Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ilona

Ilona

23-07-2018 om 22:07

Wijze raad gevraagd door stiefmoeder

Nieuwkomers

Voor nieuwkomers in een relatie, zeker als ze zelf geen kinderen hebben, kan het begrip 'opvoeding' een soort buikidee, rudimentair politiek correct beeld, oproepen over de vereiste stappen die, als je die zet, leid tot een goed eindproduct, en als je dat nalaat tot een misbaksel. Je wil niet weten hoeveel mensen dat omhoog halen als De Opvoeding. Net als de 'baas' zijn over je kinderen of 'grenzen trekken', 'ingrijpen'.

Opvoeden klinkt te activistisch denk ik. Veel meer is het goed voorleven, praktische zorgzaamheid, ruimte geven, balans zoeken in rust en ontspanning, samen met je kind doorleven wat het is om ouder en kind te zijn. Daar is geen protocol voor. Dat is een creatief proces. Waar iedereen, gezien de eigen achtergrond, ook anders instaat.

100x keer zeggen

Om iets in te slijten is soms een geduldwerkje van irritante herhaling. Mijn moeder kon weleens uitroepen: 'moet ik het dan 100 keer zeggen?'

Ja, soms is dat zo. Soms duurt het lang voor het kwartje valt. En soms betekent het dat je niet op een handige manier bezig bent. Of een kind is er gewoon niet aan toe. Teveel met zichzelf bezig. Tja, daar hebben meer mensen last van. Of een kind leert het nooit. Er is geen gegarandeerde uitkomst.

De kunst is om de relatie goed te houden, meer prettige omgang met elkaar, geduld voor het onaffe wezen dat een kind kan zijn, over je eigen schaduw heenspringen.

Molletje

Molletje

01-08-2018 om 15:08

de koningin

Ik zei altijd plagend tegen mijn dochter als ze weer eens vies zat te eten: "zo kun je toch nooit bij de koningin gaan dineren?" Zij dacht dat dat toch nooit zou gebeuren en dat ze dus best met open mond kon kauwen. "Als je maar weet hoe het hoort," zei ik dan.
Toen kwam De Grote Liefde in haar leven en werd ze uitgenodigd om bij zijn ouders te komen eten. Eenmaal weer thuis viel het kwartje en zei ze: "DAT was natuurlijk de koningin waarover je het had..."
Ze wordt er nog steeds uitgenodigd, dus ongetwijfeld weet ze zich daar keurig te gedragen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.