Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Moedervan3
24-04-2020 om 22:04
Au, gekwetst door dochter
Ik heb een dochter van 16.
Altijd al een pittig dametje geweest, maar ook hadden we altijd een goede band. Wel eens ruzie, maar dat werd altijd uitgepraat.
Momenteel zijn we op vakantie. Onze jongste kon niet slapen door geluidsoverlast op zijn kamertje ( lang verhaal). Kamer van dochter en vriendin ligt aan de stille kant van het huis én heeft een soort vliering/ vide.
Jongste is 7 en sliep om 10 uur nog niet. Ik wilde even overleggen of zoon tijdelijk bij hen op de vide kon slapen.
Dochter reageerde heel boos. Dat zij als meiden echt niet met een jongen op 1 kamer gingen slapen en dat zij het raar vond dat ik dit vroeg etc. Ik vond de hele toon echt onaardig. Ik nam haar even apart om het te bespreken en ik gaf haar nogal een preek over haar toon en dat ik gewoon even wilde overleggen en dat ik dan niet direct wil horen wat een raar idee het was etc. Dochter werd ontzettend boos, sloeg een toon tegen me aan die zelfs mijn baas niet tegen me bezigt. Of ik wel besefte dat het onmogelijk was als meiden van 16 en 17 om met een jongen te slapen op 1 kamer ( let wel hij zou op de vide/ zolder bij hen slapen). Dat ze alleen met me wenste te praten als ik haar met meer respect wenste te behandelen etc. Ze vond het ook respectloos dat ik zei dat ze haar kont tegen de krib gooide. Ze wenste niet met zulke woorden toegesproken te worden. Ik was echt woedend.
Vooral voor door haar toon. Ze draaide zich om om op haar telefoon te gaan, ik zei: geef je telefoon dan maar hier. Ze trok echter met een woedend gebaar hard haar hand weg. Ik had het helemaal gehad waardoor ik haar telefoon alsnog wilde grijpen ( stom natuurlijk) en we tegen elkaar aan botsten.
Ik ben later naar haar toe gegaan om het uit te praten. Ik heb excuses aangeboden voor het uit haar hand grissen van haar telefoon en zei dat ik ook excuses wenste voor haar boze toon en respectloze gedrag. Dit wenste ze niet te geven. Ik moest haar als een volwassene behandelen en ik had haar bang gemaakt kortom: ik was een slechte moeder en ze vind mijn gedrag al lang erg naar ( nb gisteren hebben we nog een uur gezellig samen film gekeken)
Ik voel me eerlijk gezegd echt enorm gekwetst, zelfs zo dat ik zin heb haar en vriendin in de auto te laden en haar bij oma te brengen en haar daar maar een tijd te laten.
We staan echt altijd voor haar klaar en doen echt alles om haar te helpen met bijv schoolwerk of wat ze maar nodig heeft en nu dit. Wat doe ik fout?

Niki73
29-04-2020 om 13:04
Gezellig samen eten
Over samen ontbjjten/lunchen: ik zeg dan: IK zou het gezellig vinden om samen te eten. Dat werkt hier. Ze (14 en 17) willen mij graag een plezier doen (nog wel 😉). Slaan ze eens een keer over, dan zeg ik in alle eerlijkheid dat ik dat jammer vind, maar ik maak er geen drama van en er zitten geen consequenties aan vast.
Warm eten is anders, dan verwacht ik ze wel aan tafel. Daar steek ik tijd en moeite in, daar wil ik wat voor terug, namelijk samen eten (voor zover het praktisch mogelijk is). Als de kinderen koken, zorg ik ook dat ik op tijd aan tafel zit.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.