Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Marjolein

Marjolein

24-05-2012 om 11:05

Aftellen of eindsprint voor einde schooljaar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Snaj

Snaj

19-06-2012 om 13:06

3 toetsmomenten wel, 1 niet

in de bovenbouw(vwo) mag ja na de eerste 3 toetsweken een vak herkansen. Bij de laatste toetsweek, nu dus, mag dat niet meer. Bij ons is het ook een beetje erop of eronder, worden nog geen punten vrijgegeven. Duurt wel lang.

Marjolein

Marjolein

21-06-2012 om 23:06

Spanning neemt toe...

zeg maar gerust vette stress. Hier ineens een onverwachte leestoets voor de slechtste taal.
Stoere Puber (met zware dyslexie) schoot compleet in de stress, blokkeert compleet en bakt er niets van. Bedenkt dan ook niet, dat hij moet vragen of het voorgelezen mag worden.... Pfff.
Helemaal overstuur smsje ontvangen... Toch sneu, van Stoere Puber was even niet veel meer over. Aaaaagut.
Mailtje gestuurd aan de docent, hoop dat het opnieuw mag met voorlezen o.i.d.
Volgende week activiteitenweek. Even geen toetsen, pfff!

Vera*

Vera*

22-06-2012 om 17:06

Marjolein

Dat is flink balen zo een onverwachte toets. Zitten ze bij jou nog niet in de proefwerkweek?

Vera*

Vera*

22-06-2012 om 17:06

Pfffft, hoera

Zoon deed niets meer na een 'misschien anders 3 havo' en na ons babbeltje met de mentor is hij ontzettend hard aan het werk gegaan voor de laatste loodjes in de proefwerkweek.
Vanmiddag ben ik gebeld door zijn mentor dat zoon toch over is naar vwo 4 en dat met het 'juiste' gekozen vakkenpakket.
Het liefst laat zoon naast Frans ook Duits vallen maar dat zit er helaas niet in.
Dat wordt nog een weekje Duits taalkamp boeken voor deze zomer.

Marjolein

Marjolein

24-06-2012 om 10:06

Vera

Gefeliciteerd! Dat is snel bekend, zeker een andere regio? Over naar 4 VWO, wat een prestatie!
Maar waarom moet hij een tweede vreemde taal? Daar kun je toch onderuit als je NT of NG kiest? Tenminste daar gaan wij hier wel vanuit.... "Nog 1 jaar en dan ben ik er vanaf", zegt zoon hier. Of heeft jullie school een ander profielbeleid?
Nee, hier geen toetsweek dit jaar, vorig jaar wel, maar dit jaar niet. Geen idee waarom. Maar het effect is toch bijna hetzelfde, want de leraren sluiten de stof toch bijna allemaal af met een toets. Lijkt me ook logisch.
Nu is het wachten op de cijfers van de docenten tot uiterlijk maandag, kinderen hebben tot dinsdag om herkansingen aan te melden. Dat worden hoe dan ook twee taal toetsen, maar welke? Dat hangt van de cijfers af.
Nogmaals gefeliciteerd!

Tweede vreemde taal

Op het vwo is een tweede vreemde taal bij elk van de profielen een verplicht onderdeel. Op de havo is alleen bij Cultuur & Maatschappij een tweede vreemde taal verplicht. Bij Economie & Maatschappij en Natuur & Techniek/Gezondheid kan je volstaan met alleen Engels.

skik

Mama 5

Mama 5

24-06-2012 om 12:06

Skik, tenzij

Je kunt ontheffing krijgen van de tweede vreemde taal op het VWO. Als je dyslexie hebt bijvoorbeeld. Op de school van mijn dochter gebeurd dat regelmatig. Ik ben helemaal niet zo goed op de hoogte en ken toch al twee leerlingen die die ontheffing hebben.
Nu heeft de decaan daar ook dyslexie, dus dat scheelt misschien?

Vera*

Vera*

24-06-2012 om 13:06

Helaas

Helaas heeft zoon geen dyslexie, dan zou hij de mogelijkheid hebben om die tweede vreemde taal te laten vallen.
Hij verzuchtte dat ie alleen dáárom wel dyslexie zou willen hebben. Verder niet hoor want hij ziet zijn zusje worstelen (soms).

Marianne

Marianne

24-06-2012 om 13:06

Hier spannend

Wij moeten nog even tot dinsdagmiddag op onze nagels bijten. Dochter zit volgend jaar of in VWO4 (dan is ze regulier over) of VWO3 (dan doubleert ze) of in havo4 (dat wil ze als ze zou blijven zitten, wij niet). Ze heeft over de proefwerken in de pww van haar slechte vakken wel een goed gevoel maar over een ander vak niet. Enfin, hopelijk zijn of de cijfers goed genoeg of zijn de docenten een klein beetje welwillend. Maar spannend is t wel.

Snaj

Snaj

24-06-2012 om 16:06

Zenuwen

Erg he, dat wachten!
Dochter krijgt morgen te horen of ze over is naar 6 vwo, anders nog een jaar 5. Heeft een jaartje het hoofd laten hangen qua school en is in een rap tempo achteruit gehold met punten. Laatste rapporten toch nog even hard gewerkt en morgen de uiteindelijke uitslag. Ik vind het nu al zo spannend dat ik me niet voor kan stellen wat je moet voelen als je voor wel of niet slagen staat.

Succes met wachten

brugklasmoeder

brugklasmoeder

24-06-2012 om 21:06

Snaj

dat is heel spannend, hopelijk is ze door naar het laatste jaar.
Hier ook spanning want morgen krijgt mijn brugklasser te horen of hij door is naar havo 2 of afstroomt naar vmbo-t 2. Het wordt besproken in het docentenoverleg.

Snaj

Snaj

24-06-2012 om 22:06

Brugklasmoeder

ja,vreselijk!

Heeft je kind een tekort op een vak omdat het een bespreekleerling is? Rest wel goed? Worden jullie gebeld? Jemig, het is net of we weer zelf op school zitten.
Succes morgen

Marianne

Marianne

25-06-2012 om 08:06

Omdat

Wij willen niet dat ze naar havo4 gaat omdat we denken dat ze dan op een lager minimum gaat werken. Dochter heeft moeite met automatiseren maar ze heeft wel een extreem goed tekst-/taalinzicht. Haar docenten zeggen dat ze voor de bovenbouw VWO weinig problemen zien. Als ze blijft zitten, dan zal dat met een minimum aan verliespunten zijn.
Bovendien hebben wij gezien bij kinderen van vrienden van kennissen-vrienden en bij vrienden-kennissen van dochter dat afstromen ook (zelfs vaak) averechts kan werken: ze vatten het te gemakkelijk op en komen het jaar erop (en daarna) weer in de knoei.
Dochters argument is dat ze niet bij baby's in de klas wil zitten.
Maar goed, ze kan net zo goed volgend jaar in VWO4 zitten. Dochter is zo'n 550-citotoets leerling die het te gemakkelijk heeft gehad op de basisschool.

Marianne

Marianne

25-06-2012 om 10:06

Iedereen anders

Voor onze zoon hebben we dezelfde beslissing genomen als jij met je zoon, ook met dezelfde argumenten, hij gaat naar havo2 na de vakantie. Ik zie zoon niet op het WO terecht komen en hij doet (nog) goed zijn best en gaat lekker in allerlei opzichten.
Dochter is een heel ander verhaal. Zij zal zeker niet de hoogste cijfers op de havo halen maar zal de (onderste) grenzen zoeken van wat er mogelijk is. Dat zal ze ook op het VWO doen, ze is een slimme, berekende leerling met een gemakkelijke inslag dwz op dit moment vindt ze andere dingen net even belangrijker dan school. Haar zie ik wel op het WO terechtkomen.

Fiorucci

Fiorucci

25-06-2012 om 11:06

Hier....

Vandaag de laatste toetsen, dus het duurt nog wel even voor we meer weten, vrijdag is het cijfers ophalen geblazen en een dag naar Drievliet met de mentor en de klas.

brugklasmoeder

brugklasmoeder

25-06-2012 om 18:06

Snaj

hij heeft 2 vijven en dat is op zich geen probleem maar heeft een bepaald aantal punten nodig voor de vakken Nederlands, Engels, Frans, aardrijkskunde, geschiedenis, wiskunde en biologie en hij komt net 1 punt tekort. De mentor wilt hem een kans geven maar de andere docenten moeten het ermee eens zijn, althans de meerderheid. Nu blijkt dat er pas morgen vergaderd wordt terwijl ik dacht dat het voor vandaag gepland stond dus dat wordt nog een dag langer wachten.

Snaj

Snaj

25-06-2012 om 19:06

Brugklasmoeder

he, nog een dag langer in de stress dus. Hoe houdt je zoon zich eronder of is hij heel koelbloedig (zoals een puber zo lekker kan zijn.. )
Maar als de mentor dit al gezegd heeft dan is de hoop natuurlijk groot?

Wij goed nieuws vandaag. Dochter is over met een -net over het randje- 5 voor wiskunde.

brugklasmoeder

brugklasmoeder

25-06-2012 om 19:06

Snaj

dat is alvast goed nieuws voor jullie!

Hier dus inderdaad nog een dag langer in spanning zitten. Hij blijft er rustig onder maar hoopt natuurlijk ook op goed nieuws. Hij is gemotiveerd genoeg om naar havo 2 te gaan dus zou het erg fijn zijn als hij die kans ook krijgt.

Primavera

Primavera

25-06-2012 om 20:06

Jaaaaah, geslaagd!

Joepie, dochter is geslaagd en kan door naar het Gym. Het was dit weekend een ware eindsprint, maar dat is haar cijfers wel ten goede gekomen.
En nu eindelijk: vakantie!

Tink

Tink

25-06-2012 om 21:06

Yes, primavera!

Geweldig nieuws, gefeliciteerd! En een pak van je hart, lijkt me zo :)

Fiorucci

Fiorucci

26-06-2012 om 07:06

Primavera

Heerlijk,gefeliciteerd!

Vera*

Vera*

26-06-2012 om 09:06

Primavera

Dat wordt een fijne zomervakantie!

Marianne

Marianne

26-06-2012 om 18:06

Yes!

Yes, ze is over naar VWO4, geheel op eigen kracht.De discussie V3/havo4 hebben we gelukkig niet hoeven voeren.

Beide dochters over

De oudste naar vwo5 en de jongste naar havo2. Kunnen we ook weer afvinken!

skik

brugklasmoeder

brugklasmoeder

26-06-2012 om 20:06

Snaj

vanochtend kwam het verlossende telefoontje, zoonlief gaat na de zomervakantie naar havo 2. Er waren nog wel twijfels maar hij krijgt toch een kans. Dus iedereen happy in the house

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.