Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Vera*

Vera*

08-12-2014 om 14:12

2 boeken gezocht voor 3vwo

Mijn dochter moet twee boeken lezen van de zelfde auteur maar het mogen geen twee boeken uit de zelfde serie zijn (dus niet deel 1 en 2 van de Hongerspelen)
Zij (en ik) kent alleen maar een serie van een schrijver maar hebben jullie een idee?

Barvaux

Barvaux

vera

Moet de schrijver Nederlands zijn of maakt dat niet uit?

Kies eens een boek wat jij of je dochter natuurlijk mooi vindt en google naar die schrijver en dan zul je heus nog wel een boek tegenkomen. Hoef je er wellicht maar 1 te lezen ook.

Vera*

Vera*

Barvaux

De schrijver hoeft niet Nederlands te zijn. Ze vindt de divergent serie leuk, de hongerspelen en de boeken van Aimee Carter.
Van alle boeken die ze leuk vindt heb ik al gekeken maar dan is het echt alleen maar één serie.

Hanne.

Hanne.

chaim potok

Mogelijkheden genoeg.

- Leon de winter (Hoffmans Honger, de ruimte van Sokolov)
- Donna Tart (De verborgen geschiedenis, het puttertje, de kleine vriend)
- John Boyne (the boy in the striped pyjama's , de jongen die zijn vader zocht)
- John Flanagan (de grijze jager, de broederband)

Laat haar anders in de (online catalogus) van de bieb kijken. Zoek een boek wat je leuk vindt en kijk of de auteur nog iets anders heeft geschreven.

Hella Haasse

http://www.lezenvoordelijst.nl/
Misschien dat je hier wat kunt vinden?
Gelukkig kan ik de keuze voor mijn dochter inmiddels aan de school overlaten.

http://www.hellahaasse.nl/web/Boek/9789021443089_Transit.htm
Misschien is het leuk om 2 van de boekenweekgeschenken van Hella Haasse te lezen, bijvoorbeeld 'Transit' en 'Oeroeg'.
Maar altijd even afstemmen met de Nederlands leerkracht of dat akkoord is.

Eerlijk gezegd snap ik geen hout van die boekenselecties. Vroeger kreeg je een lijst met titels die ingedeeld was per tijdvak en je moest een vastgesteld aantal per tijdvak lezen.

Barvaux

Barvaux

annej

Het is bij mijn zoon elke keer anders (ik heb het even alleen over Engels en Nederlands). Dan lezen ze met de hele klas hetzelfde boek, dan mogen ze zelf kiezen maar moet er een verband zijn, een thema of zoiets. Dan weer moeten ze kiezen uit een vaste lijst en laatst moest een groepje van 5 hetzelfde boek lezen.

Vera: je hebt wel sites dacht ik met titels die je leuk zou moeten vinden als je een bepaald boek leuk vindt, zoiets moet je even opzoeken. Maar inderdaad een beetje zoeken bij de bieb kan ook geen kwaad. Je voert gewoon de naam van een auteur in. Wat ze ook kan doen is in de klas ideeën vragen bij anderen (welk boek vond jij nu leuk om te lezen).

Mirjam Oldenhave

Kijk eens bij Mirjam Oldenhave (en dan natuurlijk niet bij Mees Kees), heeft veel verschillende leuke boeken geschreven voor young adults, zowel jongens als meisjes. Mijn zoon vond password en Boy7 erg leuk.

bertje1

bertje1

09-12-2014 om 18:12

harry mulisch

de aanslag en .. nog eentje

Tine Winkel

Tine Winkel

09-12-2014 om 21:12

Helen Vreeswijk

heeft ook verschillende boeken geschreven, geen series, bv. Eerwraak, Ontvoerd, Zwijgplicht.

en zie op onze leenlijst van de bieb ook een hele rij titels terugkomen van Wallis de Vries: Waanzin, Klem, Verstrikt, Uitgespeeld, Wreed

Als je lid bent van de bieb, zou je gewoon eens bij de Young Adults afdeling kunnen kijken, naar auteurs waarvan er veel boeken in de kast staan. Of gewoon in een boekwinkel, dat kan natuurlijk ook.

Tine Winkel

Tine Winkel

09-12-2014 om 22:12

aanvulling

dat zijn dus boeken die dochter heeft geleend uit de bieb (en gelezen). De boeken die jij noemt (hongerspelen, divergent) vindt mijn dochter ook heel leuk, dus volgens mij hebben ze een beetje dezelfde smaak.

jongerenliteratuur

http://www.leesplein.nl/jongerenliteratuurplein/lezen-voor-de-lijst/bovenbouw/niveau-3

Ik weet er niet veel van maar ik vermoed dat er de afgelopen 30 jaar wel veel meer literatuur bijgekomen is speciaal geschreven voor jongeren. Vroeger had je zo'n beetje 'Anne Frank' maar dat werd niet als 'literatuur' gezien, de rest was toch eigenlijk literatuur door en voor volwassenen.
Zoon was daar gelukkig wel gevoelig voor, dus die kon vrijuit uit mijn boekenkast kiezen. Dochter heeft echter meer behoefte aan leeftijdgebonden zaken, dus gelukkig kan de bibliothecaresse haar helpen. Ik kan niet zo goed inschatten wat leuk is voor jongeren en ken dat niet.

Verder vind ik het wel leuk dat er veel vrijer omgegaan wordt met het lezen van boeken. Zoon en dochter mochten zelfs vertaalde literatuur in het Nederlands voor de onderbouw lezen en dochter mocht zelfs nog een soort veredelde prentenboeken lezen toen ze nog niet toe was aan boeken zonder plaatjes. Als de motivatie om te lezen maar aangemoedigd wordt. En dat gebeurt dus wel op school met die wisselende opdrachten voor het lezen.

Maggie Stiefvater

Als je dochter van spannend houdt, zijn boeken van Maggie Stiefvater ook mooi. Mijn dochter leest ze graag in het Engels, maar ze zijn ook vertaald. "Dodenrit"(Scorpio races) vond ik zelf ook heel mooi.

Joost Heyink

Het zijn spannende boeken voor tieners, maar ik vind ze zelf ook heerlijk leesbaar

Barvaux

Barvaux

10-12-2014 om 08:12

bertje

Geen idee of je een grapje maakt maar zo niet: ze mogen toch echt wel hele andere boeken lezen hoor nu!

Ulla

Ulla

10-12-2014 om 08:12

Carry Slee

heeft ook verschillende 'young adult' boeken geschreven en ook Maren Stoffels.

Barvaux

Barvaux

10-12-2014 om 09:12

deze?

Een weeffout in onze sterren John Green (van de film The fault in our stars) en dan nog een boek erbij, zoek even via de bieb welke het meest leuk lijkt. Hij heeft meerdere boeken voor de jeugd geschreven.

Pastelle

Pastelle

10-12-2014 om 10:12

Positieve jongerenboeken?

Hebben jullie ook tips voor jongerenboeken die op school goedgekeurd worden en die niet over allerlei ellende gaan? Hier een nogal depressief aangelegd kind dat liever boeken leest waar het blij van wordt. Iets over sterke mensen, positief zelfbeeld, zoiets?

Bedankt!

Pastelle

Volgens mijn dochter is 'Anna and the french kiss' een heel blij boek. Geschreven door Stephanie Perkins. Maar het is wel een typisch meisjesboek, uit je post blijkt het geslacht van je kind niet.

skik

amk

amk

11-12-2014 om 00:12

barveaux

die andere boeken make niet dat de oude klassiekers niet meer gelezen mogen worden toch? Ik vind de sugestie van Bertje niet zo vreemd. Niet alles hoeft licht verteerbaar te zijn bij literatuur onderwijs.

Ulla

Ulla

11-12-2014 om 08:12

skik

Er staat 'mijn dochter'.

Zonde

Ik vind het zo jammer dat ze voor Nederlands ook vertaalde boeken mogen lezen. Alsof dat niet uit zou maken....
Wil je nou echt mooi Nederlands lezen neem dan 2 boeken van Tommy Wieringa, Bijvoorbeeld "Joe Speedboot" en "dit zijn de namen".

Andere Nederlandse schrijvers die ik aan kan raden:
Maria Stahlie
Adriaan Jaeggi
Leon de Winter
Alex Boogers
Arnon Grunberg
Kees van Beijnum
Ted van Lieshout (niet de kinderboeken natuurlijk, maar wel 'Gebr.' en 'mijn meneer')
Boudewijn Buch

Mijntje

Mijntje

11-12-2014 om 08:12

op die leeftijd goed te doen: Willem Frederik Hermans (De donkere dagen van Damokles, Nooit meer Slapen) en ik hoor goede dingen over Anna Woltz (Honderd uur nacht, mijn bijzondere week met Tess). Arnon Grunberg is ook bijzonder geschikt, of Elsschot (Kaas, Lijmen/het been) of verhalen van Hotz.

Pastelle

Pastelle

11-12-2014 om 10:12

Meer positieve boeken?

Het is een jongen, die écht niet over tongzoenen wil lezen :-)

Ulla

Ulla

11-12-2014 om 10:12

Sorry, skik

Ik las zelf niet goed, je reageerde duidelijk op iemand anders...

Pastelle

De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje van Jonas Jonassen is een vrolijk boek, mocht er al narigheid in voorkomen dat is dat zo absurd dat het weer hilarisch is en het bommenmeisje is een positief rolmodel. Het boek leest als een trein.

skik

Pastelle

Pastelle

11-12-2014 om 13:12

Dank je Skik

Dat klinkt leuk, ik vond zijn eerste boek ook hilarisch. Dank je. Ik hou me aanbevolen voor meer tips voor positieve boeken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.