Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Moyodo
18-02-2010 om 07:02
Aanranding of niet
IK kreeg vorige week telefoontje van politie, schrok mij dood, omdat ik dacht dat mijn dochter iets gedaan had. Maar ze waren op zoek naar getuigen van een aanranding en naam van mij dochter werd genoemd. IK heb dus een afspraak gemaakt wanneer ik met haar op het bureau zou komen. Toen ze thuis was gevraagd waar het precies over ging, want dat vertelde politie niet.Nu blijkt dat een jongen een meid aangerand of verkracht heeft en dat meisje dat aan mijn dochter verteld heeft.
Ook heeft die jongen bij mijn dochter geprobeerd haar broek open te maken en verder te gaan bij haar. Hij is wel gestopt toen mijn dochter duidelijk was dat zij niet wilde en op dat moment kwam ook een vriend van die jonger eraan en stopte hij.
Zij had mij dat niet eerder verteld en ik weet de details nu nog niet omdat zij daar niet veel zin heeft om over te praten. IK wacht dus een geschikt moment om het er voorzichtig uit te krijgen.
OP het politie bureau mocht ik niet mee naar binnen. De mevrouw die met haar zou gaan praten zei wel dat het strafbaar is sexuele handelingen te verrichten bij iemand beneden de 15 ook als degene toestemming zou geven.Dat wist ik dus niet, want ze heeft een tijdje terug verteld dat zij met een vriend van haar
naar bed is geweest en wel heel bewust en vrijwillig.
Dus eigenlijk is die jongen strafbaar en uiteraard heeft zij dit ook op het politiebureau verteld. IK vond het eigenlijk belachelijk dat ik 2 uur in de wachtkamer zat en niet mee naar binnen mocht. IK was er nog wel bij dat ze aan haar vroegen of zij wilde getuigen, dan moet het met video en geluid opgenomen worden, maar mijn dochter wilde dat niet, want zij is bang dat de jongen haar dan iets aan doet. Ook is hij bevriend met andere jongens waar zij wel normaal mee om gaat.
IK heb haar ook niet gedwongen om het wel te doen want ik kan haar niet steeds beschermen en politie heb ik ook niet al teveel vertrouwen in.Maar zij heeft wel aangifte gedaan. Ik vraag mij nu af of dit wat hij bij har probeerde al aanranding is. Waar ligt de grens?

Moyodo
18-02-2010 om 09:02
Politie
ALs ik die agente mag geloven ben je al strafbaar als je met toestemming sex hebt als de ander beneden 15 is. Dat vin dik dus weer vaag, want als iemand net geen 15 is maar er aan toe is en het zelf wil of net wel 15 dat verschil zie ik dus niet.Wat ik van mijn dochter begreep wilde zij helemaal niets van die jongen en schijnt hij dat dus ook bij een ander meisje gedaan te hebben maar dan is hij wel door gegaan. Vandaar dus de verkrachting.Zij heeft ook niet met hem gezoend, is gewoon iemand die zij kent.

dirksmama
18-02-2010 om 11:02
Leeftijdsgrens
Er is nou eenmaal een leeftijdsgrens aan sex, net als aan alcohol kopen of sigaretten.
Om de een of andere vreemde reden hoor je daar in Nederland niet veel over en moet alles maar mogen 'als je er aan toe bent', maar in veel landen wordt er wat meer op de wet gelet en kun je dus inderdaad bestraft worden als je sex met een minderjarige hebt.
Die regels zijn er volgens mij niet om moeilijk te doen, maar vooral om jonge mensen te beschermen.

Kaaskopje
18-02-2010 om 12:02
Opgezocht
De wetgever trekt de grens bij 16 jaar. Het is dus strafbaar gemeenschap te hebben met iemand beneden de 16 jaar. Of hij of zij het nu gewild heeft of niet. Nu wordt er onderscheid gemaakt tussen personen beneden de 12 en personen tussen de 12 en 16 jaar. Het is beide strafbaar, echter vervolging van degene die gemeenschap heeft met een persoon tussen de 12 en 16 jaar vindt alleen plaats als hierover een klacht is ingediend (het is een zogenaamd klachtdelict3 ).

Moyodo
18-02-2010 om 12:02
Snap ik
IK dacht altijd dat iemand alleen strafbaar is als hij het gene de wil van iemand doet of als degene zelf meerderjarig is en het met iemand beneden de 16 doet. Heb ik weer wat geleerd.

mirreke
19-02-2010 om 12:02
Ik hoop alleen niet
dat de degene met wie je dochter naar bed is geweest nu problemen krijgt...
Ik vind het vreemd dat je niet mee mocht. Ooit moest mijn stiefdochter een verklaring op het politiebureau afleggen en daar mocht wel iemand van ons bij zijn. Zij mocht die persoon zelf aanwijzen.
Ik had het denk ik niet goedgevonden, zonder mij of iemand anders erbij... Hoe oud is je dochter?

Moyodo
19-02-2010 om 12:02
Hoop ik ook niet
Ze heeft geen achternaam genoemd, dus denk dat het wel mee valt. Ook al vind ik het niks dat zij het gedaan heeft, was toch haar keuze en ik zou het niet terecht vinden dat die jongen dan problemen krijgt.
Ik heb het er nog wel met mijn dochter over gehad dat zij het nu ook van de politie gehoord heeft dat het niet beneden de 15 mag, ook al wil zij het zelf. Zij zei dat zij toch nooit de naam zou zeggen van de jongen en dat ze dan ook niets kunnen doen.
Misschien dat dit wel afschrikt en zij in elk geval wacht met een volgende keer tot na haar 15e verjaardag....