Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

1e menstruatie in het geheim

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-01-2013 om 00:01

Je was te goed voorbereid :-)

Ik moest wel naar mijn moeder toe met mijn eerste bebloede onderbroek, had namelijk echt geen idee wat ik daarmee aan moest (ja ik wist wel wat dat was), bij ons stond er namelijk geen maandverband voor het grijpen.

Ik denk dat je dochter meer met zichzelf overhoop ligt en iet goed weet wat ze ermee aan moet.

Mijn moeder stopte mij overigens een pak maandverband in handen en had de volgende dag een taartje gekocht. Omdat ik nu een groot meisje was. Ik heb daar verder niet veel opgezegd, maar vond dat wel heel heel erg leuk.

macademia

macademia

19-01-2013 om 09:01 Topicstarter

Maylise

Ehm...heel vaak 'gasten' eigenlijk, maar nooit aan gedacht. Eigenlijk bij niemand andersom ook tegengekomen: familie, vrienden, buren...nergens een prullenbakje op de wc. Hahaha, gek eigenlijk? Nou ja, nu staat er een!

macademia

macademia

19-01-2013 om 09:01 Topicstarter

Ginny

Dat kan inderdaad ook...Ik kon het vroeger ook niet gewoon pakken, was pas elf jaar ook nog. Moest plassen en toen keek ik in de wc, en toen hoopte ik dat wat ik daar zag kwam, omdat ik bietjes had gegeten. Mn moeder geroepen om even te kijken, en toen was ik dus ongesteld geworden.

Mijn moeder feliciteerde me, en belde oma . Ik vond het allemaal prima, kan me niet echt een gevoel erbij herinneren. Oh, ben ik het nu, nou, best.

Vic

Vic

19-01-2013 om 20:01

Ik ben me rot geschrokken

Ik had geen idee wat me overkwam toen ik voor de eerste keer ongesteld werd. Mijn moeder had me er nog niets over verteld, niet uit gêne maar omdat ze er helemaal niet bij stil had gestaan dat dat al zou kunnen gebeuren (ik was 10). Ik kan me nog goed herinneren dat ik nogal in paniek was en bedacht waar ik die onderbroek nou zou moeten laten en hoe ik ongezien een schone kon pakken. En ik had vreselijke buikpijn dus was er van overtuigd dat het iets heel ergs was. Vervolgens vroeg mijn moeder wat ik toch zo'n tijd aan het doen was op de wc en heb ik het maar huilend opgebiecht. Mocht ik een middagje thuis blijven met een dekentje op de bank ;-)
Mijn 7-jarige is dus nu al helemaal op de hoogte over ongebruikte eitjes die elke maand afgevoerd worden. Je kunt er maar beter op tijd bij zijn. Mijn preutse oudste deelt nu regelmatig mede dat er weer nieuwe voorraad maandverband moet komen. Die ligt verstopt in haar kast, zodat niemand kan zien of ze het nodig heeft.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2013 om 00:01

Ginny

Toen mijn dochters voor het eerst ongesteld waren hebben we 'zelfmaaktaart' gegeten. Zo'n eigenlijk helemaal niet lekkere gortdroge taartbodem met vlaaivulling:-) Als je zo'n bodem even met de vulling laat staan is ie opeens best te pruimen. Zo'n taart is niet al te officieel en ze moesten er nog iets voor doen ook. Dat vonden mijn dochters een leuk ritueel. Maandverband was in huis, dus dat heb ik ze niet speciaal hoeven geven. Ondanks hun leeftijdsverschil van bijna twee jaar, betekende dit dat we dat taartje binnen een jaar mochten eten:-)

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2013 om 00:01

Ik was laat

Ik was al 15 toen ik voor het eerst ongesteld werd. Mijn zussen waren toen allebei thuis. Ondanks dat ik wist dat het onderhand tijd werd dat het zou gebeuren, was ik toch een beetje onthutst. "O jee... ongesteld..." Ik kwam de badkamer uit en vertelde het gelijk aan mijn zussen. Die reageerden met 'Hè hè, éindelijk!' Ze waren blij voor me geloof ik. 36 Jaar later zaten we met ons drieën bij V&D aan de erwtensoep en bespraken we het einde van ons vruchtbare leven. Alledrie in de overgang, of al geweest. De strekking is ongeveer hetzelfde 'Hè hè... eindelijk!':-)

P

P

20-01-2013 om 09:01

Gut kaaskopje

Het lijkt wel een column! Leuk geschreven!

Kaaskopje

Geweldig ! Ik heb geen zussen, maar wil na 43 jaar nu ook wel heel graag aan de erwtensoep :o)

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2013 om 23:01

Dank je P.
En Shonagh, dan máák je het toch?:-)

Ga ik doen, dat ik daar zelf niet op gekomen ben :-)

MariaV

MariaV

21-01-2013 om 15:01

Macadamia

Als je dochter zoveel danst, dan kun je haar misschien beter ook tampons aanreiken en suggereren daarmee te gaan oefenen? Er zit meestal een gebruiksaanwijzing bij, maar je kunt haar vragen of ze ook nog uitleg van jou wil. Zo leg je het bij haar.

Helemaal niet gefaald!

Ik heb zelf geen dochters, maar ik kan me wel herinneren, dat ik er zelf toen nogal nuchter over was. Ik had helemaal niet de behoefte het er uitgebreid met mn moeder over te hebben en verwachte ook niets van haar. Ik was blij dat ze me van te voren "alles" had uitgelegd en ik wist waar t maandverband was. Wat ik nodig had had ze me ervòor al "gegeven".
En dat heb jij toch ook gedaan! Prima toch!
Dat zich opsluit met haar lenzen etc heeft ook wel iets goeds. Ze klaart haar klusje zelf, zonder hulp. Daar is ook moed voor nodig en die heeft ze dus blijkbaar :-)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.