Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

janneke
06-11-2009 om 19:11
17, opkamers, studie financiering enzo?
Dochter wordt volgend zomer 17.
Gaan morgen naar open dag( school) in Westen van land.
Wonen in het OOsten
Nu valt de term "op kamers" OV Jaarkaart, studiefinanciering
Ben al zover dat ik weet dat ze in okt. ov krijgt.
de studiefinanciering voor uitwonend kind is volgens mij zoiets van €220.
Hoe betalen mensen dan de kamer die je huurt van die 220??
WE hebben zelf niet zo veel geld te besteden, zijn allang blij dat we rond kunnen komen.Zal al blij zijn als we de studie op zich kunnen bekostigen, laat staan nog huur voor een kamer en bijkomende kosten
Hoe doen mensen dit??

Charlot1
22-11-2009 om 15:11
Aanvulling
Een printer hoeft inderdaad niet maar mijn ervaring is dat veel studenten ook thuis aan opdrachten werken. Daarbij moet je op scholen vaak betalen (niet veel), kunnen printers kapot zijn of kan het erg druk zijn. Een printer hoeft trouwens niet heel duur te zijn.
Een lening is inderdaad haar eigen keuze maar als ouder zou ik wel duidelijk zijn (dus niet zomaar een lening). De lening moet je 2 jaar na het afstuderen terugbetalen (je ontvangt zelf bericht van de IB groep over de datum en het bedrag). De hoogte van het terug te betalen bedrag is de verhouding tussen 15 jaar en de totale studieschuld na 4 jaar. Je dochter kan op internet per maand de hoogte de lening aanpassen dat gaat erg makkelijk.
Verder werkt het onderwijs met een prestatiebeurs (hoger onderwijs en tegenwoordig ook niveau 3 en 4 mbo) dat betekend dat je dochter in 10 jaar haar diploma moet halen anders moet ze alles terugbetalen (lees dit kan oplopgen tot tienduizenden euro's voor de basisbeurs, aanvullende beurs en OV kaart).
In het hoger onderwijs mag je in het 1e jaar tot februari nog stoppen. Dan krijg je het overige schoolgeld terug en heb je geen schuld. Let op dit is alleen voor het 1e jaar van de studie en voor februari uitschrijven (is bedoeld voor mensen die een verkeerde keuze hebben gemaakt of doorkrijgen dat de studie te zwaar is). Je dochter kan dus redelijk probleemloos proberen of de studie wat voor haar is. Ik weet neit of eht mbo ook zo'n regelijk kent.
Let wel je krijgt in totaal 4 jaar studiebeurs (voor hoger onderwijs of mbo niveau 3/4, bij een overstap van mbo naar hoger onderwijs krijg je wel een nieuwe beurs). Studievertraging of overstappen naar een andere studie betekend extra betalen. Je beurs is dan als het ware al een beetje op (voorbeeld 1 jaar studie X dan overstap naar studie Y = 3 jaar studiebeurs voor Y omdat je al een jaar aan X hebt uitgegeven. Het laatste jaar van studie Y moet je zelf betalen). Uitzonderingen bij ziekte etc zijn er wel maar erg moeilijk te regelen. Gaan er dingen fout of gaat je dochter tijdelijk iets anders doen dan zsm beurs laten stopzetten (en OV kaart inleveren die zijn heel erg duur!).
Een laatste tip laat iedereen (collega's, familie, de buren etc) weten dat je dochter op kamers gaat. Je zult zien dat uit alle hoeken en gaten mensen met 2e hands spullen aankomen! (groot succes bij ons).

Charlot1
22-11-2009 om 15:11
Klara
De bedragen van de IB groep wisselen per half jaar (daar ontvang je een brief over). Dit is oa afhankelijk van het verzamelinkomen van de ouders dat per jaar natuurlijk ook iets kan verschillen en broers/zussen die gaan studeren. De Ib groep kijkt volgens mij naar het verzamelinkomen in het verleden (2 of 3 jaar terug weet ik niet zeker). Het bedrag wat je noemt zou best kunnen kloppen. Maar wacht altijd even de brief van de IB groep af (je zou ze ook alvast kunnen bellen voor meer duidelijkheid). Je kind krijgt in de zomermaanden minder geld (2 maanden volgens mij). En is die 307 incl. de ouderbijdrages?
Ik zou navraag doen bij je ziektekostenverzekering. Soms mag je zoon als hij thuis blijft of alleen op kamers vanwege de studie op de polis blijven van het gezin (dat kan goedkoper zijn maar hoeft niet). Er zijn echter ook verzekeringen waar iemand van 18 een eigen verzekeringspolis moet afsluiten. Kijk goed rond er zijn namelijk ook goedkope en zelfs collectieve verzekeringen voor jongeren en studenten. Het bedrag van 70 euro lijkt mij erg laag (is dit alleen basis of ook aanvullend en tandartsverzekering?).
Maar al met al zou 307 zeker wel kunnen. Ik ken studenten die behoorlijke bedragen ontvangen. Maar je kunt het onderling niet vergelijken omdat het van tal van factoren afhankelijk is.