

Basisschoolleeftijd
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Dendy Pearson
09-04-2017 om 09:04
Hb en psycho educatie
Onze zoon van net 8 is vorige maand getest en daaruit kwam dat hij hb is met een v/p kloof.
School pakt dit goed op, daar hebben we vertrouwen in.
De psychologe dringt aan op psycho educatie, ze vindt dat zoon goed moet weten wat er met hem aan de hand is.
Wij weten niet zo goed wat we met dit advies moeten. Praktisch gezien is het knap onhandig, in de stad waar wij wonen is zoiets niet. Wat ons is aangeraden is een half uur rijden, moet onder schooltijd en dat kost mijn man veel vrije dagen. We hebben maar 1 auto en die gebruikt hij. Dit is best op te lossen hoor, maar handig is het dus niet.
Ons grootste punt is dat wij nu niet direct hele grote problemen zien. Op de website van die specialist gaat het over problemen, in het boek wat wij met zoon hebben bekeken gaat een groot gedeelte over problemen. Maar zoon vindt het nu "best handig" dat hij zo vlot leert en nu andere dingen op school aangeboden krijgt. Hij weet dat hij soms anders denkt dan vriendjes, maar dat pakt hij nu ook nog goed op. Wij willen hem nu echt niets aanpraten.
Een klein puntje bij onze twijfel is ook dat dit grapje ook op onze rekening komt. Onderzoek betaalden we zelf, nu dan nog eens 750 euro is best veel.
Zoon functioneert nu dus best goed, heeft vriendjes en wordt in de klas geaccepteerd. Doen we hem nu dan tekort als we psycho educatie even laten voor wat het is?
Iemand hier ervaring mee?

Li
10-04-2017 om 11:04
Haha
Die lesuitval, dat is inderdaad het mooiste dat een VO school te bieden heeft aan een kind.

Jippox
10-04-2017 om 13:04
ontwikkelingsgelijken
Daar heb ik wel andere ervaring mee dan Temet. Ik vond het zelf altijd een beetje onzin: vriendschap hangt toch niet van je cognitieve niveau af? Maar pas toen mijn jongste twee overstapten naar een andere school en in een klas met allemaal hoogbegaafden kwamen, zag ik dat het toch wel uitmaakte. Er viel heel veel ruis en onbegrip weg, blijkbaar, en de kinderen kregen toch echt een ander soort vriendschappen.
Het was niet alleen het passender onderwijs waardoor ze opbloeiden!
Bij mijn twee oudere zoons zag ik eerder al iets vergelijkbaars toen ze op het gymnasium begonnen, dat ze toen pas echte vriendschappen kregen. Maar dat zag ik toen nog meer als een leeftijd dingetje.
Ik vind zelf dus dat ik dat aspect echt heb onderschat. Al hebben ze hier thuis elkaar, wat ook al scheelt. En ik ben erg blij met de plekken waar de kinderen nu zitten: volop tussen de types 'zoals zij'
Aan de andere kant kan ik alleen maar zeggen dat hoogbegaafden net zoveel van elkaar verschillen als alle andere kinderen, en dat het op alle vlakken altijd weer gaat om wat voor dat specifieke individu werkt/niet werkt, fijn is/niet fijn is enz. Dat blijft dus gewoon zoeken en uitproberen.
Ik zou denk ik vooral eerst zelf heel uitgebreid inlezen en dan waar je dat nodig vindt, er zelf over praten met je kind. Het lijkt mij persoonlijk niet nodig om daar iemand bij in te schakelen.

Fransien
10-04-2017 om 17:04
ontwikkelingsgelijken en psycho-educatie
Psycho-educatie is een leuke, het spekt de portemonnee en is een leuk onderdeel van een pakket van testen en begeleiden. De meeste ouders willen dat graag en vinden hun kind ook absoluut uniek en bijzonder en zo anders dan de anderen.
Met mijn 4 kinderen heb ik enige ervaring, ze zijn alle 4 hb en alle 4 verschillend.
De oudste heeft wel behoefte gehad aan wat uitleg na de test, juist omdat ze door het pluswerk zo anders werkte dan de rest van de klas. Dat werd beter naarmate ze ouder werd en het makkelijker kon plannen.
Sociaal gezien heeft ze ook haar vriendinnen wel gevonden, niet puur uit de klas maar juist ook vanuit muziek (speelt in een orkest) en vanuit scouting. We merkten wel dat haar vriendinnen ook allemaal slim en eigengereid waren, net als zijzelf.
Tweede heeft weinig behoefte gehad aan uitleg van ons, wel aan een omgeving waarin hij juist niet de enige was met zoveel pluswerk. Hij is uiteindelijk naar een Leonardoschool gegaan en in een lastige klas terecht gekomen met heel veel gepest, juist het onderhuidse gepest. Hij is blij dat hij geen uitzondering meer is, maar nog blijer dat hij versneld is en komend jaar naar de middelbare kan.
Derde heeft twee dikke vriendinnen in de klas. Sociaal gezien heeft ze het fantastisch en cognitief is het nog wel voldoende. Ze weet dat ze slim is want ze haalt de hoogste cijfers van de klas. Ze weet ook dat ze niet altijd klikt met iedereen, en dat ze gevoeliger is dan de meesten. Dat laatste vindt ze wel irritant, maar het hoort bij haar.
Met de vierde zullen we hoogstwaarschijnlijk wel naar een leonardoschool moeten, hij heeft een TOS in combinatie met hb, niet handig. Hij heeft ook amper aansluiting in zijn klas en voor zijn sociale ontwikkeling zou het goed zijn om tussen ontwikkelingsgelijken te zitten.

Bennikki
10-04-2017 om 21:04
Rosaroos (ot)
Zou je me willen mailen? Dat zou ik heel erg waarderen. Het kan naar [email protected]
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.