

Dreumes- en Peutertijd
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

anewor
19-12-2015 om 13:12
Evaluatie PSZ vond ik erg schokkend
Beste allemaal,
Mijn kleine ventje gaat sinds 2 jaar naar de peuterspeelzaal. het was een heel drama en hebben het met 1 uurtje per keer moeten opbouwen. Hij vond het verschrikkelijk. Het eerste jaar is hij bijna ook niet kunnen gaan ivm rode hond en telkens terugkomende oorontstekingen enz. wel 8 antibiotica's verder en heel wat vocht achter de oren kwam zijn spraak niet op gang en hij heeft 1 week voor zijn 3de verjaardag buisjes gekregen. KNO arts meldde ook dat het 1 jaar kon duren voor zijn spraak op gang zou komen aangezien hij ook een heel jaar aan beide oren 40% gehoorverlies had.
Na de zomervakantie is hij dus gewoon weer naar de gegaan. heel verlegen moest ik hem telkens naar binnen dragen. inmiddels staat hij s morgens al klaar met zijn tas en zegt hij mama naar school.
hij is nog zeer terughoudend naar de kindjes toe en maakt ook geen contact met de juffen. speelt liever alleen. doet wel mee met groeps dansjes en zingen maar hij houdt wijselijk de mond .
na had ik afgelopen woensdag evaluatie over hem. er zijn ook in deze 4 maandjes al heel wat juffen gekomen en gegaan. er is 1 vaste juf en deze gaf ook de beoordeling. helaas stopt zij nu ook en krijgt hij weer andere juffen.
Ze gaf aan dat tygo geen enkel contact zoekt met zijn leeftijdsgenoten en als de juffen hem wat vragen reageert hij niet of krimpt in elkaar.
naar mijn idee gewoon verlegen.
hun zijn van mening dat er meer aan de hand is :/
ik ben zo geschrokken en boos en verdrietig en alles tegelijk en weet niet wat ik hier nu mee moet.
ze hebben geprobeerd de cito toetsjes af te nemen hier doet hij ook niet aan mee en trekt gewoon zijn eigen plan. ze hadden het zelfs erover dat hij niet mee komt met de schoolsystemen en dat we hem moeten laten onderzoeken door xonar instelling om hem te observeren. ze zijn bang dadelijk in groep 1 dat het hem te veel word en helemaal zijn eigen ik niet meer durft te zijn en helemaal overspoeld word door de rest van zijn klasgenoten.
een feit wat ik zie is. hij heeft 1 jaar heel slecht gehoord. hoort nu sinds 4 mnd pas goed. thuis maakt hij al hele zinnen van 3 a 4 a 5 woordjes en komen ook elke dag nieuwe woorden bij.
contact zoeken is hier gewoon normaal hij reageert, toont emoties, antwoord op gesloten en keuze vragen. open vragen heeft hij nog moeite mee maar kom op hij heeft net 4 mnd buisjes.
22 dec gaat ook zijn neusamandel eruit hij blijft verkouden en door de neus praten.
ander feit is dat hij heel erg verlegen is zelfs als hij oma en opa tijdje niet heeft gezien loopt hij met het gezicht naar beneden en moet hij even weer over de dremppel heen weer.
als er bezoek komt kijkt hij de kat uit de boom maar speelt gewoon maar praat dan wel minder.
hij ontwikkeld zich gewoon normaal. een vrolijke ondeugende iets wat verlegen peuter.
hij kent bijna het hele alfabet. kan tellen tot 23.
speelt gewoon leuk met Nijntje auto's klei, verf en noem maar op.
speelt doktertje ect.
hij weet zelfs dat de a van appel is en van aap, de b van bal, en de s is van stink teen
hoe denken jullie over het evaluatie gesprek van de PSZ moet ik dit met een korreltje zout nemen? moet ik ingaan op wat hun zeggen?
ik ben 2 dagen flink onder de indruk geweest en heb best zitten huilen omdat ik echt overrompeld ben geweest erdoor.
feit is ook wel dat ik vroeger niet naar psz ben geweest omdat ik te verlegen was ik heb tot groep 4 gehuild zo onzeker en verlegen.
papa is ook heel terughoudend en trekt ook zeker zijn eigen plan, heel standvastig. en vroeger ook zeer op zichzelf terug getrokken en verlegen.
naar mijn idee gewoon het aard van het beestje, zijn persoonlijkheid.
Groetjes Anewor.

Evenzo
21-12-2015 om 16:12
Peuterleidster
Ik zeg "als". En dat zeg ik omdat een PSZ met duiventil-functie (leidsters die vertrekken en steeds nieuwe leidsters, en nu gaat de ene vaste kracht ook al weg) ook van grote invloed is op kinderen in die leeftijd. Mijn kinderen wilden vaak al niet naar binnen lopen als er iemand stond die ze niet kenden. Dat kan je lezen als geen sociaal contact willen maken dat snel kan verschuiven naar geen contact kunnen maken.
De constatering van deze leidster kan precies goed zijn, alleen de achterliggende reden kan een hele andere kijk geven op de zaak. Die mis ik. En als zij dat mee zou nemen in die observaties komt het de objectiviteit ten goede. Dan moet je wel durven wijzen naar jezelf. Dat wordt soms moeilijk gevonden. Je ziet wel eens dat, om dat te vermijden, er nog harder gewezen wordt naar de ander. Voor je het weet is er geen normaal gesprek mogelijk (want er moet een schuldige zijn en alleen dan is er ook een onschuldige) en word je in de verdediging gedrukt. Als je in die hoek komt te staan, kan je alle zeilen bij gaan zetten.
Dus ja, feit dat PSZ net een duiventil is is al geen professioneel teken en als je dat niet meeneemt in een (voor de rest mogelijk heel) juiste observatie, leidt dat niet tot een juiste conclusie (wat niet tot de juiste hulp kan leiden).

Evenzo
21-12-2015 om 17:12
wat ben ik streng
IMaar niet heus. k lees terug en ik kom wel heel streng over. Dat is nu ook weer niet de bedoeling. Smiley-functie heb ik hier niet, sorry!

Henriette123
21-12-2015 om 17:12
Evenzo
Maar juist als de PSZ een duiventil is is het toch goed om een keer met je kind naar de logopediste te gaan?
Zelfs al zegt een kind daar haast niets, dan kan jij vertellen hoe het thuis praat, en kan zij je tips geven.

anewor
21-12-2015 om 17:12
peuterspeelzaal leidster en evenzo
Je hebt misschien wel gelijk in de zin van de handvaten om hem te helpen. In de zin van meer vertrouwd raken met andere kinderen en juffen.
hij is al heel veel vooruit gegaan sinds hij daar op de psz zit.
Maar het geen dat mij frustreerd is dat ze zeggen dat het gehoor zo belangrijk is voor de ontwikkeling maar niet begrijpen wat het doet als dit voor een jaar ontbreekt.
Hij mist een gedeelte aan sociale ontwikkeling. Dit heeft meer tijd nodig als het gehoor goed is om zich te ontwikkelen dan bij de kindjes die er zitten die net zo oud zijn als mijn peuter.
Logisch is er een enorm verschil. Daarbij zijn aard speelt daarin ook een belangrijke rol. Erg terug houdend en praat alleen tegen de bekende mensen die hij dagelijks ziet en goed kent.
Tegen ons geeft hij wel antwoord en reageerd en praat hij wel zinnen van 3 a 4 a 5 woorden.
Vanaf dat hij byisjes heeft zei hij naar een dag wel duidelijk mama en papa... nu zegt hij al mama kom toch nee en papa ook.
DAAROM vind ik het onzin om hem te laten observeren omdat deE psz leidsters niet in staat zijn zich in te leven in zijn achtergrond en om onderzoek te vragen omdat hun niet weten hoe ze hem moeten aanpakken.
Dat is wat evenzo zegt. De achrerliggende gedachte die mist.. schijnbaar wete hun niet dat een kindje dat lange tijd niet goed hoort. Zich nog moet ontwikkelen sociaal en dat het niet meteen er is zodra er buisjes zijn.
hij kan ook juist stil zijn en angstig zijn omdat hij juist nu ook hoort hoe goed de andere kindjes praten en zich daarom terug trekken...
zoals ik denk dat het is.
Ik merkte na 2 dagen buisjes wel degelijk al het verschil en hij uit en praat met de dag beter. Ik denk dat t vanzelf allemaal wel los loopt.
Zeker logopedie kan geen kwaad en daar heb ik vandaag ook voor gebeld!
En daarbij door de vergrotw neusamandel is zijn ghoor nu nog niet optimaal en ook zijn rechterbuisje aord nagekeken en misschien opnieuw geplaats omdat deze vooral vol zat met korsten.
Ik vind dat de psz veel te voorbarig is geweest met het trekken van een conclusie . Wn soweisi als ze de filmpjes zien op mn foon hoe hij zich thuis gedraagd en contact zoekt en speelt met ons kennen ze hem daar helemaal niet in terug...

Evenzo
21-12-2015 om 17:12
Dat bedoel ik
Wat ik probeer te zeggen dat het misschien wel heel nodig is om iemand te laten kijken naar de conclusies uit die observatie. Als je ze wilt weerleggen heb je iemand nodig die je kind observeert in de PSZ. Je kan wel je schouders ophalen maar daarmee gaat de ruis niet weg (naar basisschool, bijv) en dan ben je de moeder die gesignaleerde problemen niet oppakt. Of je kan er tegenin gaan als je het er niet mee eens bent. Maar dat kan je niet zelf en niet alleen (vandaar observatie door een derde) want je staat teveel in de verdediging.
Maar uit zo'n observatie kan ook iets uitkomen, namelijk dat er iets aan de hand is wat verder aangepakt kan worden. Dat kan wel even slikken zijn. Hoeft niet, maar kan wel. Hou daar dan ook rekening mee.
Kortom, de observatie van de leidster van het PSZ zou aanleiding geven tot nader onderzoek. Alleen als je zoekt, kan het ook gebeuren dat je wat vindt.

Peuterleidster
21-12-2015 om 19:12
Dat begrijp ik ook helemaal en daarom zei ik ook wacht gewoon tot de basisschool en ga ondertussen verder met logopedie en laat die eens kijken. Super dat je gebeld hebt.
Het is met wisselende leidsters en een achterstand door gehoorproblemen uiteraard een heel ander verhaal en dat zouden ze moeten begrijpen.
Ook dat kinderen soms thuis heel anders zijn dan wanneer ze op de speelzaal zijn en omgekeerd komt ook voor: dat ouders met twijfels komen en de leidsters het kind zich prima vinden ontwikkelen.
In het geval dat ik beschreef is vader naar een instantie gegaan en heeft het kindje daar laten onderzoeken. Met toestemming van de ouders namen zij contact op met ons en zijn een paar dagdelen komen observeren. Daar sta ik verder volledig buiten.
Ik heb alleen verantwoording voor de kinderen tijdens de speelzaaluren en kan niet op eigen houtje mensen gaan inschakelen. Als ouders niet mee willen werken is dat grof gezegd niet mijn pakkie aan en kan ik er daarna niets mee (behalve bij vermoeden mishandeling ). Maar daarmee geef ik ouders geen schuld of schuif ik verantwoording af. Hooguit kan ik het jammer vinden, maar ik ben de ouder niet en het is mijn kind niet en ik vel daar geen oordeel over.
Toch is mijn ervaring dat ouders signalen van (onze) leidsters wel serieus nemen. Al is het maar door te zeggen: onze kinderen zijn allemaal laatbloeiers en geen hoogvliegers. Dat is mogelijk en als het kind niet vastloopt is dat ook geen enkel probleem.
Ik denk dus dat we het gewoon allemaal eens zijn vwb de redenen waarom het allemaal zo lijkt op de speelzaal. Doordat zijn gehoor sterk verminderd was is hij gewend geraakt om veel geluid langs zich heen te laten gaan en zich terug te trekken.
En bij twijfel laat je hem tzt alsnog eens onderzoeken als dat nodig mocht zijn en tot die tijd gun je hem de tijd om zijn ontwikkeling rustig bij te laten komen.

anewor
21-12-2015 om 19:12
klopt
Klopt helemaal. Ik zal sowieso nog een gesprek met psz en met mijn huisarts vragen. Logopedist ook.
Mocht het zo zijn dat er wat aan de hand is of dat er bepaalde punten aangepakt moeten worden. Zal dit alleen maar ten goede komen van mijn zoontje.
Al hoewel ik ook wel erg huiverig ben hoe het tegenwoordig gaat. Je hoort namelijk niks anders meer dan dat steeds meer kinderen "bestempeld" worden. Als alles geanalyseerd word zal er ook altijd wat gevonden zijn omdat ze alles zo uitzoeken en oplichten tegenwoordig. Ieder mens heeft zijn nukken en trekken.
Als ene niet goed praat met 2 heeft het een taalstoornis, als ene weinig contact zoekt wn op zichzelf is autisme.. is ene te druk heeft het adhd..
Vroeger was dat ook niet en die mensen zijn ook groot geworden en komen ook mee in de maatschappij. Wil niet zeggen dat dit bij iedereen natuurlijk even makkelijk is gegaan of gaat.
Maar de schoolsystemen zijn zo drastisch aangepakt dat het niet voor niks is dat de speciale onderwijs schoelen bomvol zitten. Ik vind dat deze kinderen te kort word gedaan nu. Door dat alles zo onderzocht word.
Wil niet zeggen dat we ook steeds meer te weten komen over de ontwikkeling van de mens.
Maar ook hier heeft iedereen een eigen mening en inzicht op. Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde. Dat scheelt

Peuterleidster
21-12-2015 om 19:12
maar dat komt
omdat de ontwikkeling van de wetenschap steeds verder vordert. Denk dat deze kinderen het vroeger veel moeilijker hadden en ook veel minder begrip kregen en minder kansen. Natuurlijk kan een kind met bepaalde beperkingen best mee leren komen in de maatschappij, dat staat buiten kijf.
Ik hoop dat je kindje binnenkort geen enkele ingreep meer hoeft te ondergaan en gelukkig verder kan opgroeien en ontwikkelen.

anewor
21-12-2015 om 19:12
Dat hoop ik ook. Morgen om 7uur moeten we al in het ziekenhuis zijn. Gelukkig lekker vroeg!
Hopelijk is hij erna ook niet meer ALTIJD VERKOUDEN.
want dan schiet het nog niet op.
Ik weet toen hij de buisjes kreeg echt schrok toen we smiddags de speeltuin in kwamen.. hij schrok van het gehoor..
Ben zelf maar eens continue verkouden dan ploppen de oren ook de hele dag. Ook niet echt fijn.. snurkt en slaapt ook altijd met open mond. De hele dag loop ik met een zakdoek achter hem aan zoveel rotzooi en slijm komt eruit
Ik hoop dat het allemaal los zal lopen.. ik heb 2 nachten alleen maar zitten piekeren en alles zelf geanalyseerd. :/

Mijntje
22-12-2015 om 06:12
sterkte
Sterkte in het ziekenhuis. Hopelijk gauw weer thuis en geen klachten meer!
Vroeger was dat niet, die labels, schreef je, maar vroeger verdwenen die kinderen wel naar lomscholen. Vroeger was het niet beter. Het is nu ook bekend dat hoe eerder je de (taal-)ontwikkeling stimuleert hoe verder de kinderen komen.
Het is super dat je zoontje zich nu snel ontwikkelt en jullie thuis geen zorgen hebben. Dat moet je gewoon vertellen en ook over die gehoorproblemen. Zoveel wisselende juffen is voor geen enkel kind goed, ik snap eigenlijk niet dat je dat zo lang hebt aangezien, een psz is geen must.
Goed dat je die afspraak hebt gemaakt met de logopedist.

wil40
22-12-2015 om 08:12
En dat je ook naar de huisarts gaat voor overleg. Precies, hoe eerder je zoon hulp krijgt bij de taalproblemen des te eerder maakt hij een inhaalslag. Ik zou zeker niet wachten tot hij naar groep 1 gaat, een verloren jaar omdat de psz hem blijkbaar niet de juiste hulp kan bieden.
Succes en sterkte vandaag.

anewor
22-12-2015 om 19:12
goed
Alles is goed gegaan. Het was wel een zeer grote neusamandel en het was ook echt nodig om deze te verwijderen.
tygo vond het allemaal niet zo erg alleen het verwijderen van het infuus vond hij erg vervelend.
hij zei na 15 minuten alweer daaaaag ik ga naar huis .
Ookwel raar eigenlijk dat hij dat wel tegen hun zegt en op school waar hij al een tijdje rond niks.
Begrijp ik niet helemaal.
Maargoed... het blijft nog zo nu en dan bloeden en mama mag biet van zijn zijde verdwijnen.. toch weer een impact om zo.n klein kindje.
Het kindje naast hem vond hij maar interessant die bleef huilen, hij zei alleen maar ohhh aaie baby..( het kind was 2 koppen groten dan hemzelf haha)

mirreke
23-12-2015 om 15:12
Fijn
dat het goed is gegaan!
Tja waarom daar wel, en op de PSZ niet? Misschien dat hij goed aanvoelt dat ze hem daar uit zn tent willen lokken... Of misschien heeft hij daar een onprettige ervaring gehad, en voelt hij zich niet (meer) vrij genoeg?
Wie zal het zeggen. Nog maar kort, en dan gaat hij naar school. Wacht even af nu. Wat je kon doen (amandel, buisjes) heb je gedaan, afspraak logopedist staat, huisarts voor de zekerheid ook, lees ik.
En dan gewoon wachten. Probeer eens een speelafspraak te maken met een kindje van de peuterspeelzaal, en kijk eens hoe dat gaat. Ik weet nog dat ik dat vroeger met enkele moeders regelmatig deed. Samen koffiedrinken, en dan de kids gezellig laten spelen. Of samen naar een speeltuin als het lekkerder weer is. Kun je zelf ook eens observeren hoe je kindje met anderen speelt.
Kan ook nog zijn dat je zoon juist meer op ouderen gericht is, dus niet op kinderen van zijn leeftijd maar volwassenen of zo.
Oh, en wat ik met jongste heb gedaan vroeger: peutergym. Als ouder moest je erbij blijven, en helpen, dus ook dan tijd genoeg om je kind vanaf een afstandje te zien. Hartstikke leuk, goed voor de motoriek en ook sociaal.

anewor
23-12-2015 om 15:12
mirreke
Dankjewel. Ja het zal wel los lopen allemaal. Ik weet hoe hij thuis is en is een doodnormaal peutertje.
Dat hij taal en sociaal wat achterloopt heeft een oorzaak en daar is wat aan gedaan en word hard aan gewerkt.
Voor nu eerst even opknappen. Hij hoest zich de longe uit zijn lijf en komt overal slijm en bloed nogsteeds.. noet verwacht dat er zoveel slijm im dat manneke kom zitte

anewor
29-12-2015 om 07:12
morgen 1 week verder
Hallo dames, morgen bijna een week verder.
Er komt nog steeds geoen snot uit zijn neus. Zou dit oude rotzooi zijn wat daar altijd heeft gezeten.
Het zou toch al langzaam moeten afnemen ofniet?

AnneJ
29-12-2015 om 15:12
De rotzooi
Misschien is de oorzaak niet weggenomen. Als het om een koemelkeiwitallergie gaat is die niet weg en kan problemen blijven veroorzaken.
Alleen de gevolgen, vergrote amandelen, zijn weggenomen.

Evenzo
29-12-2015 om 16:12
Slijten
Toen mijn zoon werd geopereerd aan zijn neusamandelen heeft het zeker nog een half jaar geduurd voor de ontsteking weg was. Het moest slijten, dat vertelde de KNO-arts later. Maar het kan geen kwaad om nog even naar de huisarts te gaan als je er vragen over hebt.

Peuterleidster
29-12-2015 om 18:12
Het lichaam moet dat zelf onder controle krijgen en opruimen. Daarbij zijn peuters ongelofelijk vaak verkouden die eerste jaren, ook als ze al "geholpen" zijn.

anewor
04-01-2016 om 10:01
AnneJ
Tygo krijgt niks van koemelk. vanaf dat hij melkallergie heeft hebben we alles aangepast. dus daar kan het echt niet aan liggen.
het groene snot is ook gelukkig al weg. afentoe nog wat doorzichtig slijm,gewoon normaal een snotneusje dus.
qua uitspraak verstaan we heb ook steeds beter.
wel gemerkt als ik een vraag stel dat hij vaak gewoon niet reageerd .. maar als ik vraag wil je frietjes eten vandaag weet hij niet hoe snel hij moet antwoorden dus beetje oost indisch he.. geeft alleen antwoord als hij zin heeft, echt een kerel hahahah.
logopediste staat voor volgende week een afspraak om zijn situatie al eens te bespreken.
ben benieuw vandaag op psz. er is weeeeeeer eens een nieuwe psz leidster.

sammy
17-02-2016 om 19:02
te vroeg
Sorry ik vind dit wel allemaal een beetje te vroeg. Ik zou echt geen kinderpsychiater inschakelen. Jou kind is te jong daarvoor.

anewor
05-03-2016 om 07:03
2 maanden verder
De neusamandelen zijn nu 2 maanden eruit en ik ben trots op de vooruit gang die hij boekt. Maar op school zijn ze het daar niet mee eens.
Op school blijft hij brabbelen/ of onverstaandbaar praten.
Thuis ook nog wel maar het word met en met duidelijker.
Maandag weer 10 min gesprek met psZ. We zijn 4 x bij logopedistw geweest en die ziet ook wel vooruirgang. Wel zegt ze dat hij meer Ou moeten praten voor zijn leeftijd maar dat het inderdaad door zijn gehoor komt.
Ook besproken dat wij het gek vinden dat hij thuis wel vooruitgang boekt maar op school blijft brabbelen.. dus komende dinsdag gaan we weer na de kno. En gaan we eens vragen voor een verwijzing voor een hoor test.. misschiem dat als het rumoerig is hij toch niet alles heel goed hoort? Of omdat alles dicht heeft gezeten zo lang dat hij niet weet waar hij het geluid moet plaatsen?
Ik denk nog altijd dat het een kwestie is van tijs wn veel oefenen.
Maar psz blijft bezorgd dat hij in groep 1 dadelijk problemen lrijgt met de taal... september gaat hij naar school.
Blijf er toch bezorgd om.. wat denken jullie?

Ginny Twijfelvuur
05-03-2016 om 09:03
Geef het tijd
Hier duurde het ook even voordat de achterstand van de oren ingehaald was.
Een hoortest en logopedie is vast heel helpend.

jester4
05-03-2016 om 18:03
Hier ook bezorgd
Hier waren ze op het psz ook bezorgd of zoon wel met 4 jaar naar school zou kunnen. Nou ging het allemaal niet bepaald probleemloos maar het ging. Mijn zoon sprak ook onverstaanbaar, wilde niet werken maar de hele dag kleien, zat onder de tafel in plaats van op zijn stoel, etc.
In groep 1 is hij onderzocht door centrum autisme, zij zijn ook op school komen kijken. Conclusie was dat hij veel kenmerken van autisme had maar te sociaal was voor een diagnose (hij groeide in contact, er was wederkerigheid). Toen hij 9 was heeft hij uiteindelijk de diagnoses pdd-nos (McDD) en adhd gekregen.
Het duurt nog een klein half jaar tot je zoon naar de basisschool gaat. In die tijd kan er veel gebeuren. En als dat niet gebeurt kan je hem in groep 1 ook nog laten onderzoeken als dat nodig zou blijken. Doorgaan met logopedie en hem lekker naar de basisschool laten gaan straks!

anewor
06-10-2016 om 09:10
UPdate
beste allemaal, het is echt een lange tijd geleden, ondertussen hebben ze 3 mnd geleden nog eens nieuwe buisjes geplaatst, buisjes waren verstopt en iedere maand een goed loopoor van bijna 2 weken.
telkens was alles in de neusholtes ontstoken en dichtgeslip.
echter nu na het plaatsen van deze buisjes en t begin van de basisschool gaat hij echt heeeeeel goed vooruit.
ik breng boefje alleen s morgens voorlopig omdat hij na een ochtendje echt kapot is. en voor te wennen natuurlijk,het zijn veel indrukken.
januari/februari zijn we gestart met lopopedie en na een vakantie van 6 weken kwamen we afgelopen week weer bij haar terug en ze vond tygo zooo enorm gegroeid.
echter kreeg ik gisteren van de juf te horen dat tygo in de eerste 3 weken school geen enkel woord heeft gezegd en zo verlegen is dat hij helemaal dichtklapt. ik weet dat hij heel lang moet wennen dit was bij de logopediste ook zo, nu heeft zij zijn vertrouwen gewonnen en kan zo ook elk spelletje aanbieden wat zij wilt. ik vind zelf dat hij thuis in vertrouwde omgeving het beste praat, buiten ook als we bijvoorbeeld door het bos gaan. maar zodra we ergens op bezoek gaan waar hij vreemd is houd hij zijn mond.
logopediste vind zolang een kind vooruit gaat in ontwikkeling we niet verder hoeven naar het audiologisch centrum echter heb ik voor mezelf wel een taal en spraak onderzoek aan gevraagd en ik ben hier wel heel erg nerveus voor.
vooral omdat ik weer hoe mijn kleine jongen is, zodra hij moet presteren of zodra hij in de gaten heeft dat hij ergens is voor hem te onderzoeken klapt hij helemaal dicht.
hij is geloof ik hooggegvoelig.
maar ik ga het onderzoek toch doen!! uit voorzorg, mochten er problemen komen dadelijk omdat de juf zich al zorgen maakt omdat hij gewoon niks zegt.
misschien kunnen ze helpen om hem zich fijner te laten voelen, te helpen met communiceren op school, zich steviger in de schoenen laten staan, socialer te worden.
ik merk wel degelijk een goede vooruit gang ook sinds hij op school zit. de woorden en geleerde letters enz neemt hij allemaal mee naar huis.
zo is bijvoorbeeld nu het thema ziek, doktertje spelen, hier loopt hij dus de hele dag met de dokterskoffer rond en mama is zo ziek dat hij haar steeds moet nakijken.
mijn vraag: doe ik hier goed aan?
ik heb continue het gevoel dat ik mijn kind en mezelf moet verdedigen over hoe hij is. thuis een heel ander lief sociaal kind wat super graag samen speelt maakt niet uit met wat. het alfabet kent, goed kan tellen, alle kleuren kent alle vormen en noem zo maar op.
hoe kan ik mijn kind helpen een vertrouwd gevoel om school te krijgen zodat hij zich daar ook goed kan ontwikkelen. hoe kan ik de juf helpen.
veel liefs,

Mijntje
06-10-2016 om 09:10
belangrijkste
Ik heb zelf het eerste half jaar (of langer?) op de kleuterschool alleen in de poppenhoek gezeten en de juf schreef in mijn rapport dat ze geen idee had van mijn woordenschat :-)
Je kan je misschien wel voorstellen dat als je opeens alles hoort het heel erg veel is en het gewoon langer duurt om te wennen op school. Dan is hij nog niet meteen hooggevoelig (ik vind dat er altijd wel snel wordt rondgesmeten met deze term)
Ik denk dat de juf zich wel erg snel zorgen maakt, na 3 weken school.
Geweldig dat hij zo vooruit gaat, dat is het belangrijkste.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.