Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ad Hombre

Ad Hombre

30-07-2019 om 13:07

Annemarie

Auto's hebben een duidelijk praktisch nut waar we allemaal van meeprofiteren en waar we allemaal helaas ook wel eens nadeel en risico van hebben.

Non-vaccinatie heeft geen praktisch nut en we lopen er allemaal risico door en, nogmaals, wat iedereen maar lijkt te negeren, deze mensen *mishandelen hun kinderen* door ze bescherming tegen ziektes te onthouden.

De vrijheid van ouders gaat niet zover dat ze hun kinderen mogen mishandelen. Dat is een algemeen erkend rechtsprincipe.

"Ik vind het alleen krom dat niet vaccineren gezien wordt als iets zeer misdadigs, terwijl er alle tolerantie is voor de automobilist."

Gevaarlijke handelingen als automobilist worden vaak wel degelijk als misdadig beschouwd en bestraft.

"Om maar een voorbeeld te noemen."

Dat voorbeeld slaat nergens op.

Kaaskopje

'Maar daarmee stort je de arme industrie en middenstand in een faillissement'

Tja, dat argument wordt door grote vervuilers ook gebruikt. En door vakensboeren trouwens: "wij kunnen alleen bestaan als we geen maatregelen hoeven te nemen". Besta dan maar niet, denk ik dan.

'Het is toch belachelijk dat we met de kennis van nu rookwaar in de winkel hebben liggen?'

En wat dacht je van koffie? Verzadigd vet? Suiker?

Bekende weg Kaaskopje

Heb nicotinepleisters, nicotinekauwgom, e-sigaret, Champix en begeleiding door de praktijkondersteuner geprobeerd. En cold turkey natuurlijk. Het zou mij een stuk schelen als sigaretten gewoonweg niet meer zouden bestaan.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

30-07-2019 om 22:07

Skik

Ja uit beeld. ik snap dat wel.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-07-2019 om 22:07

Knurf

Hoezo koffie en suiker? Ik vraag het omdat ik niet weet wat jouw bezwaar is. Hoewel verzadigd vet niet gezond is, is een klein percentage per dag acceptabel. Dat geldt ook voor suiker. Van sommige voedingsstoffen kun je stellen dat ze een goede gezondheid niet bevorderen, maar bij matig gebruik niet ziekmakend hoeven te zijn. Roken is ook bij matig gebruik ziekmakend. Het is meer geluk dan wijsheid als je gezond blijft als je rookt.

Kaaskopje

Koffie remt de aanmaak van melatonine, waardoor je doodmoe wakker wordt na een slapeloze nacht. Cafeïne wekt de hersenactiviteit op, dus daar rust je ook niet van uit En je bloedsuikerspiegel raakt ontregelt door cafeïne.
Als het nu op de markt gebracht zou worden, zou de WHO het waarschijnlijk afkeuren.

En bij suiker gaat het inderdaad om de grote hoeveelheden. Het levert wel energie, maar verder niks (vezels, vitamines, mineralen).

Caesar

Caesar

31-07-2019 om 10:07 Topicstarter

Knurf

Hoe ziet een suikerloos dieet eruit?

Knurf, koffie is gezond

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/is-koffie-gezond~b6670ec8/

Een bakkie voor het slapen gaan is geen goed idee, je zal minder makkelijk slapen. Maar overdag koffie drinken is niet ongezond. Jij schrijft dat het je bloedsuiker ontregelt maar het beschermt juist tegen diabetes type 2. En de WHO zou het niet verbieden als het nu op de markt komt, want zij hebben helemaal geen mandaat om wat dan ook te verbieden.

skik

Skik

Afkeuren is niet hetzelfde als verbieden.

Heb ik inderdaad niet goed gelezen Fanny, dat zegt Knurf ook niet. Maar ze zegt wel "Als het nu op de markt gebracht zou worden, zou de WHO het waarschijnlijk afkeuren." Maar de WHO keurt koffie helemaal niet af.

skik

Caesar

'Hoe ziet een suikerloos dieet eruit?'

Geen idee. Maar in West-Europa werd helemaal geen suiker gegeten tot de 11e eeuw, en pas vanaf de 19e eeuw werd het van ern luxeproduct voor de rijken tot een algemeen product voor alle lagen van de bevolking. Dus het moet te doen zijn.

nee hoor Knurf

ze aten fruit en daar zit suiker in. bovendien aten ze ook al koolhydraten en die worden omgezet in glucose. dus ook voor de elfde eeuw werd in west-Europa suiker gegeten.

Fanny

Ik geloof dat je het niet helemaal snapt.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2019 om 21:07

Knurf

Ja en honing werd ook pas vorige eeuw ontdekt. 😉

Hemeltjelief

Proberen jullie gerust 40 kilo aan suiker per jaar extra binnen te krijgen via fruit en honing ...

Voor alle duidelijkheid

Dat is 1,2 kilo appels per dag!

Suiker

Knurf, ik heb diabetes en ben bioloog. Goede combinatie. En ik weet echt wel wat van suiker, koolhydraten, glucose, fructose en de stofwisseling.
Maar wat mensen 1000 jaar geleden aten is niet zo heel belangrijk in vergelijking met wat mensen nu eten.

Als je nou meteen had geschreven dat je toegevoegde suikers bedoelde...... Dat snapte ik heus wel, maar ik vind het leuk om mensen er op te wijzen hoe slordig ze schrijven waardoor hun argumenten minder hout snijden dan ze willen.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-08-2019 om 01:08

Honing

Ik vermoed dat ze voor 1100 honing toevoegden aan voedsel en dranken. Een toegevoegde zoetstof dus. Ik heb ooit begrepen dat het verlangen naar zoet ook te maken heeft met moedermelk. De mens start zijn leven met een lichtzoete 'drank'. In dat licht bezien is het dus niet raar dat voor flink wat mensen zoetigheid troostvoedsel is. Dus zodra zoet voorhanden was, werd het gebruikt. Suiker was bij ons niet direct voorhanden, maar in Azië wel, al voor het jaar 0, zo leerde ik van internet .

Ad Hombre

Ad Hombre

02-08-2019 om 13:08

Vruchten

Mensen hebben sinds jaar en dag planten 'gedomesticeerd', wat vaak gewoon betekende zoeter en voedzamer gemaakt. Gewoon door een voorkeur te hebben voor bomen waaraan zoete appels e.d. groeiden. Een echte wilde appel is klein en zuur zoals we allemaal wel eens geproefd hebben. Genetische manipulatie avant la lettre:

https://www.sciencealert.com/fruits-vegetables-before-domestication-photos-genetically-modified-food-natural

"Suiker was bij ons niet direct voorhanden, maar in Azië wel, al voor het jaar 0, zo leerde ik van internet ."

Suiker zit en zat overal. Niet omdat het zoet smaakt maar omdat het een goede opslag van energie is.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-08-2019 om 19:08

Overal in

Suiker zoals wij kennen was er niet altijd, maar
toen het eenmaal verkrijgbaar was, was het hek van de dam. 😀 Voor de rijkeren dan.

Caesar

Caesar

03-08-2019 om 06:08 Topicstarter

Suiker zoals wij dat kennen

“Suiker zoals wij kennen”

Wat is dat dan precies, suiker zoals wij dat kennen?

Kaaskopje

Kaaskopje

04-08-2019 om 11:08

Caesar

Van suikerbieten of suikerriet. Het laatste werd al ongeveer 2500 jaar geleden bij toeval ontdekt, omdat men kennelijk op de stengels kauwde.

Caesar

Caesar

04-08-2019 om 11:08 Topicstarter

Kaaskopje

En dat is anders dan ander suiker omdat...?

Kaaskopje

En waar wordt “suiker zoals wij dat kennen” om maar even in jouw vage terminologie te blijven, van gemaakt? Van watermoleculen of van suikerbieten en suikerriet?

Dat onwetende hipstermillenials op internet allerlei beweringen over suiker doen die kant noch wal raken, betekent nog niet dat jij als volwassen verstandige babyboomer dit soort onzin moet geloven. Wees wijzer Kaaskopje. Esdoornsiroop, honng, melasse, fructose het zijn allemaal suikers.

Extra ingredienten bij suiker

https://www.consumentenbond.nl/gezond-eten/alternatieve-suikers

De verschillen kunnen klein zijn maar je kunt een iets gezondere en diversere keuze maken in suikers.

"Honing bevat, ten opzichte van 'gewone' suiker, nog een kleine hoeveelheid vitamine B en mineralen zoals kalium."

"Rietsuiker bevat een heel klein beetje mineralen. Deze hoeveelheid is zo laag dat dit geen bijdrage levert aan het halen van de dagelijkse aanbevelingen."

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.