Relaties
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Vesper Lynd
02-12-2016 om 13:12
Principiële pieters
Hebben jullie in de familie nog last van principiële pro- en antipieters?
Mijn zus en zwager (alsook de rest van de familie) zijn pro Zwarte Piet. Ik vermoed dat dat de reden is dat ze ze dit jaar hebben uitgenodigd om ons Sinterklaasfeest op te luisteren. Ik zelf ben anti maar kan me er voor zo'n avondje wel overheen zetten, met het oog op mijn gelovige neefje. Puberdochter daarentegen gaat met grote tegenzin mee op voorwaarde dat ze niet met ze hoeft te praten en/of op de foto. Dochter heeft ook speciaal pakpapier gekocht waarop geen pieten staan. Jongste was eigenlijk pro maar twijfelt nu. Een gesprek met mij over tradities vatte ze samen met 'als Zwarte Piet blijft mogen vrouwen straks niet meer werken' - haha ik snap nu ook waarom begrijpend lezen zo moeizaam gaat ;-)
Hoe gaat dat bij jullie?

Kaaskopje
03-12-2016 om 14:12
Astrid
Chocola ook maar ontkleuren dan===
Hoe Bromvlieg het heeft aangepakt vind ik heel tactvol. Als je zo iedereen het gevoel kunt geven dat je rekening met zijn of haar opvattingen houdt is dat alleen maar toe te juichen. Als ik nog zwarte Pieten papier had gehad, zou ik het denk ik uit zuinigheid nog wel gebruikt hebben, maar wel met het gevoel dat het daarmee klaar is en volgend jaar zonder.
Wat betreft de chocola: van zo'n opmerking raak ik echt geïrriteerd, het is zo ontzettend kinderachtig. Jij bent niet de enige hoor die dat doet, daardoor is mijn irritatieniveau ook zo laag inmiddels. Het zegt alles over hoe de discussie gevoerd wordt. Als een stel kleuters. "Zullen we blanke vla dan ook maar afschaffen?" "Mag zwarte en witte peper nog wel??" Denk even na!

M Lavell
Voor de lieve vrede
"Mijn zus en zwager (alsook de rest van de familie) zijn pro Zwarte Piet. Ik vermoed dat dat de reden is dat ze ze dit jaar hebben uitgenodigd om ons Sinterklaasfeest op te luisteren. "
Dan zou ik niet gaan.
Voor de lieve vrede kun je over pakpapier, een zwart geschilderd neefje, een surprise of gedicht over het onderwerp heen stappen. Maar kennelijk is het zus en zwager niet om de lieve vrede te doen en nodigen ze dus nog eens extra een zwarte piet uit.
Kinderachtig. Zou ik mijn kinderen niet aan bloot stellen.

Astrid
ach Kaaskopje
Daar kwam Jolanda mee, niet ik, ik reageer er alleen maar op.
"Ook kwam ik thuis met een chocolade zwarte piet, voor in een schoen. Helemaal op automatische piloot, niet bij stil gestaan."
Dus je reactie hoe een kleuter zou reageren en dat ik of anderen na moeten denken met een uitroepteken erachter zegt niet zoveel over mij. Wel over hoe belangrijk en waar jij jouw mening vindt dat je het meent te moeten zeggen met stemverheffing om mij tot de orde, jouw orde, te roepen.
Ik vind alleen dat er star mee wordt omgegaan.
Een rolletje papier, een chocoladepiet...alsjeblieft, dan begin je toch lekker volgend jaar?

Kaaskopje
Miriam
Ik zou het dit jaar denk ik toch niet op de spits drijven omwille van de kinderen. Die zouden niet snappen dat de plannen opeens omgegooid worden, als het altijd met de complete familie gevierd wordt. Is het voor 2017 nog steeds zo dan zou ik ze er halverwege het jaar op voorbereiden, dat we het voortaan alleen met het gezin vieren. Maar ik ben het verder met je eens. Ook hier zeg ik, dat het iets over het niveau zegt, als je via dit soort acties nog even lekker puh extra nadruk legt op de meningsverschillen.

Kaaskopje
Nee Astrid
Jij maakt de opmerking over het ontkleuren van de chocola. En dat is kinderachtig.
Ik zou de chocolade-Piet lekker laten opeten en het wegschrijven onder 'foutje'. Volgend jaar beter. Ik lees niet dat Jolanda de choco-Piet heeft weggegooid.

jolanda
Wat wordt het belachelijk gemaakt en uit zn verband gerukt.
Van die choco zwarte piet gaf ik alleen maar aan om even te delen dat ik zelf vergeten was om niets meer met zwarte piet te kopen. Het kost gewoon een omslag. En nee, ik heb m niet weggegooid, dat zou geen nut hebben.
Papier gooi ik wel weg. Dat heeft voor mij wél nut, ik wil gewoon het niet meer gebruiken.
Of je wil of niet, het hééft gewoon een politieke lading nu.
En nee, ik doe bij anderen niet moeilijk over een choco piet of papier.
Maar een zwarte piet op bezoek, ik denk niet dat ik dat nu zou trekken. Zou me iig alle plezier ontnemen.
Dus ik ben ook wel benieuwd bij ons. Prima als mensen een andere mening hebben maar ik wil het niet opgedrongen krijgen, niet op zo'n feest. Bijv als schoonmoeder hier het in een gedicht gaat verwerken ofzo. Maar ze is vrij vermijdend dus het zal wel niet. Ook al zal ze wrs niet weten dat ik daar moeite mee zou hebben, we hebben het nooit over dit soort dingen.

Li
huh?
Dus jullie vinden dat een chocolade-kleurige chocolade-piet niet kan? Dat vind ik echt doorgeschoten. Sinterklaas wordt ook niet altijd wit gemaakt bij chocolade, want dan zie je zijn baard niet. Je kan natuurlijk overal een probleem van maken, maar dat zal de feestvreugde niet verhogen.

Pirata
choco-Piet
Wat wil je dan, een Piet van witte chocola? Niet te vreten.
Dan ben je wel van het padje, als de natuurlijke kleur van een product wordt geassocieerd met discriminatie.

Kaaskopje
03-12-2016 om 15:12
Jongens toch )
Iedereen snapt toch dat het niet over de chocola gaat?? Dat soort poppetjes hebben een aluminiumfolie verpakking waarop zwarte piet en sint zijn afgedrukt.

Pirata
oh, die, nee dat had ik niet door
Die moet je sowieso niet kopen, daar zit helemaal vieze "chocola" in. Nee, neem dan lekkere sintjes en pietjes van de bonbonnerie.

Pirata
ha nee
Mijn kinderen zijn zo verwend, die dingen verdwijnen hier in de vuilnisbak. Ze blieven alleen Tony Chocolonely. :-O

Li
beter
koop je gewoon wortels voor de kinderen en geef je de chocola aan het paard, dat is gezonder. Sorry, ben wat melig.

bromvlieg
03-12-2016 om 16:12
Dan stel ik voor
Om vanwege gezondheidsredenen nu meteen over te gaan op 2 januari :p

M Lavell
03-12-2016 om 18:12
daarom dus
"Ik zou het dit jaar denk ik toch niet op de spits drijven omwille van de kinderen."
Zus en zwager willen dat kennelijk wel. Daarom nodigen ze die pieten uit.
Puber van Vesper heeft daar - vooral met dat op de spits drijven - problemen mee. Dat begrijp ik goed. Een keertje respectvol overslaan lijkt mij de beste oplossing.

Kaaskopje
03-12-2016 om 19:12
Miriam
Ik geloof dat ik de verhoudingen in de familie dan toch weer net even belangrijker vind, dan mee te gaan in die op de spitsdrijverij. Ik denk dus dat ik wel aan zou geven dat ik niet meer kom als ze dit de komende jaren zo willen blijven doen.
Maar ik kan mij best voorstellen dat iemand anders wel af zou zeggen om deze reden. Als ik er wat langer over nadenk, merk ik dat het voor mij wel uitmaakt wie het zijn. Als mijn zwager en schoonzus dit zouden doen, zou ik er totaal geen moeite mee hebben om 'respectvol over te slaan', bij mijn zussen wel. Omdat we sowieso al mijlenver van zwager en schoonzus afstaan in héél veel. Bij mijn zussen zou het mij best verbazen als ze zo'n 'grap' uit zouden halen en daarom niet meteen afhaken.

Yaron
04-12-2016 om 00:12
kinderen merken het hier wel
Jongste en enige gelovige merkte hier op dat het wel raar is dat alle pieten zulke gekke kleuren hebben, roet uit een schoorsteen is zwart en het is echt roet, want een Piet is niet overal zwart volgens haar. Dus die hele discussie over discrimineren zou voor haar niet nodig zijn. Jongste en de andere kinderen missen overigens hoofdpiet en pietje paniek best wel, de oudsten en wij ouders, missen de volwassen humor, waardoor het voor hen/ons ook leuk was. Nu wordt er alleen door jongste en mij gekeken, waardoor het gezellige van anders wel wat weg is.

Sintkijker
04-12-2016 om 12:12
Yaron
Dit jaar, omdat het toevallig op kwam te staan, naar RTL gekeken. Echt een aanrader en moeders ook blij, want o, o, wat is die John Williams toch leuk!
Hier in de periferie is nog niet veel aangepast, maar ik voorzie dat dit in de nabije toekomst wel gaat gebeuren.
Dan nog even off topic, van alle mensen in Nederland lijkt Sylvana mij toch de aangewezen persoon om een discriminatie- of racismekaart te trekken. Beetje bizar haar het kennelijk diepgewortelde racisme dat er bij types als die Johan Derksen ingebakken zit, te verwijten. Dom ook, want inhoudelijk valt er genoeg tegen haar hypocrisie in te brengen en dat raakt nu ondergesneeuwd door dit soort opmerkingen.

Li
04-12-2016 om 22:12
Ojee...
Ik kreeg een gedicht waarin Sylvana Simons de boze witte Sinterklaas dwong zijn oneerlijk verdiende geld uit te delen. Ach, het leeft in elk geval.

Kaaskopje
05-12-2016 om 08:12
Het-mannetje
.... zolang het maar bij mensen blijft valt het nog mee .
Ik luister nu naar een onthaal van Sinterklaas met zijn Pieten. Zwarte. Ik zie ook veel blije kinderen. Dat gaat nu even voor. Maar zolang dit zo blijft zal het een gebed zonder end worden vrees ik.

het_mannetje
05-12-2016 om 09:12
Juist
Geniet van de dag en het feest.
Tot paar jaar gelee hoorde je niemand erover. Tot Nederland het feest op de werelderfgoed lijst wilde zetten en er iemand in de UN op zijn teentjes was getrapt. Sindsdien valt iedereen over elkaar heen.
Folklore en ander soortig volksfeesten dragen nu eenmaal geschiedenis met zich mee. Sommige mensen vallen overal over.....

Kaaskopje
05-12-2016 om 10:12
het_mannetje
Het is niet waar dat je er tot een paar maanden geleden niets van hoorde. Ergens rond 1990, waren er ook al gekleurde Pieten in Amsterdam. En de discussie waarin we nu zitten, is ook al een aantal jaar gaande.
Ik zei niet dat ik het eens ben met de starre houding vóór zwarte Piet. Ik vind alleen wel dat, nu het eenmaal 5 december is en er op dit moment toch niets meer verandert door wie wat zegt, het nu niet zoveel zin heeft om 'ingewikkeld' te doen. Dus laat de kinderen hun feestje vieren en over een half jaar gaan we gewoon weer van voor af aan de discussie aan. Zoals dat al meerdere jaren gaat inmiddels.
Sinterklaas kan nog steeds op de Werelderfgoedlijst. De dag zelf kan onaangetast blijven. Sinterklaas staat wel op de lijst van Nationaal Erfgoed. In Nederland hoef je dus niet bang te zijn, dat het feest opeens afgeschaft wordt.

het_mannetje
05-12-2016 om 10:12
Paar jaar ...
... zei ik ipv maanden. Discussie is opgelaaid na de aanvraag.
Gaat me ook niet over het wel of niet afschaffen. En of het op Nationaal Erfgoed lijst staat boeit me ook niet zo.
Gaat me erom dat mensen opeens aanleiding vinden om ergens iets van te moeten vinden omdat een ander dat vindt.
We slaan door in correctheid. Straks mag je ook geen kaas meer versjouwen op de kaasmarkt omdat het 'te zwaar' is. Even gechargeerd, maar je snapt mijn punt wel hoop ik ;)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.