Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

marit
24-12-2011 om 19:12
18+ spellen
Zoon van 13 is echt heel boos omdat hij van ons geen ps spellen van 18+ mag kopen.
Veel vriendjes hebben die spellen wel.
Waarom mag dat van die ouders wel? Is het niet echt veel te geweldadig?
Ik ben benieuwd naar reacties vooral als je die spellen wel in huis hebt.
Groet,
Marit
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tihama
27-12-2011 om 12:12
Conditionering
Als je het vrijkomen van serotonine als je wint, koppelt aan het doodschieten van realistisch vormgegeven mensen, dan leer je je ontwikkelende amygdala dat hier een positieve relatie ligt.
Dat noemen ze conditionering. Hoe jonger je dit doet, hoe sterker het effect.
Of iemand nu slim is of niet. Het heeft namelijk niet te maken met je cognitieve vermogens.
Tihama

Marit
27-12-2011 om 19:12
Wat een discussie! Ik blijf gewoon bij mijn standpunt: 9 en 13 jaar krijgen geen spellen van 18+. Ik verbied ze niet dit bij anderen te spelen.
Interessant om de verschillende meningen te lezen.
Dank,
Marit
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

bromvlieg
27-12-2011 om 20:12
Hoe weet elisa's zoon precies
dat het spel aan zijn verwachtingen zal voldoen? Waar speelt hij het voordat hij het gaat kopen?
Ik denk dat sommigen getriggerd worden doordat Elisa een beetje uit de hoogte klinkt, ook al zal ze dat niet bedoelen. 'Ach ja, jullie kinderen vinden zulke spellen nog leuk, maar die zijn voor mijn zoon te kinderachtig'. Niemand vindt het leuk in een hoekje gezet te worden. Ook mensen met niet-hoogbegaafde kinderen niet.
Ik vind Tihama's betoog over conditionering trouwens wel zinnig.
Net als dat van een ander die waakt voor verslaving aan online games die dag en nacht de wereld rond doorgaan.

Tirza G.
02-01-2012 om 14:01
Dat is wel een leuke vraag: hoe wéét je kind dat hij die-en-die spellen wél leuk (en niet kinderachtig) zal vinden als hij ze verder niet kent? Dat is toch wel knap, eigenlijk.
Mijn 17jarige zoon speelt al heel lang allerlei spellen die niet bij zijn leeftijd horen/passen/mogen. Zelfs van die doorlopende on-line spellen. En ja, hij spendeert een groot gedeelte van zijn tijd daar aan. En aan school, bijbaantje en chillen met vrienden.
Tirza

Marjan Vlaardingerbroek
16-01-2012 om 09:01
Ook hier hetzelfde verhaal
Blijft heel moeilijk, omdat ik ze zelf niet speel. Eigenlijk moet je als ouder bij een vriendje dat spel gewoon eens zelf kunnen spelen en dan los van leeftijdscodering beoordelen of het wat voor jouw kind is. Heb ik altijd gedaan trouwens, toen Harry Potter bijv. nog op zes stond en mijn zoon inmiddels 8 vond ik dat drie keer niks voor een kind van die leeftijd. En leeftijdscodering of niet hij mocht van mij niet kijken. Andersom gebeurde ook wel dat ik dacht ik snap wat ze bedoelen waarom de codering zo is maar mijn kind kan dat relativeren. Ook hier tot nu toe nee gezegd maar hij speelt het inderdaad bij vriendjes die of veel ouder zijn of die het wel mogen, in dat op zicht heb je op die leeftijd niet echt de controle meer.