-09-2016 om 11:09

Nou,

Baby's in de baarmoeder horen ook alles heel de dag door en kunnen daardoor prima slapen in dat zwembad. Daarna na de geboorte slapen ze daardoor met een stofzuiger rond de box. Echter denk ik dat als je een slapend kind overdag gaat verwennen met algehele rust je dan later overal van wakker wordt hahaha. Stel je voor dat er 24 uur per dag herrie is in het leven AAARRRGGG of dat je niet meer door je huis kan lopen want de buurkinderen slapen er dient absolute rust te zijn.... Nou lekker dan als je naasten huizen steeds nieuwe bewoners krijgen met baby's.

Ik ga met vijf kinderen voor: tot 22.00 uur gebruik maken van de badkamer daarna niet meer. Het lijkt me wel heeeeeerlijk om te zeggen straks als ze allemaal 17+ zijn en nog thuiswonen "allemaal naar je kamer om 22.00 uur" whahaha.

Regenboog

Regenboog

30-09-2016 om 11:09

Verschil

Persoonlijk vind ik het een groot verschil of je om stilte vraagt overdag of na 22.00 uur. Ik ben een hele slechte slaper. Slaap moeilijk in en ook niet door. Met geluid overdag kan je rekening houden met de buren, niet gaan boren als de baby slaapt maar 's avonds na 22.00 nog boren doe je niet. Hier ook een heel gehorig huis en een half uur na bedtijd van de jongste (hij leest nog even voor hij gaat slapen) wordt de badkamer niet meer gebruikt om te douchen op reguliere dagen.
Paar maanden geleden kwam man laat (na middernacht) thuis na overwerken wegens storingen. Hij was in een werkplaats geweest en hij zat aan alle kanten onder olie, smeer en troep. Dan wordt er dus wel gedouched voor het naar bed gaan. Dat het hele huis dan wakker is en de buren misschien ook is jammer maar noodzakelijk. Op reguliere dagen dus niet om iedereen de kans te geven op tijd te slapen.

zebra

zebra

30-09-2016 om 19:09

geen regels hierover maar wel

zorgen dat een ander er geen/weinig last van heeft. Hier douchen de mannen meestal 's avonds en ikzelf juist 's ochtends vroeg. Ik voel helemaal klam aan als ik wakker word en voel me pas fris na een douche terwijl mijn man en zoon dan meestal nog in bed liggen (rond half 5). Ik ga dan niet uitgebreid staan douchen maar snel wassen en afspoelen. Van onze zoon verwachten we dat hij zo zachtjes mogelijk is als hij met zijn vrienden zit te skypen terwijl wij al in bed liggen. Ik begrijp namelijk wel dat zijn ritme anders is dan het onze.

callie

callie

02-10-2016 om 15:10

Lastig

Erg lastig als je zoon van 17 niet naar bed wil op zich wil douchen als jij dat wil maar wel begrijpelijk want op die leeftijd willen ze toch hun eigen gang gaan?

Hier ook een zoon van 17 die we hierin ook niet echt kunnen sturen. Wij zijn met z'n drieen en willen allen graag 's avonds voor het slapengaan douchen. Ik ga vaak maar als eerste en kijk dan nog even t.v. in bed. Onze zoon wil eigenlijk altijd om 22.00 uur gaan douchen maar vanwege het vele huiswerk en zijn NLD gaat dat wel eens mis. Ik heb hier wel begrip voor maar mijn man zit zich dan wel vaak ter ergeren. Hij is ook niet zo'n goede slaper en vindt dat hij als laatste naar bed moet. Daardoor krijg je dan ergernis en zeg ik vaak "douche je dan eerst". Douchen hoeft toch niet met zoveel herrie gepaard te gaan? Ook begrijpen ze op deze leeftijd wel dat als anderen in bed liggen, ze een beetje stiller moeten zijn dus een deur dichtdoen hoeft dan niet zo hard te gaan.

Ik vind dat een iemand van 17 toch zo goed als volwassen is en je samen dit soort dingen op moet lossen. In goed overleg kan er veel en elkaar gewoon accepteren zoals een ieder is.

Douchen en herrie

Zou je mijn douche even willen uitleggen dat-ie niet zo'n herrie moet maken? Het water klettert tegen de wand die gedeeld wordt met mijn slaapkamer en het klinkt ontzettend door.
En wat betreft die baby's die slapen bij leefgeluiden, sinds ik moeder ben word ik wakker van al het geluid die mijn kinderen maken. Dat was heel nuttig toen ze nog klein waren, ook nu ze groot zijn hoor ik het vaak meteen als ze 's nachts ziek worden (ik heb eens precies op tijd een flauwvallende dochter opgevangen), maar mijn interne wekkertje maakt geen verschil tussen leefgeluiden waarbij je gerust door kan slapen en leefgeluiden waarbij het slim is meteen wakker te worden.
En misschien is het de overgang, ik val steeds langzamer in slaap als ik 's nachts wakker word. Dus als ik mijn 17 jarige kan overhalen op tijd te douchen zal ik dat zeker doen. En in goed overleg is hij inderdaad al heel volwassen, maar nu die redelijkheid wat overlegd is ook op tijd toepassen.

callie

callie

04-10-2016 om 14:10

@Moederkop

Erg lastig lijkt me dat zo'n interne wekker. Ik heb daar eigenlijk nooit last van gehad. Mijn slaapkamer grenst echter niet aan mijn slaapkamer. Misschien dat dat hem is? Daarbij komt dat als ik eenmaal slaap, niet zo snel wakker wordt. Dat was juist toen mijn zoon klein was wel eens lastig maar gelukkig wordt mijn man daarentegen weer wel van elk geluidje wakker.

Zo blijkt maar dat elke situatie weer anders is en ook weer te maken heeft met je huis, de plek van je slaapkamer en je eigen factoren. Hopelijk kom je er wel uit met je puber.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-10-2016 om 16:10

Na 10 uur geen lawaai meer

Ik heb even geen zin om alle reacties te lezen. Een zoon van 17 kun je niet dwingen om voor 10 uur al gewassen en gepoetst naar zijn kamer te gaan. Daar is hij te oud voor. Je kunt wel van hem verlangen dat hij vanaf 10 uur rekening met jullie houdt. Geen tanden meer poetsen in de badkamer, 's morgens onder de douche ipv 's avonds Zachtjes lopen en als hij naar geluid wil luisteren, met een koptelefoon. Ik vind dat je een 17-jarige ook niet meer kunt verplichten om voor 10 uur thuis te komen, als ik eerlijk ben. Maar goed, alles staat of valt bij het nakomen van goede afspraken. Niet eenzijdig, hij moet duidelijk zeggen dat hij de afspraak met jullie wil maken. Ik weet hoe pubers kunnen reageren als je zegt 'dat hebben we toch afgesproken?' "Ja", krijg je dan terug van puber, "jij zei dat, ik niet."

anonie

anonie

05-10-2016 om 10:10

wel erg gemakkelijk

Het valt me op. dat de meeste van jullie wel erg makkelijk zijn en het geen probleem vinden dat jullie pubers laat thuis komen doordeweeks en nog laat douchen enzo.
Het lijkt mij niet meer dan normaal dat de pubers rekening houden met elkaar.
Onze dochter van 17 moet toch echt voor 10 uur gedoucht hebben en als wij klaar zijn met douchen, meteen daarna ook naar haar kamer, zij toch echt ook.
Wij wonen in een gewoon rijtjeshuis en de badkamer ligt in het midden van het huis, precies tussen haar en onze slaapkamer in. Ook een vreselije kraak laminaat vloer, dus zachtjes sluipen is er niet bij.
Man en ik slapen beiden erg slecht, zelfs met tabletten en als er dan weer vroeg een wekker gaat werkt dat gewoon dus niet.
Dus jammer voor puber, geen lawaai en vroeg thuis doordeweeks. Ook om die reden geen baantje tot laat in de nacht, horeca bv en geen ochtend krantenwijk bv.
En zielig voor puber? Of te oud voor deze regels? Tja, jammer dan, ons huis onze regels, later mag ze het zelf bepalen, ( verder is puber een lieve blije puber hoor )

Patriesie

Patriesie

30-10-2016 om 20:10

is het een idee

om zelf als hij weg is/op zijn kamer is alvast te gaan douchen 's avonds? Dan kan je daarna zo je bed in of nog even tandenpoetsen desnoods bij de gootsteen beneden. Hoe ging dat met jullie andere kinderen? Douchten die 's avonds nooit? Ik ben het met Jaina eens dat je wel gewoon moet kunnen slapen 's avonds als jullie zoon er een beetje op let dat hij geen onnodig lawaai maakt bij het douchen 's avonds.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2016 om 22:10

Anonie

Ik lees jouw reactie nu pas. Ik kan mij best voorstellen dat het stoort als iemand nog doucht als jij al in bed ligt. Volgens mijn dochter maakt onze douche ook flink herrie. Toen ik in die kamer sliep had ik er geen last van. De mate waarin je ergens last van hebt is dus heel persoonlijk. Toch verbaas ik mij in jullie geval dan wel over de keus om dat krakende laminaat te laten liggen. Als je dat vervangt is een obstakel weg. En is in de ochtend douchen onmogelijk? Ieder zijn gewoontes, maar ik heb 's avonds douchen nooit begrepen. Ik vind mensen die net uit bed komen niet altijd fris ruiken. En haren wassen moet ik echt 's morgens doen. Maar goed, dat moet ieder voor zich bepalen. Maar als een huisgenoot in dit geval dochter van 17 jaar, om 10 uur al van de vloer moet zijn vanwege jullie nachtrust, zou ik kijken naar oplossingen en niet naar verboden. 10 Uur is voor veel mensen wel erg vroeg om de dag af te sluiten. Jullie huis, jullie regels, daar zit wat in, maar met een bijna volwassen kind moet je wel gaan nadenken of die regels redelijk zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.