Zwangerschap en bevallen
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Jackie
26-04-2019 om 09:04
Lange autorit 34 weken zwanger
Mijn man heeft in juni een weekje vrij en wil dan het liefst op vakantie naar een bepaalde bestemming (zijn moeder woont er ook), ongeveer 6 a 7 uur rijden met de auto. 'Probleem' is dat ik dan al 34 weken zwanger ben (als het goed gaat allemaal), en op de terugweg dus 35 weken.
Vliegen is geen optie.
Man laat de keus uiteraard aan mij over, gaat er ook niet van uit dat het doorgaat maar heeft het alleen geopperd als idee. Ik wil best gaan als alles goed gaat, dit is mijn derde (wederom redelijk probleemloze) zwangerschap. Kinderen zijn ruim 2 en ruim 3 en zijn in de auto best te handelen.
Wat zouden jullie adviseren? Gewoon aankijken of beter man helemaal geen hoop geven :)? Iemand ervaring met lange autoritten tijdens de zwangerschap?

Aagje Helderder
28-04-2019 om 11:04
Triva/Jackie
Als je hier wat langer bent en dingen onthoudt, kun je serieus een goed idee hebben waar Jackie woont. Volgens mij is het een land waar veel Nederlanders naar toe gaan voor de warmte.
Jackie, ik had redelijk probleemloze zwangerschappen met weinig klachten, maar met 34 weken zo ver van huis gaan en zo’n tijd in de auto moeten zitten, zou ik niet prettig hebben gevonden.
Vanwege de lichamelijke dingen (zo comfortabel vind ik autorijden met een dikke buik niet) maar ook voor het gevoel: als ik moest bedenken waar er ziekenhuizen op de route liggen, zou ik al niet meer prettig weg gaan.
En als kind komt terwijl je een eind van huis bent, moet je zelf vers bevallen en met een pasgeborene ook weer dat hele eind terug. Als baby niet komt in die periode moet je als je 35 weken bent met een nog dikkere buik weer terug.
Het is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik zou het niet zien zitten.

Jackie
28-04-2019 om 15:04
Triva/Aagje
Sorry, niet in de gaten dat ik niet overal op in ben gegaan. Mijn man heeft het heel druk op zijn werk, ze hebben in de zomer veel bestellingen waar ze aan moeten werken en begin juni zit sr toevallig een bestellingloze week waar hij dan gebruik van wilde maken voordat hij weer verder moet. Vandaar dat hij zich afvroeg of zoiets wel mogelijk/haalbaar was. Ik heb trouwens in eerste instantie ook nee gezegd en iets in de buurt leek hem ook prima, maar omdat we dan nu toch nog niks gaan plannen was mijn laatste besluit om het gewoon aan te zien.
De kinderen hebben wel eens eerder lang in de auto gezeten en dat ging prima, uit het raam kijken en vrachtwagens tellen is blijkbaar genoeg vermaak. Vorig jaar hebben we de reis ook heen en terug gemaakt, toen waren ze 2,5 en 1,5 jaar, en een maand geleden een weekend weg met 2x 3,5 uur rijden ging ook goed.
Vandaag mijn verloskundige gevraagd wat zij er van vond, die zei dat er natuurlijk geen garantie is maar dat als het goed blijft gaan, zij de kans op een te vroege bevalling wel heel klein acht bij mij. Ze adviseerde het aan te kijken en vlak ervoor gaan we het er nog een keer over hebben.
Ik moet gewoon denk ik vooral kijken hoe ik het doe met die twee kleintjes. Soms hebben peuters opeens een lastige fase en als ik daar thuis al moeite mee heb dan ga ik sowieso niet met ze in de auto zitten. We gaan het zien.

Tihama
29-04-2019 om 14:04
Ooooh
Je blijft in je eigen land. Dat is een wereld van verschil.
Ik ging uit van NL en dan ben je met 7 uur rijden per definitie niet meer in NL.

kenfan
29-04-2019 om 14:04
Kijk je er zelf ook naar uit?
Wat voor een soort vakantie gaat het worden? Jullie ergens in een huisje en oma komt geregeld langs, houdt zich met de kleintjes bezig, en neemt jullie wat uit handen zodat jij met de beentjes omhoog kan. Of misschien zelfs een keer met zijn tweetjes uit eten? Echt relaxte week waar je zelf ook naar uitkijkt en die twee lange, ongemakkelijke autoritten waard is?
Of moet je het zien als een langgerekt familiebezoek, waar de uitgebreide familie en oude schoolvrienden van de gelegenheid gebruikt om man weer eens te zien? En jij er een beetje bijhangt omdat ze onderling al snel vervallen in een dialect dat je met moeite kunt volgen. En je dus voornamelijk met de kleintjes bezig houdt. Dat soort scenario's ken ik nl ook. Voor het eerste heb ik een beroep moeten doen op mijn fantasie :), maar in dat geval zou ik schoonmoeder misschien wel uitnodigen mijn kant op te komen.

Rieneke
29-04-2019 om 19:04
Zelf ook gedaan met 34 weken
Toen ik (18 jaar geleden) 34 weken zwanger was van mijn tweede, ben ik (alleen) een lang weekend met de trein naar mijn man gegaan die in het buitenland zat voor zijn werk. Een treinreis van 8,5 uur incl overstap. Van te voren wel met mijn verloskundige over gehad, maar die vond het geen enkel probleem. Alleen het advies mijn zwangerschapskaart mee te nemen voor het geval dat.
Als het voor jou goed voelt, moet je het doen. Als je twijfelt niet.
Natuurlijk kun je voor de 37 weken al bevallen. Maar het kan ook best zijn dat je doorloopt tot tegen/ rond de 42 weken. Je kunt toch moeilijk je leven 1,5-2 maanden stil leggen "want stel je voor dat de baby komt als ik niet thuis ben".
Luister niet naar wat "men" vindt dat je moet doen, maar volg je eigen gevoel. Mijn oma vond het bijv al not done dat ik (na de 40 weken) nog op een afstand van 1,5 uur van huis ging voor een dagje uit.
(Met "men" bedoel ik de mensen om je heen, uit je omgeving. Niet de forummers.)

Jackie
29-04-2019 om 19:04
Kenfan
We verblijven dan in het huis van schoonouders, die wonen best ruim, met een grote tuin en vlakbij een bos, dus leuk voor de kinderen.
Vorig jaar hielp oma met oppassen en konden we ook een paar keer met zijn tweeen wat leuks doen. Mijn man heeft niet zo heel veel contact meer met oude schoolvrienden maar ging vorig jaar wel een paar keer weg met zijn broer, maar broer kwam ook met familie (die hebben ook peuters) langs en dat was wel gezellig. Het is voor mij dus geen vermoeiende week maar ook wel echt vakantie. Ik vermoed dat schoonmoeder dit keer wel extra wil helpen omdat ik zwanger ben, het is wel zo'n type nl. (Ik ga trouwens veel liever daar heen dan dat ik schoonmoeder hier heb. )

Yaron
29-04-2019 om 20:04
Ik zou
Ik zou gaan, als je er zelf geen probleem mee hebt om zo lang in de auto te zitten. Met 34 weken deed ik alles nog, zeker bij een derde. En ja een derde bevalling kan weer anders gaan of de baby komt eerder, maar dan ben je bij familie in de buurt, die dan eventueel op de jongsten kan passen.

kenfan
02-05-2019 om 16:05
Jackie
Dat klinkt wel als een ontspannende week Jackie. Hopelijk krijg je groen licht. Zus heeft buitenlandse partner, die vindt dat soort weekjes meer aangenomen werk dan vakantie.

Jackie
03-06-2019 om 16:06
update
Inmiddels besloten om niet te gaan. Ik zou het zelf in principe wel aan kunnen denk ik, maar ik ben niet zo flexibel en snel, en ik wil toch wel fitter zijn als ik met twee kleine kinderen lang in de auto ga zitten (ze willen nog wel eens aan hun gordel zitten en deze losmaken, kunnen ook de ramen openzetten enz. en dan moet ik wel snel kunnen reageren maar die buik zit best in de weg). Zonder of misschien met alleen één kind had ik het zeker gedaan, maar twee is nét te veel, denk ik.
Bedankt voor alle adviezen en voor het meedenken!

Kaaskopje
03-06-2019 om 21:06
Goed om te horen
Natuurlijk is dit allemaal eigen verantwoordelijkheid, dus in die zin heb ik er niets over te zeggen, maar toch vind ik dit prettig om te lezen. De gelegenheid doet zich vast nog wel een keer voor. Dan met drie banjers achterin die je aandacht vragen. 😊 Fijn laatste stuk van je zwangerschap gewenst.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.