Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Alcoholische snapchat van 14 jarig neefje..

bloemen bij lantaarnpaal

bij ons in het dorp was een aantal jaren geleden ook zo'n scene. Drank, scooter, geen helm - en in alle joligheid de verkeerde kant een vluchtheuvel passeren. Een van de twee jongens overleefde de manoeuvre niet, er kwam een auto aan.
Elk jaar op de dag des onheils houden de vrienden een wake bij de lantaarnpaal en binden er bloemen aan.

Ik snap er niks van als mensen zulke akkefietjes afdoen met 'ach kom het zijn jongens, en wij zijn ook jong geweest.'

Groot gelijk dat je er wat mee deed Ingrid! Hopen dat ze er wat mee doen. Bermmonumenten zijn er al genoeg.
En daarnaast - vanaf VWO kun je flink duikelen mede dankzij de gezellige consumpties.

onmacht ipv onverschilligheid?

Ik lees een paar keer dat in sommige situaties erg makkelijk wordt gedaan over drank(mis)gebruik en roekeloos gedrag. Volgens mij hoeft dat niet altijd onverschilligheid te zijn, maar het kan ook onmacht zijn om er iets aan te veranderen. Als ik Kenfan heel laconiek hoor roepen dat haar 15-jarige een maand huisarrest krijgt, dan denk ik: mwoh, volgzame jongen die dat rustig ondergaat dan. Hier thuis niet van dat soort taferelen gelukkig, maar 16-jarige kan wel erg dwars zijn, en opvoeden valt dan zo tegen, dat ik me best kan voorstellen dat je wel eens de handdoek in de ring wilt gooien. Zo'n (heel) goed bedoeld appje kan dan misschien net verkeerd vallen. Ik zou ook gebeld hebben geloof ik....maar ja, volgens mij is IngridT nu wel klaar met onze meningen...

Silone

De heren hebben beiden dat huisarrest lijdzaam ondergaan. Nou was het bij de een ook zo mis gegaan dat hij er zelf van geschrokken was, en de ander zat net voor een cruciale proefwerkweek. Die kwam het ook niet zo slecht uit. Het is vast beter voor een puberimage de schuld op je strenge ouders af te schuiven dan te zeggen dat je huiswerk wilt maken.

Op andere fronten heb ik wel ervaren dat je als ouder soms met lege handen staat.

tante Sidonia

tante Sidonia

15-06-2016 om 21:06

Alicia

Waar staat geschreven dat je je niet mag bemoeien met de opvoeding van andere kinderen? Hoezo zou ze zelfs niet opdringerig moogen zijn over bepaalde normen en waarden?

Natuurlijk, het is een beetje tendens dat je vooral niets moet zeggen om elkaar vooral maar niet te irriteren. Maar soms is dat ook erg goed, juist om mensen eens even te laten nadenken over hun houding. In dit geval zelfs een behoorlijk laconieke houding die werkelijk schade toebrengt aan een kind.

Ingridt van mij mag je ze aanspreken!!

Aanspreken

Aanspreken vind ik echt van een andere orde dan op de hoogte brengen. De kans dat je met aanspreken bewustwording teweegbrengt lijkt me minimaal. Er is echt nog wel ruimte tussen je mond houden en een ander kapittelen.

Alicia

Alicia

16-06-2016 om 15:06

huh?

'Waar staat geschreven dat je je niet mag bemoeien met de opvoeding van andere kinderen?'

Sorry? Wie heeft jou tot de grote Normen-en-Waarden-controleur gemaakt dan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.