Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Bellefleur

Bellefleur

12-01-2015 om 17:01

18

In februari wordt mijn oudste kind 18. Wat moet er allemaal geregeld worden voor of na zijn verjaardag? Moet ik de zorgverzekeraar melden dat het kind 18 wordt? En wat voor andere instanties verwachten iets van ons?

Op je handen gaan zitten

Je kind moet een zorgverzekering sluiten en zo nodig zorgtoeslag aan vragen.
De instanties verwachten in het vervolg dat je kind alles regelt. Post (ook van de bank en de belastingdienst) zal aan je kind gericht zijn. Je mag dat in beginsel niet meer open maken. Bij de bank heb je niks meer in te brengen over eventuele rekeningen.

Daar moet je het wel over hebben met je kind. Niet met de instanties. Die weten dat allemaal wel.

bloemetje

bloemetje

12-01-2015 om 17:01

bank

Eens met Miriam. Het regelt zich verder vanzelf.
Voor je kind is het goed om in de gaten te houden of de bank in het vervolg kosten in rekening brengt. Vaak is tot 18 gratis, daarna betaal je voor de bankpas etc.

amk

amk

12-01-2015 om 18:01

alimentatie

wordt vanaf die leeftijd aan het kind overgemaakt en niet aan de ouder.

studiefinanciering aanvragen indien nog niet gedaan.

En bij uitkeringssituaties moet je ook goed opletten of het inkomen van je kind (stufie) niet in eens in mindering op jou inkomen wordt gebracht.

Kijk ook je verzekeringen na, of je kind nog automatisch is meeverzekerd.

Eigen beheer

https://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/levensloop/18_jaar/
Er kwam hier laatst ook iets voorbij als je kind met 18 jaar nog op het voortgezet onderwijs zit en je krijgt geen kinderbijslag meer. En geen studiefinanciering want dat geldt nog niet.
Ook hebben scholen soms fondsen waaruit een bijdrage betaald kan worden voor schoolgeld.
Ik heb de zorgtoeslag samen met zoon aangevraagd. Omdat ik zelf zijn zorgpolis betaal heb ik er in het begin bijgezeten dat hij dat bedrag ging overmaken naar mijzelf.
Hier speelde ook nog dat zoon liever geen digitaal bankieren deed, maar uiteindelijk bleek het voor hem toch te omslachtig. Je mag geloof ik 5x als jongeren kosteloos geld overmaken via de betaal automaat daarna gaat het geld kosten, dus toch maar internetbankieren aangevraagd.
En uiteraard een DIGI-D samen aangevraagd en geregeld.
Samen beurs aangevraagd. En lening voor collegegeld geregeld.
Zorgtoeslag naar jou rekening stopt vanzelf bij 18 jaar, maar ik zou wel even controleren of dat echt zo is, voor je dat terug moet gaan betalen.
Ik kijk elke maand nu even mee of het goed gaat. Collegeld wordt door DUO gestort in maandelijkse portie en door de hogeschool automatisch ingehouden op rekening van zoon.
We doen dit meestal einde van de maand, begin nieuwe maand. Of ik vraag het begin nieuwe maand en dan laat zoon zien dat het al gedaan is.
We hebben een map voor hem aangelegd om de post in te bewaren. We bergen het samen even op.

Bellefleur

Bellefleur

12-01-2015 om 21:01

Op je handen gaan zitten

Daar begin ik alvast mee. Ik zal met zoon overleggen over zorgverzekering, hij is nu met mij meeverzekerd, misschien wil hij naar de verzekering van vader. Verder heeft studiefinanciering nog geen zin. Het kind heft namelijk in zijn hoofd zitten dat hij eerst een jaar naar Australie gaat. Moeder vindt dat niet echt leuk. DIGI-D heeft hij al. En ik zal zorgen dat hij zo snel mogelijk een paspoort aanvraagt.

zit hij niet op school?

Als hij nu op school zit en misschien na de zomer naar Australie wil, heeft studiefinanciering wel degelijk zin.
Qua zorgtoelag: Ik heb nadat oudste 18 werd oudste gewoon mijn rekeningnummer in laten vullen bij het aanvragen van de zorgtoeslag. Ik had oudste op mijn polis meeverzekerd omdat dan de aanvullende verzekering zolang ze thuis woonde nog ' gratis' waren (kinderen gratis meeverzekerd, ook 18+ers zolang ze nog studeren en thuis wonen). Nu is ze uit huis, dus heeft ze een studentenverzekering en de zorgtoeslag komt gewoon op haar eigen rekening (weer omgezet door haar, want dat kan alleen 18+er).
Vind ook dat je zoon e.a. zelf moet regelen en uitzoeken. Ik heb oudste dat ook laten doen. Het enige dat ik dan geregeld heb is die zorgverzekering...........maar dat was omdat ze op mijn polis dan kwam. Overigens wilde ze dat zelf. Het was het meest uitgebreide voor het minste geld. 18+ers kunnen heel goed zulke dingen zelf berekenen en regelen.
groeten albana

Hortensia

Hortensia

13-01-2015 om 09:01

Mijn 2 centen

Toen mijn zoon 18 werd bleek dat hij zich goedkoper elders kon verzekeren. Dat hebben we dan ook geregeld. Zorgtoeslag werd op zijn rekening gestort en hij betaalde de verzekering ook zelf. .

Verder hebben we, omdat hij nog op voortgezet onderwijs zat, een scholierentoeslag geregeld bij het DUO. Indien de ouders niet genoeg inkomen hebben kan er ook een aanvullende toeslag komen.

DigiD aangemaakt. En misschien ook iets om over na te denken: inschrijven bij de woningbouwvereniging als die werkt met wachtlijsten! In steeds meer plaatsen moet je een eeuwigheid wachten voor je in aanmerking komt voor een woning, zelfs kleine appartementjes, dus hoe langer je op de wachtlijst staat hoe beter!

Wat je moet doen qua studiefinanciering als je kind een jaar het buitenland in gaat weet ik niet.

Wat bankieren betreft: mijn kind wilde om bepaalde redenen graag dat ik hem daar in begeleidde. Om te beginnen hebben we de kredietlimiet gecontroleerd of die wel op nul stond, om te voorkomen dat hij makkelijk rood kan staan. Hij heeft geen en/of rekening met mij afgesloten, maar ik heb wel de bevoegdheid zijn rekening in te kijken en eventueel betaalhandelingen te doen indien nodig (dat laatste is niet nodig).
Veel jongeren zullen liever zelf de controle over hun rekening willen houden. Vertel hen dat ze moeten checken hoe het zit met eventuele kredietruimte, en dat ze er over moeten nadenken die op nul te zetten om schulden door onoplettendheid te voorkomen.

Marie

Marie

13-01-2015 om 10:01

net achter de rug

Hier is dochter laatst 18 geworden en samen met haar heb ik het volgende geregeld:

- zorgtoeslag aangevraagd via mijntoeslagen.nl http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/inloggen_op_mijn_toeslagen
- van de zorgverzekering kregen wij en zij automatisch bericht. Ze kon gewoon "meeliften" op mijn werkgeverskorting en daarom was het voor haar voordeliger om bij onze verzekering te blijven. Ze heeft wel gekozen om geen tandartsverzekering te nemen en een simpel aanvullend pakket
- bij de DUO tegemoetkoming voor scholieren aangevraagd http://duo.nl/particulieren/scholier/financiering-voor-scholieren/een-tegemoetkoming-aanvragen.asp

En we hebben het dus samen gedaan, omdat je dat invullen en aanvragen van formulieren ook moet leren ten slotte. Volgende keer kan ze het zelf.

Marie

Marie

13-01-2015 om 10:01

bank

O, ja van de bank kreeg ze ook automatisch bericht dat haar jongerenrekening omgezet zou worden naar een studentenrekening en daar kreeg ze papieren voor thuisgestuurd om te tekenen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.