Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Tirza G.
26-05-2009 om 23:05
Alcohol op school
Zoon (3e klas) kwam thuis met verhaal over twee klasgenoten die in de ochtendpauze drank waren gaan kopen. Kunnen ze nog niet kopen (zijn 15), maar er was een zittenblijver meegegaan, die wel al 16 is. Hij vond het zooooooo dom enzovoort en ik lag helemaal in shock :-), maar wat móet ik hier nou mee? Ik ken de betreffende kinderen/ouders eigenlijk niet/nauwelijks, maar ik weet wel dat hier in de regio "zuipen onder schooltijd" een behoorlijk hot topic is.
Tirza

maggietel
27-05-2009 om 07:05
Melden op school
Ik zou het denk ik melden op school. Hopelijk doen ze er dan iets mee. Als ik de betreffende kinderen/ouders niet ken ga ik daar geen contact mee zoeken. Kunnen ze de concierges even laten snuffelen na de pauze, soort alcoholcontrole.

rosa
27-05-2009 om 07:05
Mentor
Tirza,
ik zou zeker contact opnemen met de mentor. Hij/zij kan beslissen of en wanneer er contact opgenomen moet worden met ouders.
Hier in de buurt heb ik gehoord van een derdeklasser die zich onder schooltijd bijna in een coma gedronken heeft (spijbelde). Naar aanleiding daarvan heel gesprek gehad met eigen kinderen over wat hun verantwoordelijkheid daarin zou zijn als ze er iets vanaf geweten zouden hebben. Tegenhouden kunnen ze niet, misschien iets er van zeggen en het moet bekend gemaakt worden aan mentor/vertrouwenspersoon/ouders van de betreffende kinderen. Vind ik niet onder 'klikken' vallen, maar onder melden van risicovol gedrag. Mentor moet m.i. bekijken of het om een incident gaat (en dan bijv. een algemeen gesprek over alcohol houden in de klas) of dat het een trend is (naar de ouders).

Pippin
27-05-2009 om 08:05
Als het mijn kind was..
..dan zou ik je heel erg dankbaar zijn, als je het vertelde. Zoiets wil je toch weten als ouder lijkt me.
Pippin

wil40
27-05-2009 om 09:05
Ook melden
Ik zou dit ook willen weten als ouder. Dit valt niet onder "klikken" maar onder beschermen.
De leerkracht kan er een algemeen gesprek over voeren in de klas. Ik zou het aan school over laten of het persoonlijk aan de ouders gemeld moet worden. Maar zeker melden op school.

janneke
27-05-2009 om 15:05
Hier geen drank , maar wiet in de pauze
Bij mijn dochter op school roken ze wiet in de pauze's.
Heb dit ook gemeld op school. Heb paar namen doorgegeven, dan kunnen ze gerichter zoeken. maar het is volgens hun moeilijk om te zien of iemand wiet heeft gehad.
Gewoon schorsen die mensen die wiet roken of alcohol drinken op school, dat doe je dan maar in vrije tijd is mijn mening.

Tirza G.
27-05-2009 om 15:05
Gemeld
Bedankt voor jullie eenduidige reacties. Ik heb de mentor een mailtje gestuurd, ik be benieuwd naar de reactie.
Tirza

Tirza G.
27-05-2009 om 16:05
Wiet roken
Nou sorry hoor, dat zie je zó als iemand dat gerookt heeft. Misschien eens een agent op school laten komen voor een controle-tje zodat de docenten even kunnen leren hoe ze het moeten herkennen? Bij vermoeden van bezit/gebruik kluisjescontrole, lijkt me ook wel een goeie.
Tirza

Tirza G.
27-05-2009 om 23:05
Contact
gehad met de mentor. Het wordt professioneel opgepakt, hoera. School was blij met melding. Nou ja, niet inhoudelijk, maar het feit dát ik gemeld heb.
Tirza

Tirza G.
28-05-2009 om 23:05
Goed gevoel
Ik wil er niet al te veel over zeggen, voel ineens de privacy van de "dadertjes" in mijn nek hijgen. Er is vandaag op school flink en professioneel opgetreden. Ikke blij
Tirza