Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
2 boeken gezocht voor 3vwo | Pagina 2 | CJG forum door Ouders.nl
Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Vera*

Vera*

08-12-2014 om 14:12

2 boeken gezocht voor 3vwo

Mijn dochter moet twee boeken lezen van de zelfde auteur maar het mogen geen twee boeken uit de zelfde serie zijn (dus niet deel 1 en 2 van de Hongerspelen)
Zij (en ik) kent alleen maar een serie van een schrijver maar hebben jullie een idee?

Pastelle

Het wonderlijke voorval met de hond in de nacht van Mark Haddon is ook wel een geschikt boek denk ik. Niet zwaar op de hand en verrassend.

skik

Vera*

Vera*

11-12-2014 om 14:12

En het is geworden:

Dochter en vriendin gaan allebei een boek lezen van John Green, de schrijver van een weeffout in onze sterren.
De opdracht is om een verslag te schrijven over de overeenkomsten en verschillen v.w.b. personages, stijl, tijd e.d..

Barvaux

Barvaux

11-12-2014 om 15:12

oh wauw

Wat heb ik gewonnen ))

Vera*

Vera*

Barvaux

Tadaa.........Je hebt een aantal uur vrij gewonnen om het gekozen boek te lezen zodat je daarna je mening kan spuien op dit forum ))))))

Barvaux

Barvaux

vera

Mijn zoon moest 'the fault in our stars' klassikaal lezen voor Engels en Engelse boeken lezen wij samen en hij had een 10!!!

amk

amk

11-12-2014 om 17:12

barveaux: prijs

je mag samen met Veradochter nog een 10 halen :-)

Marjolein

Marjolein

13-12-2014 om 10:12

Zelfde vraag voor examen Havo??

Zoon moet nog drie boeken.... Pfff
Zware opgave i.v.m. zware dyslexie.
Boeken worden meestal door mij gescand voor Kurzweil, maar dan nog...
Lezen wordt nooit zijn hobby en literatuur al helemaal niet.

Ik ben het helemaal met IJsvogeltje eens dat de Nederlandse literatuur genoeg moet kunnen bieden, maar noem mij preuts... ik vind dat er bijzonder veel schunnige stukken in zitten. Dit wordt dan luid voorgelezen door zijn laptop.
Je weet niet wat je hoort....Ik dacht, wat nu? Zit hij op een foute internet site?? Maar nee, ECHTE literatuur voor school :)

Dus: zijn er liefst avontuurlijke boeken zonder oeverloze expliciete sex?
Hij heeft een voorkeur voor avontuurlijke actiefilms, zoals captain America, Lord of the rings, Interstellar. Bestaat zoiets ook in eenvoudig leesbare literatuur?

Tine Winkel

Tine Winkel

13-12-2014 om 10:12

@Marjolein

laat je zoon dan vooral niet Lord of the Rings lezen... pff, wat een langdradigheid.
maar een boek als de Hongerspelen, mag dat dan wel? Ook actie, geen sex.

Barvaux

Barvaux

13-12-2014 om 11:12

marjolein

Mijn zoon heeft in havo 3 Afscheid van Arthur gelezen, misschien een tip? http://www.bol.com/nl/p/afscheid-van-arthur/1001004010213931/?Referrer=ADVNLBGE0020081001004010213931-9

en waarom niet die weeffout van Green van hierboven?

neteret mut

neteret mut

13-12-2014 om 12:12

marjolein

hier hebben de zonen genoten van Roald Dahl ( heeft ook voor volwassenen geschreven), Asimov, Douglas Adams (hitchhikers guide), en Dune (ben even kwijt wie dat ook alweer geschreven heeft). En ja dit zijn geen nieuwe schrijvers.
Wat ik wel doe als ik een boek zoek is op BOL kijken naar een boek dat ik ken en dan kijken wat anderen ook kochten en zo steeds verder rondneuzen (kopen hoeft niet het gaat om ideeen op te doen). Je kunt daar ook makkelijk op genre zoeken

Marjolein

Kurzweil kan ook epub bestanden (boeken voor de ereader) lezen dat scheelt toch een hoop scannen:-)
Mijn dyslectische zoon en niet dyslectysche dochter luisteren graag boeken van loket aangepast lezen, kan hij lekker zijn boeken 'lezen' op de fiets naar school, tijdens een krantenwijk....

Lisetje

Marjolein

Marjolein

14-12-2014 om 22:12

Dank voor de tips

Fijn dank voor het meedenken!
Helaas vallen vertaalde boeken sowieso af voor Nederlandse literatuur, ik heb jullie waarschijnlijk op het verkeerde been gezet met zijn voorkeur voor films:)
En afscheid van Arthur klinkt erg leuk, maar te makkelijk (10-12 jaar) voor de lijst.

En Lisetje, helaas is het de laatste keren niet gelukt een epub te openen. Bol.com had een nieuwe leverancier, daardoor waren de epubs niet meer te openen op de laptop.

Maar het goede nieuws van dit weekend :)
Inmiddels hebben we de instructielijst van school weer terug gevonden!

Voor jullie misschien ook handig om te weten: Je kunt geschikte boeken vinden op www.lezenvoordelijst.nl met daarbij de leesniveau's met uitleg. Voor Havo is het eindexamenniveau 3F en dat komt overeen met boeken niveau 3.
In de uitleg van school wordt aangeraden om ook een paar boeken van een niveau hoger te lezen.

We hebben nu als niveau 4 optie Kaas van Elschot en niveau 3 Hersenschimmen van Bernlef en Het bittere Kruid van Marga Minco en Marathonloper van Benali.
Ik heb eerst uit de lijst een aantal boeken geselecteerd op niet te lang, niet te moeilijk en daarna doorgesproken wat hij dan interessant zou vinden.
Hij gaat dit nu met zijn docent bespreken en kiest dan definitief.

Angela67

Angela67

14-12-2014 om 23:12

marjolein

die tip stond al in een van de eerste reacties (lezenvoordelijst)
gr Angela

Barvaux

Barvaux

15-12-2014 om 10:12

marjolein

Hier mocht arthur dus wel in havo 3 anders had ik je de tip natuurlijk niet gegeven maar ik zie nu dat het om het examen ging...

Niki73

Niki73

15-12-2014 om 12:12

Marjolein

Kan het eraan liggen dat je Adobe digital editions (DRM - digital rights management) eerst moet downloaden voordat je die nieuwe epubs kunt openen?

Geetje

Je vergist je, Password en Boy7 zijn geschreven door Mirjam Mous. Boy7 kan ik beslist aanraden, wel nogal spannend. Password ken ik nog niet.

Marjolein

Marjolein

17-12-2014 om 23:12

Angela, Barvaux en Niki

Angela,
Oeps, sorry overheen gelezen...
AnneJ, sorry ik had jouw bijdrage gemist...

Barvaux, prima, mogelijk kan iemand anders er iets mee. Het klinkt als een heel leuk boek.

Niki,
We hebben het zojuist gewoon weer eens geprobeerd, het lukt nu weer wel.

Kaas van Elsschot wordt het kerstvakantieproject. :)

Marjolein

Marjolein

05-05-2015 om 21:05

vervolg - Boeken voor lijst havo

Ineens zag ik dit oude draadje weer.

Het laatste boek is toch niet Kaas van Elschot geworden. De docente heeft het afgeraden, zij vond het te ouderwets voor zoon. Het laatste boek is uiteindelijk Stern van Thomas Heerma van Voss geworden. Dit is een jonge schrijver, dat leest ook iets makkelijker.

Zoon vond het boek niet leuk, maar ja.
Hij heeft alle boeken doorgeworsteld en zich ontzettend verdiept in de officiƫle symboliek die er volgens de literaire samenvattingen in alle boeken zit.(soms echt verbazingwekkend?!)

Resultaat een mooie 7 voor zijn mondeling literatuur. Op naar het CSE eindexamen.

Zijn broer is nu bezig met boek 5 in 4 Havo, het blijft een bevalling... Nog 5 te gaan.

Dus toch weer de vraag:
Is er ook leuke Nederlandse literatuur? We zijn weer naarstig op zoek naar bij voorkeur niet te dikke boeken die spannend zijn of avontuurlijk, maar wel voldoen aan niveau 3 of 4 van de leeslijst.

Barvaux

Barvaux

05-05-2015 om 22:05

Zoon hier in havo4

Raadt Ventoux aan, heeft hij net gelezen en eventueel de Helaasheid der dingen.

Hier ook een bevalling, we zijn nu samen bezig in 'Natural' voor Engels.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-05-2015 om 10:05

Boeken

Niveau 3: de tweeling en het diner vond ik wel lekker weglezen.
En op niveau 4 dubbelspel en het huis van de moskee.

Marjolein

Het boekje van Arnon van Grunberg; een aapje dat geluk pakt, is dun en heeft in de bieb ook een gesproken versie door grunberg zelf ingesproken. Als een schrijver het zelf inspreekt, gaat dat ook met meer gevoel in de stem. Het boekje is ook interessant omdat er biografische trekjes in zit. Het joodse verleden van de schrijver is in het verhaal terug te vinden, net als de relatie met zijn vader. Genoeg aspecten om in een boekbespreking naar voren te halen en zo te laten zien dat het boek de lezer aanzettte tot denken.
Op de website is ook een boekverslag te vinden.

Het boek de blauwe maandagen van grunberg, daarentegen, is minder geschikt als mondelinge boekbespreking vanwege de zwaar erotische voorvallen of de uitgewassen condooms voor hergebruik.:).

Marjolein

Marjolein

10-05-2015 om 23:05

Dank voor de suggesties

Ik ga ze bespreken met zoon.
Wie weet pikt hij er eentje uit.

Huis van de Moskee vervalt, want hij heeft al een boek van Kader Abdolah.
Ventoux, Dubbelspel, Het diner lijken me goede suggesties.
Al zijn het wel dikke boeken. ;)
De tweeling lijkt me om die reden helemaal afvallen...

Grunberg vond andere zoon een verschrikking vanwege de oeverloze expliciete sex. Maar wie weet kan 127 bladzijden hem verleiden tot "het aapje.."

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.