Basisschoolleeftijd
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Margriet
09-04-2019 om 11:04
Luier om tijdens auto rit.
Hoi ouders,
Mijn dochtertje van 6 jaar ging afgelopen weekend met haar beste vriendinnetje en haar moeder naar het zwembad, echt die twee doen nu al alles samen.
Nu is het zo dat mijn dochter en het betreffende vriendinnetje alle twee nog in bedplassen, iets wat mijn man en ik niet erg vinden omdat ze er niks aan kunnen doen.
Na het zwemmen zou de moeder onze dochter weer thuis afzetten dit is ook heel netjes gebeurt. Alleen toen we binnen waren viel mij op dat de broek van mij dochter niet helemaal goed zat dus toen ik de broek weer goed wou zetten kwam ik er achter dat ze een luier om had, de zelfde luier als die ze in de avond voor het slapen gaan ook om krijgt. Ik vroeg dus aan mijn dochter waarom ze een luier om had en toen vertelde ze mij dat de moeder van haar vriendinnetje de luier bij haar had omgedaan. Toen ik vroeg waarom kreeg ik het antwoord dat de moeder van het vriendinnetje bang was dat ze na een dag zwemmen wel eens in slaap zouden kunnen vallen en aangezien bijde meiden nog in bedplassen was de moeder bang dat de auto vies werd, dus werden mij dochter en het vrienden een luier omgedaan.
Nu heb ik hier met de desbetreffende moeder over gesproken en zij zegt het veel vaker te doen bij haar dochter. Als zij een lange auto rit maken en met het vliegtuig gaan krijgt hun dochter een luier om ookal is ze al 6 jaar. Ik vind het maar raar dat je je kinderen overdag een luier omdoet dit kan alleen maar negatief op een kind over komen lijkt mij.
Doen jullie de kinderen ook nog een luier om overdag tijdens een lange auto rit of vinden jullie dit te ver gaan?

Anoniem
04-06-2019 om 17:06
herkenning
Onze dochter van 9 plast ook nog in der bed. Erg vervelend voor haar natuurlijk want zij is de gene die steeds s'nachts nat wakker word.
Daarom hebben wij ook gekozen voor luiers in de nacht. Makkelijker voor ons maar vooral beter voor haar.
Ook wij maken wel eens lange auto ritjes aan het eind van de dag of in de nacht. En in deze gevallen krijgt dochter lief gewoon een luier om in de auto, hebben we goed met haar besproken en ze vind het niet erg zolang de luier wel verschoont mag worden als deze nat is want in een natte luier zitten vind ze niet erg prettig.
Ook als wij naar de Efteling of een ander pretpark gaan doen we haar aan het eind van de middag een luier om. Dit doen we omdat ze en keer in de auto in der broek had geplast, ze was wel gewoon wakker maar zo uitgeput dat ze het niet door had.
Ik vind het dus niet zo gek dat de moeders van de vriendinetjes dit doen waarschijnlijk hebben zij er ook ervaring mee.
En wat betreft de natte luier van je dochter Kim, als je echt graag zou willen weten of ze er expres of per ongeluk in heeft geplast vraag dan eerst aan de moeder of je dochter heeft geslapen in de auto en of ze heeft geplast bij de Mac Donald. Als dit bij de het geval zou zijn kun je aan nemen dat je dochter wakker was toen ze de luier bevuilde.

Kim
07-06-2019 om 00:06
Luier
Beste Anoniem,
Wij gebruiken normaal pull up luier broekjes maar mijn dochter had toen ze thuis kwam een luier met plakstrips aan. Ik heb navraag gedaan en het gaat om een abri form junior. Deze werd door de moeder van het vriendinnetje gebruikt voor haar zoon. Overigens heb ik met mijn dochter besproken dat wij deze slip ook gaan gebruiken voor haar want de pull ups leiden toch regelmatig tot een nat bed. Ze vindt dit voor de nacht geen probleem.Heb haar ook direct gevaagd hoe het kwam dat ze nat was maar daar had ze geen goede verklaring voor. Ze denkt dat ze in slaap gevallen is.De moeder van haar vriendinnetje weet niet zeker of ze geslapen heeft, ze dacht van niet maar heeft niet continu op kunnen letten vanwege het rijden. Inderdaad was ze wat te neergeslagen omdat ze dacht dat in de mac iedereen naar haar had zitten kijken vanwege de wat dikkere luier onder haar joggingbroek. Voor mij blijft wel de vraag wat te doen in de komende vakantie naar Italie. Het nacht stuk gaan we zeker voor de luier, maar wanneer aan en wanneer weer af. Ik merk namelijk dat ze rustig nog in de ochtend weer in slaap valt, dus wil eigenlijk voorstellen de luier om te laten tot we op de camping zijn. Andere kant is wat doe ik als we even ergens gaan ontbijten of uit de auto gaan.als ze weer een gevoel heeft van de mac zeg maar dan vind ik dat ook heel vervelend. De andere kant is dat je de luier ook niet continu op de achterbank aan en uit wil doen. Thuis heeft ze geen probleem met de luier. Na het douchen doe ik de luier om. Soms is dat vlak voor het naar bed gaan en soms kijkt ze nog even tv of zit ze op de ipad. In een enkel geval doucht ze voor het eten (met name na het sporten) en doen we dan al de luier om. Ik laat haar altijd nog even plassen voor het slapen gaan.
Dit ritme bevalt haar en ons goed maar is wellicht ook niet helemaal gewenst.

anoniem
07-06-2019 om 07:06
Beste Kim,
Ik ken de abri form junior wel. Ook weleens geprobeerd. Wij gebruiken tena slip hier. Maar liever had ik de luierbroekjes gebruikt of drynights. Wij hebben niet zulke goede ervaring met die broekjes helaas. Dat heeft veel verdriet en deuk in het zelfvertrouwen opgeleverd.
En dat zelfvertrouwen daar heb ik als tiener ook lang mee geworsteld vanwege mijn bedplassen. Ik probeer het voor mijn dochter zo mild mogelijk te maken. Natuurlijk snap ik dat het niet leuk is en het feit dat ik het zelf heel lang heb gedaan maakt het voor haar makkelijker.
Ik wil je geen les voorschrijven van wat je wel en niet moet doen. Ik denk dat het goed is om de dingen goed met je dochter te bespreken en haar ook het gevoel te geven dat ze daar invloed op heeft.
Ik begrijp zelf niet helemaal waarom jouw dochter al voor het eten met een luier om aan tafel zit? Waarom kies je er niet voor om dat te doen als je haar naar bed gaat brengen. Je mag aannemen dat een kind van die leeftijd als ze wakker is geen ongelukjes meer heeft en anders is er misschien een serieus medisch probleem.
Wellicht is het een idee om ze tijdens de nacht die abri form te laten dragen en smorgens voor het ontbijt dat te wisselen voor een luierbroekje. Wellicht minder opvallend geeft haar veel zelfstandigheid en mocht het echt mis gaan heeft dat broekje zijn werk gedaan.
Ik zou zoals ik eerder al heb aangegeven andere keuzes maken. Maar waarschijnlijk is ook niet iedereen het eens met de keuzes zoals ik die maak.
Ik denk dat discretie op haar leeftijd een hele belangrijke is. Dus ze moet het gevoel hebben dat niemand het weet of ziet en dat zal dan al heel veel stress weg kunnen nemen.
Dat laatste van discretie heeft mijn moeder naar mijn mening te veel verzuimd in mijn tijd. We nemen denk ik altijd dingen mee uit onze jeugd waarin we zeggen dat zou ik anders doen. Nou dat was voor mij een hele belangrijke.

ImF
07-06-2019 om 19:06
voorkomen beter
Die moeder heeft waarschijnlijk al eerder problemen gehad. Dat komt zeker niet uit de lucht vallen. Daarom denk ik dat het goed is dat ze in de auto ter bescherming even luiers heeft (laten) omdoen. Mocht het fout gaan, dan is de schade in elk geval beperkt. Het wordt ook vaker gedaan met logeerpartijtjes bij bepaalde groepen. Daar is naar mijn mening helemaal niets verkeerds aan. Ze denken juist 'vooruit' en voorkomen daarmee een heleboel gedonder.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.