Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Uitgeput

Uitgeput

27-02-2016 om 15:02

Dochter van 11 met slaapproblemen

Uitgeput

Uitgeput

08-03-2016 om 13:03

Reactie

Beste Allen,

Wat een goede tips allemaal.

We zijn inderdaad alweer een stukje verder ineens. We hebben het 'naarbedbrengritueel' wat veranderd. Dit ingegeven door de omstandigheden. Ik was zelf een nacht weg en mijn man bracht onze dochter naar bed. Hij is zakelijker dan ik en zit er met minder emotie in. Die nacht sliep ze ineens zonder morren in en heeft de hele nacht in haar eigen bed geslapen. Zonder roepen, schreeuwen of onrust.

Vanaf dat moment is mijn man het elke avond gaan doen, i.p.v. ik. Hetzelfde ritueel, naar bed, voorlezen, en zitten en gaan. Dit werkt op de een of andere manier erg goed. Beter dan wanneer ik het doe. Ze slaapt nu dus al meer dan een week in haar eigen bed en zonder wakker worden.

Mijn rol hierin is dus niet heel productief gebleken. Volgens de psycholoog waar wij ouderbegeleiding krijgen, is dit heel vaak zo. Vaak zijn slaapproblemen gekoppeld aan 1 van de ouders. In dit geval zou het dus zo zijn dat onze dochter mij als haar 'knuffelbeer' ziet en ik dus aan haar bed moet blijven. Echter, als ik echt uit de buurt ben, legt ze zich hier wel bij neer. Mijn man straalt heel veel rust uit en is heel duidelijk en voorspelbaar. Blijkbaar meer dan ik.

We hebben haar ook een zwaarder dekbed gegeven. Knuffels duldt zij niet in bed. Die wil ze eruit hebben. Verder gaan we er vanuit dat we heus nog wel een terugslag kunnen verwachten, maar elke nacht is er eentje. Zodra er een terugslag komt, gaan we de verzwaarde deken huren om dit uit te proberen.
Het wordt nu ook meegenomen in haar cognitieve gedragstherapie, waarin ze op meerdere vlakken zelfstandiger mag worden en dus niet volledig afhankelijk van mij.

Vreemd genoeg, sinds het zo goed gaat en er hulp is, ben ik ongeveer ingestort. Veel paniek in mijn lijf gehad en heel slecht slapen. Ik ben op de weg omhoog, maar ik ben er zeker nog niet. Ik doe mijn best!!
Ben iedereen hier erg dankbaar voor het meedenken en alle tips!!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-03-2016 om 15:03

Herkenning

Ja, ik herken het. Het is slopend en frustrerend. Voor ouders en kind. ijn zoon (nu 15) heeft vanaf zijn geboorte tot een paar jaar geleden zulke slaapproblemen en angsten gehad. Ik kon werkelijk geen nacht ongestoord slapen. Hij heeft ADHD en is hb maar was ook gediagnosticeerd met een angststoornis. Ik ben vele therapeuten en kinderpsychologen afgegaan maar niets hielp. Totdat ik via via bij de slaappoli van Ziekenhuis Gelderse Vallei terechtkwam. Niet bepaald om de hoek maar de neuroloog/somnoloog die daar werkt, Dr. Marcel Smit, is toonaangevend op dit gebied. Zoon kreeg een melatoninetest en een test met een actograaf. Daaruit bleek dat hij zeer weinig melatonine aanmaakt, dat het hoogste "level" pas heel laat in de nacht bereikt werd en dat hij deze ook heel snel weer afbrak. Zijn slaapstoornis werd gediagnosticeerd als DPSS, Delayed Sleep Phase Syndrome. Dus hij kreeg 3mg melatonine voorgeschreven wat hij op een vast, specifiek tijdstip in moest nemen. Zijn slaapkamer moest verduisterd en geen computer meer tot een uur voor het naar bed gaan. Daarnaast moest ik een lichttherapielamp kopen, waar hij 's morgens een halfuurtje voor zit. Voor de angsten, met name 's nachts, kreeg mijn zoon van de kinderpsychiater Venlafaxine, een SSRI wat ook helpt bij angststoornissen. De somnoloog en kinderpsychiater werken samen. Daarnaast heeft mijn zoon een jaar cognitieve gedragstherapie gehad bij het Expertisecentrum Dwang-, Angst en Tics van De Bascule, AMC Amsterdam. http://www.geldersevallei.nl/afdelingen/119/slaapcentrum
http://dat.debascule.com/
Er zijn nu meer slaappoli's in Nederland. Vraag een verwijzing van je huisarts. De melatoninetest kan thuis gebeuren. Zelf wat aanrommelen met melatonine is niet aanbevolen, zeker niet bij dit soort ernstige slaapproblemen.

Afijn, het is een godswonder maar sinds een jaar of twee hebben zowel mijn zoon als ik ongestoorde, onbezorgde nachten. Hij slaapt snel en zonder angst in, slaapt door en is niet meer bang. Hij is en blijft een avondmens maar dat ben ik ook;-) Hij neemt nog steeds de melatonine en de Venlafaxine (in de laagste dosering) en zit voor de lichtlamp. Het gaat nu dus uitstekend met hem; ook qua gezondheid en qua school. En ik loop niet meer op mijn tandvlees. Chronisch slaaptekort is een ware marteling. Hopelijk heb je hier iets aan!

Jan

Jan

22-03-2016 om 12:03

Melatonine

Met betrekking tot Melatonine is het raadzaam om dit van te voren in te nemen. Idealiter 1 tot 3 uur van te voren. Lees meer hierover: http://dagennachtrust.nl/slaapproblemen/melatonine-een-natuurlijk-slaapstofje/

Melatonine zit namelijk ook in onze voeding en wordt gemakkelijk afgebroken. Om deze reden zou ik goed kijken wanneer het lichaam dit stofje het beste opneemt.

Forumbeheer Ouders Online

01-04-2016 om 12:04

Bedankt

Bedankt allemaal weer voor het melden maar mijn mailbox zou niet overstroomd zijn als iemand eerder dan Thursday Next hier even had neergezet dat er een melding naar ons is gemaakt.

Het maakt mij niet uit maar ik vind het zo zielig dat jullie allemaal moeite gaan doen om ons te mailen.

Met vriendelijke groet,

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.