Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Badkamer/bedtijd | CJG forum door Ouders.nl
Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Paasei

Paasei

29-09-2016 om 13:09

Badkamer/bedtijd

Onze puberzoon is bijna 17. Is het enige nog thuis wonende kind. Zit op de middelbare school, gaat allemaal lekker, ook verder geen problemen. We laten hem dan ook behoorlijk vrij in zijn doen en laten, maar bepaalde grenzen, of huisregels, daar moet hij zich toch wel aan houden. En daar zit m een punt van eeuwige discussie waar ik graag jullie ideeen over hoor.

Mijn man moet altijd heel erg vroeg zijn bed uit (en ik iets later) voor het werk. Onze slaapkamer, die van zoon en de badkamer zijn op dezelfde verdieping. Zoon verblijft als echte puber vaak de hele avond, tot laat, op zijn kamer. Daar hebben we zo'n huisregel voor opgesteld; hij moet voor 22.00 uur gedoucht/tandenpoetst op zijn kamer zijn, zodat 'de vloer vrij' is voor ons om van de badkamer gebruik te kunnen maken en rust op de bovenverdieping te hebben. Wat zoon daarna nog in zijn kamer doet; ik ga echt niet controleren of het licht uit is. Maar daar zit m de kneep; zoon rekt eindeloos en heeft vreselijk veel moeite om zich aan die 22.00 te houden. Is regelmatig 's avonds weg, komt (te) laat binnen rennen, 'ik ga nog ff snel'.. en 'snel' bij pubers in de badkamer werkt niet. Reden ook waarom hij 's avonds doucht. Anders hadden we die stress 's morgens voor school.

Het heeft ondertussen al tot aardig wat irritatie tussen ons en zoon geleid. Daarom hebben we de regel in weekend/vakantie al los gelaten, dan gaat hij na ons naar bed. Dan staat ie rustig om 01.00 te douchen (waar ik wel eens wakker van wordt). Door de weeks wil ik dat daarom niet, hij zou het elke dag veel te laat maken. Voor hem niet goed en wij hebben er last van. Kortom, hij heeft die grens nodig. Maar hoe pakken we dat aan..?

Rust

Lijkt me een goed plan, die rust boven. Als je zoon zich er dan niet aan kan houden gaat hij maar even beneden tandenpoetsen en zijn hoofd onder de kraan stoppen in de keuken en de volgende avond op tijd douchen. Geef hem een tip: uiterlijk 21.30 uur gaan douchen, daarna alleen nog tandenpoetsen beneden, want anders heb je geen tijd genoeg.

Li

Li

hier

om 9 uur "naar bed". In de praktijk betekent dat: oeps ik wil nog eten/thee/douchen. Dat kan dan nog. Instopservice is tot 10 uur en dat is meteen mijn enige machtsmiddel (niet instoppen als je te laat bent). Dan ben ik ook echt te moe.

Taruh

Taruh

en echt loslaten

en wat als je alleen de regel stelt dat na 22:00 de badkamer off-limit is. Dan maar niet douchen etc, of anders beneden.

En dan een tijdje handhaven door de badkamerdeur om 22:00 van buitenaf op slot te doen?

Ik heb nog geen puber en een badkamer waar je niet heel lang wilt toeven zo klein en miezerig is het straaltje (nieuwe geiser komt wel als dochter het huis uit is )

Puck

Puck

29-09-2016 om 14:09

Vind de tip van AnneJ wel een goede

Als je douchetijd tot half 10 neemt dan heeft ie nog wat uitlooptijd. En anders maar een dag niet gedoucht. Jammer dan!

@Li: het gaat hier om een puberjongen van 17!! Die laten zich vast niet meer instoppen en al helemaal niet om 10 uur. Tenminste, die van mij echt niet.
@Taruh: echte pubers draaien dat slot aan de buitenkant net zo hard weer open als dat jij m dichtdraait haha.

Anneke

Anneke

Ja, eerder naar boven sturen

Ik zeg ook dat mijn zoon (een paar jaar jonger dan de jouwe) een half uur eerder dan ik hem werkelijk in bed wil hebben moet gaan douchen. Hij denkt dus dat hij tussen 21.15 en 21.30 naar bed moet, maar ik heb een halfuur later in mijn hoofd. Ik zeg dat hij eerder moet, zodat hij zich mentaal kan voorbereiden en de rustig de tijd heeft. Dat werkt goed voor iedereen: hij heeft geen stress omdat ik niet te veel zit te zeuren en ik heb geen stress omdat hij toch wel op tijd in zijn bed ligt.

Marjoleine64

Marjoleine64

Een tijdje op de huid zitten

Wat zou er gebeuren als je hem een tijd lang (een week, misschien 2) gewoon iedere dag om half 10 eraan gaat herinneren dat hij voor 10 uur moet douchen? Hier doe ik gewoon oordopjes in als ik eerder naar bed ga dan de jongens, wat regelmatig gebeurt. Jongste is 17, en gaat meestal rond 11 uur slapen. Soms vlak daarvoor nog douchen, maar mijn kamer is voldoende ver van de badkamer om dat niet te horen. Deuren dichtdoen daarentegen hoor ik wel. Als hij 's ochtends niet vroeg op hoeft dan doucht hij ook liever pas in de ochtend.

Li

Li

29-09-2016 om 15:09

Instopservice

is hier in elk geval bij de 16 jarige nog in trek! Maar misschien zijn jouw kinderen niet van die schreeuwlelijken. Bij ons wordt het echt gewaardeerd als ze even aandacht krijgen zonder dat de rest van de famile er doorheen probeert te schreeuwen.

Jaina

Jaina

Niet

Wij hebben daar geen regels voor. Ik ga zelf vrij laat naar bed en als ik slaap dan slaap ik. Ik heb geen enkele last van mensen die douchen of anderszins geluid maken. Ik word er niet wakker van. En als ik wel wakker word omdat iemand met te veel lawaai langs de deur stommelt dan slaap ik ook weer verder.

Maar goed als je er wel wakker van wordt en moeilijke slaper bent dan kan ik me voorstellen dat het vervelend is. Ik zou dan zeggen inderdaad tot 22h kan je van de badkamer gebruik maken en anders dan douche je maar morgenochtend. Dan maar een keer stress en haast en eerder op staan. Of je doucht een keer niet. Dat vinden de meeste tieners heel vervelend want die douchen meestal heel graag en heel vaak. Dus dan gaan ze er wel beter opletten vanzelf.

Ik snap je zoon overigens wel. Ik vind het zelf ook lastig om me precies aan een bepaald tijdstip te houden als het niet echt moet. Zeker 's avonds wordt het meestal later dan ik van plan was.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

Herkenbaar

Ik ben sinds een tijdje strikt(er) met de instoptijd omdat mijn 17-jarige tegen middernacht nog wilde dat ik gezellig bleef kletsen. Het sluipt er alleen in dat die tijd alweer opschuift omdat we het 's avonds gewoon heel druk hebben. Dat is voor mij het ergst want meerdere nachten van 6 uur trek ik maar lastig. En puber heeft altijd wel een ochtendje tussendoor dat ze pas om 10 uur weg moet. Of zoals nu, twee studiedagen.
Van douchen heb ik geen last. Dat hoor ik soms wel, maar dan draai ik me om en ben blij dat ik lig ;-)

Li

Li

dat opschuiven, daar heb ik ook al snel last van. Je wil zelf ook wel eens ontspannen, maar er moet gewoon een ijzeren regelmaat in zitten. De cijfers schieten gelukkig ook omhoog als het goed gaat met in bed krijgen, dat motiveert wel.

Ely

Ely

29-09-2016 om 19:09

Raar idee hoor

Maar als hij nou na t eten gaat douchen en zijn tanden poets beneden, wanneer hij wil? Na het eten onder de douche is een makkelijkere routine omdat je dan toch al 'dingetjes aan t doen bent'; eten, afruimen, vaatwasser vullen en dan douchen

Of bij thuiskomst na school? Ook lekker, even de dag van je afspoelen.

bijtje

bijtje

laat het hem zelf bepalen

Die jongen is bijna 17. Laat hem alsjeblieft zelf bepalen wanneer hij gaat douchen. Maar je hanteert gewoon een duidelijke regel: na een bepaald tijdstip niet meer vanwege geluidsoverlast. Of je maakt ervan: zodra wij in bed liggen wordt er niet meer gedoucht. Lijkt mij een heel duidelijke regel. En hoe hij het vervolgens organiseert (eerder douchen, 's ochtends douchen, niet douchen), dat zoekt hij zelf maar uit. Dat hoef je een 17-jarige echt niet meer voor te kauwen.

Jasmijn

Jasmijn

is er een maatregel/straf ?

Ik weet wel dat dat lastig is met een 17 jarige, maar als er geen sanctie is met dat late douchen, wat is dan de motivatie je eraan houden? Ik zou zelf nog een keer heel duidelijk met hem bespreken hoe jullie het willen en waarom, en hem een soort wekker laten zetten op zijn mobieltje. Houdt hij zich er niet aan dan zou ik dus echt hem tegenhouden bij de douche (natuurlijk wordt je daar ook wakker van, maar tja, het moet dan maar) en dan echt volhouden dat hij die dag te laat is en dat je nu alsnog wakker bent en hier ontzettend van baalt, dat hij de regels aan zijn laars lapt.
Hier kan ik (heel lullig) beneden de kraan aanzetten en dan sta je boven onder een koude douche. Maar gelukkig zijn mijn kinderen niet al te hardleers en lukt het ze wel om er rekening mee te houden

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

Koud douchen?

Zou dat niet helpen?

Hier kan de cv uit en dan komt er alleen nog maar koud water uit de kraan.
Sterker nog er zit hier zelfs een afstandbediening bij.

Niet dat we die ooit gebruiken, maar ik herken het wel. Hier ook een 17-jarige die regelmatig na middernacht nog wil gaan douchen. Mijn man wordt dan meestal ook een tikje chagrijnig en jaagt hem dan verbaal gauw de douche uit.

Dus dan is het wel douchen, maar echt maar 5 minuutjes.

bijtje

bijtje

29-09-2016 om 20:09

aanvulling

Ik lees nog een keer je start-bericht. Je schrijft ook dat hij om 22 uur op zijn kamer moet zijn. Ik zou daar direct mee stoppen. Sorry, dat is dé manier om je kind het huis uit te jagen. Loslaten. Nog maar 1 regel: na 22 uur wordt er niet meer gedoucht. En natuurlijk een beetje rustig doen. Maar een verbod op tandenpoetsen in de badkamer, of überhaupt nog rond te lopen door het huis,... ik vind dat niet passend bij die leeftijd.

Lente

Lente

Bijtje, dat hangt erg van je huis af

Hier de badkamer/wc naast de ouderslaapkamer in een oud gehorig huis. Door het huis lopen is op zich niet storend maar de badkamer/wc gebruiken wel. Zeker als dat op z'n pubers gaat qua geluid.
Ik zou beneden een extra tandenborstel zetten zodat de badkamer boven na 22 uur niet meer gebruikt wordt.
Of rondlopen belastend is, hangt af van de situatie. Ook dat is per huis verschillend. En per puber. En vooruit, ook van de gevoeligheid van de ouders.

Je went er wel aan is mijn ervaring

Eerst werd ik echt overal wakker van en wilde ik ook dat ze eerder douchten. Maar met 2 kinderen die in een restaurant werken en later thuis zijn, werd t toch lastig om niet te douchen. Ze ruiken dan echt naar eten v h restaurant. Dus douchen.. Nu wordt ik er heel even wakker van. O kind is thuis en slaap meteen verder. Soms slaap ik er zelfs doorheen nu.

bijtje

bijtje

Lente

"Of rondlopen belastend is, hangt af van de situatie. Ook dat is per huis verschillend. En per puber. En vooruit, ook van de gevoeligheid van de ouders."

Zeker! Maar dat een kind van 17 daarom op zijn kamer moet zijn... En wat dan als hij straks 18 is, of nog langer thuis blijft wonen?

Als tandenpoetsen zelfs al te gehorig is, oké, dan wordt de regel dus: na 22 uur wordt de badkamer niet gebruikt. 'een tandenborstel beneden zetten' vind ik persoonlijk niet echt passen bij een 17-jarig. Laat zo'n puber dat vooral zelf organiseren. Als hij later zijn tanden wil poetsen, dan haalt hij zelf zijn borstel maar op.

Lente

Lente

29-09-2016 om 21:09

Dat ophalen werkt nou net niet

Dan moet puber toch de badkamer in :-)
Maar je hebt gelijk dat puber zelf kan zorgen voor een tweede tandenborstel beneden. Zo was de opmerking ook bedoeld. Ouder of puber zet een tweede tandenborstel en tandpasta beneden. Niet dat dezelfde tandenborstel op en neer gaat en dat de ouders daarvoor zorgen.
Hoewel het wel helpt als de ouders die tweede tandenborstel en tandpasta beneden neerzetten. Dat scheelt weken neuzelen .....;-)

Jaina

Jaina

Ja dat vind ik ook wel

Nu hij nog op de middelbare school zit kan dit nog wel maar als hij straks gaat studeren en zo lijkt het me wel een hele lastige regel om te hanteren.
Ik vind het nogal belemmerend dat je 's nachts niet meer van de badkamer gebruik mag maken. Wat als je om 23h nog zin hebt in wat te eten/drinken en daarna nogmaals je tanden wil poetsen? Of als je laat thuiskomt en flink gezweet hebt van de fietstocht en je even af wil spoelen voor je in bed duikt? Of als het koud is buiten en je komt laat thuis en het huis is ook al koud en je wil nog even lekker warm douchen voor je gaat slapen?
Ik ben wel blij dat niemand mij zulke regels oplegt. Lijkt me heel lastig.

Els

Els

ik ook

Ik vind ook de regel eigenlijk vreemd. Je woont samen met een bijna volwassene in huis en die ga je vertellen wanneer je wel en niet mag douchen? Stel je voor dat mijn man tegen mij zou zeggen dat ik niet meer mocht douchen na 22u en op mijn kamer moet blijven. Natuurlijk houd ik wel rekening met zijn slaap of rusttijden maar ja, hij woont wel met mij samen.

Angela67

Angela67

verschillend

Je kiest gewoon voor gezinsregels die zo goed mogelijk passen bij iedereen. Ik vind het niet raar om daar afspraken over te maken. Je houdt toch rekening met elkaar lijkt mij: bijvoorbeeld niet groot licht aandoen als je thuis komt, muziekniveau beschaafd houden, niet douchen als dat vlakbij andermans kamer is, de kaas terugzetten in de koelkast, de wc doortrekken en nieuwe rol ophangen, dat soort dingen. Daar valt dit wat mij betreft onder.
En inderdaad, als puber een bijbaan in de snackbar heeft en elke avond om 23 uur thuis komt dan wil iedereen echt wel dat hij gaat douchen en dat is dan ook zo'n situatie waar dit dus niet over gaat. Dit gaat over rekening houden met elkaar in situaties waarin er geen noodzaak is.

gr Angela

Lente

Lente

Het gaat natuurlijk om het rekening houden met

Een puber die rekening houdt met de slaap of rusttijden van de huisgenoten, heeft deze huisregels niet nodig. En in een gehorig huis is daar meer aandacht voor nodig dan in het gemiddeld huis.
Als de puber geen rekening houdt met de huisgenoten, dan zijn er toch afspraken nodig.

Een puber behandel ik graag als een volwassene maar dan wel als puber in staat is om rekening te houden met de andere huisgenoten. Anders is hij/zij nog teveel puber.

Leeftijd geeft geen rechten, gedrag wel.

Rust

Hier geldt na 22.30 uur rust in huis omdat het 's morgens weer vroeg dag is.
Technisch gezien zou hier wel laat gedouched kunnen worden maar het gebeurt eigenlijk niet. Dochter gaat na het eten als ze wil douchen en zoon gaat een paar keer in de week in de ochtend of middag als hij later (weer) weggaat.
Dan kun je wel zachtjes je ding doen maar het is niet meer overal alle lichten aan en anderen vragen of wakker houden.
Soms sluipt er nog iemand laat naar de badkamer om lenzen uit te doen of naar het toilet. Altijd zachtjes.
Ik heb

verder

Ik heb zelf een tandenborstel in de keuken omdat ik zelf nog weleens een nachtvlinder ben. Of juist vroeg op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.