Babytijd Babytijd

Babytijd

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

MamavanSenH

MamavanSenH

24-10-2015 om 13:10

Iemand verstand van plotseling van bv over naar fv?

MamavanSenH

MamavanSenH

15-11-2015 om 19:11

Eigen keuze

Waarom is het raar dat ik heb besloten mijn kinderen het eten te geven zoals we dat zelf eten omdat ik het gepureerd vies vind en absoluut niet naar het eten vind smaken dat het moet voorstellen? Dat jij het anders doet prima. Maakt onze beslissing en de reden waarom nog niet raar.

Pol

Pol

16-11-2015 om 00:11

dat staat er niet

ik heb de posting 3 keer overgelezen, er staat niet dat het raar is, iemand vraagt zich af waarom.
Ik lust geen vis maar mijn kinderen genoten ervan, dus kregen ze vis.
Wat Jamie bedoelt (ik heet wel geen Jamie) is waarom je het zelf lekker moet vinden eer je het je kinderen wilt geven.
Misschien heeft de structuur van voedsel op jou een grotere impact, maar dat hoeft voor je kinderen niet zo te zijn. Zoiets.

MamavanSenH

MamavanSenH

16-11-2015 om 07:11

Dat snap ik

Maar de reden waarom ik voor Rapley kies hoeft toch geen punt van discussie te zijn? Ik vind gepureerde hapjes geen voedsel dus geef ik dat niet. Iets heel anders dan bijvoorbeeld vis wat ik ook niet lekker vind maar wat ik wel gewoon voedsel vind dus wel gewoon geef.

Puree-grote stukken

Het lijkt zo'n zwart/wit verhaal; puree ala de 6mnd potjes babyvoer of grotere stukken die kind met de hand naar de mond kan brengen.

Als ik de voordelen van de rapley lees, lees ik hoe ouders het een voordeel vinden dat kind de stukken zelf naar de mond kan brengen zodat een ouder ze tijdens het eten niet hoeft te voeren. Sommige reacties geven aan dat het voeren geen succes was en daarom overgingen op deze methode; het voor de verandering uitproberen.
De gedachtegoed is het eten van grotere stukken ipv puree, gezond eten ipv potjes kanten klaar en het zelf bepalen van hoeveel een kind wilt eten.

Maar er is ook een grote middenweg. Wel met de pot maar even licht met een staafmixer er door heen. Ook dan heeft het eten een gevarieerd structuur van kleinere en grotere stukken. Het favoriete eten van mijn ene kind (toen 8mnd) was capucijnerschotel( met kerrie) Ik moest het wel wat verkleinen zodat de capucijners niet in de keel schoten.
Met 5mnd kregen ze voor de smaakontwikkeling wat kleine wortelpotjes of bamipotjes omdat hun maag nog niet gewend was aan de scherpe kruiden maar we gingen snel over op het mee eten van de pot, gevoerd met een lepel maar ook ruimte overlatend om de lepel zelf te pakken. Dus meer beetje van beiden. Gezond en grotere stukken maar met een lepel gevoerd. Kind gaf zelf aan hoeveel het wilde eten. Dat is lichaamstaal.

MamavanSenH

MamavanSenH

16-11-2015 om 10:11

Die middenweg

Ja, die bestaat. En nee, daar kiezen wij niet voor. Nu pas eigenlijk voor H, dat hij als wij stamppot eten dat ook in die vorm krijgt. Maar eerder nog niet omdat hij dat niet zelf kon opeten en groente gewoon los (voor zover mogelijk, dus geen rode kool bijvoorbeeld) makkelijk was voor hem. Ik heb ze zien genieten van dat ontdekken van stukken voedsel. Eraan voelen, de eerste keer in de mond stoppen en ontdekken dat het ergens naar smaakt, dat er stukjes vanaf gebeten kunnen worden, dat ze sommige dingen kunnen fijnknijpen en andere dingen niet enz. Ze vonden het allebei zo leuk om te doen. Ik had dat echt niet willen missen en dat er een derde komt is onwaarschijnlijk maar als die er komt doe ik het echt niet anders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.