Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Dees

Dees

20-12-2015 om 20:12

Kleuterjuf heeft handen vol aan poep en plasbroeken

bieb63

bieb63

21-12-2015 om 21:12

Overigens

Was mijn kind lang en breed zindelijk toen ze naar de kleuterklas ging (nee, geen verdienste van mij, maar ze deed het zelf). Maar...... ze had talloze blaasontstekingen gedurende haar kleutertijd, en dus de bijbehorende plasongelukjes ineens weer. Dat was lastig ja. Maar we gaven een paar schone makkelijke broeken en onderbroeken mee naar school en zij verwisselde dan dat zelf even.

Onderwijsassistent bieb

Een onderwijsassistent heeft, net als de juf, de taak om onderwijs te verzorgen aan kinderen. Maar net als de juf, kan het ook weleens nodig zijn om een kind te verschonen. Maar dan is er altijd nog iemand anders in de klas.
We willen wel kinderen met 4 jaar, en jonger, naar school. Laat staan Passend Onderwijs en zorg in de klas.
Maar de ouders, die ook hun werk hebben, mogen het oplossen.
En ja, natuurlijk los je het met een buurvrouw op als dat kan, het moet opgelost. Maar ik vind het niet normaal dat iemand van huis moet komen om een kind te verschonen. En dat zou ook niet nodig moeten zijn als we toleranter waren voor kinderen en niet inmiddels van alles wegbezuinigd hebben.

Dat kan

Dat kan ook alleen maar omdat de school zich verschuilt achter nalatige ouders. Die onzinnige beschuldiging is een noodzaak om zelf niet de verplichting te voelen om het op te lossen. Dus die krijg je er dan gewoon standaard bij.

bieb63

bieb63

21-12-2015 om 23:12

Dus annej

Wat is de oplossing?

Oplossing?

Als de school het niet oplost moet je het zelf oplossen, het is niet anders. Tegelijk zou ik die beschuldiging pareren. Dat is gewoon niet fair.
Ik maak me overigens sterk dat scholen hier ook verschillend mee om gaan. De ene school is er toleranter in dan de andere.
Maar als ze allemaal op het deuntje 'nalatigheid' van de ouder gaan varen dan is ook dat snel over.

xio

xio

22-12-2015 om 00:12

Apart dat sommigen van jullie vinden dat zoiets bij het takenpakket van ouders hoort.
Dat was eigenlijk nog nooit bij me op gekomen;)

Hier wel zindelijk, maar kind had veel moeite billen af te vegen.
Drama hoor.
Combi van korte armen nog, dus gewoon technisch moeilijk, en angst om vies te worden vd poep. Had wrs te goed in de gaten dat hij zichzelf moeilijk helemaal schoon kon krijgen met z'n korte armen.

Nuja, ik snapte ook wel weer dat juf daar moeilijk over deed.
Gevolg was dat ik de druk thuis meer ging opvoeren bij zoon en als íets niet werkt bij hem...enorme drama's thuis dus.

Uiteindelijk is hij idd maar gestopt met poepen op school. Niet gezond maar ik snap dat hij de enige niet is.
Geheel voor hem toch wel licht traumatisch geweest vrees ik.

Zindelijkheid is een heel basaal proces en ik denk dat het echt heel belangrijk is dat op de juiste manier te begeleiden.
Dus tsja, een onderwijsass alleen daarvoor is misschien een beetje te, toch zou ik zelf graag zien dat het de goede aandacht krijgt.

Zucht Jamie

Nou kan je heel triomfantelijk doen omdat Ginny iemand heeft gevonden die tegen betaling een luier kwam verschonen maar die N=1 maakt echt niet dat het dus voor elke ouder mogelijk is.

Ander vraagje: een kind dat diarree heeft of heeft overgegeven, moeten die ook door ouders of hun ingehuurde kracht verschoond worden en kan de juf die zo door laten lopen omdat de juf de klas niet alleen kan laten?

skik

Jamie

Jamie

22-12-2015 om 06:12

skik

n=1 op zo'n kleine populatie als hier vind ik enorm hoog.

Verder gaat het om structurele problemen zoals meer dan 2x per week in de broek poepen, ik heb het nooit over in de broek plassen gehad, dat is vrij normaal bij jonge kleuters. Verder was onze school gewoon zo gebouwd dat juf in de deuropening van de wc kon staan die tussen twee klassen in lag en zo de klas in de gaten kon houden en kind toch privé zat.

In ieder geval vind ik dat als je een onzindelijk kind naar school stuurt en zelf niet wil komen om het te verschonen dat het kind dan een luierbroekje aan moet. Er zijn ouders die dat niet doen, kind wil niet, ouders willen niet en dan zit de plas of soms poep tot in de schoenen. Veel meer werk dan alleen een luierbroekje afscheuren.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-12-2015 om 09:12

Gaat niet om n=1

Wij konden het gelukkig allemaal wel redelijk goed plooien, dat klopt. Dat is deels geluk en deels te danken aan een goeie planning.
Waar het om gaat is de vraag of het een taak van de juf is. Ondanks dat wij daar toch wel het slachtoffer van waren, vind ik niet dat een leerkracht dit moet doen. Dat gaat ten koste van andere dingen. Ik vind wel dat een school moet meedenken. Hier zit de dagopvang aan school. Daar was best iets mogelijk geweest. Daar waren ook afspraken over gemaakt maar daar had wel meer uit gehaald kunnen worden denk ik. Ook door ons.

Overigens, mijn kind droeg luierbroekjes maar ook die werden niet verschoond door de juf.

Al met al ging hier na een jaar de vlag uit. Ook bij de juf. Want die moest toch iedere keer weer aan het bellen slaan. Ook dat stoort in het lesprogramma.

Jamie

Natuurlijk heel vervelend als een kind nog niet (helemaal) zindelijk is als het naar school gaat. Maar hoeveel kinderen zullen er in een kleuterklas zijn die zo'n twee keer per week een poepbroek hebben die verschoond moet worden? En in wat, behalve de frequentie, is dat anders dan een kind dat prima zindelijk is maar zijn broek niet los krijgt en zichzelf helemaal onderplast, een kind dat diarree heeft of of een keer moet overgeven? Die laat je toch ook niet in de viezigheid rondlopen totdat er iemand van buiten komt om het schoon te maken? Dat de juf de kinderen geen vijf minuten alleen kan laten gaat echt niet op als je bedenkt dat kleuterklassen tegenwoordig gedifferentieerde werkvormen hebben en net zo goed op de gang bezig zijn als in het lokaal zelf, ze zitten niet de hele tijd in hun bankjes naar de juf te luisteren. Op de meeste scholen zal er altijd wel een stagiaire, onderwijsassistent, ib'er of concierge aanwezig zijn om vijf minuten een oogje in het zeil te houden als er een overgeefklant is of een andere 'calamiteit', dus waarom niet wat vaker bij een poepbroek? Hoeveel tijd en moeite scheelt dat nou helemaal met ouders gaan bellen en er voor zorgen dat het viezebroekkind niet een stoel bevuilt o.i.d.?

skik

Paddington

Paddington

22-12-2015 om 11:12

Natuurlijk

zijn er uitzonderingen, maar ik kan mij niet voorstellen dat al die kinderen die regelmatig in hun broek plassen allemaal een medische oorzaak hebben.
Helaas zal het dus ook vaak voorkomen dat kinderen ouders hebben die laks zijn. Dat kun je als leerkracht niet direct zien.

Natuurlijk kan een ongelukje af en toe gebeuren, maar als een kind 2-3x per dag in zijn/haar broek plast, dan moet je als ouders met een voor de leerkracht werkbare oplossing komen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-12-2015 om 11:12

Zo simpel ligt het niet Paddington

Ook als het niet medisch is hoeft het niet per se aan de ouders te liggen.
En het is juist deze houding waar ik moeite mee heb. Ouders een leerkracht zouden samen tot een werkbare oplossing moeten komen.
Kunt wel van alles bij elkaar over de schutting gaan gooien, maar daar wordt het niet beter van.

Noet

Noet

22-12-2015 om 12:12

skik

bij de vorige school van dochter waren alle leden van jou lijstje "stagiaire, onderwijsassistent, ib'er of concierge" al lang weg bezuinigd of werkzaam op 4 locaties. En die hebben hun eigen werk en zijn dus niet beschikbaar om een klas even bezig te houden of een kind te verschonen.

Over geval van nood, zal niemand moeilijk doen, maar op reguliere basis en daar spreek je over bij een kind dat niet zindelijk is overdag, wel.

bieb63

bieb63

22-12-2015 om 15:12

precies Noet

Op veel scholen zijn die daar helemaal niet meer.
Team van onze basisschool (bestaande uit 4 kleuterklassen, 6 reguliere klassen (3 t/m 8) en 3 combiklassen (3/4 5/6 en 7/8), totaal 13 klassen dus, paar jaar geleden: 20 leraren (waarvan een deel in deeltijd, dus ene helft van de week leraar A en de andere helft leraar B, nooit gezamenlijk en waarvan 1 ook IB taken op zich had), 1 directeur, 1 vakleerkracht bewegingsonderwijs voor de bovenbouw. Dat was het en voldeed prima. Maar allerlei 'loslopend wild' dat handjes vrij zou hebben voor dagelijkse verschoningen, nou nee.

Normaal

"maar ik kan mij niet voorstellen dat al die kinderen die regelmatig in hun broek plassen allemaal een medische oorzaak hebben."
Klopt.

Er zijn ook kinderen die gewoon nog niet zindelijk zijn met 4 jaar. Dat valt binnen de normalen. Vergelijk het met kinderen die laat hun gebit krijgen.

Neemt niet weg dat menig minister al verklaard heeft dat de school deze kinderen niet hoeft toe te laten.
Ik vind dat gek, maar dat telt niet.

Ik geloof er niks van dat poep op de kleuterschool nu vaker voorkomt.
Minder vaak denk ik.
Toen mijn kinderen klein waren was naar het KDV gaan nog een uitzondering. Nu is het heel gewoon. Op het KDV zijn kinderen eerder zindelijk omdat ze het gedrag kopiëren.

Ook in de zorg

Ik heb nog zalen meegemaakt van 12 bedden. De wat minder goed georienteerde ouderen liepen daar gewoon achter de rest aan. Nu zetten we dementerende mensen alleen in een kamertje. Dat lijkt nergens op.

ikke ook

Ik was dus ook zo'n kind die het niet droog kon houden tot een jaar of zeven. Het was bij mij zo erg dat mijn ouders en school besloten hadden om mij weer met een luier naar school te sturen.de juf had ook geen tijd om mij steeds te helpen met schone kleren.

Ik weet nog goed dat ik mee doodschaamde als ik de juf moest roepen om mijn luier weer dicht te strikken terwijl de hele klas toekeek (er was een groot raam naar de toiletgroep en de klas).

Het is dus niet iets van de laatste tijd.

Het is voor iedereen een verveldende situatie,

Toch een tegenspraak Miriam

Ook dan is het zaak dat kinderen er wel lichamelijk en geestelijk aan toe zijn, volgroeid zijn, om zindelijk te worden. En ook dan heb je nog uitzonderingen.

Jeugdtrauma

Anne "Ook dan is het zaak dat kinderen er wel lichamelijk en geestelijk aan toe zijn,"
Het is geheel persoonlijk, dat geef ik toe, maar ik word direct misselijk van dit soort woordcombinaties. De kabouters en elfjes vliegen me direct naar de strot.

Jeugdtrauma.

Er is niks mysterieus aan zindelijkheid (of het krijgen van tanden).
Vast staat dat niet alle 4 jarigen zindelijk zijn.
Dat is ook voor hen vervelend.

Jamie

Jamie

22-12-2015 om 20:12

skik

Ik weet niet of jij het was maar iemand had het over groepen 1/2. Onze basisschool start elk schooljaar met twee groepen 1 die aan het eind van het jaar (dus met de kerst) vol zitten met vierjarigen. Geen 1/2 groep dus.

Elvira

Elvira

23-12-2015 om 11:12

broekplassen

Als kind hoorde ik tot de groep die niet op tijd zindelijk was. Gelukkig alleen broekplassen en dat was in die tijd gelukkig op te vangen met een pamper. Volgens mijn ouders had het meerdere oorzaken, sowieso werkten ze beiden hard in de bakkerij (eigen zaak), langzame ontwikkeling van mij en een onderschatte ziekenhuisopname. Het heeft bij mij lang geduurd voordat ik dag en nacht droog was. Mijn beide dochters waren ook aan de late kant, maar wel tijdig voor dat ze naar school gingen.

taboe

vroeger was het volgens mij ook een een meer taboe en werd er niet over gesproken.
misschien heeft dit er ook mee te maken.

Te kort aan wc

Mijn oude bs had 3 meiden en 3 jongens wc's op twee klassen. Tegenwoordig zie ik op meerdere bs een sanitair bestaande uit 1 meiden en 1 jongens wc op twee klassen.
Alhoewel de kinderen al vroeg (14 mnd) droog door de nacht gingen en op de peuterschool de kinderen wel op tijd een plas deden, heeft hier in klas1 ook wel eens een ongelukje plaats gevonden. Als ik vroeg waarom het voor het buitenspelen niet een plas had gedaan, kreeg ik als antwoord dat de wc's bezet waren of vies stonken.

Ik denk dat op scholen met een grotere aanbod aan sanitair, de leerkracht minder tijd verdoet aan ongelukjes.
Een architect zou bij het ontwerpen van een school, hier meer rekening mee moeten houden.

Wat ik denk?

Dat de kinderarts in deze graag zijn mening over ouders laat horen, waarschijnlijk uit frustratie vanwege de eetproblemen die hij moet behandelen. Snotverdorrie, alweer zo'n krengetje dat zijn bord niet leeg eet.

Bas zegers helpt graag zieltjes winnen voor zijn plas- en poeppoli. Zo creëer je vanzelf klantjes, want welke ouder wilt er nu voor nalatig worden gehouden?

De Telegraaf voert het drama nog een beetje op door er een Belgisch onderzoek bij te halen. Een klas vol onzindelijken, hoe vreselijk zijn de moeders van tegenwoordig toch?

Dat jullie het maar weten dames, ouders zijn vreselijke wezens. Vooral werkende moeders. Desondanks een prettig kerstfeest, bezie de wereld met een grote grijns in 2016.

(En Flanagan, je hebt gelijk. Mijn zoon kon nog heel hard rennen naar een speciaal kleutertoiletje. Want hij was wel zindelijk, maar ook heel geconcentreerd in spelen. Toen werd de school heel mooi verbouwd en de hulpkracht wegbezuinigd. Tja, die vervelende kleuters ook. Dat ze niet een beetje meewerken...)

Arendje

Arendje

23-12-2015 om 17:12

gelukkig

'hoe vreselijk zijn de moeders van tegenwoordig toch?'

Gelukkig geen commentaar op de vaders van tegenwoordig ...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.