Relaties Relaties

Relaties

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Suze

Suze

26-04-2020 om 19:04

Wie zit er ‘fout’?

Basje

Basje

21-05-2020 om 19:05

Begrijp Suze wel

Het is best irritant als een ander in de relatie heel anders omgaat met afspraken dan jij.
Ligt het aan andere persoonlijkheid/ andere waarden? Dan is het een kwestie van accepteren, iedereen is anders. Jij bent blijkbaar zo opgevoed, vriendin waarschijnlijk anders.
Maar er kan natuurlijk ook iets anders spelen. Misschien wil vriendin in kwestie na 7 jaar ruimte nemen in de vriendschap of deze eigenlijk liever laten verwateren. Of nog een andere mogelijkheid: Vriendin vindt het wel best dat dochter altijd trouw op afspraken komt en dat zij lekker relaxed met afspraken kan omgaan.
In het eerste geval: vriendin is nou eenmaal een ander soort persoon, is het echt een kwestie van accepteren dat iedereen nu eenmaal anders is. En het is alleen maar winst dat dochter daar nu achter komt, want ze zal nog veel meer personen tegenkomen die een totaal andere persoonlijkheid hebben of andere waarden.
Mocht er iets anders spelen (vriendin wil afstand, of vriendin laat het zich lekker aanleunen) dan zit er niets anders op dan dit te accepteren en ook zelf niet zo hard meer voor deze vriendschap te lopen.
Overigens is mijn ervaring dat het vaak totaal niet helpt als moeders hun dochters gaan adviseren in vriendschaps- en relatieproblemen. Bij ons leidt dat vaak tot niet veel. Uiteindelijk zullen oudere tieners of jongvolwassenen dit toch zelf moeten ontdekken met vallen en opstaan...

Wendelmoed

Wendelmoed

22-05-2020 om 15:05

Bemoeien

Inderdaad is bemoeien zelden echt gewenst.
Ik probeer wel om als iemand ergens echt mee zit, de verschillende kanten te belichten en spreek mijn begrip uit over de irritatie of teleurstelling van mijn kind.
Maar ik vraag ook door of het echt zo erg is dat daar de relatie voor op de helling moet, of ik adviseer om het gewoon maar even te laten rusten zonder al te heftige woorden te spreken of appen.
Uiteindelijk is het aan hen natuurlijk, maar als ze ergens over willen praten dan wil ik ze ook wel de ruimte geven voor hun emoties en ze wat mogelijke oplossingsrichtingen geven. Wat ze uiteindelijk kiezen bepalen ze zelf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.