Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Stenna

Stenna

08-01-2014 om 00:01

alcohol verbod onder 18

Hoe zit dat nou eigenlijk precies? Mag mijn kind van 17 nu wel thuis met mijn toestemming een glaasje drinken? Geldt het verbod alleen in openbare ruimtes en horeca, of ben ik al overtreding als ik dat binnenshuis aan hem geef? Zag bovendien net een moeder die in de supermarkt geen bier mocht meenemen omdat haar 16jarige zoon erbij was. Maar betekent dat dan uiteindelijk dat we helemaal geen drank meer in hus mogen hebben zolang er pubers in huis wonen, want zolang zij er zijn kan ons bier in theorie voor hen bedoeld zijn (net zoals het argument van de supermarkt tegen de moedermwas, ook toen ze de zoon naar buiten stuurde)?
Hoe zit het nou eigenlijk, wat mag er thuis wel en niet en wat is je zeggenschap als ouder erin?

Stenna

Stenna

ps, de moeder

Zag ik op t.v., niet in het echt

Stenna

Stenna

enne

Als je dan boodschappen doet me je tweejarige peuter, mag je dan ook geen fles wijn meenemen? Of is er ook een minimumleeftijd waarop dat dan niet meer mag, waar ligt die (10 jaar, 12 jaar, 14 jaar)?
Ik ben overigens niet tegen dit verbod hoor, maar ik snap niet hoe het zit met dat deel over dat je als volwassene geen alcohol meer mag kopen als er een jongere bij is en waar het verbod precies geldt of niet geldt (in huis ook?)

Fiorucci

Fiorucci

08-01-2014 om 07:01

Dat vraag ik me ook af

Verbijsterend bericht, over die moeder die geen bier mee kreeg. Ik las ergens dat als je samen bij de kassa staat, je je allebei moet legitimeren, en je krijgt het dus niet mee als je een jongere bij je hebt die jonger is dan 18. Maar inderdaad, wat als je een jonger kind bij je hebt? In huis geldt het verbod niet overigens.

Dalarna

Dalarna

08-01-2014 om 09:01

Klopt niet

Een iets ouder iemand mag geen drank kopen als er iemand bij is van onder de 18 maar iemand die duidelijk de ouder is of als er een dusdanig leeftijdsverschil is dat dat zou kunnen mag dat natuurlijk wel. Wat er nu gebeurt is echt fout maar het is uit de wet te lezen op die manier. Het zal even duren denk ik voor dat dit probleem is opgelost. Ik vermoed dat het gaat om het leeftijdverschil: iemand mag dus wel wat kopen als ze zich allebei legitimeren en als er bijv minimaal 15 jaar tussen zit?

Verder: Stenna, als je onder de 18 bent mag je het dus niet kopen, mag je het in de horeca niet bij je hebben en mag je niet in het openbaar het bij je hebben (dus ook niet op straat). Thuis mag je doen wat je wilt volgens de wet (maar dus niet van alle ouders natuurlijk, dat bepaalt de ouder zelf).

Dalarna

Dalarna

08-01-2014 om 09:01

Wat het gekke is

Tot 1 januari zou diezelfde wet moeten opgaan voor onder de 16 en wij hebben nog nooit een probleem gehad als we bier wilden kopen met onze zonen van 12 en bijna 15 erbij. Vreemd dat ze het nu opeens zo anders doen.

Fiorucci

Fiorucci

08-01-2014 om 10:01

Dalarna

Nee, het gaat niet over leeftijdsverschil. Als je je allebei legitimeert en je zoon is dus jonger dan 18, krijg je het niet mee.

Fiorucci

Fiorucci

08-01-2014 om 10:01

Daarbij

Deze wetleidt in veel gevallen ook tot een soort van stapverbod, omdat veel kroegen jongeren onder de 16 niet mee toelaten. Ik ben ook benieuwd wat concertzalen hiermee gaan doen.

dalarna

hier in de supermarkt kregen de caissières ook de opdracht om te weigeren bier oid te verkopen aan een ouder met een kind erbij van 15 ( was dus vorig jaar). Was inderdaad idioot. Het bier was duidelijk bedoeld voor feestje van zoon. Gevolg was: zoon ging naar buiten, vader opnieuw de winkel in en kocht zo 5 kratten bier.
Dan mag het ineens wel. Zo staat het in de wet. Als duidelijk is de alcoholhoudende drank direct wordt doorgegeven aan een 18 minner mag de caissiere het niet verkopen. Dit leidt tot hele vervelende situaties.

Dalarna

Dalarna

08-01-2014 om 12:01

Mach en Fio

Ja, als dat duidelijk is dus, maar wanneer is zoiets duidelijk? Dat kan zo'n grietje van 16 toch niet bepalen?

Fio: ja ik snap hoe het werkt maar ik denk dat je het zo kunt veranderen, dus op basis van leeftijdsverschil. Overigens hebben de supermarkten dat 'samen kopen, samen legitimeren' bedacht, dat staat niet in de wet en hoe dan ook, ik hoorde in december niemand klagen dat die geen alcohol mocht kopen met zijn zoon of dochter van 15. Waarom dan nu opeens wel? Wat is veranderd behalve de leeftijdsgrens?

Fiorucci

Fiorucci

08-01-2014 om 12:01

Dalarna

Misschien omdat het voor 1 januari gewoon wel kon, alcohol kopen met een 15 jarige erbij? Ik heb nergens gelezen dat mensen toen bier geweigerd werd met een puber erbij?
Nu ik erover nadenk, ik heb in 2013 ook weleens rose gehaald met mijn dochter van 14 erbij. Echt geen probleem hoor, bij de super niet en bij de slijter ook niet. En op basis van leeftijdsverschil, hmm, ik weet het niet hoor, dan kan een veel oudere vader het dus wel meekrijgen met zijn puber erbij?
Blijft overigens wel apart dat de cassieres hier lang geen 18 zijn en het dus wel mogen verkopen.....

fio en dalarna

was in 2013 ook al zo dat er geen alcohol verkocht mocht worden aan een ouder als dat duidelijk voor het kind van 15 bedoeld was. Zo waren ook de instructies aan de caissières. Maar dat was dus erg vervelend de 16 jarige caissieres die dat moesten uitvoeren. In mijn voorbeeld ( meegemaakt bij mij supermarkt in het dorp, gelukkig voor mij dochter bij haar collega-caissiere) kwam de bedrijfsleider er bij. Ouder kreeg het niet mee.
Ouder stuurt kind naar buiten en gaat zelf voor de 5 kratten bier voor feestje van zoon opnieuw naar binnen. Idiote situatie. Maar dat was het dus in 2013 al.
In 2014 wordt het nog erger. Hele jonge meiden achter de kassa, die moeder moeten weigeren een fles canei te kopen als 17 jarige dochter er bij is en zegt dat het voor haar feestje is. Als dochter haar mond houdt is er niets aan de hand. Waanzin.

Dalarna

Dalarna

08-01-2014 om 13:01

Ik bedoel dat je het gewoon moet toestaan als het leeftijdsverschil minstens 15 jaar is dus waar je die 'veel oudere' vader vandaan haalt snap ik niet.

En er is NIETS veranderd in de wet over alcohol kopen behalve dat het eerst voor onder de 16 was en nu voor onder de 18.

strik

strik

08-01-2014 om 14:01

te lezen

Er staan al legio berichten op internet over ouders met kinderen die geweigerd worden drank te kopen. Drank bedoeld voor de ouders wel te verstaan.

Dat ga ik uitproberen!

Als ik het dus goed begrijp, krijg ik bij de kassa geen drank mee, als mijn zoon of dochter (beide nog geen 18) erbij zijn?

Geloof er niks van!

Dalarna

Dalarna

08-01-2014 om 15:01

Net nog

Ik ben net nog bij de Dirk geweest (daar ging het programma over) maar zij voeren absoluut dat beleid niet. Voor het nieuwe jaar moest je je onder de 20 altijd legitimeren en nu onder de 25 maar we krijgen hier gewoon alcohol mee als de ene persoon duidelijk de ouder van de andere kan zijn. Er is ook helemaal geen algemeen beleid ofzo bij de Dirken in heel Nederland.

Stenna

Stenna

08-01-2014 om 15:01

Jasam

Ja, dat klopt. Althans: dat was dus gisteren op het nieuws, op t.v. Een moeder die het niet meekreeg omdat haar zoon erbij was. Het was helemaal niet voor de zoon bedoeld, hij ging mee om de krat te sjouwen voor zijn moeder (dat doe ik ook: zoon meevragen bij zware boodschappen en flessen). Ze kreeg het overigens ook niet alsnog mee toen zoon naar buiten was. Want, zei de supermarkt toen: We weten nu dat hij bij u hoort (?!).
Hoewel in principe dus alleen de leeftijdsgrens is veranderd, lijkt het opeens ook strikter geworden, het supermarktbeleid (want voorheen kreeg ik het inderdaad zelf wel mee met zoon erbij). Of het verschilt misschien per supermarkt?
Het voorstel om naar het leeftijdsverschil te kijken lijkt me wel een goede oplossing eigenlijk. Kan een ouder nog steeds drank voor zijn/haar kind kopen, maar dat is dan de beslissing van de ouder. Net zoals die ook thuis zijn kind kan toestaan iets te drinken. Uiteindelijk was dit idee (samen kopen, samen legitimeren) toch vooral bedoeld om tegen te gaan dat ene (net iets oudere) jongere drank koopt voor de (jongere) andere. Dit met die ouders lijkt meer een uitwas te zijn.

Nog wat anders: mag ik dan wel met mijn zoon samen op een terrasje gaan zitten waar drank geschonken wordt? En mag ik dan zelf ook wel een biertje bestellen (voor mezelf)?

Haha, 't is mijn grijze haar en gerimpelde koppie....:)

Ik vertoon duidelijk tekenen dat ik toch al ruimschoots de 50 ben gepasseerd.

Dalarna

Dalarna

08-01-2014 om 16:01

Stenna

Ja, je mag op dat terrasje zitten en een biertje bestellen, je zoon mag het alleen niet voor zich hebben staan ;)

het is ook waanzin

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol/vraag-en-antwoord/vanaf-welke-leeftijd-mag-ik-alcohol-kopen-of-bij-me-hebben-in-het-openbaar.html

Dit is de link van de rijksoverheid, hieronder het relevante stukje.

"De supermarkt mag geen alcohol verkopen aan iemand jonger dan 18 jaar. Doet hij dit toch, dan riskeert hij een boete. Is het overduidelijk dat de koper de drank onmiddellijk zal doorgeven aan iemand onder de onder de 18 jaar? Dan mag een verkoper de alcohol niet verkopen."

Blijkbaar is de ene supermarkt fanatieker dan de andere. Hier zijn ze dus fanatiek bij de Coop-supermarkten.

Mementou

Mementou

30-05-2014 om 14:05

Geweigerd bij Jumbo ommoord

Ben er nog behoorlijk boos over...
Ik ga met mijn dochter van 15, weekend boodschappen halen, bij de gewone dagelijkse dingetjes zit ook een sixpack Duvel en een fles wijn.
En ik kreeg het echt niet mee...ik zeg nog tegen mijn dochter, ga jij maar buiten staan dan loop ik nog een rondje, maar ook dat was niet toegestaan!
Ik vind dit echt te belachelijk voor woorden!

Komt er dus op neer, Mementou

dat je bij deze Jumbo altijd oppas moet hebben voor je minderjarige koters, om je dagelijkse boodschappen te halen als je er een alcoholische consumptie bij heb zitten.

Idem: Ook te belachelijk voor woorden!

Dalarna

Dalarna

30-05-2014 om 15:05

Vreemd

Ik dacht dat dat gezeur allang geweest was. In onze dirk hangt een heel duidelijk papier bij de kassa en daar staat ook gewoon bij dat je als kassière nooit kunt weten of dat wijn/bier in dat geval voor dat kind is en daarom moet je het meegeven.

Ik kan het eigenlijk bijna niet geloven na 5 maanden...

Mementou

Mementou

30-05-2014 om 15:05

Nog even ter aanvulling..

Volgens deze link mag je dus wel als ouder met kind alcohol kopen,

http://www.destentor.nl/regio/deventer/ouder-met-kind-mag-in-super-gewoon-alcohol-kopen-1.4168170#comments

...plak/ knip- Volgens het ministerie van VWS is feitelijk alleen de leeftijdsgrens opgeschoven. Voorheen mochten 16-jarigen alcohol kopen. Dat is nu 18 geworden. Supermarkten kunnen de verkoop van drank aan volwassen wél weigeren. Zij moeten dit zelfs afwijzen als de alcohol 'kennelijk is bedoeld', zoals dat in de wet staat omgeschreven, voor een minderjarig persoon. ,,De wet zegt echter niet dat alcoholverkoop in aanwezigheid van kinderen niet is toegestaan'', aldus een woordvoerder-....

Wij hebben nog even contact opgenomen met de betreffende Jumbo, maar na alles voorgelegd te hebben, helaas ook als ouder... je hebt gewoon pech gehad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.