Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

D-Eva74
04-04-2016 om 10:04
Anti conceptiepil
Eerder schreef ik over onze dochter die zichzelf sneed. Ze is meer en meer een gewone tiener aan het worden met het normale pubergedrag dus onze zorg is al een stuk minder. Dit overigens dankzij hulp van een coach.
Nu is haar menstruatie altijd zo erg dat zij er ziek van is en minstens een dag in bed ligt.
Hiervoor ben ik bij de huisarts geweest om te vragen wat we hiermee kunnen doen en of er een verband is tussen haar donkere gedachten en de menstruatie. Hij stelde direct voor om aan de pil te gaan, slikken of prikken dat is aan haar, en dat zou haar kunnen helpen. Op zich ben ik voor, aan de andere kant is ze nog maar 13 jaar en lijkt me dat dat lijfje nog niet klaar is voor zulke toevoegingen van buitenaf.
Mijn vraag hier is dus eigenlijk; Richt de pil schade aan op haar nog zo jonge lijf?

Tur
04-04-2016 om 10:04
Nee maar
Overleg wel even heel goed. Van de pil kun je depressief worden (bijwerking). Daar zijn wel oplossingen voor, maar dat moet dan wel goed worden onderzocht. Ik zou eerst voor een pil gaan om het uit te proberen. Als je eenmaal een prilpil zet dan zit je er toch zo rond de 3 mnd aan vast. Eerst maar eens zien welke pil haar goed helpt.

wil40
04-04-2016 om 12:04
Per merk verschillend?
Ik ben van nature een opgeruimd, vrolijk persoon en wordt juist depressief van de pil. Echt een agressieve draak ook nog.
Wat vindt ze zelf van één beroerde dag per maand? Juist omdat het nu veel beter met haar gaat, psychisch, zou ik de balans liever niet verstoren met hormonen. Dan maar een dag op bed met kruikje en paracetamol.
Maar misschien is er anno 2016 een perfect anti-conceptiemiddel zonder de psychische bijwerkingen?

n@nny
04-04-2016 om 12:04
Uitproberen
Ik neem aan de huisarts wel ervaring heeft met pilgebruik bij zeer jonge meisjes. Ik zou het een paar maanden proberen om te zien of het haar helpt. Als het geen effect heeft of ze wordt juist (net als Wil) alleen nog maar somberder, dan kun je er altijd weer mee stoppen. Natuurlijk wel goed navragen bij de huisarts wat de risico's zijn.
Kijk, het blijft een medicijn en het lijkt mij altijd beter om het niet (langdurig) te slikken. Je moet het middel tegen de kwaal afwegen denk ik.
Mijn dochter ging aan de pil toen ze 14 was (vanwege puistjes) en ik herken wel je twijfels. Inmiddels is ze 20 en slikt hem nog steeds. Ik weet nog altijd niet of het kwaad kan, maar ben er nu minder mee bezig.

D-Eva74
04-04-2016 om 13:04
puistjes
Mijn dochter heeft inderdaad ook last van puistjes, een andere reden om aan de pil te gaan.
Ik hoop juist dat die pieken en dalen door de pil minder worden. Mocht dat niet zo zijn dan haal ik haar uiteraard direct weer van die pil af. Ik overweeg ook om haar eerst de pil te laten slikken en dan kunnen we alsnog kijken of we de prikpil doen.
Wat ik naar vind van de prikpil is dat ook de menstruatie helemaal stopt. Naar mijn idee moet zoiets wel gewoon doorgaan zeker wanneer een lijf nog zo in ontwikkeling is. Maar dat is misschien een hele ouderwetse gedachte?

AnneJ
04-04-2016 om 14:04
Ouderwets ja
Mijn dochter had zware ongesteldheid en was elke maand zo'n veertien dagen ziek in bed met schele hoofdpijn en griepachtige verschijnselen.
En elke maand een ijzertekort dat maar net aan te vullen bleek met veel bladgroenten.
Ze heeft alweer een aantal jaren de pil die ze continu doorslikt. Soms is er even een doorbraakbloeding en onlangs hebben we, na jaren, afgesproken om dan maar even een week te stoppen zodra de bloeding begon.
Natuurlijk heeft de pil ook mogelijke bijwerkingen. Let vooral op mogelijke trombose en longembolie, een dik rood warm been of arm en benauwdheid zonder verkoudheid.
Zelf heb ik bijna 17 jaar de pil bijna non stop geslikt zonder enig probleem.
De eerste pilkeuze bleek niet goed want inderdaad somberheid maar de tweede keuze is al die jaren goed gegaan.
Je weegt het af. Altijd moe vanwege zware menstruatie is ook geen leven en voortdurende zwangerschappen hebben nog meer risico.

Niki73
04-04-2016 om 15:04
Wel opletten
Aan de prikpil zit je 4 jaar vast, dus dat lijkt me niet handig. Wat als die niet goed valt? Je haalt hem niet eventjes weer weg.
Implanon (staafje in de arm) zou wel kunnen, dat kan er weer uit.
Ikzelf reageerde op veel pilsoorten niet goed, ik kreeg migraine-achtige klachten, werd down. Alleen de Diane-pil (erg zwaar) en een pil met een omgekeerde hormoonverhouding werkten goed bij mij. Ik ben nu al 15 jaar pilvrij en ik ben heel blij daarom. Ik zou je daarom aanraden je dochter goed in de gaten te houden als ze een pil probeert. Je moet hem vaak 4 maanden proberen, en 4 maanden zijn lang als je je niet goed voelt. Maar wie weet, is het meteen een goede pil en voelt ze zich beter!

mira
04-04-2016 om 18:04
mijn dochter
Mijn dochter was 14 1/2 toen ze aan de pil ging vanwege menstruatieproblemen en extreme acne. Die problemen waren snel over maar ze blijkt erg gevoelig voor de soort pil die ze krijgt. Ze kreeg klachten als overgevoelig reageren. Ze heeft nu na 4 jaar en 6 soorten verder de juiste gevonden sinds oktober. Heel fijn. Alleen, we kregen net de rekening en moeten 28 euro bijbetalen (ze is 18). Daar moet ik even over bellen met de verzekering.

Marjoleine64
04-04-2016 om 19:04
Ikzelf vroeger
was ook iedere maand een dag echt flink ziek. In mijn voor-eindexamenjaar vonden we dat toch te riskant worden, en heeft de huisarts indocid voorgeschreven. Werkte echt prima, innemen bij de allereerste tekenen van buikkramp samen met nog een paracetamol, en de krampen bleven draaglijk zodat ik gewoon kon blijven functioneren. Ik hoefde dat dan alleen de eerste 1 of 2 dagen te slikken.

Moeder
04-04-2016 om 20:04
Kom ik weer, is de B12 getest?
Mijn excuus, ik heb er zelf jaren lang grote problemen door een B12 /vitamine D tekort gehad vandaar dat ik er zo op gefocust ben. Ik lees depressie en menstruatie stoornissen, is er al eens bloed geprikt? En dan met name op B12, vitamine D, schildklier maar ook algemeen bloedbeeld en diabetes. Probeer dat eerst eens eer je met die pil begint. Dat kan altijd nog.

D-Eva74
05-04-2016 om 08:04
Moeder
Daar had ik inderdaad ook nog aan gedacht en heb haar gelijk vitamines laten slikken, zeker vitamine D. Het is een groente en fruit eter dus hopelijk is het een goede aanvulling. Bloed prikken niet aan gedacht en ga dit ook aan onze huisarts vragen. Dank voor de tip.

Tur
05-04-2016 om 10:04
ahh Moeder
Waar lees je menstruatiestoornissen?? Ze is er een dag ziek van, dat is geen stoornis.
Daarbij geeft D-Eva74 meteen vitamines wat helemaal niet handig is als je nog wilt laten prikken.
Als het kind een goede groente/fruit eter is, (ben benieuwd naar de rest van wat ze eet) dan is een tekort niet altijd een logisch gevolg.

Moeder
05-04-2016 om 12:04
Groenten en fruit?
"Nu is haar menstruatie altijd zo erg dat zij er ziek van is en minstens een dag in bed ligt."
Als je er ziek van bent vind ik het geen normale gang van zaken maar misschien is stoornis een groot woord.
Verder kun je groenten en fruit eten tot je er groen van ziet maar dat gaat je bij een B12 of een vitamine D tekort niet helpen. Sommigen oorzaken van een tekort hebben gewoon helemaal niets te maken met je voedingspatroon.
D-Eva74 Het is inderdaad wel handig om een aantal weken voor het bloed prikken te stoppen met alle aanvullingen om een zo zuiver mogelijk beeld te krijgen.

Tur
05-04-2016 om 21:04
(..)
Er staat tussen haakjes achter in mijn posting: benieuwd naar de rest van wat ze eet.
Bij iemand die gezond eet, buiten komt is een tekort niet altijd een eerste gedachte.
Natuurlijk kan iemand ergens een tekort van hebben, maar in dit verhaal zou dat niet het eerste zijn waar ik aan denk.
Bij B12 kan het ook geen kwaad je voedingsgewoontes onder de loep te nemen om vervolgens (als dat in orde blijkt) pas te gaan prikken op een evt. tekort. Niet elk tekort komt door een ziekte/stoornis.
Mocht de arts willen laten prikken dan moet ze gewoon nu niet gaan slikken. Eerst kijken of er wel een tekort van iets is, als dat al nodig is.

Izabela
10-04-2016 om 20:04
Getest op jonge meisjes
Als de anti conceptiepil getest is op jonge meisjes en het blijkt dat zij geen afwijkende klachten krijgen, is het het proberen waard. Iedereen reageert anders op medicijnen en paracetamol kan ook bijwerkingen geven.
Dochter van familie is 16 en heeft een Mirena spiraal omdat de pil hoofdpijn veroorzaakte tijdens de stopweek. Ik vind 16 wel erg jong voor een spiraal maar blijkbaar is dat ook een alternatief voor puberende meiden.

Kelly
11-04-2016 om 22:04
Niki
Aan de prikpil zit je geen 4 jaar vast hoor.. Als je het zat bent, gewoon de volgende niet meer laten zetten.
Afhankelijk per persoon kan het een maand tot een jaar duren voordat je dan weer menstrueert.
Ikzelf viel altijd flauw en had last van enorme buikkrampen.
Doorslikken kon dit niet voorkomen. De enige oplossing was de prikpil juist omdat deze het cylus stopt.
Overigens is het niet vanzelfsprekend dat je nooit meer menstrueert, maar vaak weinig tot niets.
Ivm kinderwens tijdelijk gestopt met de prikpil en erna gewoon weer gestart. Voor mij de ideale oplossing!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.