Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Marjolein

Marjolein

24-05-2012 om 11:05

Aftellen of eindsprint voor einde schooljaar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ook algebra

De 5,4 op Engels zorgt dat dit de enige onvoldoende op zoons rapport is, maar hij gaat toch van 2 havo naar 3 tl.

Algebra en marjolein

Goed lezen dames ;0) Dat meisje kwam eentiende tekort om op te stromen, ze is wel over naar het volgende jaar, alleen dus op hetzelfde niveau.

Marjonlein, wat spannend, het ziet er naar uit dat het goed gaat aflopen, maar dat wil je wel even zwart op wit zien natuurlijk.

skik

Marjolein

Marjolein

06-07-2012 om 00:07

Ja, uiteraard zit engels erbij.... en joepie!

... Wat dachten jullie dan??? Daar staat hij een 4,5 voor.... Dus dat is niet best nee.
Toch heb ik vandaag de knoop doorgehakt, ik moest nu wel starten met de voorbereidingen op volgend schooljaar. (Hele verhaal mogelijk nog in ander draadje, we hebben eindelijk na twee jaar touwtrekken toestemming voor de laptop met Kurzweil! Hoera, he he, joepie, zucht en wat al niet nog meer. Skik, P, Petr@, Tirza, Kaatje, Chippie en wie er verder ook maar mee hebben geleefd, dank voor de steun!!!)

Da's mooi marjolein

Die Kurzweil is een mooi begin voor volgend jaar, hopelijk heeft je zoon er veel profijt van.

skik

Vera*

Vera*

06-07-2012 om 08:07

Marjolein

Gefeliciteerd!
Voor Kurzweil is niet alles bij Dedicon verkrijgbaar en ik zou op het prikbord kijken op het kurzweilforum. De vakantie komt eraan en dan kun je misschien nog heel snel iets regelen.
Voor dochter heb ik nog net iets gekregen voordat iemand op vakantie gaat. Je weet dan ook wat je wel en niet zelf moet gaan scannen en bewerken.

Marjolein

Marjolein

06-07-2012 om 08:07

Dank voor je tip, vera

Je begrijpt dat dit behoorlijk nieuw is voor mij. Ik heb me sinds twee dagen ondergedompeld in die wereld. Dedicon heeft inderdaad maar 1 vak beschikbaar. Ik ga vanmiddag meteen op het kurzweilforum zoeken.
Maandag gaan we naar een training.

Vera*

Vera*

06-07-2012 om 09:07

Marjolein

Ik ga er mij nu ook voor het eerst in verdiepen, dochter gaat naar de brugklas.
Vader en dochter gaan na onze vakantie ook een cursus doen.
Je doet veel kennis op door een groot deel van het kurzweilforum door te lezen. Theoretisch ben ik veel wijzer, nu de praktijk nog.

Vera*

Vera*

06-07-2012 om 12:07

Marjolein

Als je bij Dedicon zoekt in de catalogus heb je ook foto-pdfs of edutekst bestanden.
Een foto-pdf kun je zelf omzetten naar Kurzweil, m.a.w. het scannen is je uit handen genomen maar het bewerken mag je zelf doen.
Over de kwaliteit van foto-pdfs is men niet altijd tevreden helaas.

Fiorucci

Fiorucci

06-07-2012 om 13:07

Zo....

Jongste zoon is over naar mavo 3 met een mooie lijst zonder onvoldoendes,nu duimen voor oudste zoon: Laatste toets is maandag en ook doorslaggevend om HBO 2 te kunnen gaan doen....

Ik duim met je mee. Wat hebben ze nog laat toetsen bij jou? Wij zitten in regio noord, hebben het laatst vakantie, maar de kinderen zijn hier op het middelbaar onderwijs al vrij hoor (iig vrij van toetsen en huiswerk)

Fiorucci

Fiorucci

06-07-2012 om 17:07

Silone

Zoon zit op de HBO en heeft maandag een inhaaltoets,die vinden volgende week plaats. De basisschool van dochterlief is sinds gisteren vrij, en middelbare scholen zijn vandaag klaar.

Ach zo, fio

Niet bedacht dat je al een kind op HBO hebt. In mijn beleving waren onze kinderen ongeveer even oud. Evengoed succes gewenst!

Fiorucci

Fiorucci

07-07-2012 om 09:07

Silone ot

Hij is 20 geworden in juni..:)Time flies!Z'n broer is 15 en zusje is 12.

Marjolein

Marjolein

08-07-2012 om 13:07

Vera (o.t.)

Heb jij voor mij het e-mailadres van de forumbeheerder van het kurzweilforum?
Ik probeer me al twee dagen te registreren en aan te melden, lukt niet. Dan staat er neem contact op met de beheerder, maar niet hoe? Echt weer iets voor mij... Voel me weer helemaal de lekker handige Wilma Flintstone :(

Vera*

Vera*

08-07-2012 om 15:07

Marjolein ot

Mail maar even naar crocusbolletje @ gmail.com.
Dan kan ik je misschien een heel klein beetje helpen.

Marjolein

Marjolein

08-07-2012 om 19:07

Vera, je hebt

mail ;)

Ben woedend!

Wie mijn postings in dit draadje heeft gevolgd weet dat 't even spannend was voor dochter (van VWO3 naar VWO4) maar dat 't op 't nippertje toch was gelukt; met 3 tekortpunten maar ook 3 compensatiepunten was ze door naar VWO4. Met haar gekozen profiel (E&M) met als extra keuzevak biologie - onder groot protest van biologieleraar omdat hij vond dat je dat vak alleen maar mag kiezen in combi met scheikunde. School biedt het echter los van elkaar aan; en dochter is ook niet goed in scheikunde, dus dat heeft ze niet gekozen. Als extra, extra vak heeft ze muziek gekozen; is ze erg goed in en kan ze veel in kwijt. Daarnaast wilde ze zelf erg graag verder met het TTO (tweetalig onderwijs).

Worden we gisteravond gebeld, na de rapportvergadering. Mededeling 1) ze mag niet door met het TTO, team denkt dat het een te zware extra belasting is. Mededeling 2) ze mag geen muziek als extra, extra vak, want ook te zware belasting. Mededeling 3) ze mag geen biologie als keuzevak examen want te weinig vertrouwen dat dat goed gaat. Dus ofwel alsnog afstromen naar HAVO met biologie, of door naar VWO4 met muziek ipv biologie.

Ik klapte zowat uit elkaar. We voeren al 2 jaar gesprekken met school waarin we keer op keer helder maken dat al sinds de lagere school dochter's droom is om met dieren te werken. Aanvankelijk dierenarts maar die droom is al bijgesteld omdat ze dus moeite heeft met scheikunde. Daarom juist gekozen voor dit profiel met wel de juiste wiskunde en biologie. En dan komt het advies om biologie te verruilen voor muziek! Alsof ze straks bij de vervolgopleiding wat aan muziek heeft... Daarnaast hebben we een week of 6 geleden zelf contact gekocht met leraar biologie, en hem uitputtend uitgelegd waarom juist DIT vak zooo belangrijk voor haar is. Uiteindelijk zei hij dat hij overtuigd was van haar motivatie, dat wij als ouders haar daarin steunen en waar nodig ook additionele steun (bijles) zullen verzorgen en dat hij een positief advies zou uitbrengen. En nu horen we dus dat 'het team' (hij dus ook) vindt dat dochter geen biologie mag kiezen.

Ik ben vooral boos om 2 redenen. Ten eerste hebben we, muv dit door ons geinitieerde contact met leerkracht biologie, het hele jaar niets maar dan ook niets gehoord van school over dat profielkeuze/extra examenvak mogelijk niet door zou kunnen gaan. Niet van de mentor, niet van de teamleider. Contact met mentor paar weken geleden was de boodschap dat we ons niet zo'n zorgen moesten maken, het kwam echt goed, de onvoldoende van dochter zat in vakken die ze niet in profiel had, en dat we anders echt wel wat van school gehoord zouden hebben. Om zeker te zijn heb ik de inhoud van dat gesprek zelfs nog per mail bevestigd. Niets meer op gehoord.

En ten tweede ben ik enorm pissed off omdat we meteen de door school vastgestelde overgangsnormen er nog eens bij hebben gepakt; dochter voldoet op ALLE punten aan de norm. Ze gaat over want genoeg compensatiepunten voor tekortpunten in cluster I (ne, en, wi, fr, du etc.). Ze heeft ook voor de vakken in cluster II (bld.vorming, godsdienst etc.) alleen maar voldoendes en alle taken af. Ze heeft geen onvoldoendes in haar extra gekozen examenvakken (biologie 6, muziek 8).
Op alle punten waar school bezwaar zou kunnen maken ('bij onvoldoende... kan school gemaakte keuzes blokkeren') voldoet ze gewoon aan de norm. Ze zou zelfs geen 'bespreekgeval' moeten zijn geweest.

Extra lastig was dat mentor, die belde met het nieuws, er overduidelijk mee in haar (franse, dus niet heel verstaanbaar in het nl) maag zat. Draaide om de brei heen, viel helemaal stil bij onze luide protesten en kwam niet verder dan dat we maar met de teamleider moesten spreken de dag erna. Dat was ons te laat, dus alle regels er nog eens bij gepakt, gezien dat het toch echt niet klopte en dat dochter gewoon met haar gekozen pakket over zou moeten en teamleider op haar 06 gebeld. Die was daar overduidelijk niet blij mee, maar gaf aan al van mentor gehoord te hebben en voor vandaag afspraak met decaan te hebben om eea nog na te bespreken.

Dochter helemaal overstuur, wij woedend.. en ik kan er dus niet (meer) van slapen. En dat op het allerlaatste nippertje! Waarom neemt school niet eerder contact op? Hoe kunnen ze nou toch met droge ogen het advies geven dat ze biologie moet ruilen voor muziek terwijl we zo helder al 2 jaar aangeven wat beroepskeuze dochter is??

Ik vraag me af; als school hier toch aan vast houdt, wat kun je als ouder dan doen? Kun je ze 'dwingen' zich aan de, ook in schoolgids vastgelegde, normen te houden? En hoe dan?

En tot slot; worst case scenario; dochter heeft/krijgt geen keuze en moet bij doorstromen naar VWO4 idd biologie verruilen voor (bijv.) muziek. Kan ze dan, na eindexamen alsnog een stoomcursus (met eindexamen) biologie doen? Bv op Luzac oid, dus de 3 bovenbouwjaren biologie op VWO niveau, zonder andere vakken?

Pfff de stoom komt uit mn oren... Wat kunnen scholen toch echte leerfabrieken zijn waar het individuele belang ondergeschikt is aan het schoolbelang - want dat het 'in het belang van dochter' is, daar geloven wij niks van. Ze hebben twijfels of dochter wel lekker in 3 jaar door het VWO gaat, en willen dat voor zijn want tsja, dat drukt de slagings/overgangspercentages..

Boze Mare

Ik snap je woede

De voorlichting is blijkbaar erg slecht geweest.
Wel is het zo dat biologie op het VWO zeker geen gemakkelijk vak is. En het lijkt voor een deel erg op scheikunde.
Hier op school mogen kinderen zo veel extra vakken ( naast hun normale pakket) als ze willen, mits ze op dat vak bij de overgang van 3 naar 4 minimaal een 6,5 staan. Een extra vak is natuurlijk best zwaar en je dochter is nu al kantjeboord over. Waarom kiest ze biologie niet gewoon als keuzevak? Want ze heeft bij EM kan je toch ook gewoon een vak te liezen uit het vrije deel? Of snap ik jouw omschrijving van extravak niet?

Extra vak is geen recht

Maar een gunst.

Jaymza

Jaymza

10-07-2012 om 08:07

Ja scholen

Ik voel helemaal met je mee. Ken die machteloze woede uit het verleden. De een brengt advies uit en vervolgens schrapt een ander dat. Onder het motto kinderen tegen zichzelf in bescherming te nemen hakken ze met een botte bijl. Hier noodgedwongen ook een zoon met een omweg van een paar jaar daardoor.

Jaymza

Vera*

Vera*

10-07-2012 om 09:07

Vervelend

Drie punten die niet mogen voor het gekozen pakket in vwo 4. Ik denk dat het meest ideale wat je er uit kunt slepen is, wel biologie, geen muziek en geen tto meer.
Dat je woedend bent snap ik heel goed maar nu is het even met de riemen die je hebt en een erg onwillige school. Tto is een stukje zwaarder/anders (in de vierde nog wel) en als 'ze' vinden dat dat het succes belemmert zou ik dat direct laten vallen maar wel blijven inzetten op biologie. Verder is een extra vak leuk maar maar biologie als verplicht keuzevak voor je dochter noodzakelijker.
Hier moest in maart al het voorlopige profiel worden ingeleverd en de uitdraai hebben we in juni nog moeten ondertekenen, wat inhoudt dat dat toen werd goedgekeurd. Hoe ging dat bij jullie?
Heb je (denk ik wel) alles van de profielkeuze en bijbehorende tijdlijn al bestudeerd? Misschien vind je daar nog iets nuttigs zeker in combinatie met de overgangsnormen.
Heel veel succes ermee.

Marjolein

Marjolein

10-07-2012 om 11:07

O mare, wat naar!

Wanneer hoor je nu weer van school?
Krijg je nog bericht van die nabespreking tussen teamleider en de decaan?
Heel veel sterkte!

Vervolg...

(even kijken of ik jullie vragen nog weet);
Naast de keuzes binnen profiel E&M (frans of duits bv) is er ook nog een verplicht vrije keuze vak voor het examen. Dochter heeft, voor haar en ons natuurlijk, biologie gekozen. Daarnaast mag je een extra vrije keuze vak kiezen - muziek vindt ze geweldig leuk en gaat haar heel makkelijk af (alleen maar 8 of 9 voor gestaan).
Advies school is nu dus; biologie laten vallen en in plaats daarvan muziek. Muziek?? Ze weten van haar passie voor dieren, en dat ze naar de Hogeschool van Hall Larestein wil voor een dierenstudie - ze aarzelt nog tussen Paard en Management en en Equine, Sports and Management. Hoezo dan muziek; ze gaat toch niet zingen met die paarden?

Dat muziek geschrapt wordt; heel erg jammer want voor haar pure ontspanning. En, stiekem, voor ons een 'escape' - bleek biologie toch echt veel te zwaar gedurende 4VWO dan zou ze dat kunnen laten vallen en had dan even goed nog voldoende examenvakken.

Dat TTO wordt geschrapt; ook heel erg jammer vooral omdat ze wel de hoogste graad haalde (A en proficiency) maar door lullige laatste toets net niet het vereiste cijfer. Heel spijtig, maar heel sec: dat zijn de regels...

Heb wel druk gebeld met de Hogeschool van Hall etc. Enorm aardige studiekeuze adviseur gesproken (gelukkig, was al bang dat iedereen al met vakantie was in die regio). Er zijn nog wat escapes;
- als ze geen biologie in haar pakket heeft (voor opleiding Paard en Management) kan ze een summer crash course doen voor start van de studie. Dat dat inhoudelijk veel minder is dan 3 jaar biologie zal duidelijk zijn, maar het is wel goed te weten dat niet alle wegen definitief zijn afgesneden.
- mocht ze besluiten voor Equine, Sports and Management (vindt ze ook erg leuk) en dus geen biologie en - hier eigenlijk voor nodig - scheikunde hebben, kan ze crash course scheikunde doen. Dat is dan andere scheikunde dan op school; veel meer toegepast op wat ze echt nodig heeft, bv samenstellingen diervoedermiddelen. Dus wellicht ook veel praktischer en beter te behappen voor haar.

Hij was heel outspoken over statement school; absurd dat biologie (waar ze voldoende voor staat) geweigerd wordt. Dat mag zelfs niet, ivm de keuzevrijheid voor onderwijs en hij adviseerde om contact op te nemen met bv de onderwijsinspectie of gerelateerde instantie. Weet echter niet of we die weg op willen gaan; ze moet nog 3 jaar op die school verder...
Wel even flink op gegoogled; is wel wat jurisprudentie over waarbij school in ongelijk wordt gesteld.

Anyhow; ik zie 3 insteken voor het gesprek van vanavond;
- ofwel school is star en houdt onverminderd vast aan statement geen TTO, geen muziek, geen biologie. Dan kunnen we de (juridische) strijd aan maar eigenlijk geen optie. Dan is het stikken of slikken.
- ofwel school is bereid tot overleg; dan kan insteek zijn wel biologie, wel muziek en na VWO4 alsnog bekijken of biologie behouden blijft of dat definitieve keuze muziek wordt,
- of andere optie; geen biologie, muziek als examenvak maar wel TTO (waarmee ze de keuze voor Equine, Sports and Management openhoudt).

Poeh... en vandaag is ook mijn laatste werkdag voor de vakantie zeg, enorme workload hier. Vind dit nu echter even belangrijker. Dochter zit van de pure stress volledig in de weerstand, wil niks meer horen of overleggen.
Onbegrijpelijk dat een school dit zo aanpakt op het allerlaatste moment.. echt fout!
Dank voor jullie reacties. Heb voor oudste (nu 22) destijds ook zo moeten knokken jarenlang; heb er zo geen zin meer in maar doe het natuurlijk wel voor jongste.

Laat jullie nog wel weten; vanavond hebben we met school telefonisch contact.

Mare
-

Vera

Dat is een goede! Proces van profielkeuze speelt idd al sinds februari; zag nog mijn mail van begin feb. langskomen aan decaan met onze twijfel; ofwel biologie (wordt dan dus dierenstudie op Hogeschool) ofwel scheikunde (nodig voor dierenstudie op Universiteit) kiezen.
In overleg met hem is voor biologie gekozen simpelweg omdat dat vak haar best aardig afgaat (gewoon rondom een 7 hoor, geen dikke 8-en) en scheikunde echt haar vak niet is (wankele vijfjes of zelfs lager). Daarmee was al een heel stuk beslist voor haar toekomst, waar we al best mee hebben geworsteld.

De keuze is inderdaad in mei nogmaals langsgeweest en wij hebben dat inderdaad ondertekend. Kan me echter niet herinneren dat daar een handtekening van school opstond waarmee eea werd bevestigd? Of bedoel je iets anders?

M.

Vera*

Vera*

10-07-2012 om 12:07

Andere school?

Zou je dochter naar een andere school kunnen en daar wel in v4 haar 'fijne' profiel kunnen kiezen (maar dan zonder tto?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.