Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Alcoholische snapchat van 14 jarig neefje..

Zoon van 19 laat me vanavond een snapchat filmpje zien geplaatst door zijn neefje, de 14 jarige zoon vsn mijn broer.

Neefje zit met een leeftijdgenoot achterop een brommer. helmloos. Stoer gejoel. Ze lurken allemaal aan een fles bier. Kratje in de hand hangt naast de brommer. Het lijkt op de openbare weg.

Zouden jlullie zijn ouders vertellen wat je gezien hebt?

Ingrid

tante Sidonia

tante Sidonia

10-06-2016 om 23:06

Uhhh

zou jij als moeder/vader willen weten dat dat speelt als het jouw zoon was?
Of, wil je meemaken hoe het is dat neefje een ongeluk krijgt of zich een coma zuipt en dat allemaal voorkomen had kunnen worden door de ouders op tijd in te seinen?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

11-06-2016 om 00:06

Zeker wel

Weet je zeker dat het geen 0% bier is?

Mijntje

Mijntje

11-06-2016 om 07:06

helm

Zonder helm vind ik misschien nog erger, met ook nog een hand vrij Dat zou ik wel willen weten ja.

Colinda

Colinda

11-06-2016 om 08:06

Zeker

Iemand in mijn nabije omgeving kwam er geheel bij verrassing achter dat haar 13-jarige niet alleen alcohol dronk, maar ook geregeld wiet rookte en zelf actief was in de verkrijging daarvan. Dit allemaal kwam aan het licht toen een andere jongen uit de groep zich het ziekenhuis in dronk.
En ze heeft echt nooit wat gemerkt.

Niet achter zijn rug om

Ik zou dat zeker doen, maar niet zonder je neef eerst te melden dat je het gezien hebt en dat jouw oudste en jij handelen uit bezorgdheid en niet om hem erbij te lappen. Boos zal hij toch wel zijn, maar dan voelt hij zich ms net even iets minder gepiepeld.

Dit is ook voor hem een goed lesje om te leren wat voorzichtiger met sociale media om te gaan.

IngridT

IngridT

11-06-2016 om 12:06 Topicstarter

Wat ik gedaan heb....

Dank voor jullie reacties...

Ik had alleen deel 1 gepost gisteravond omdat ik wel nieuwsgierig was naar wat 'neutrale' feedback. Want ik vroeg me idd wel een beetje af wat qua 'fatsoen' en qua verantwoordelijkheidsgevoel nu beter wel of niet kon doen.

Het voelde inderdaad wat 'klikspanerig' om mijn schoonzus te vertellen wat ik gezien had, (en ik ben eerlijk gezegd niet zo close met neefje dat het erg voor de hand lag hem eerst zelf te vertellen wat ik tegen zijn moeder zou gaan zeggen) maar tegelijkertijd vond ik niet dat ik mijn mond dicht kon houden. Ik zou het echt heel naar vinden als mijn eigen nabije familie zou weten dat een van mijn kinderen zich zo zou gedragen, en het me niet zou vertellen.

Maar hier komt deel 2:

Ik heb mijn schoonzus ( zonder neef te informeren) gisteravond geappt dat ik nogal geschrokken en bezorgd was over wat ik had gezien.

Haar eerste reactie...
Het was geen brommer hoor, maar een scooter. En ze hebben een feestje bij de sportclub.
Toen ik daarna voorzichtig herhaalde ( als best-wel-fan van de nix onder 18 aanpak) redelijk geschrokken te zijn appte ze terug dat iedereen daar anders over dacht, maar dat 14 idd wel jong was.
En toen ik daarna toch wel wat verbaasd appte dat ik zelf toch wel licht in shock zou zijn als ik zoiets over mijn 14 jarige dochter zou vernemen..was haar reactie dat dat voor meisjes idd heel anders lag dan voor jongens..

Ik ben groot fan van de 'erger je niet maar verwonder je slechts' benadering..maar ik moet wel zeggen dat ik me hier echt heeeel erg over verwonder. Het is natuurlijk verder helemaal niet mijn business op welke manier en met welke regels iemand anders zijn kinderen grootbrengt...maar hiercstaan we wel echt heel anders in...

En nav wat Kenfan zei zit ik me in retrospect toch af te vragen of ik te gemakkelijk neefje heb gepasseerd. Mijn gut feeling zegt echt van niet. Wat je op zo'n openbaar platform post daar moet je toch gewoon over kunnen praten? Dat kun je toch niet beschouwen als 'prive'? Ik vind het regelmatig bizar wat voor dingen mensen semi openbaar op het internet (of tv) van zichzelf laten zien. Maar dat is hun keuze.
In dit geval...ik zou zo'n filmpje zeker niet verder verspreiden, of ergens anders posten of weet ik veel. Dat zou voor mij echt fout aanvoelen. Maar neefje informeren voor ik er met zijn moeder over praat...dat vond ik niet nodig.En heb ik dus ook niet gedaan.

En wat dit nu uiteindelijk oplevert? Ik vraag het me af......

Ingrid

misschien

Dat je schoonzus tegen jou zo'n 'niets-aan-de-hand' pose aanneemt omdat ze zich aangesproken voelt op haar opvoedkundige kwaliteiten (niet dat je dat doet, maar zo kan het voor haar voelen) en dat ze vervolgens weldegelijk haar zoon stevig toegesproken heeft. Zou dat niet kunnen?

tante Sidonia

tante Sidonia

11-06-2016 om 13:06

wat mij opvalt

Is dat je dit dus met je schoonzus bespreekt. Wat zegt dat? Is de band met je broer zo slecht of is je broer een ongeinteesseerde vader, of is het stel gescheiden en is er geen contact tussen zoon/vader?

En/of is het zo sterk dat de moeder voor de opvoeding zorgt dat dit zo vanzelfsprekend is?

Maar goed, hier valt niets aan te doen. Als de ouders het geen probleem vinden dan moet jij het maar loslaten en hopen dat alles uiteindelijk goedkomt met neefje.

IngridT

IngridT

11-06-2016 om 14:06 Topicstarter

Want bijzonder dat je dat opvalt tante sidonia

want dat is idd heel raar eigenlijk. Maar ik ben er aan gewend. Schoonzus doet de communicatie. Broer niet. Zo werkt het al bijna 30 jaar.. En dat betekent dat je onze band inderdaad op z'n zachtst gezegd oppervlakkig kunt noemen.bMaar eigenlijk is t idioot: Ik heb er niet eens over nagedacht om hem te appen ipv haar.. Even los van t feit dat het me niet eens zou verbazen als hij 14 jaar en bier eigenlijk best oke vindt. Maar dat is een hele andere discussie.

Ingrid

Ps..en Jippox.....ik hoop dat jij gelijk hebt....

Egel

Egel

11-06-2016 om 16:06

Zelfde als Sidonia

Mij viel dat ook als eerste op Ingridt. Iets vreemds met de zoon van je broer en dus app je je schoonzus...maar soms zijn daar redenen voor.
Maar in jouw geval zit dat meer in de rollen die je schoonzus en broer aannemen, je bent daarin meegegaan.
Misschien zou het een goede zet zijn juist, als hij een meer betrokken vader zou zijn? En dat je hem als vader aanspreekt? Je kunt eens apart afspreken met je broer.

Toch wel

Persoonlijk vind ik het wel zo correct, los van de band die je met een kind hebt. Al stuur je maar een appje dat je morgen zijn ouders op de hoogte brengt. Dan weet hij wat hem al dan niet - en ik schat in dit geval in van niet- te wachten staat. En je biedt hem de kans het zelf eerst te vertellen. En voor zijn gemoedsrust is het prettig als hij weet wie de bron is, dan hoeft hij anderen niet een scheef oog aan te kijken.

En in andere context: van de jongens hoor ik het altijd als ik een berichtje van een docent/mentor/jaarleider kan verwachten. Niet dat het elke week voorkomt..

Bij oudste die op een school zat, kwamen ze uit de lucht vallen. Of niet, dan kwam ze ermee weg. Maar dan had ze wel eerst in de piepzak gezeten en zich rot gevoeld omdat ze dingen verzwegen. Maar ja, dat hoorde ik jaaaaaren later pas.

Ik kwam zelf uit de provincie, en ik weet dat dergelijke capriolen vrij gangbaar waren op het platteland bij de lts-jongens. Dat verklaart misschien de lauwe reactie van je schoonzus. Mijn 15jarige zou trouwens direct een maand huisarrest krijgen.

IngridT

IngridT

11-06-2016 om 19:06 Topicstarter

Kenfan

Misschien had ik dat idd moeten doen. Maar nu te laat. Maar aan de andere kant...ik blijf erbij...wat je op snapchat of Facebook gooit voor al je volgers is min of meer openbaar. Het had ook terloops aan de orde kunnen komen op een eerstvolgende verjaardag. Had ik met een knipoog ' biertje Pietje?' gevraagd , of geïnformeerd van wie die brommer was...toch? Vind ik toch anders dan iets wat je op school hebt uitgevroten. Dat heb je niet zelf naar buiten gebracht...

Trouwens.niet dat het er echt toe doet, maar omdat jij LTS roept......hij doet vwo....

Ingrid

Anoniem

Anoniem

11-06-2016 om 23:06

Is dat het?

"Ik kwam zelf uit de provincie, en ik weet dat dergelijke capriolen vrij gangbaar waren op het platteland bij de lts-jongens."

Is dat het? Is dat een algemene ervaring dat dit in de provincie gangbaarder is?

Heb recent een zelfde discussie gehad met mijn zus over haar even oude zoon. Neef had een 'zuipavond' bij een vriend waarvan de ouders niet thuis waren en een aantal moeders kwamen ieder uur even controleren of het allemaal goed ging... Ik sprak mijn verbazing uit, maar mijn zus vond het heel normaal. "Ach, neef drinkt bijna geen bier hoor, hij drinkt liever rode wodka..." Ik had hier een discussie met haar over, mijn kinderen mogen zoiets echt niet, maar volgens zus dronken eigenlijk alle jongens van die leeftijd.Ik kan daar niet bij en zie het bij de kinderen in mijn omgeving niet, toevallig vroeg ik me toen af of dit inderdaad omgevingsgebonden was.

Theeleut

Theeleut

13-06-2016 om 11:06

Maar

Waarom zoiets via de app communiceren en niet gewoon even per telefoon? Dan hèb je toch veel meer een gesprek?

Alicia

Alicia

13-06-2016 om 14:06

vervolg

'Toen ik daarna voorzichtig herhaalde ( als best-wel-fan van de nix onder 18 aanpak) redelijk geschrokken te zijn appte ze terug dat iedereen daar anders over dacht, maar dat 14 idd wel jong was.'

In eerste instantie vraag je alleen of wij andere ouders zouden vertellen wat we gezien hadden. Nou, waarschijnlijk wel, tenzij ik al weet dat die ouders er vanaf weten en/of het niet belangrijk vinden.

Maar vervolgens blijkt dus dat het helemaal niet gaat om het informeren van de ouders, maar om het opvoeden van de ouders. En dan ook nog eens volgens jouw maatstaven. Daar ga je, wat mij betreft, de fout in. Je hebt het doorgeven, en het is dan aan de ouders om daar iets van te vinden. Of niet. En niet meer aan jou.

IngridT

IngridT

13-06-2016 om 15:06 Topicstarter

Alicia

Dat vind ik niet helemaal eerlijk, wat je daar zegt.

Misschien had ik iets langer moeten nadenken hoe en op welke manier ik eea heb proberen te communiceren, maar ik was echt geschrokken van wat ik zag. En al denk/ weet ik dat mijn broer en gezin misschien wat gemakkelijker met een dergelijke situatie om zou gaan dan ikzelf.....ik dacht echt wel dat ze het zouden willen weten. En ja, ik was oprecht verbaasd over de eerste reactie van mijn schoonzus. En los daarvan..stel dat neef ergens binnenkort ( en ik hoop echt van niet) een helmloos ongeluk krijgt met de scooter, of na echt overmatig drankgebruik in t ziekenhuis belandt...dan zou ik me niet echt prettig voelen als ik broer/schoonzus niet had laten weten wat ik had gezien. Ten dele dus ook voor mijn eigen gemoedsrust...

Overigens..wel weer even een goede eye opener door jullie reacties..dat ik er alert op moet blijven dat de manier waarop er in mijn familie gecommuniceerd wordt niet echt 'gemiddeld' is. En dat ik daar (hoewel ik er inmiddels wel aan gewend ben) niet perse in mee hoef te gaan. Ik kan natuurlijk ook gewoon mijn broer bellen ipv schoonzus appen. Hoe raar en ongebruikelijk hij dat vindt is natuurlijk meer zijn probleem dan t mijne. Ik zal er eens wat meer op letten...

Alicia

Alicia

13-06-2016 om 15:06

eens

'En los daarvan..stel dat neef ergens binnenkort ( en ik hoop echt van niet) een helmloos ongeluk krijgt met de scooter, of na echt overmatig drankgebruik in t ziekenhuis belandt...dan zou ik me niet echt prettig voelen als ik broer/schoonzus niet had laten weten wat ik had gezien.'

Maar dat schreef ik toch al? Dat je hebt laten weten, vind ik echt een goede zaak. Ik zou het, als moeder, ook graag willen weten.
Maar toen je schoonzus daarop laconiek reageerde, had het voor jou eigenlijk klaar moeten zijn. Jij hebt ze geïnformeerd, meer kun en mág je niet doen. Jouw normen en waarden vervolgens aan je broer en zijn vrouw opleggen, gaat iets te ver. Ook al is dat met de beste bedoelingen.

Of dat trouwens via je schoonzus of je je broer loopt, maakt mij niet zoveel uit. Het gaat erom dat je de ouders van je neefje hebt bereikt.

Colinda

Colinda

Ik snap niet

waarom je het perse via je broer zou moeten doorgeven en niet via je schoonzus. Het gaat er toch om dat je de ouders moet benaderen?

Ik heb een prima contact met mijn broer, maar inhoudelijk over de kinderen praat ik meer met mijn schoonzus. (Gesprekjes van over hoe het gaat op school e.d., ook wel met mijn broer hoor, maar meer met mijn schoonzus).
Ik weet niet met wie van de twee ik in zo'n geval contact op zou nemen, maar het zou dus net zo goed met mijn schoonzus kunnen zijn.

Colinda

Colinda

Dit dus

in reactie op tante Sidonia en Egel

Niet terecht

Alicia, Ingridt kan hier toch iets van vinden, ik lees nergens dat ze schoonzus haar mening oplegt.

Ingridt schreef
Maar aan de andere kant...ik blijf erbij...wat je op snapchat of Facebook gooit voor al je volgers is min of meer openbaar.

Helemaal mee eens, maar jij en ik zijn geen veertien meer. Op fb komen regelmatig foto's voorbij waarmee een lerares haar leeringen wil doordringen hoe snel iets over het web gaat.

IngridT

IngridT

13-06-2016 om 18:06 Topicstarter

Kenfan

Je hebt gelijk.en dan mag neef eigenlijk nog blij zijn dat ik het was ( en t filmpje is inmiddels weg vertelde zoon)
Het zou over 1 1/2 jaar ook kunnen opduiken als obscure 'hit' als de lokale pizzaboer zijn sollicantanten op dat koeriersbaantje even googelt.... Toch?

Ingrid

Alicia

Alicia

13-06-2016 om 18:06

kenfan

IngridT heeft na het eerste berichtje nog twee keer contact gehad met haar schoonzus omdat ze haar laconieke houding niet kon of wilde accepteren. Dat was nergens voor nodig.

IngridT

IngridT

13-06-2016 om 19:06 Topicstarter

Is goed alicia...

Ik zal t nooit meer doen...beloofd?

Overigens 'Nog 2 keer contact gezocht' klinkt wel heel dramatisch. Het was welgeteld 1 kort what's app gesprekje met drie berichtjes over en weer dat in totaal nog geen 5 minuten duurde. Als ik het na mijn eerste mededeling stil had laten vallen was dat ook wel een beetje erg cru overgekomen denk ik.

Enfin, genoeg. Ik vond dit op meerdere fronten een verhelderende discussie, maar volgens mij zijn alle facetten nu wel belicht.

Ingrid

Alicia

Alicia

13-06-2016 om 20:06

'Ik zal t nooit meer doen...beloofd?'

Ik reageerde alleen op de vraag van kenfan.

Sanne

Sanne

14-06-2016 om 00:06

No way dat mijn 14 jarige met mijn toestemming helmloos achterop een scooter zou zitten en bier zou drinken.

Maar er zijn milieu's waarin dat minder ongebruikelijk is. Gemiddeld gesproken (en dat zegt dus echt over gemiddeld, zeker niet over iedereen, voor we 'nou in mijn omgeving niet' reacties krijgen): jong drinken is normaler bij lager opgeleiden op het platteland die wat traditioneler zijn in hun m/v opvattingen.

Je hebt het gezegd en zij vinden het geen probleem, meer kan je niet doen volgens mij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.