Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Cookie

Cookie

09-05-2019 om 10:05

Alles zelf bepalen 17 jaar

Triva

Triva

10-05-2019 om 12:05

jemig

je leest ook niet goed. Er is geen sanctie maar een beloning. Ik zei al: mobiel mag mee naar bed als ze de gemeenschappelijke ruimte net zo heeft achtergelaten zoals ze die vond. Dat heb ik toch al gezegd? Twee vliegen in 1 klap.

Ze is 17, moet ze dan straks pas als ze uit huis gaat leren hoe je 's avonds met een telefoon om gaat?

Mijn zonen zetten in ieder geval de nachtversie aan zonder blauw licht (daar is een app voor) als ze vlak voor het slapen in bed nog even kijken en het geluid uit. Dan word je nergens wakker van.

@Emma

@Emma

10-05-2019 om 12:05

erg?

Hoe erg is het als ze een paar nachten niet slaapt omdat ze nog moet leren met haar telefoon om te gaan? Ze is vast chagrijnig, maar daar heeft ze zelf toch het meeste last van? Hou op met alles gladstrijken, ze is 17!
Heeft ze een bijbaan? Laat haar zelf haar telefoon betalen of hou het anders in van wat ze van jou krijgt. Echt: belonen en/of sancties doe je toch niet meer bij een 17jarige?

Cookie

Cookie

10-05-2019 om 16:05

Triva

Ik lees wel goed, maar ik reageerde op iemand anders die het er wel over had om sancties te geven (Jasmijn). Je belerende toontje komt niet erg aardig over. Lief dat je tips geeft, dat wel.

guera

guera

10-05-2019 om 16:05

koppelen verantwoordelijkheid

Ik ben het ermee eens dat je het kan koppelen aan verantwoordelijkheden als je 17 bent. Gedraag je je als een puber of een kleuren dan behandelen we je ook zo en dan komen er sancties? Ben je verantwoordelijk dan hebben we een gelijkwaardig gesprek. Dus het hele huis een puinhoop dan ben je ook niet verantwoordelijk genoeg om goed met je telefoon om te gaan in de avond/nacht.
Netjes het huis achtergelaten? dan mag je telefoon mee (en ga je kijken hoe ze daarmee omgaat). Na een week slapend op school vanwege telefoongebruik? helaas nog niet oud genoeg om daar goed mee om te gaan. U mag hem weer inleveren in de avond.
Ik zou hierover gewoon rond de tafel gaan.
Jij wil dit, Je bent 17. Snappen we. Daar hoort dit en dat gedrag bij bij bepaalde verantwoordelijkheden. Hoe zie jij dat? (gaat ze schreeuwen? onredelijk doen? ander puberaal gedrag?....Mmmm jammer beetje onvolwassen gedrag als we hier niet normaal over kunnen praten. Wat verwacht je dan precies van ons?

Goed gesprek? dan afspraken maken en haar daar inbreng in geven en zelf bedenken hoe en wat.

Triva

Triva

10-05-2019 om 17:05

nee cookie

Jij kwam zelf met het woord sancties voor Jasmijn in #22 dat deed na mijn reactie over juist belonen.

bicyclette

bicyclette

10-05-2019 om 20:05

Cookie

Rommel op eigen kamer: loslaten. Haar probleem, niet dat van jou. En maak je je serieus druk om wat haar vriendje daarvan vindt? Niet doen hoor. Allereerst: de meeste puberkamers zijn een grote bende, daar kijken ze echt niet van op. Maar bovendien: het is haar verantwoordelijkheid. Als haar vriendje niet tegen rommel kan, dan gaat ze misschien toch zo nu en dan opruimen. Of ze heeft daar geen zin en accepteert de gevolgen. Haar keuze. En ja, daar krijgt ze dan misschien spijt van. Helemaal prima: daar leert ze echt veel meer van dan van een moeder die bepaalt wat ze moet doen.

Telefoon: ook loslaten. Ja, misschien gaat ze dan te laat slapen of wordt 's nachts wakker van piepjes. En dan baalt ze de volgende dag misschien omdat ze moe is en zich niet kan concentreren. Dat zijn dan de gevolgen van haar eigen gedrag. Hartstikke leerzaam.

Ontbijten: idem.

Met het krampachtig vasthouden aan regels, zeg je eigenlijk: ik vertrouw je niet. Ik moet je in bescherming nemen tegen jezelf. Je bent niet goed genoeg.

Ik vind dat ieder kind het recht heeft om ook onverstandige dingen te doen. Gewoon, omdat ze daar uiteindelijk veel meer van leren.

Ben je zelf een perfectionist? Ben je teleurgesteld dat je dochter niet perfect is? Ik denk dat jouw dochter volstrekt normaal pubergedrag laat zien. Probeer daar van te genieten in plaats van steeds die (kansloze) strijd aan te gaan. Investeer in de relatie met je dochter en geef haar het vertrouwen dat ze prima voor zichzelf kan zorgen (ook al ziet dat er in jouw ogen anders uit).

zebra

zebra

11-05-2019 om 09:05

loslaten

dat is het beste wat je kunt doen. Je kunt wel van haar verlangen dat ze de gezamenlijke ruimtes netjes achterlaat omdat jullie daar ook last van hebben.

Maar veel dingen lossen zich vanzelf op met ouder worden. Ik heb geen puber meer maar inmiddels een jong volwassene die vanochtend vroeger opstond om zijn ontbijt te maken (jaren zonder ontbijt de deur uit) en zijn lunch in een bakje te doen, dit was een restje van het avondeten van gisteravond wat hij ook zelf gemaakt had, samen met mij overigens.

Rotzooi op de kamer, als je dochter zich zelf gaat schamen voor de troep in geval haar vriendje of vriendinnen komen, dan zal ze heus wel opruimen. Zo niet, is het haar probleem.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.