Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Alcoholvrij voor 13 jarige? | Pagina 4 | CJG forum door Ouders.nl
Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

P

P

03-08-2012 om 08:08

Alcoholvrij voor 13 jarige?

Elders zit (zat denk ik) ik in discussie over of je een 13jarige alcoholvrij bier mag geven? Ja natuurlijk mag dat maar die persoon zegt dat die dat doet om het kind eerst te leren dat bier zonder alcohol ook kan. Ik denk eerder dat je het kind op veel te jonge leeftijd al leert dat bier er bij hoort.

Wat denken jullie?

Twee verschillende dingen

Ik denk dat het twee verschillende dingen zijn: het eigen alcoholgebruik van ouders en hoe ze met het al-dab-niet-alcolholgebruik van hun kind omgaan.

Mijn kinderen krijgen geen druppel alcohol van mij, zeker tot hun achttiende. Telkens als mijn zestienjarige naar een feestje of een club gaat vertel ik haar dat ik niet wil dat ze drinkt en ik vertel haar al jaren regelmatig hoe slecht alcohol voor minderjarigen is. Dat lijkt me veel meer van invloed dan mijn eigen matige drankgebruik. Ook als je als ouder zelf niet of nauwelijks drinkt maar je kind 'leert' drinken en vindt dat een drankje moet kunnen, is die houding veel bepalender dan je eigen voorbeeldgedrag.

skik

"Henk, geldt deze afweging ook voor je puber? "

Nee, ik heb al eens eerder gezegd dat mijn puber tot zijn 18 de niet mag drinken.

Tirza G.

Tirza G.

03-09-2012 om 17:09

Toch gek

Waarom gun je je kind die lekkere, stressverlagende, sociale ontspanner niet? En waarom vanaf zijn (of haar) 18e ineens wel?

Tirza

Er is meer in het leven dan zo oud mogelijk worden

"Waarom gun je je kind die lekkere, stressverlagende, sociale ontspanner niet? "

Omdat het meer schade doet in het puberbrein. En omdat het beoordelingsvermogen nog niet uitontwikkeld is.

Er valt vast iets te zeggen om daarna het 'gif' ook van een puber weg te houden, maar ergens moet je de grens trekken. Onze overheid wil die naar 18 omhoog trekken, en dat lijkt mij ook een prima ijkpunt.

Ja, alcohol heeft schadelijke effecten. Maar er zijn meer dingen die schadelijk zijn. Moeten we die allemaal uitbannen? Waar eindigen we dan? Met een rabarberstengel en cafeïnevrije thee?

Het is een mooi streven om zo oud mogelijk te worden, maar er zijn meer dingen in het leven dan alleen oud worden. Ik gun mijn volwassen kinderen ook een lolletje.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

03-09-2012 om 20:09

Henk

Denk je dat je volwassen kinderen geen lollig leven kunnen hebben zonder alcohol? Is je opvoeding ook geslaagd als je kinderen geen alcohol gaan drinken en lol hebben zonder bier en wijn?

Elisabeth B.

Elisabeth B.

03-09-2012 om 20:09

Oud worden

De kunst is om gezond te blijven, dan kun je een lollig leven leiden. Ongezond is het inderdaad niet lollig oud worden ...

Een wijntje drinken geeft mij plezier.

"Denk je dat je volwassen kinderen geen lollig leven kunnen hebben zonder alcohol?"

Hetzelfde kun je zeggen van vlees eten, koffie, laat naar bed gaan of gevaarlijke sporten. Of borrelnootjes.

Waarom staan er iedere verjaardag weer borrelnootjes op tafel? Kan het niet gezellig zijn zonder borrelnootjes? Zielig hoor, niet zonder borrelnootjes kunnen.

Zullen we die dingen ook maar uit bannen? Dan blijft er maar weinig over. Ja, een wijntje drinken geeft mij plezier. Net zoals een chocola eten of een BBQ.Slecht hoor! Weet je hoeveel calorieën je dan naar binnen slaat?

Ik kan al die dingen wel gaan schrappen, maar dan heeft mijn leven minder kleur. Ben ik nu een junk?

Elisabeth B.

Elisabeth B.

03-09-2012 om 22:09

Kleur

Nee Henk, ik zie je niet als junk. Ik gun je je wijntje, biertje, BBQ en ook die borrelnootjes. Hier gaat het echter om alcohol, dat itt BBQ en borrelnootjes verslavend is en zeer schadelijk. Omdat we her hier over pubers en opvoeding hebben vraag ik me in deze context oprecht af of jij denkt dat je kinderen een gelukkig en lollig leven kunnen hebben als ze geen bier of wijn gaan drinken als volwassenen. Zou je dat ongezellig vinden?

Borrelnootjes.

Ik sta er neutraal tegenover. Ik zou het niet per se ongezellig vinden. Ik zou het ook geen ramp vinden als ze wel (verantwoord)gingen drinken, en daarvan genoten.

BBQ's en borrelnootjes zijn ook schadelijk. We knabbelen bveel te veel, ook 'omdat het gezellig is' en 'erbij hoort'. Kijk maar naar de gezondheidskosten die overgewicht met zich mee brengt.

Dus als je alcohol uitbant omdat het schadelijk is, moet je daar ook paal en perk aan stellen.

A-atje

A-atje

Beetje doorgeslagen?

Hier mogen de pubers onder de 16 niet drinken. Daarboven mogen ze voorzichtig eens een half glaasje of een paar slokken. Ik heb zelf tijdens mijn studie (lang geleden) gezien hoe mensen die nooit iets mochten van thuis compleet lossloegen als ze onder het strenge toezicht uit waren als ze gingen studeren. Liever dus hier onder begeleiding uitproberen dan samen met vrienden als ze op kamers gaan. Dan blijft het waarschijnlijk niet bij een paar slokken...
En hier trouwens ook ervaring met een ernstig alcoholverslaafde grootvader, dus de gevolgen van alcoholmisbruik zullen ze niet snel vergeten. Ik ben zelf een hele tijd alcohol-vrij geweest, maar een glaasje wijn of een biertje op zijn tijd is lekker, zolang je jezelf maar kan beheersen. En dat is wat ik mijn kinderen wil aanleren. Compleet verbieden na hun 16e, terwijl het overal te koop is? Ermee leren omgaan lijkt mij beter.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

A4tje

Heb je de draad een beetje doorgenomen? De laatste inzichten mbt jouw posts kort samengevat: Thuis leren drinken is een achterhaalde methode om het alcoholgebruik van je puber te beteugelen. Het werkt averechts. Verder is er politiek inmiddels grote consensus de leeftijd om alcoholbte kopen te verhogen naar 18 jaar.

Alles wat slecht is.

"Als je over het voorkomen van overgewicht wil discussieren nodig ik je uit daar een nieuwe discussie over te starten. "

Ik wil het daar niet over hebben.

Ik zeg alleen dat als je alcohol uit wilt bannen, je dat ook uit zou moeten willen bannen. Want overgewicht is ook schadelijk. En laat naar bed is ook niet goed voor je. En dan heb je nog onze 'verslaving' aan koffie, ook niet al te gezond.

En daarmee wil ik zeggen, dat als we maar alles uit bannen dat slecht voor ons is, het wél knap ongezellig wordt.

Maar henk

Ik drink geen alcohol, ik rook niet, ik eet geen borrelnootjes (en dergelijke), ik drink geen koffie en ik ga niet laat naar bed.
En toch heb ik een heel leuk, gezellig en plezierig leven!
Echt waar.

Elisa

Ja, ik heb de draad gelezen. Ik vind dat een algeheel verbod op alcohol niet nodig is. Zelfdiscipline, daar gaat het om. En ik "leer" ze geen alcohol drinken, ik probeer ze te leren ermee om te gaan en het effect te leren inschatten. Ze moeten het niet perse. Maar de kans dat ze het ooit een keer proberen is erg groot, geeft niet, als ze maar maat houden.
Enne, het is A-atje, niet A4tje.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

04-09-2012 om 17:09

Karin

Ik denk dat je reactie voor Elisabeth is; niet voor mij;-)

:)) inderdaad

Oh ik ben lekker bezig, inderdaad voor Elisabeth bedoeld.
In elk geval denk ik dat je het prima kan verbieden, tot 16 jaar ( of tot 18 straks) maar dat je verbod niet altijd meer zo dwingend is als je kind op kamers gaat. En dan kan mijn kind beter thuis een keer gevoeld hebben wat een biertje doet dan dat hij dat de eerste keer met vrienden doet. En zo nu en dan eens een glas alcohol is ook weer niet zo vreselijk hoor, voor een volwassene dan. Ik neem zelf ook wel een wat, maar heel erg met mate. Mede door de alcoholist-ouder...

Leuk leven.

"
Ik drink geen alcohol, ik rook niet, ik eet geen borrelnootjes (en dergelijke), ik drink geen koffie en ik ga niet laat naar bed.

En toch heb ik een heel leuk, gezellig en plezierig leven!"

Ongetwijfeld. Maar als ik nu wél waarde aan die dingen hecht? Dat kan toch?

Elisabeth B.

Elisabeth B.

04-09-2012 om 22:09

Karin* (of a-atje)

Ik snap je aanpak en wat je wil bereiken, maar het is twijfelachtig of het effectief zal zijn. Meerdere onderzoeken wijzen uit dat het effectiever is een duidelijk verbod op te leggen. Dat zijn de nieuwste inzichten, als je matig alcohol gebruik wil bereiken, kan het dus zinvol zijn je aanpak te herijken.
Enne, Karin (of a-Atje, het is Elisabeth en niet Elisa :-)

Primavera

Primavera

04-09-2012 om 23:09

Onderzoeken

Jamaar, als je de oordpronkelijke onderzoeken, waarop de mediaberichten van helemaal geen alcohol gebaseerd zijn, dan staat daar ook duidelijk dat demoniseren van alcohol juist avrechts kan werken.
Voor mij voelt geen druppel alcohol tot je 16de of 18de, zelfs geen likeurbonbon of met wijn bereid eten echt als demoniseren. Ik kan daar niet achter staan en dus verbied ik het niet op die manier.
In mijn jeugd werd suiker zo gedemoniseerd met het idee als het kind het niet leert kennen dan zal het er ook geen behoefte aan hebben en ik kan niet zeggen dat dat geholpen heeft, eerder het tegenovergestelde.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

05-09-2012 om 08:09

Verbieden is geen demoniseren

Verbieden is geen demonisering, het beste is een simpel verbod en er verder weinig woorden aan vuil maken.
Volgens mij heb ik dit idd al eerder in deze draad geschreven, bij die onderzoeken het wordt een beetje een herhaling van zetten.

Primavera

Primavera

05-09-2012 om 11:09

Iedere druppel verbieden wel demoniserend

Voor mij is ieder druppel alcohol verbieden wel onnodig demoniseren. Alsof het een vergif is waarbij je acuut een hersenloos kasplantje wordt.
Dus mijn kinderen mogen best heel af een toe een scheut wijn in hun water of in wijn gemarineerd vlees eten. Ik ga niet in paniek als ze een bonbon uitkiezen waar toevallig alcohol inzit, al zullen kinderen dat meestal helemaal niet lekker vinden. En als ze nieuwsgierig zijn naar hoe oma's zelfgemaakt citroenlikeur smaakt dan mogen ze daar ook een slokje van proeven.
Mijn kinderen weten dat alcohol vooral voor in de groei zijnde hersen erg slecht is en zijn intelligent genoeg om het verschil te kennen tussen af en toe een slokje proeven of een heel glas drinken.
Ik weet dat er de mening heerst dat een publieke gezondheidsaanbeveling zou simpel mogelijk moet zijn, zelfs als daardoor de oorspronkelijke onderzoeksuitkomst* wordt tegengesproken, omdat 'het volk' te stom wordt ingeschat om nuances te kunnen begrijpen. Zelf wordt ik daar verschrikkelijk recalcitrant van, vandaar dat ik die totalitaire kort-door-de-bocht verboden mijn kinderen ook niet ga aandoen. Zij zullen namelijk net zo min als ik daar goed op reageren.
* bijv. anti-samenslaap-campagne

Demoniseren

Onder de 18 klopt dat.

Maar ook voor kinderen die ouder zijn is de tendens hier in dit draadje: afblijven, liever niet. Alcohol is een gif net zo erg als drugs.

Zoals het hier wordt afgeschilderd, hebben we het over hetzelfde? Verhalen van 1 druppel drinken en vervolgens een compleet geknakt leven. In mijn ervaring is drinken wel 'gezellig' en 'lekker'. Is mijn ervaring dan minder waard?

Ook voor 18 jarigen is het veeel beter dat ze niet drinken want ze hebben nog niet de levenswijsheid om verstandig te drinken. Waardoor de kans bestaat op (Oh nee!!!)dronken worden.

Want als een kind dronken wordt, omdat hij het wel stoer vind om het uit te proberen, nou dat is helemaal een ramp.

Dus alcohol wordt wel degelijk gedemoniseerd.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

05-09-2012 om 13:09

Voorbeelden?

Hebben jullie concrete voorbeelden in deze draad van demoniseren?
Ik heb echt het gevoel dat we nu beginnen aan een herhaling van zetten. Dit is al eerder besproken of was dat in de parallelle draad onder algemeen?

Verwoestend en dodelijk

Voorbeelden zat.

Al die verhalen over alcoholisten die in de goot terecht komen, dronkenschap afschilderen als iets wat ab-so-luut voorkomen moet worden. alcohol als 'verwoestend en dodelijk' beschouwen.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

06-09-2012 om 07:09

Henk

Volgens mij kwam alleen het voorbeeld van dronkenschap uit deze draad, de andere voorbeelden niet.
Dronkenschap als iets dat je absoluut moet voorkomen, vind je dat demoniseren? Dronkenschap is een vorm van alcoholvergiftiging en daarnaast is dronkenschap een staat van zijn die je niet wil. Een dronkenman is niet alleen vervelend maar ook gevaarlijk voor zichzelf en zijn omgeving. Last nut not least: dronkenschap is geen verstandig en matig alcohol gebruik en dat is een gemeenschappelijk uitgangspunt hier: we willen allemaal dat onze kinderen matige drinkers worden, als ze gaan drinken. Dronkenschap is onmatig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.