Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Pubermama
29-06-2010 om 23:06
Alleen met de trein (12 jaar)
Dochter (12,5 jaar) mag een weekje mee op vakantie (in Nederland) met haar beste vriendin. Vriendin zit daar al als dochter mag komen. Helaas beschik ik niet over een auto en zal ik dus aangewezen zijn op het openbaar vervoer.
Nu wees een vriendin er op, waarom laat je haar niet alleen gaan met de trein? Als ik haar moet brengen ben ik totaal 4 uur reizen kwijt, als dochter alleen gaat moet ze 1x overstappen (trein staat op dezelfde perron)en is ze daar binnen 1,5 uur. Plus eerlijk is eerlijk is het financieel ook aantrekkelijker.
Dochter is al vaker met de trein meegegaan (met mij).
Dcohter vind het gaaf, ik zelf zie ook geen probleem, maar hoorde via via dat andere mensen het echt belachelijk vinden dat ik dit overweeg om te doen.
Wat vinden jullie? Dochter heeft een mobiel, is erg goed gebekt (te goed soms!) en is goed zelfstandig.

Annet
30-06-2010 om 00:06
Hier mag het
Dochter (nu 12) gaat sinds ze 11 is wel eens alleen met de trein. Voor die tijd heeft ze met ons geoefend, zodat ze wel een idee had hoe het werkt, wat doe je als je onverwacht toch moet overstappen, hoe weet je dan waar je moet zijn, wie vraag je om hulp als je er niet uitkomt, de omroep is niet alleen bedoeld voor andere reizigers maar ook voor jou, etc.
Tot vandaag ging dat uitstekend. Ze zet het alarm op haar mobiel aan op een tijd vlak voordat ze aankomt, zodat ze op tijd uitstapt. Wij brengen haar tot op het perron en ze wordt bij aankomst ook vanaf het perron afgehaald.
Overstappen doen we alleen op kleinere stations. Dus we zoeken een verbinding uit waarbij dat mogelijk is.
Vandaag ging ze ook met de trein, 1,5 uur reizen zonder overstap. Dit keer heeft ze waarschijnlijk geen alarm ingesteld (ik had het dit keer ook niet gecontroleerd) en was ze te laat met uitstappen. Gelukkig voor haar was de trein bijna op het eindstation en kon ze op de terugweg alsnog op het goede station uitstappen. Tja, daar leert ze weer van. Ik denk dat ze iets te relaxed was geworden door de eerdere reiservaringen.
Een mobiel mee is wel een hele geruststelling.
Ik denk dat ik het zonder mobiel nog niet toegestaan had.
Mijn dochter raakt niet in paniek als er iets onverwachts gebeurt. Dat vind ik ook veel schelen.

reina
30-06-2010 om 07:06
Tuurlijk
In principe moet een 12-jarige alleenmet de trein kunnen, zeker als ze vaker met de trein gereisd heeft. En zeker in dit mobieltjes-tijdperk zou ik er geen enkele moeite mee hebben haar te laten gaan (voor die tijd ook niet trouwens, min kinderen reisden op die leeftijd ook alleen). Juist leuk voor haar!

Vera*
30-06-2010 om 09:06
Zoon ging toen hij elf was alleen naar opa en oma met de trein. Hij hoeft daarvoor niet over te stappen en tegenwoordig doet hij de bus er ook bij. Hij is wel veel zelfstandiger geworden dit jaar in de brugklas en nu laat ik hem rustig langere reizen maken.
Dochter is nu elf en véél zelfstandiger dan haar broer op die leeftijd was. Die gaat met twee bussen naar haar nichtje toe en komt een dag later ook weer thuis. Waar ik met haar meer moeite mee heb is dat ze zo klein (1.34 m) is en in haar spraak niet klinkt als een elfjarige en dat ik met dat fysieke stukje meer moeite heb terwijl ze het zo duidelijk echt kan.
De kinderen zijn altijd wel regelmatig met mij met bus en trein geweest dus het fenomeen kennen ze. Daarbij mogen ze voor mij de borden voorlezen of kijken of de bepaalde bus al komt.
Om op je vraag terug te komen, ik zou je dochter wel zelf laten gaan.

Carmen
30-06-2010 om 10:06
Tsja
Alleen de mensen die zelf nooit met de trein reizen vinden het belachelijk. Voor een kind dat altijd met de trein heeft gereisd is het prima te doen.
Carmen.

emma43
30-06-2010 om 11:06
Trein
In een dorp naast het onze is een station,kinderen die naar de stad naar het middelbaar gaan,gaan dus met de trein.
Ik weet inderdaad nog dat mijn dochter daar een keertje bij een vriendin was en ze vertelde dat ze was gaan winkelen en dat ze met de trein waren gegaan,dochter was 13,ik vond dat best even schrikken,tot ik me bedacht dat het voor ouders en kinderen daar net zo normaal was dat wij de kinderen met de bus laten gaan.
Dus inderdaad,als je dochter het al vaker heeft gedaan en weet hoe het overstappen werkt,met de trein laten gaan.

Nikus
30-06-2010 om 12:06
Nou ja,
En dan mist ze de trein of stapt in de verkeerde. Geef haar geld mee en een mobiel en ze redt zich wel toch? Ze heeft toch een mond om te vragen?

Tinus_p
30-06-2010 om 14:06
Overstapstation
"als dochter alleen gaat moet ze 1x overstappen (trein staat op dezelfde perron)en is ze daar binnen 1,5 uur."
Ik zou het ook doen, maar als je het toch niet ziet zitten, kun je haar tot het overstapstation brengen.

ijsvogeltje
30-06-2010 om 15:06
Ja hoor
Zoon gaat vanaf zijn elfde wel eens alleen met de trein. Naar familie, minimaal twee uur treinen hier vandaan. Boek en mobiel mee, prima.

netanja
30-06-2010 om 22:06
Tsja..
Ik denk dat als jouw dochter het aandurft (zelfs gaaf vindt) en jij ook, dan is het toch goed? Gewoon doen! Het ene kind is het andere niet, ouders met minder zelfstandige, verantwoordelijke kinderen (en ouders met een andere opvoedingsstijl), zouden zelf een andere keuze maken... Bovendien: viavia, ik ben benieuwd wat ze zeggen als je het er rechtstreeks met deze mensen over hebt.
Mijn dochter, 11 jaar, reist al sinds haar 10de af en toe alleen met de trein, soms ook met een overstap. Ze vindt het heerlijk en is zelfstandig genoeg (met mobiel) om dit te kunnen.

Pubermama
01-07-2010 om 08:07
Bedankt
voor jullie reacties. Ze gaat over een paar dagen met de trein! Ze heeft nu al voorpret!
Ik zet haar af op het station, wacht tot de trein weg is gereden en op het eindpunt wordt ze op het station opgepikt door haar vriendin en haar vader.
Ik heb wel als 'eis' dat ze mij smst als ze overgestapt is en als ze daar is aangekomen.
(al vind ik het wel spannend, maar dat hoort ook bij het loslaten!)

Nikus
01-07-2010 om 09:07
Haha
Mijn zoon moest laatst alleen op de (electrische) fiets naar een plaats waar zijn school staat. Hij moet dan een hele drukke weg over en het is 45 minuten fietsen. Hij ging keurig maar moest van mij...jawel smsen als hij er was! Dit ging natuurlijk onder zwaar protest! Maar hij deed het keurig. Het fijne van zo'n eerste keer is dat het de 2e keer voor moeders een stuk makkelijker is ;-)

Merel78
01-07-2010 om 21:07
Late reactie
maar leuk dat je het probeert! Hoewel mijn kinderen nog maar peuter en baby zijn (oeps, sorry, illegaal hier), herinner ik het van mezelf nog goed. En mijn ervaring is dat je inderdaad als je veel met de trein reist, je kinderen dat automatisch ook doen. Mijn vader werkt bij de NS, dus we hadden zo'n treinkaart waar je gratis mee kon reizen, dus we gingen veel met de trein. Ik was 12 toen ik op tienertoer ging met een (2 jaar oudere) vriendin. 13 toen ik van Zwitserland naar Nederland reisde met de trein (ik spreek NL en zwitserduits, hoefde nul keer over te stappen, dat scheelde) en ik was 15 toen ik voor het eerst in Zwitserland overstapte, alleen. Dus het is maar net wat je gewend bent. Voor mensen die nooit met de trein reizen is 1 keer overstappen (terecht) al een heel spannend gebeuren als ze dat een 12 jarige moeten laten doen. Maar, je geeft zelf al aan dat je een zelfstandige dochter hebt, het scheelt jou een hoop tijd en ze heeft een mobiel!!! En als ze er niet uitkomt, kan ze het altijd aan iemand vragen.
Succes d'r mee, hoop dat het lukt om je dochter 'los te laten' (ben benieuwd hoe ik over 10 jaar met deze dilemma's omga )
Merel

Florence
18-07-2010 om 18:07
Geen probleem
Ik weet niet of je dochter al op vakantie is,
maar ik heb mijn zoon vanaf zijn 13e alleen terug
laten reizen vanaf Arnhem en hij moest toen in Zwolle overstappen.
Omdat hij de route erg goed kende, heb ik het aangedurfd.
Als je dochter niet hoeft over te stappen en reizen met de trein gewend is, kun je haar rustig laten gaan.
Mijn zoon had een mobiel mee en ik heb hem een paar keer gebeld om het in de gaten te houden.

Pubermama
19-07-2010 om 18:07
Update
Nou dochter is 1,5 week geleden vol trots met de trein vertrokken. Heeft keurig gebeld toen ze overgestapt was en toen ze op de plaats van bestemming aangekomen was!
Zij helemaal trots en ik ook. Ze heeft een heerlijke vakantie bij haar vriendin gehad! Ze heeft nu al plannen om alleen naar oma te gaan die in de plaats woont waar ze is overgestapt.