Feest mee met Ouders.nl: win deze week fantastische giveaways!

30 augustus 2001 door Jeroen Aarssen

Zelfbedachte taal - is dat normaal? (3 jr)

Mijn dochter Maartje is bijna 3 jaar. We wonen nu vier maanden in Amerika en ze gaat drie ochtenden naar een schooltje waar men alleen Engels (Amerikaans) praat. In haar groep zitten kinderen van verschillende nationaliteiten: Nederlands, Spaans, Deens, Engels en Amerikaans.

Maartje praat goed Nederlands en gebruikt in haar spelen met andere kinderen veel echte taal i.p.v. lichaamstaal. Engelse woordjes en korte zinnetjes beginnen nu ook te komen.

Als Maartje thuis alleen aan het spelen is, gebruikt ze ook veel taal maar dit is een eigen verzonnen taal, die niet door iemand te verstaan is.

Mijn vraag: is dit normaal bij kinderen van haar leeftijd, of komt het door de veranderde taalomgeving?

Antwoord

Het komt vaker voor dat kinderen een eigen verzonnen taal spreken, ook als ze in een eentalige omgeving opgroeien. Ik kan twee verklaringen bedenken waarom uw dochter dat doet. De ene is een meer sociale verklaring, de tweede een meer taalkundige.

Sociale verklaring

Allereerst kan het verschijnsel inderdaad samenhangen met de meertalige omgeving op het schooltje. Maartje hoort daar een heleboel verschillende talen. Ik neem tenminste aan dat de niet-Amerikaanse en niet-Engelse kinderen naast Engels ook hun eigen taal gebruiken.

Een eenvoudige verklaring voor het gebruiken van een onverstaanbare taal kan zijn dat uw dochter thuis de Deense of Spaanse kinderen, die zij immers niet kan verstaan, gewoon probeert na te doen.

Taalkundige verklaring

De tweede verklaring is wat uitgebreider. Er is veel onderzoek gedaan naar het 'effect' van tweetaligheid: hoe goed presteren tweetalige kinderen ten opzichte van eentalige kinderen (en dan vooral op het gebied van luisteren, spreken, lezen en schrijven)?

Daar kwam vaak uit dat tweetalige kinderen over het algemeen beter waren dan eentalige kinderen in het
reflecteren over taal, oftewel: het kunnen nadenken over hoe taal in elkaar zit. Die vaardigheid wordt 'metalinguïstisch bewustzijn' genoemd.

Je kunt dat zien als 'taal over taal'. Met een groot metalinguïstisch bewustzijn kun je bijvoorbeeld goed verwoorden dat het vreemd, grappig of interessant is dat je "ik liep" zegt en niet "ik loopte", terwijl het wel "ik hoopte" is en niet "ik hiep". Je hebt dan als het ware goed door hoe het achterliggende systeem van een taal eruit ziet.

Goed voor de taalontwikkeling

Als je daar goed in bent, in het doorgronden van het achterliggende systeem, is het meestal ook eenvoudig om een volgende taal te leren. En als je een bestaande taal kunt leren, waarom zou je er dan ook niet een kunnen verzinnen? Kinderen gaan soms heel consequent te werk, noemen dan steeds hetzelfde woord voor hetzelfde stuk speelgoed, bijvoorbeeld.

Maar wat de verklaring ook is, uw dochter speelt heel bewust met taal, en dat is – ook al is de taal verzonnen – heel goed voor de taalontwikkeling!

Reacties

Bootstrap Media Another Preview
EmmaN
29-08-2017 10:08
<p><b>Spokanië.....</b></p>
<p>Spokanië.....<br />
is de titel van een boek, geschreven door twee vrienden die elkaar hun hele leven kennen. Ze hebben niet alleen hun eigen taal gecreëerd sinds de peutertijd, maar later ook nog het hele land met alles erop en eraan.</p>
Bootstrap Media Another Preview
marijevv
29-08-2017 10:08
<p><b>Ik had vroeger ook een</b></p>
<p>Ik had vroeger ook een zelfverzonnen taaltje met mijn beste vriendin. Ik heb van taal mijn beroep gemaakt, dus in mijn geval is het helemaal goed gekomen.</p>
Bootstrap Media Another Preview
mama van 2015
26-08-2017 17:08
<p><b>Met dit te lezen ben ik toch</b></p>
<p>Met dit te lezen ben ik toch al wat geruster. Al is er weinig info te vinden over peutertjes met een verzonnen taaltje. Mijn dochter is bijna 30 maanden (2.5 jaar). Ze kan heel mooi en duidelijk nederlands praten. Haar begeleidsters in de opvang omschrijven haar als een echte babbelkous. Ze vertelt al echte verhalen en je kan heel goed converseren met haar. Nu is mij opgevallen dat ze een verzonnen taaltje spreekt als ze aan het spelen is (ook niet altijd - meestal als ze echt in haar eentje is) het lijkt er ook op dat dezelfde woorden (of klinkt toch als) terug komen. Al een paar keer dat ik iets gelijkaardig dan terug zeg tegen haar en dat we dan verder converseren in het verzonnen taaltje. Op zich vind ik het best wel schattig en grappig, maar wou toch ook even horen als het wel ok is?? Beetje onzeker? en mag ik daar als ouder in mee doen, ga ik dit dan stimuleren ... wat ook niet de bedoeling is veronderstel ik dan.
</p>
<p>Alvast bedankt voor uw reactie</p>

Plaats een reactie

Vul een reactie in.
Vul a.u.b. je naam in.
Vul a.u.b. je e-mailadres in.