Babytijd Babytijd

Babytijd

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

jess

jess

02-11-2011 om 12:11

Bewaren moedermelk

binnenkort ga ik weer werken. Ik geef borstvoeding en wil gaan kolven. Nu heb ik op internet gelezen dat je melk kan bewaren in ijsblokzakjes. Wie heeft hier ervaring mee? Kan dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Meer over kolven,bewaren en geven van moedermelk..

kan je lezen op www.borstvoeding.com
G

'maar' 100cc?

Lieve schat, voor een kind van 8 weken naast een normale voeding gekolfd en dan ook nog eens voor de eerste keer is dat VEEL!

Ik vermoed dat je een flinke productie hebt als je kind per voeding maar 1 borst krijgt en je uit de andere borst bij proberen meteen al zo'n hoeveelheid kolft.

Biene M.

Biene M.

18-11-2011 om 06:11

Jess

Ja, 100 cc is veel hoor. Ik begon altijd met 30-60 cc per keer, met dat soort beetjes bouwde ik een voorraadje op voordat ik weer ging werken. Als ik dan in plaats van een voeding op mijn werk kolfde, kwam er 150-200 cc.

jess

jess

18-11-2011 om 09:11

ik dacht dat 100 cc niet veel was. toen was hij 6 weken. ik heb na die tijd nog niet weer geprobeerd. ik wacht op de bekers van avent.
ik ben wel blij dat ik 5 dagen in koelkast kan bewaren. dan kan ik in ieder geval dagen ervoor afkolven. dan heb ik voor die twee dagen hopelijk wel genoeg.

en tweede dag dat ik afkolf op het werk is dan reserve voor in diepvries.

zoon drinkt ook niet lang aan 1 borst. meestal zo'n 10 minuten. bij mijn andere kinderen gaf ik wel twee borsten namelijk. ging ik wisselen na 20 minuten.
nu drinkt hij dus zo'n 10 minuten aan 1 borst, hooguit een kwartier. dus ik dacht er klopt vast iets niet.

hij groeit wel, daaraan kan ik zien dat hij op zich wel genoeg krijgt.
hij zit ruim boven de middelste lijn van de groeicurve.

ik ben benieuwd hoe het straks gaat met het kolven op het werk.

in wil jullie heel erg bedanken voor al jullie reacties. het maakt mij alweer een stuk zekerder over mijn borstvoeding. ik wil namelijk minimaal 1 jaar voeding geven, maar dat moet nu gaan lukken zo neem ik aan.

Jess: onder achter in de koelkast

Het is wel belangrijk dat je heel schoon werkt. Een fles die je een halve dag bewaart dat kan wel wat lijen, maar als je echt vier of vijf dagen wilt bewaren dan mogen er geen vieze vingers aan de rand bijvoorbeeld. Niet dat ik denk dat jij niet schoon werkt, maar ik maakte zelf in mijn hoofd wel verschil, afhankelijk van hoe lang de melk bewaard ging worden. Als ik kolfde omdat man vertraagd thuis zou komen met ons kind dan hoefde de melk maar 2 uur te staan, en dan was ik net ff wat makkelijker.
Verder, belangrijkste tip, moet de fles dan netjes onder achterin de koelkast staan en zeker niet in de deur.
Deze tip was geloof ik nog niet langsgekomen...

Bij elkaar

Hou er rekening mee dat je niet zomaar versgekolfde melk bij een flesje melk in de koelkast kunt gooien.
Eerst de melk koelen tot het dezelfde temperatuur heeft, dan pas mengen.
Liever alles bewaren in porties van ongeveer 50 cc, dat voorkomt onnodig weggooien.

En vergeet niet dat je melk zolang houdbaar is als de oudste melk die in het mengsle zit!

Massi Nissa

Massi Nissa

19-11-2011 om 13:11

Systeem

Mijn systeem is eenvoudig: als ik de melk de volgende dag nodig heb (en dat is op maandag, dinsdag en donderdag), zet ik het achterin onderin de koelkast. Ik geef het mee naar oppas of kdv in een koeltasje met koelelement. Als het langer bewaard moet worden, zet ik het in de diepvries volgens het supermarktprincipe: de nieuwste melk helemaal achteraan. Dat werkt prima.
Ik moet zeggen dat het op mijn werkplek heel moeilijk is om alles schoon te maken en zo steriel mogelijk te houden, maar mijn zoon is er nog niet ziek van geworden. Ik was wel altijd vooraf mijn handen en kook elke avond alles uit: kolfflesjes, borstschilden, bewaarbakjes.
Groetjes
Massi

Marleen

Marleen

20-11-2011 om 20:11

Gewone diepvrieszakjes

Hoi, ik heb niet het hele draadje gelezen val er net in, dus sorry als dit al genoemd is maar ik gebruikte geen ijsblokzakjes maar gewone diepvrieszakjes, dwz wel stevige met een zip-sluiting. Ik bewaarde de gekolfde melk van 1 dag in de koelkast en gooide dat aan het einde van de dag bij elkaar in zo'n zakje. Het kolven ging bij mij erg matig, gelukkig dronk ze bij de opvang ook maar 80 cc per keer. Die hoeveelheid gooide ik in 1 zakje. Die stevige zakjes met bijv. zipsluiting kun je makkerlijk uitschenken. En ze zijn lekker plat in de vriezer. Succes! Groetjes, MArleen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.