Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

AnneJ
25-01-2015 om 19:01
All about that bass
https://www.youtube.com/watch?v=7PCkvCPvDXkInternet favoriet van dochter. Zelf beslist niet oversized maar wel altijd bezorgd over haar uiterlijk.
"Yeah, it's pretty clear, I ain't no size two
But I can shake it, shake it
Like I'm supposed to do
'Cause I got that boom boom that all the boys chase
And all the right junk in all the right places
I see the magazine workin' that Photoshop
We know that shit ain't real
C'mon now, make it stop
If you got beauty building, just raise 'em up
'Cause every inch of you is perfect
From the bottom to the top
Yeah, my mama she told me don't worry about your size
She says, "Boys like a little more booty to hold tonight."
You know I won't be no stick figure silicone Barbie doll
So if that's what you're into then go ahead and move along"

skik
25-01-2015 om 21:01
Hmmm
"Cause I got that boom boom that all the boys chase
And all the right junk in all the right places
"Boys like a little more booty to hold tonight."
You know I won't be no stick figure silicone Barbie doll"
Ah, magere meisjes bodyshamen. Ik vind de boodschap dat breed/vol/stevig mooi is krachtiger als je dat niet doet over de ruggen van dunne meisjes. Het zou leuker zijn als ze daadwerkelijk zou verkondigen dat het niet uitmaakt hoe je er uit ziet.
skik

Marea
25-01-2015 om 23:01
Die potloden
Ik vind dat meisje dat dit liedje zingt prachtig. Beter dan zo'n potlood als Taylor Swift, hoewel dat ook onaardig is, want volgens mij kan zij er niets aan doen dat ze zo dun is.
Zo vind ik Marijn of Marlijn Waardenburg die Danni Lowinski speelt en meedoet aan Wie is de mol, ook mooi. Stevig, maar niet dik.
Helaas ben ik zelf meer t type breed potlood dan t type stevig. Wat ik ook eet of niet eet: 63 kilo bij 1.75 m.

AnneJ
25-01-2015 om 23:01
O ja
Ik vind ook dat het niet moet uitmaken of je dun bent of dik. Elk mens heeft een eigen schoonheid. Maar als tegenwicht tegen de nationale obsessie vind ik dit wel heel leuk.

skik
26-01-2015 om 09:01
"Beter dan zo'n potlood als Taylor Swift, hoewel dat ook onaardig is, want volgens mij kan zij er niets aan doen dat ze zo dun is."
Marea, als Taylor Swift er wel wat aan kon doen dat ze zo dun is, mag je dan wel onaardig doen? En geldt dezelfde redenatie dan ook voor dikke mensen?
"Maar als tegenwicht tegen de nationale obsessie vind ik dit wel heel leuk." Anne, two wrongs don't make it right.
skik

Katniss
26-01-2015 om 09:01
Taylor Swift
Taylor Swift ziet er toch prima uit? Niet ongezond mager of zo. Ik denk dat mensen soms vergeten dat je ook nog slank kunt zijn, in de hele big is beautiful promotiecampagne. Wat mij betreft gaat het niet om mooi, Esmee van Kampen ziet er ook mooi uit, maar het lijkt me toch niet zo gezond.
Maar goed, het lijkt me hoe dan ook beter om jezelf mooi te vinden ongeacht je postuur. Ben wel benieuwd hoe dat moet (al promoot ik het naar de kinderen), maar dat is weer een andere kwestie.

Niki75
26-01-2015 om 11:01
Karakter en gezond
Ik leg mijn dochter van 10 uit dat al dan niet welgevormde billen maken dat jij er op een bepaalde manier uitziet, maar niet bepalen wie jij als persoon bent. Ze heeft een heel lief, broodmager vriendinnetje. Ze snapt heel goed dat ze dat vriendinnetje niet minder aardig zou vinden als ze ronder zou zijn. Wel als ze ineens vervelend gedrag ging vertonen. DAT is de uitleg. Meer is niet nodig.
Als je dan per se de mannen erbij wilt halen, kan dat. Newsflash voor onze dochters: er zijn mannen die van ronde vrouwen houden en mannen die van slanke of zelfs magere vrouwen houden. Voor elk wat wils. De biologie wil dat mannen op gezonde vrouwen vallen. En op vrouwen die aardig voor ze zijn (uitzonderingen daargelaten). Dus wees jezelf, probeer gezond te blijven en wees vriendelijk voor de mensen die je om je heen wilt hebben. Beter voor iedereen.

Fred
26-01-2015 om 13:01
mooi
"Maar goed, het lijkt me hoe dan ook beter om jezelf mooi te vinden ongeacht je postuur."
Waarom moet je jezelf mooi vinden? Een gezond lichaam is het grootste geschenk.
Daarbij krijgen sommigen van ons nog een extraatje: zij zijn (in de ogen van de huidige maatschappij) mooi te noemen. Maar meer dan een extraatje is het niet.
Ik vind mezelf niet mooi (ook niet lelijk) maar dat is niet erg. Je kan niet alles hebben in het leven.

Cat
poeh nee
Ik heb het met dochter helemaal nooit over wat mannen al dan niet mooi vinden. Of het zou al met een zeeer algemene opmerking moeten zijn, zo van over smaak valt niet te twisten oid. Maar dan gaat het over mensen, nooit over mannen. Wil best met haar over mannen praten en zelfs over de smaken van mannen als ze daar zelf over begint, eerder zeker niet.
We hebben het wel heel soms over mooi zijn en zeker over hoe ze zichzelf ervaart. Dat vind ik ook wel heel belangrijk, dat ze zichzelf mooi vindt. Vraag me ook wel af hoe je daar als ouder invloed op kunt hebben, als je dat al kunt hebben.
Overigens denk ik niet dat je kinderen hoeft te leren dat uiterlijk er niets toe doet in vriendschappen. Je kunt hoogstens je best doen ze het niet af te leren.

Cat
waarom je jezelf mooi moet vinden
Nee, moet zeker niet. Maakt het leven wel mooier vaak. Net als een gezond lichaam. Is ook niet iedereen gegeven. Nouja, de een vindt dit belangrijk, de ander dat. Mijn zoon is in de ogen van velen mooi te noemen, hij vindt het serieus vreselijk.

Ely
26-01-2015 om 17:01
Op Facebook
Zag ik nu weer zo'n post die je dan moet delen over hoe je met je dochter(s) over uiterlijk moet praten. Volgens die wijze mocht je nooit maar dan ook nooit de combinatie mooi en je dochter (ook alleen dochter he) haar uiterlijk maken. Geen mooi haar, geen mooie ogen, allemaal taboe. Nee je moet zeggen dat het fijn is dat ze lange benen heeft want dan kan ze lekker hard rennen. En dan glanzende haren een teken zijn van gezondheid.
Sorry ik vind het je reinste doorgeslagen onzin. Juist dat geforceerde maakt het moeilijk bespreekbaar en weinig open en dat vind ik kwalijk. Ik heb helaas bij verschillende meisjes de impact van een eetstoornis van dichtbij mogen meemaken en dat cryptische helpt niemand. En de meeste meisjes / vrouwen die ik ken met een eetstoornis werpen nu het rookgordijn van gezonde voeding op waardoor het helemaal lastig wordt. Dus die hype lijkt me allesbehalve een zegen.
Zo'n songtekst als in de openingsposting vind ik net zo stom als dat dikke meisjes op zo'n manier erin genoemd zouden worden. Ik pleit hier thuis voor de schoonheid van diversiteit en jezelf mogen zijn. En het nut van een gezonde levensstijl is hier niet alleen voeding maar ook bewegen en een geest in balans. Daar praten we over, niet over dun of dik. En natuurlijk kijkt onze huispuber anders naar de dames dan vroeger, dat zijn dan weer andere gesprekken . Ik zeg niet dat ik het perfect doe, integendeel maar ik verbaas me wel over sommige dingen. Er lijkt nu veel meer hang te zijn naar één goede manier dan in onze jeugd, maar dat zal ook wel door internet/social media komen.

Marea
26-01-2015 om 20:01
Skik # 5
Ja, ik vind mensen die heel erg lijnen en te dun zijn niet mooi. Je ziet dat vaak wel. Dan zie je gewoon dat ze zichzelf uithongeren en dat hun normale lichaamsgewicht eigenlijk hoger is.

skik
26-01-2015 om 22:01
Marea
'Je ziet dat vaak wel'?
Hoe zie je dat dan, dat een erg slanke of dunne dame zo slank of dun is omdat ze erg lijnt, gewoon een beetje oplet, gewoon niet zoveel trek heeft, een supersnelle verbranding heeft of een aandoening?
En zijn vrouwen bij wie dat heel slank zijn vanzelf gaat mooier dan vrouwen die het er om doen?
skik

Marea
26-01-2015 om 22:01
Nee Skik
Je leest niet goed. Ik heb het over te dunne vrouwen. Bovendien, we kunnen wel discussieren tot we een ons wegen, maar ik zeg wat ik vind en dat kun je niet in twijfel trekken. Zoals ik ook een voorliefde heb voor blonde mannen en niet voor donkerharige.

Charis
27-01-2015 om 10:01
Ongezond dun
Ik vind dat je ongezond dun, in de zin van uithongeren, wel kunt herkennen hoor. Hoofd te groot voor lichaam, broodmagere armen en en benen die lijken te bezwijken het gewicht. Heel veel Hollywood-actrices helaas, zoals Angelina Jolie bijvoorbeeld. Je ziet gewoon dat ze geen enkele vetreserve en geen gezond gewicht hebben. Dat is iets anders dan van nature een dunne, slanke bouw hebben.
De tekst in dat liedje vind ik zelf wel grappig en relativerend. Erg dun, de 'stick figure silicone Barbie doll' uit het liedje zeg maar, is namelijk de norm bij jonge meisjes. En daar kunnen heel veel meisjes niet aan voldoen, met alle frustratie en onzekerheid en zelfs eetstoornissen van dien.

Fred
27-01-2015 om 11:01
tevreden
"Volgens die wijze mocht je nooit maar dan ook nooit de combinatie mooi en je dochter (ook alleen dochter he) haar uiterlijk maken. Geen mooi haar, geen mooie ogen, allemaal taboe. Nee je moet zeggen dat het fijn is dat ze lange benen heeft want dan kan ze lekker hard rennen. En dan glanzende haren een teken zijn van gezondheid.
Sorry ik vind het je reinste doorgeslagen onzin."
Dat je het begrip 'mooi' niet in de mond mag nemen vind ik ook onzin!
Maar wat ik bedoel is dat veel mensen meisjes op de verkeerde manier zelfvertrouwen mee proberen te geven. Door ze te vertellen dat ze ook heus wel mooi zijn.
Maar pubers zijn niet achterlijk. Schoonheid is (net als rijkdom of intelligentie) een relatief begrip. Als iedereen mooi is, is niemand het. Dus getalsmatig is het maar een minderheid, die mooi te noemen is.
Als een doorsnee puberella te horen krijgt dat ze 'heus ook heel mooi is' prikt ze daar zó doorheen, en voelt ze zich niet serieus genomen.
Beter kan je het probleem bij de wortel aanpakken, waarom moet dat in hemelsnaam, 'mooi zijn'? Leuk voor die paar dames die bij het schoonheidsideaal in de buurt komen, maar verder?
Je hebt ook mensen die op hun achttiende al een contract bij google hebben of een dik miljoen.. maar de meesten van ons hebben dat niet en dat is okay. Daar moeten we tevreden mee leren zijn.

Cat
27-01-2015 om 14:01
mooi en mooi
Tsja, ik houd dus echt niet van het schoonheidsideaal-mooi. Zal er vast niet helemaal ongevoelig voor zijn, maar over het algemeen heb ik toch een andere smaak.
Als ik aangeef mijn dochter mooi te vinden dan vind ik niet dat ik haar een vertekend beeld geef. Ik vind haar ook echt supermooi (natuurlijk!) dus ik ga echt niet zeggen dat ze er wel aardig uitziet, al komt dat misschien dichter bij de algemene norm-waarheid.
Maar ik houd me wel in want dat ze mooi is dat wil ze van mij uiteraard niet horen.
Over smaak valt echt, echt niet te twisten. Financiele rijkdom van mensen is nog enigzins te tellen. Schoonheid echt niet. Je bent niet mooier als meer mensen je mooi vinden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.